پاتک صبحگاهی  ۱۲۰ نماینده در جلسه غیرعلنی به حامیان فیلترینگ

رای ندادن یا غیبت ۱۷۰ نماینده به درخواست خروج صیانت از تاریکخانه کمیسیون ویژه، زنگ هشداری است که باید جدی گرفت . مردم ، رسانه ها و مسئولان واقع گرای نظام باید با حساسیت ، پیگیر بررسی و تصویب طرح جایگزین کارشناسی و منطبق با منافع ملی باشند تا مبادا همانند صیانت، شکاف حاکمیت و ملت را افزایش دهد و هزینه سنگینی به ایران و ایرانیان تحمیل کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ،سرانجام ، پس از کش و قوسی طولانی و بازی با آرامش مردم تحت فشار در حوزه های مختلف ، با رای صبحگاهی ۱۲۰ نماینده در جلسه غیرعلنی صبح امروز بهارستان ،بررسی طرح صیانت از کمیسیون ویژه به صحن بازگشت.

«صیانت» ، واژه ای بود که به کابوس کاربران فضای مجازی تبدیل شده بود، چه کاربران عادی و چه آنان که در شرایط طاقت فرسای معیشتی ، فضای مجازی را به مکانی برای اشتغال و درآمدزایی تبدیل کرده اند تا مرهمی بر زخم های شان باشد.

از همان ابتدا که طرح صیانت مطرح شد ، شهره بودن حامیان طرح ، شک افکارعمومی را به اهداف آنان برانگیخت و هنگامی که خبرهای غیررسمی و سپس هشدارهای کارشناسان و نمایندگان مخالف صیانت ، پرتعداد و جدی تر شد ، افکارعمومی پی بردند که «کاسه ای زیر نیم کاسه » است . ترفند حامیان طرح که از بیرون مجلس هدایت می شدند ، ساده و کارساز بود : خارج کردن طرح از صحن علنی و قرار دادن آن تحت شمول اصل ۸۵.

به این ترتیب ، امکان نظارت و پیگیری از افکارعمومی و کارشناسان سلب شد و تصمیم گیری به تاریکخانه کمیسیون ویژه منتقل شد و دراین میان ، چند نماینده عضو کمیسیون ، هر ازچندگاهی درباره روند مشکوک مدیریت و تصمیم گیری های خلاف اراده ملی در کمیسیون اعلام خطر می کردند و البته حامیان صیانت نیز با تاکتیک انکار و رد مسدودسازی و محدودسازی اینترنتی ، پاسخ منتقدان را می دادند و در مواردی نیز وارد حوزه تحقیر مردم و افکار عمومی می شدند که خود موجی بر موج های مخالف طرح می افزود.

نکته قابل تامل آن بود که باوجود ، فشار اکثریت مردم ، کارشناسان و، موضع واقعی یا ظاهری مسئولان ، صیانتی ها ، جسورانه پای کار ایستاده بودند و تلاش می کردند طرح اقلیتی کم شمار را اراده نظام جلوه دهند تا منتقدان را مرعوب و مایوس کنند .حتی مرتضی آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در واکنش به سیل انتقادها ، تاکید کرد»«ما کار خودمان را می‌کنیم».

سخنان جمعه گذشته علم الهدی ، حتی مرددترین افراد را هم به یقین رساند که هدف نهایی صیانت ، مسدودسازی و محدودسازی فضای مجازی است ، جایی که وی در سخنان تندی از پشت تریبون نمازجمعه تاکید کرد : « در عرصه‌های امنیتی، نیروهای بصیر و بینای مقتدر ما با قدرت ایستاده‌اند و جلوی اجرای دشمنی دشمن را خواهند گرفت اما در عرصه‌های دیگر در و دروازه مملکت باز است و حساب و کتاب ندارد؛ دشمن آدمکش حرم امام رضا(ع) همان دشمن ناپاک و ستمگر و بی‌رحم فضای مجازی است ... ما امروز متاسفانه به تعداد تمام گوشی‌های هوشمند رسانه آزاد داریم در این مملکت که تولید محتوا و پیام می‌کنند و هیچکس هم جلودار آن‌ها نیست ...مسئولان در مجلس و دولت چقدر می‌خواهید این ور و آن ور کنید تا فضای مجازی را کنترل کنید؟ ... مجلس هم که هر روز یک افسانه ساز می‌کند، یک روز می‌گویند «صیانت» یک روز می‌گویند صیانت قبول نیست، «تنظیم‌گرایی». آخر شما چقدر معطل هستید؟ می‌خواهید تا کی صبر کنید و دشمن تا کجا برسد؟ مجلس و دولت باید بیایند و با همه قدرت مسئولین بایستند در این مساله ... دشمن آمده تا حلق ما. هی شما امروز و فردا می‌کنید، چرا انقدر مطعل هستید؟.»

