رئیس جمهوری آمریکا از اعراب خواست به فلسطین کمک کنند

فتح و حماس روزهای بازسازی روابط را پشت سر می گذارند. روزهایی که هیچ کس در اروپا و امریکا و حتی برخی کشورهای عربی دوست نداشت به چشم ببیند. هنوز چند ماهی از آغاز خیزش های عمومی و البته کلید خوردن ناآرامی ها در سوریه نگذشته بود که فتح و حماس پس از قریب به پنج سال دوری سیاسی ترجیح دادند وحدت ملی را حفظ کنند. این آشتی سیاسی که در مصر پس از سقوط حسنی مبارک سند آن امضا شد هنوز دستاورد ملموسی به دنبال نداشته است با این همه ترس امریکا تا بدان جا پیش رفت که کتگره این کشور در راستای حمایت های همیشگی از اسرائیل اعلام کرد که کمک های خود به تشکلیلات خودگردان فلسطین را متوقف خواهد کرد. در این فضا باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا باز مانند سه سال گذشته در جلد اصلاح طلبی فرو رفته و از اعراب می خواهد که کمک های نقدی و غیرنقدی خد را به فلسطینی ها از سر بگیرند . اعرابی که از اردن تا ریاض برای کمک کردن به فلسطینی های مسلمان منتظر به دریفات مجوز از سوی آمریکا هستند.
به گزارش رویترز، دولت اوباما همچنین درباره پیامدهای قطع کمک آمریکا به تشکیلات خودگردان فلسطینی که اعضای کنگره آن را بررسی می کنند هشدار داد.


مسئولانی از وزارت امور خارجه آمریکا با شرکت در نشست کنگره این کشور بر نتایج مثبت کمک به تشکیلات خودگردان فلسطینی از جمله تامین هزینه کادر جدید نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان تاکید و اعلام کردند این نیروها با تحت پیگرد قراردادن تندروها در کرانه باختری موجب تقویت امنیت منطقه ای می شوند.
جیکوب والس معاون وزیر امور خارجه آ‌مریکا در امور خاور نزدیک به کمیته وابسته به مجلس نمایندگان گفت: درباره این مسئله بار دیگر با کشورهای عربی گفتگو خواهیم کرد و از آنان خواهیم خواست دست کم به اندازه سال های گذشته به تشکیلات خودگردان فلسطینی کمک کنند تا این تشکیلات بتواند به خوبی به وظیفه خود عمل کند.


ژنرال مایک مولر که اداره برنامه ای بین المللی برای آموزش 4761 نفر از نیروهای امنیتی فلسطینی را از سال 2008 بر عهده داشته است کاهش کمک های امنیتی به تشکیلات خودگردان را اقدامی منفی توصیف کرد. والس در این خصوص گفت : ارزش کمک های آمریکا به تشکیلات خودگردان از ابتدای امسال به حدود 550 دلار رسید که 150 میلیون دلار آن به برنامه ای برای افزایش مهارت های حرفه ای نیروهای امنیتی فلسطینی اختصاص دارد. وی افزود، میزان کمک کشورهای عربی به تشکیلات خودگردان فلسطینی از ابتدای امسال تاکنون به 87 میلیون و 500 هزار دلار رسیده است در حالی که این رقم در سال گذشته 462میلیون دلار بود.


وی اوضاع کنونی را بسیار نگران کننده توصیف کرد. هفته گذشته مجلس نمایندگان آمریکا در مصوبه ای تهدید کرد همه کمک ها به فلسطینی ها را در صورتی که فلسطینی ها خواستار به رسمیت شناخته شدن کشور فلسطین در سازمان ملل قبل از امضای توافقنامه صلح با اسرائیل شوند، قطع خواهد کرد.

آمریکا حماس را گروهی تروریستی می داند. والس گفت دولت آمریکا به فلسطینی ها توضیح داده است که از تلاش های آنان برای به رسمیت شناخته شدن کشور فلسطین در سازمان ملل متحد جدا از مذاکرات صلح مستقیم بین اسرائیل و فلسطینی ها حمایت نخواهد کرد. والس و مولر همچنین اعلام کردند توافقنامه آشتی بین فتح و حماس هنوز اجرایی نشده است و دولت محمود عباس به تنهایی کنترل نیروهای امنیتی فلسطینی را در دست دارد.

به گفته مولر قطع فوری کمک های آمریکا به تشکیلات خودگردان، تلاشهای کنونی برای آموزش دادن و مسلح کردن این نیروها را با مانع رو به رو خواهد کرد.
5151

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 162392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عجم IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۲
    0 0
    نه واقعاً ، چيزي كه ما در اين سالها از اعراب ديديم چيزي جز غيرت ، فتوت ، مردانگي ، كار و تلاش و پيشرفت و سازندگي نبوده. بي خود نيست اينقدر هم از تهاجمشون به ايران رازي هستيم و روزي نيست كه دوستان به نوعي از اين بابت از اين عزيزان تشكر نكنن
  • ساری IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۲
    0 0
    فراماسون های کثیف خودتونو بکشین نمیتونین برنامه 2012 تونو رو ایران سرزمین شیران پارسی پیاده کنین
  • بدون نام US ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۵
    0 0
    پارسی چیه لق لقه ی زبون یک عده شده ؟ ما هم تو جنگ پیش شما جنگیدیم هر جا میری پارسی مد شده مگه ایرانی چه ایرادی داره؟ یک آذربایجانی