طولانی شدن بیش از حد میدانداری و خط و نشان کشیدن اقلیتی محض برای مردم ، این گمانه را تقویت می کرد که پشت صیانتی ها به جایی گرم است و خواست خود را به ۸۰ میلیون ایرانی تحمیل خواهند کرد اما انتقادهای گسترده مردمی و کارشناسی و ایستادگی چند نماینده باعث شد طرح به کمیسیون بازگردد ، طرحی چنان خوفناک که یکی از رسانه ها در بازخوانی سال سپری شده ، از میان همه وقایع ریز و درشت ،به درستی ، تیتر «سالی که با دلهره صیانت به سر شد» را برگزیده بود.

هرچند خروج طرح صیانت از تاریکخانه کمیسیون و بازگشت آن به صحن را باید به فال نیک گرفت اما این پایان ماجرا نیست ، نباید از یاد برد ، این تحول فقط به مدد ۱۲۰ رای از ۲۴۱ نماینده حاضر، ممکن شد و جالب اینجاست که درخواست بازگشت طرح به صحن ۱۸۵ امضا داشت و مشخص نیست چرا ۶۵ نماینده به الزامات امضای خود پایبند نماندند؟

رای ندادن یا غغیبت ۱۷۰ ماینده به درخواست خروج صیانت از تاریکخانه کمیسیون ویژه ، زنگ هشداری است که باید جدی گرفت . مردم ، رسانه ها و مسئولان واقع گرای نظام باید با حساسیت ، پیگیر بررسی و تصویب طرح جایگزین کارشناسی و منطبق با منافع ملی باشند تا مبادا همانند صیانت، شکاف حاکمیت و ملت را افزایش دهد و هزینه سنگینی به ایران و ایرانیان تحمیل کند.

کوچی : بازگشت طرح به صحن از فیلترینگ جلوگیری می کند

به گزارش قرن نو ، جلال رشیدی کوچی، نماینده مرودشت و از مخالفان طرح صیانت از فضای مجازی، درباره جزئیات جلسه غیرعلنی مجلس گفت: با توجه به درخواست ما برای بررسی طرح در صحن مجلس، در جلسه امروز موافقان و مخالفان این طرح حرف زدند و بنا بر رای‌گیری که انجام شد، ۱۲۰ نماینده با بررسی طرح در کمیسیون مخالفت کردند.

او در پاسخ به این سوال که آیا فشارها و مخالفت های افکار عمومی باعث عقب نشینی نمایندگان شد، گفت: نمی‌توانیم بگویم فشار اما به نظر من، تقاضا و درخواست افکار عمومی باعث شد تا طرح به صحن بگردد و نمایندگان با آن موافقت کردند چرا که کمیسیون مشترک کار خود را به درستی انجام نداده بود.

این نماینده مخالفت طرح صیانت در پاسخ به این سوال که آیا بررسی این طرح در صحن همان نگرانی ها را ایجاد می کند، یا مجلس ریسک نمی کند که مردم را علیه خودش بشوراند گفت: بحث ریسک کردن نیست، این یک طرح مهم است که باید در صحن بررسی شود. مانند خیلی از دیگر طرح های مهم که نگرانی مردم را در پی داشت اما در صحن بررسی شد و به نتایج مطلوب رسید.

او درباره این که بازگشت طرح به صحن می‌تواند از فیلترینگ فضای مجازی جلوگیری کند، گفت بله.

پاتک صبحگاهی  ۱۲۰ نماینده در جلسه غیرعلنی به حامیان فیلترینگ

بیشتر بخوانید :

تقی پور : رأی‌گیری استمزاجی بود ،کمیسیون مشترک منحل نشده

در واکنش به این تحول ، رضا تقی پور انوری، رئیس کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه فضای مجازی، صحت این خبر را تکذیب کرد و گفت: رأی‌گیری استمزاجی امروز برای کسب نظر نمایندگان برای بقا طرح در کمیسیون مشترک بود که تعداد آرای مخالفان ابقاء، ۱۲۰ رأی از ۲۴۱ رأی حاضر بود و مخالفان ابقاء طرح در کمیسیون مشترک، به ۵۰ درصد نرسیدند.

به گزارش مهر ، وی گفت: اخباری که توسط همکاران منوط به انحلال کمیسیون مشترک طرح صیانت مطرح شده، نادرست است و هنوز درخواستی برای بازگشت طرح به صحن علنی مطرح نشده است.

تقی پور با تاکید بر اینکه درخواست برگشت طرح به صحن اصلاً موضوع رأی‌گیری امروز این جلسه نبود، خاطرنشان کرد: موضوع رأی‌گیری استمزاجی برای کسب نظر نمایندگان برای ابقای طرح در کمیسیون مشترک بود.

وی گفت: در صورتی که نمایندگان خواستار بازگشت طرح به صحن باشند، باید این موضوع توسط هیأت رئیسه اعلام وصول شود و بعد برای آن تصمیم گیری و رأی‌گیری شود.

عضو هیات رئیسه مجلس : کمیسیون جدیدی برای بررسی طرح صیانت تشکیل می‌شود

حجت الاسلام علیرضا سلیمی در توضیح جلسه غیر علنی امروز صبح مجلس برای بررسی طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی موسوم به طرح صیانت، گفت: هدف از تشکیل جلسه غیر علنی بیان استدلال طرفین در یک فضای منطقی بود تا تصمیمی حقوقی فارغ از همه فشارها گرفته شود.

وی در گفت‌وگو با ایسنا توضیح داد: رئیس کمیسیون مشترک در ۱۰ دقیقه به بیان توضیحاتی پرداخت، سپس ۳ نفر موافق و ۳ نفر مخالف صحبت کردند. یعنی کسانی که می‌خواستند این طرح در کمیسیون مشترک به صورت اصل ۸۵ بررسی شود و همچنین متقاضیان برگشت طرح به صحن علنی، هر کدام در مدت ۵ دقیقه صحبت‌هایشان را بیان کردند. علاوه بر آن به چند نفر از نمایندگان دیگر نیز فرصت بیان نظراتشان داده شد. در نهایت رای استمزاجی گرفته شد که بر اساس رای استمزاجی اکثریت نمایندگان رای دادند که این طرح در کمیسیون مشترک طبق اصل ۸۵ بررسی نشده و به صحن علنی برگردد.

این عضو هیات رئیسه مجلس در توضیح چگونگی ادامه بررسی طرح صیانت در مجلس گفت: با توجه به رای استمزاجی گرفته شده دو نظر از لحاظ حقوقی مطرح است؛ یک نظر می‌گوید کار تمام شده و همین رای استمزاجی رای جلسه علنی تلقی می‌شود، نظر دیگر آن است که بر اساس مواد ۱۶۵ و ۱۶۷ آئین‌نامه باید دوباره موضوع بررسی نشدن طرح در کمیسیون مشترک طبق اصل ۸۵ و ارجاع آن به صحن علنی، مجددا در یک جلسه علنی رای گیری شود. این دو نظر حقوقی به کنکاش حقوقی نیاز دارد و هر نتیجه‌ای حاصل شود قطعا نمایندگان در برابر آن تمکین خواهند کرد.

سلیمی ادامه داد: بعد از تصمیم گیری، یک طرحی تهیه می‌شود و کمیسیون مشترک جدید تشکیل خواهد شد که مصوبات آن به عنوان گزارش کمیسیون به صحن علنی آمده و نمایندگان ماده به ماده آن را در صحن علنی مورد بررسی قرار خواهند داد. قاعده این است که ما یک کمیسیون مشترک جدید تشکیل دهیم. حتما هم محتوا تغییر می‌کند اما میزان تغییر آن هنوز مشخص نیست ولی به هر حال بررسی این طرح به صورت اصل ۸۵ منتفی شده است.

این عضو هیات رئیسه مجلس با تاکید بر اینکه همه نمایندگان از وضعیت رها شده فضای مجازی گلایه مند هستند، گفت: همه نمایندگان اتفاق نظر دارند که فضای مجازی به یک قاعده و قانون احتیاج دارد و فضای مجازی به شکل فعلی رها شده است. به همین دلیل باید آن را قانونمند کرد. قاعده این است که محتوای جدیدی ارائه شود، اگر سایر مراحل پیش رود محتوای جدید به کمیسیون جدید داده می‌شود. البته این موضوع نافی این نیست که همه مسائل قبلی نافذ نبوده و غیر قابل دفاع است.

سلیمی در پایان گفت: جلسه امروز مجلس در فضایی برگزار شد که هر دو طرف نظراتشان را بیان کرده و اعتقاد داشتند که بررسی‌ها و آراء هر چه باشد تمکین می‌کنند. فضای دموکرات در صحن حاکم بود و نظرات و بیانات مطرح شد. هیات رئیسه هم تا کنون با تأنی موضوع را پیگیری کرده و مباحث فنی را دنبال می‌کند.

نماینده چابهار:همه تصمیمات کمیسیون مشترک لغو شد/ بررسی طرح صیانت در صحن علنی فعلا در دستور نیست

در همین خصوص معین‌الدین سعیدی نماینده چابهار توضیح داده با عنایت به اجماع عمومی که در جامعه شکل گرفته بود و از آنجایی که مجلس هم تبلور و اراده ملت است، با پیگیری برخی همکاران تلاش کردیم کاری صورت بگیرد که طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی از اصل هشتاد و پنجی خارج و برای بررسی به صحن مجلس ارجاع شود که خوشبختانه در جلسه غیرعلنی امروز با رای بالا این اتفاق افتاد.

وی افزود: تا پیش از این، در یک کمیسیون مشترک، طرح در حال تبیین شدن بود، اما با این تصمیم مجلس، جلسات و تصمیمات کمیسیون مشترک ملغی شد و مردم منتظر باشند طرح در صحن مجلس و با حضور همه نمایندگان، شفاف و در حضور رسانه‌ها بررسی و به اطلاع آن‌ها برسد. ما مخالف این بودیم که طرح در پستوها بررسی شود، زیرا شفافیت در هر موضوعی برای ما و مردم مهم است.

نماینده چابهار در پاسخ به اینکه آیا حامیان اصل هشتاد و پنجی طرح صیانت می‌توانند این تصمیم مجلس را تحت تاثیر قرار دهند و کار را به روال قبل برگردانند؟ گفت: قانون‌گذار پیش‌بینی‌هایی داشته است، اما از آنجایی که ۱۸۵ نماینده خواستار بازگشت طرح به صحن بودند، بعید می‌دانم در آینده این اتفاق بیفتد.

سعیدی در پایان خاطرنشان کرد: زمان بررسی طرح در صحن مشخص نیست، زیرا طرح‌های اولویت‌دار در نوبت هستند. بنده به عنوان یک نماینده و البته از طرف خودم به مردم قول خواهم داد که دغدغه همه اقشار جامعه را در طرح لحاظ کنم. این طرح نگرانی‌هایی را در جامعه ایجاد کرد، مخصوصاً برای افرادی که معیشت‌شان از طریق فضای مجازی بود. ما وکیل مردم هستیم و نه قیم آن‌ها، پس باید نظرات مردم شنیده و مورد بررسی قرار بگیرد.

۲۱۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1620724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =