یارانه ۳۰۰ هزار تومانی گوشت در راه است؟/ نجاری: داریم جامعه را برای تورم سنگین آماده می‌کنیم

ایلنا نوشت: درحالی که یکی از نمایندگان اتاق کشاورزی در اتاق بازرگانی ایران درباره پرداخت رقم حدود ۳۰۰هزارتومانی این یارانه به هرخانوار گمانه‌زنی کرده بود، برخی کارشناسان به ابعاد این طرح و آثار پرداخت نقدی مستقیم به کارت بانکی سرپرست خانوار واکنش نشان دادند.

بحث اعطای یارانه مخصوص تهیه گوشت و مرغ برای دهک‌های اول تا ششم جامعه در روزهای اخیر از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون تلفیق مطرح شد.

درحالی که یکی از نمایندگان اتاق کشاورزی در اتاق بازرگانی ایران درباره پرداخت رقم حدود ۳۰۰هزارتومانی این یارانه به هر خانوار گمانه‌زنی کرده بود، برخی کارشناسان درباره ابعاد این طرح و آثار پرداخت نقدی مستقیم به کارت بانکی سرپرست خانوار نظرات مختلفی را مطرح کردند که پرداختن به آن‌ها خالی از لطف نیست. 

یارانه نقدی مستقیم تنها اثر تورمی دارد

علی اصغر نجاری (معاون اجرایی خانه کارگر استان زنجان) در واکنش به این تصمیم احتمالی دولت که از سوی مجلس مطرح شده است، گفت: به نظر می‌رسد یک ناهماهنگی در بین مجلس و دولت در زمینه اجرای طرح بعد از حذف ارز ۴۲۰۰تومانی وجود دارد و مشخص نیست که این اقدام براساس چه میزان کار کارشناسی و با چه حجم و براساس چه معیاری قرار است انجام شود. نه تعداد دهک‌ها و نه حجم پرداختی دولت در این زمینه مشخص و تعیین شده است. 

این فعال صنفی در ادامه با تاکید بر اخبار ضد و نقیض مسئولان و اثر روانی این بهم ریختگی بر جامعه اظهار کرد: اگر اصل بر حمایت اقشار فرودست و آسیب‌پذیر است، اگر کارشناسی روی موضوع انجام شده باشد دولت می‌توانست بر بازار سوار شود و دلالان و مافیای توزیع گوشت را مدیریت کند، این اقدام می‌توانست با پرداخت نوعی کوپن موثر باشد. اما وقتی دولت بطور مستقیم پول را به سرپرست خانوار می‌دهد و کارت جداگانه‌ای صادر نمی‌کند، این اقدام دقیقا بدون نظارت بر بازار تورم‌زاست. در شرایطی که یکی از معاونان رییس جمهور رسما افزایش قیمت‌ها را به دلیل افزایش ۵۷درصدی دستمزد کارگران قابل توجیه خوانده است، این هیچ معنایی جز آماده‌سازی جامعه توسط دولت برای تحمل یک تورم کمرشکن ندارد. 

نجاری با بیان اینکه «ما در شرایطی هستیم که بسیاری از کارگران در شرکت‌ها به‌دلیل افزایش مزد از همین فروردین‌ماه با این پیام مدیران مواجه شدند که کلیه ساعات اضافه‌کارشان حذف شده است» اضافه کرد: محاسبه تورم تجمیعی برای سبد مصرفی کارگران هرگز از سوی دولت انجام نشده و این سیاست‌های دولت بدون دریافت نظر اقتصاددانان منتقد و انجام این محاسبات راه به جایی نخواهد برد. 

معاون اجرایی خانه کارگر استان زنجان در واکنش به بحث رقم مطرح شده از سوی اعضای اتاق بازرگانی و احتمال پرداخت رقم ۲۵۰ الی ۳۰۰هزارتومانی تصریح کرد: دولت با وجود تورم و قیمت گوشت در سال جاری احتمالا با این رقم‌ها می‌خواهد ماهیانه حدود یک کیلو گوشت را به دست خانوارها برساند. صرف‌نظر از اینکه این میزان چقدر کم است، به‌نظر می‌رسد که دولتی‌ها نمی‌دانند کارگران اغلب این مبلغ را نمی‌توانند وارد بازار خرید گوشت کنند و ممکن است برای تهیه نان و تخم مرغ و حتی مصرف در حوزه حمل و نقل از این پول استفاده کنند. با این حساب دولت گویا از آثار تورمی این اقدام برای اقتصاد و وضعیت مالی خود نیز بی‌خبر است. 

وی با تاکید بر اینکه «پرداخت این مبالغ برای تهیه گوشت مانند پرداخت رقم زیر ۷۰۰هزار تومان به‌عنوان حق مسکن یک اقدام صوری و نمایشی برای رفع تکلیف است» گفت: سیاست پرداخت نقدی از آنجا که همواره مشمول تورم است و به‌گفته خود رییس جمهور ۴۵هزارتومان زمان آقای احمدی‌نژاد اکنون ارزش ۷هزارتومان دوره ایشان را دارد، در نهایت مشمول زمان شده و رقم‌هایی مثل ۳۰۰ یا حتی ۵۰۰هزارتومان در آینده نه چندان دور ارزش خاصی نخواهند داشت. 

نجاری در پایان اظهار کرد: ما از هر دولتی که قصد داشته باشد به گروه‌های فرودست جامعه و کارگران کمک کند، حمایت می‌کنیم و در این بحث هیچ گرایش سیاسی را دخیل نمی‌کنیم، اما این به شرطی است که اقدامات نمایشی نباشد. 

دولت به‌جای پرداخت یارانه به مردم به تولیدکنندگان دام یارانه بدهد

در ادامه آلبرت بُغُزیان (استاد اقتصاد دانشگاه تهران و پژوهشگر اقتصادی) با بیان اینکه «اصل در اقتصاد ایران این است که قیمت‌ها کنترل شود» به این اقدام پیشنهادی مجلس واکنش داد: در شرایطی که می‌توان با مدیریت و کنترل بازار گوشت و سایر اقلام غذایی و جلوگیری از جولان مافیاها و دلالان در این حوزه قیمت‌ها را کنترل کرد، این اقدام از سوی دولت چندان موثر نخواهد بود. 

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه «افزایش قیمت تمام شده برای دام‌داری‌ها و طیورداری‌ها افزایش یافته و این روی قیمت‌ها تاثیر گذاشته است» افزود: دولت باید تلاش کند تا بازار را رها نکند و با اقداماتی مثل پرداخت یارانه خود دوباره اقدامی تورم‌زا انجام ندهد. 

بغزیان با تاکید بر این نکته که «این اقدام تاثیری بر معاش اقشار آسیب‌پذیر نخواهد گذاشت» افزود: باتوجه به اظهارات اخیر خود ریاست جمهوری درباره یارانه‌های دولت احمدی‌نژاد باید خود دولت به این برسد که این اقدام تنها تحمیل یک بار مالی جدید و بی‌حاصل بر روی دوش دولت است. 

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: ما امیدواریم دولت از این اقدام منصرف شده و یارانه را به خود تولیدکنندگان دام بدهد. معمولا در دنیا برای کنترل بازار و بهبود وضعیت معاش در شرایط دشوار یارانه را برای کاهش قیمت تمام شده به خود تولیدکننده می‌دهند و این اقدام را با نظارت‌های همه جانبه به تولیدکنندگان به‌منظور مصرف صحیح انجام می‌دهند، اما در ایران این سیاست پرداخت مستقیم نقدی آن هم خارج از فرآیند توزیع کالابرگ‌های الکترونیکی همواره آثار تورمی داشته که در نهایت به ضد خودش بدل شده است. ما از مشاورین دولت تعجب می‌کنیم که مسائل بدیهی را چرا به مقامات یادآور نمی‌شوند و باید در این زمینه به‌صورت جدی‌تر اندیشید.

حجم بار مالی دولت از اجرای سیاست یارانه گوشتی

در شرایطی که شهریورماه سال گذشته وزیر کار دولت عملا سیاست یارانه نقدی را در گفتگو با یکی از خبرگزاری‌ها رد کرده و آن را بی‌ارزش خوانده بود، پرداختن به مسئله یارانه نقدی بسیار حائز اهمیت است. وی در این گفتگو با طرح انتقاد از سیاست پرداخت نقدی یارانه نتیجه گرفته بود: «این چرخه معیوب باعث می‌شود مدام شاهد کسری بودجه در دولت و صندوق‌های تامین اجتماعی و در نهایت دنبال خلق پول از هیچ باید باشیم و با این چرخه همواره باید به دنبال تورم بدویم!»

وی با اذعان در این رابطه که پرداخت نقدی یارانه اثر رفاهی ندارد، تاکید کرده بود که افراد متمول نباید از این یارانه‌ها بهره‌مند باشند. حال در شرایطی که دولت هفت دهک از میان دریافت کنندگان یارانه را مخاطب اجرای این طرح قرار داده است، باید سنجید که بار مالی این طرح به چه میزان خواهد بود؟

اگر در بهترین و حداقلی‌ترین حالت برای دولت، جمعیت تنها شش دهک دریافت کننده حدود ۶۰میلیون نفر باشد (که در واقع بسیار بیشتر از این رقم است) پرداخت ماهانه ۳۰۰هزارتومان به سرپرست خانوار در حداقلی‌ترین حالت پرداختی با یک ضرب و تقسیم ساده بیش از ۱۸هزار میلیارد تومان در ماه بوده و در سال رقمی حدود ۲۲۰هزار میلیارد تومان را شامل می‌شود.

این درحالی است که خود مجلس به دولت برای جبران کل کسری جیب مردم به دلیل حذف ارز ۴۲۰۰تومانی، امر کرده است که رقمی حدود ۲۵۰هزار میلیارد تومان را اختصاص دهد. حال با احتساب رقم ۲۲۰هزارتومانی یارانه گوشت، تنها ۳۰هزار میلیارد تومان از این رقم مطرح شده از سوی مجلس برای سایر اقلام ضروری مانند دارو و غلات باقی می‌ماند تا بین مردم توزیع شود. در حقیقت برای اجرای مصوبه مجلس مبنی بر «حفظ قیمت‌های کالاهای اساسی در حدود قیمت‌های شهریور سال ۱۴۰۰، دولت سالانه تنها ۳۰هزار میلیارد تومان در جیب دارد تا از دو حوزه تامین غلات و دارو با پرداخت‌های انتقالی حمایت کند!

با این‌حال باید دید تزریق مستقیم همین میزان یارانه انبوه به‌طور مستقیم در جامعه چه آثاری دارد؛ رقمی که خود چند برابر یارانه ۴۵هزارتومانی است که خود آن آثار تورمی قابل ملاحظه‌ای در زمان خود بر اقتصاد داشت.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1618612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 131
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    این ر اهی که می روید اصولی نیست فقط این کلاف سردر گم تر می کنید رانت دزدی بیشتر و تور م بدبختی مردم بیشتر از این را برگردید راه اصولی را برید با دنیا تعامل کنید زندگی ما مردم از این فلاکت بدبختی نجات دهید در غیر این صورت مشکلات خودتان بیشتر از مردم می شود
    • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
      28 33
      خسته نشدید؟!
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
      9 29
      این یه التماسه!
    • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
      13 0
      اقتصادهای بزرگ دنیا چگار کردند، ما هم همان کارها را بکنیم؛ بعد از جنگ جهانی دوم آلمان، ژاپن و ... چکار کردند؟ اسناد و مطالعات موجود هست، چرا مردم را موش آزمایشگاهی کردید؟ چرا از کودک 2 ساله تا پیرمرد 80 ساله باید درگیر قیمت نان، آب و ... باشد؟ چرا فکر می کنید مردم احمق هستند و گول یارانه را دوباره می خورند؟ تو را خدا بس کنید
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    31 4
    آبه به
  • ایرانی IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    این دولت سیزدهم فقط وفقط بفکریارانه است.چون متخصص وکارشناس ندارد
    • محمد IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
      6 2
      کاش این دولت همه یارانه ها رو از همه چی برداره و مبلغ یارانه‌ای که برای اجناس میده رو بده به خوده هر نفر که میشه مبلغی نزدیک به ده میلیون تومان برای هر نفر ایرانی و همانا این به نفع اقشار متوسط و به پایین هست و در نقطه مقابل دقیقا به ضرر پولدار و مرفه و اکثر مخالفان این آزاد سازی قیمت و پرداخت یارانه واقعی به مردم همین پولدارا هستن که مغز دیگر اقشار رو هم شست شو میدن،چون قدرت و امکانات و رسانه و ارتباط دستشون هست
  • ملت IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    160 7
    به پایان آمد این دفتر
    • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
      66 4
      ... اما حکایت هچنان باقیست 😉
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    119 2
    من که اصلاً به حسن نیت و خیرخواهی اعضای «اتاق»ها اعتماد و اطمینان ندارم. خدا کنه هر چیزی اتفاق می افتد، به ضرر مردم نباشد.
  • محمد US ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    194 9
    اقایون مسول شما رابه پیر به پیغمبر به جدتون قسم یارانه صدقه نمیخواهیم تولید را رونق دهیدتابازار به تعادل برسه تولیدخوابیده کالا نیست یارانه میخوام چکار
    • ال IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
      87 11
      داداش .الان تو ایران همه چیز است ولی پول واسه خرید ن نیست .شما چه کالای رو میخواهید که نتونستید پیدا کنید...
    • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
      12 1
      هم کالایی هست ولی چند برابر قیمت جهانی یعنی یه جای کار لنگه یا قیمت دلار واقعی نیست یا قیمت بازار و این یعنی کمبود وجود داره اگر جنس به اندازه کافی موجود باشه نباید قیمتش از بقیه جاهای دنیا خیلی بیشتر باشه.
    • مرتضی IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
      1 0
      تو که چیزی نمیدونی ببند اون موقع یک کیلو گوشت ۱۸۰ت رو کمتر میدند همین هم از جیب مردم میره اون موقع شما تضمین میکنی که همچی ارزون بشه
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    130 4
    بخورید و ببرید نیازی به تفسیر نیست کسی که کاری ازش برنمیاد لازم نیست دلایل رو توضیح دهید....هر که دستش رسید می بره و آبی هم روش...دلسوزان مردم خودتون رو ناراحت نکنید
  • جعفر IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    109 9
    گوشت ۱ملیون تمنی ویارانه ۳۰۰تمنی ؟به به از شمادولتیان بیشتر از این نشاید
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    67 8
    به هر خانوار 300تومان یک خانواده 6نفره300یک خانواده 2نفره300 عجب تدبیری
    • مه IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
      27 3
      بابا بخدا یارانه نمیخوایم ما که خانواده ۶نفری هستیم وشوهرم کارش تاکسی چی میخواین همه چیو گرون کنیم ما چکار کنیم مما فقرا هم خدایی داریم
  • حمید IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    121 5
    شما با این کارها همه را فرودست میکنید! یکی بیاد روشن کنه ملاک دهک بندی چیه، چطور من که بازنشسته هستم و دانشجو و محصل دارم و خرج چهار نفر را میدم از یارانه و معیشت سالها محروم هستم بجرم داشتن خانه و ماشین شخصی که از ابتدایی ترین ملزومات زندگی میباشد.
    • IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
      14 1
      آقا این یارانه های الکی پول تو جیبی رو جمع مثل کشورهای عربی پول نفت و گاز البته برخلاف اعراب طلا و مس و نیکل و فولاد و آب که می‌فروشید رو بدید ..جمع کنید لطفا بساط صدقه د ی رو
    • Padeshahnefrati IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
      5 1
      باز توداری من یکی رو هم ندارم
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    71 4
    نامردا
  • عماد IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    30 49
    اگر یارانه به تولید کننده داده شود باز هم غیر ایرانی های داخل کشور بهره مند می شوند و همچنین قاچاق به خارج کشور انجام خواهد شد هدف دولت تحویل یارانه به ایرانی ها می باشد
    • خدیر IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
      61 4
      جان کلام را گفتی دولت سخاوتمند جمهوری اسلامی تنها به این جهت که خارجیان داخل ایران از یارانه بهره مند نشوند، اقتصاد را به سمت سقوط پیش می برد! اما این یارانه مستقیم مثل یارانه احمدی‌نژاد بزودی بی ارزش می شود و شما تنها خوشحال باشید که خارجی ها از یارانه بهره مند نشده اند حالا اینکه تورم روز افسار گسیخته پیش می تازد و عوارض جانبی دیگر آن، بیخیال
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    141 5
    مشکل با یارانه وگدا پروری حل نخواهد شد به فکررابطه حسنه با دنیا باشید
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    131 2
    کشور کوبا 63 است از سال 1959 که یارانه می دهد. هر روز این کشور فقیرتر و زندگی مردمش سخت تر شد. چرا با دنیا تعامل ندارد و به کشوری منزوی تبدیل شده همان راهی که ما می رویم. کره شمالی و ونزوئلا و سوریه هم نمونه دیگر اقتصاد فلاکت زده و منزوی دنیاست
  • علی IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    96 5
    بجای گدا پروری بازار و تورم را کنترل کنید افزایش حقوق و یارانه راه کار نیست شما در کشور توانایی برخورد با دلالهارا ندارید و خودتان را عاجز نشان میدهید
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    101 6
    قیمت خانه ماشین و...ظرف ۲تا۳سال ۱۰برابر!!!!!!!!کردید سفره ها خالی خالی شده مجلس بجای حل مشکل هرروز یک طرح محیرالعقول میده دولت هم که خودش هم نمیدونه دقیقا چکارداره میکنه مردم صدقه نمیخوان کوپن مال ۵۰سال پیش بود تازه رسیدید به کوپن مردم حاضرن دوبرابر مبلغ یارانه راخودشان به این دولت ومجلس بدن تااینها دست ازسرمردم بردارن وانرا برای تولید هزینه کنن واقعا نفس مردم به شماره افتاده قادربه اجاره ۳۰متری هم نیستن مواد غذایی توهمین چندماه برای ان امین بارپروازکرده لوازم خانگی سرخود بالا میره ماشین که درهمه دنیا کالای مصرفی هست دراینجا به علت همین شاهکارها به ۱۰برابرقیمت واقعی قیمت گذاری میشه واسباب مفت خوری وپولدارشدن یکسری شده ازخانه که دیگر حرف نزنیم بهتر است
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    38 6
    خیلی جالب گفت یارانه را به دام دار دهید، یعنی این سال‌ها که به دامدار دادند قیمت گوشت منطقی بود، میدونید ی دامدار سرمایه اولیه که می‌گذاره میلیاردی هست پس یارانه را برای سرمایه دار میخواهید، این دامداران روستایی اصلأ مد نظر شما نیست
    • مرادپور IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
      0 2
      کی به تواطلاعات غلط داده که یارانه رو به دامدار دادن خود دولت هم اعتراف کرده که دست دولت در جیب دامدارها هست و دامدارها به دولت یارانه دادن میدونی هزینه تولید یه کیلو گوشت برای یه دامدر چقدر میشه ارقام و اعدادی که مرکز امار میده مربوط به تهرانه تو تهران گوشت اگه مثلا کیلویی صد تومن باشع تو شهرستانها نصف همینه ولی باهمون هزینه هایی که دامدارای تهران میکنن چه گناهی کرده اونی که شغلش دامداریه و تمام امیدش چندتا دامه و باید به دلیل کرانی نهاده دانی دامهشا تلف لشن میدونی قیمت دارو دان وقدر شده
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    66 0
    به بعضی که تعلق نمیگیره به بعضی هم اگر بدن بعدیک مدتی چون دهکش نمیخوره قطع میکنن بعدم مردم مثل بقیه کالاها به قیمتش عادت میکنن فقط این وسط دولت بی سر و صدا و بدون دردسر دست تو جیب مردم میکنه.مثل خودرو و مسکن و دلار و برق و گاز و...کمی مروت و وجدان خوب چیزیه
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    102 4
    تورم سنگین در راهه؟؟ وای پس تا حالا سبک بوده
    • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
      33 0
      اره هنوز تورم سنگین نیست میخان سنگ روی مابزارن بعد بگن این هم سنگین بس کنید شما که کشور ب این کوچکی را نمی توانید
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    33 6
    دولت مردم
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    20 1
    آخر سر چی
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    22 4
    مهم نیست تقدیر ما چنین هست
  • یاسر IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    20 2
    چی هر دقیقه خالی بندی
  • ریحانه IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    33 1
    اره دارید جامعه را برای فشارحداکثری اماده می کنید
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    36 1
    این اتاق های اصناف به فکر منافع خودشان از ارز ترجیحی هستند و به هیچ وجه به فکر مردم نیستند ،
  • محمد IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    52 6
    آقای رئیسی زمان انتخابات همه اش از اختصاص یارانه به تولید و حمايت از تولید سخن می گفت. حالا حمايت از تولید را رها کرده چسبیده به یارانه مستقیم که نتيجه ای جز تورم و کاهش‌ ارزش پول ندارد
  • پیک موتور سوار IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    16 1
    عجب
  • مریم IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    21 3
    خوبه ای کاش پول گوشت به دست مصرف کننده برسه ن تولید کننده
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    66 2
    بخدا کشور بدون هیچ مسولی روندش طبیعیتر طی میشه تا با این بیسوادها بی خدا
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    34 0
    اگر عقلانیت و مدیریتی بر کشور حاکم بود نیاز به آماده سازی نبود. هر چند تورم بالای فعلی نیاز به آماده سازی ندارد!
  • H IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    29 0
    ماشالله ماشالله بش بگید ماشالله
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    34 1
    نه یارانه بدین نه چیزیو گرون کنین که نشه حتی با یارانه خریدش یارانه نداشتیم فراوانی و ارزانی بیشتر بود نمی‌خواهیم یارانه
  • رحیران دوران IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    47 1
    کشوری که اقتصادان ندارد بهتر که نمیشود بلکه روز بروز بدتر خواهد شد!,١۶
  • DK ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    20 7
    مسعولین ما میخواهند که مردم در رفاه باشند ولی تا بوده همین بوده
  • ناشناس IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    45 1
    همه ایرانی ها مشکل رو میدونن و راه حلش هم میدونن حتی بچه 5 ساله. فقط تنها کسی که یا نمیدونه یا خودشو زده به نفهمی همون کسی هست که تصمیم گیرنده هست. وگرنه یه بچه 5 ساله هم میفهمه که الان دامدار داره 5 میلیون هزینه میکنه تا 1 میلیون به دست بیاره. اینم شده تولید تو ایران.
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    70 1
    بجای این کارا تا دیر نشده مثل آدم با دنیا تعامل عادی و نرمال برقرار کنید شعارهای توخالی کاسبان تحریم را هم قطع کنید تا ایران هم آزاد و آباد و مردمانش رنگ رفاه را ببینند.
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    19 10
    هرچه یارانه به دام میدن کجا محصولاتشون ارزون شده چرا با حرفهای بیخود نمیزارن دولت کارش انجام بده
  • داودطنوریان DE ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    17 12
    با این تورم زندهگی سخت تر می شود واگر به جای یارا نه کوپن می دادند بهتر بود
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    39 1
    در این ماه مبارک از خداوند متعال طلب کمک دارم چون خسته شدم و نمی دانم در این زندگی به چه چیزی دلم را خوش کنم!
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    19 2
    چون با برجام یا بدون برجان نکبت وبدبختی کرانی بیکاری فساد و..... از این مردم و مملکت جدا نخواهد شد
  • عبدالوحاب، IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    7 0
    اقاینجاری ،ار اینکه کار سختی بدست شما نماینده کارمند انجام گرفت ،همه ملت از شما تشکر میکند،
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    8 1
    عجب این که منم میتونم
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    17 1
    مثلی است هروقت خواستی کسی رو بدبخت بکنی مالرو پول کن بده دستش.! دولت بجای پرداخت نقد ی یارانه بمردم. به کشاورز و دامدار و تولید کننده یارانه بدهد و نظارت دقیق بکند و با تلاش و سخت گیریهای مداوم قیمت ها رو از همون ابتدای توضیح کالا کنترل بکند .با این کار قیمت های اجناس قیمت تمام شده و به اصطلاح قیمت مقطوع یعنی در سراسر کشور یک قمیت است.
  • فتاح IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    7 0
    بی خیال
  • رضا IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    19 0
    ما صدقه نمیخواهیم جلوی مافیای گوشت را بگیرید اجازه دهید تجار از کشورهای شمالی گوشت وارد کنند قیمت گوشت پنجاه خزتر تومان است نه بیشتر اخر میخواهید کجا بروید بس کنید جیبهایتان را پر کردید بازهم شما ها گرسنه اید
  • مجید IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    24 1
    من نمیدونم گوشت ازاد بگیریم با دلار ۳۰تومنی گوشت اگر رانت ودزدی نباشه ۵۰تومن دست مردم میرسه اما الان برزیلی ۱۲۰ بعد میگیم تورم نداریم
  • خادم IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    32 0
    البته حق این ملت همینه...کشورهای دیگه تا میبینن دولت یه چیزیو داره یخورده گرون میکنه ملتشون دست از خرید اون جنس میکشن تا رو دست دولت باد کنه وبمونه...ولی ملت ما ایرانیا تا میبینن یه چیزی داره گرون میشه ته صف رو باید دوربین بندازی ببینی
  • مجید IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    25 1
    اگر واقعا ما رشد ۸ درصدی داریم تورم میاد پایین پس این چیه دوم اگر قیمتها اینطور بالا رود باید وزیر اقتصاد با توجه با امار رئیس گمرکات ووارد کنندگان محاکمه شوند
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    12 7
    دقت کنید وقتی تولید کننده میخواد یارانه بگیره اسمش گداپروری نیست ولی وقتی مصرف کننده میخواد بگیره میشه گداپروری.جماعت ساده دل اینایی که دشمن یارانه مستقیم هستن قشر سرمایه دارن که پول ملت رو سالها بالا کشیدن .تنها راه نجات ایران دادن یارانه مستقیم هست ولی به شرط اینکه با اون کارخونه داری هم که به ناحق قیمتاشو میبره بالا هم بتونی برخورد کنی.چون اون وقتی میبینه پول داره از جیبش خارج میشه میخواد اونو از ملت پس بگیره پس بنابراین قیمت اجناسشو میبره بالا این میشه که تورم ایجاد میشه .تنها راه مبارزه با قشر سرمایه داره.دقت کنید ملت بزرگوار اینا چون پولدار هستن همه جا دست دارن از اتاق اصناف بگیر تا بدنه دولت .حتی روزنامه ها و رادیو تلویزیون .جو روانی رو هم اینا درست میکنن تا دولتی هم اگر بخواد کاری کنه نتونه. مثل زمان احمدی نژاد که هر قدمی که برای ملت بر میداشت اینا بیشتر باهاش دشمنی میکردن.آقای خبرنگار وجدان داشته باش و نشر بده
    • محمد IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
      1 0
      این حرف منطقی ودوستی هست
    • IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
      1 0
      فقط دست مون رو با لاکنیم یاخداخودت به دادمابرب
  • محمد IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    12 0
    ببینید دوستان یه پولی این وسط هست که خیلیا دنبالش هستن.مخصوصا قشر مظلوم و مرفه تولید کننده که میخواد این یارانه رو بگیره و دیگه اون موقع رقابت دیگه براش اهمیتی نداره .نمونه بارزش ایران خودرو و سایپا که با گرفتن یارانه الان سالهاست که دارن درجا میزنن
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    24 1
    من الان بچم ۶ ماهه گوشت قرمز نخورده
  • علی IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    37 2
    فقط بچه دار نشین وگرنه تورم کمرتان را خواهد شکست.
  • FR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    17 9
    دولت ماهی هفتاد و پنج هزار میلیارد تومان اسکناس بدون پشتوانه چاپ می‌کنه تا حقوق کارمندان رو بده . چاپ اسکناس بدون پشتوانه باعث افزایش نقدینگی و پایه پولی و درنتیجه تورم و گرانی میشه . دولت باید چاپ اسکناس رو متوقف کنه تا تورم کم بشه. پرداخت یارانه فقط باعث ادامه این دور باطل گرانی بیشتر، یارانه بیشتر، میشه.
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    18 0
    آفرین .چه حسن کچل چه این واون.
  • معصومه IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    16 2
    جالبه که دولت عرضه نداره جلوی باند و فساد رو بگیره ازاینور داره به مردم فشار میاره.. چی شد میگفتین با فساد و قاچاق کالا مبارزه می کنین
  • as IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    19 1
    به جای دادن ماهی به مردم، ماهیگیری به مردم یاد دهید. پرداخت یارانه گوشت و معیشت و ... به شکل نقدی فقط باعث متورم شدن جامعه از اسکناس خواهد شد که هر روز ارزشش کاسته خواهد شد و درآخر اسکناس ایران به یک کاغذپاره بی ارزش تبدیل می شود. لااقل در عوض پرداخت نقدی یارانه های مختلف به قشر ضعیف، یارانه ها را به شکل کالاهای ضروری مانند گوشت، مرغ، روغن، شکر و ... در اختیار مردم قرار دهید. اگر در پرداخت یارانه گوشت، مسأله دولت وضعیت سلامتی مردم هست، مطمئن باشید مردم آنقدر گرفتاری دارند که به جای گوشت ، مبالغش را در جاهای دیگر هزینه می کند و سلامت بچه های مردم مستضعف درخطر خواهد بود.
  • سعید IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    3 13
    به نظر اینجانب بهتر است میزان گوشت مورد نیاز هر نفر محاسبه شود و از عرضه گوشت آزاد در بازار جلوگیری شود تا عده ای با درامد بیشتر نتوانند گوشت بیشتر و مازاد مصرف کنند. گوشت فقط از طریق دولت و به صورت سهمیه بندی شده به همه اقشار داده شود.
  • سعید IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    3 10
    به نظر اینجانب بهتر است میزان گوشت مورد نیاز هر نفر محاسبه شود و از عرضه گوشت آزاد در بازار جلوگیری شود تا عده ای با درامد بیشتر نتوانند گوشت بیشتر و مازاد مصرف کنند. گوشت فقط از طریق دولت و به صورت سهمیه بندی شده به همه اقشار داده شود.
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    12 1
    بدترین نوع حمایت از طبقه ضعیف مالی همین روش هاست که اثر پایدار ندارد و اقتصاد کشور را هم با چالش روبرو میکند . پول را باید در برابر کار مفید داد
  • مهدی IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    10 0
    دیر به فکر افتادید دیگه دامداری نمونده ؛ به فکر وارد کردن گوشت از کشور های دیگه باشید و از اونجایی که گوشت نیاز جهانی داره؛ با این ارزش ریال رقم هایی که میگید سیصد تومن چیزی شبیه جوکه
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    11 3
    .پول نفتمون رو بدید خودمون میریم.گوشت میخریم.
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    17 2
    سیستم نالایق ها
  • لوک خوشاتس IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    4 1
    مگه سخترم هست
  • بهرام IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    8 0
    اگر تمام هزینه های مبارزه با قاچاق و کنترل بازار و ارز یارانه ای و خیلی هزینه های دیگر رو مستقیم به حساب خانوار وارد کنن مطمعن باشید اوضاع بازار خیلی بهتر و رقابتی تر خواهد شد ..حتی اگه قیمت یک کیلو گوشت به یک میلیون تومان برسد در نهایت به نفع مردم تمام خواهد شد .این ماجرای ارز یارانه ای خیلی چیزهای دیگر فقط فقط رد گم کردن مبالغ هنگفتی است که به جیب ۱۰۰ نفر میره ..
  • لنگرود GB ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    9 1
    واقعا مردم گیر اوردین با دروغاتون از اون سه برابر کردن یارانتون .واقعا به چه امیدی زندگی میکنید اول جیب خودتون پر کنید
  • ناشناس IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    0 1
    گوشت مصنوعی می خواید بدهید؟
  • محسن IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    3 0
    آقا جلو گرونی رو بگیرید حقوق اضافه نکنید.
  • Hgh IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    1 0
    متاسفانه اقتصاد ایران بر پایه تورم پایگذاری شده و این اصل اقتصاد ایران مربوط به این جند سال اخیر و یا تحریم‌های اقتصادی ندارد واز دیر باز اقتصاد ایران به تورم گره خورده و هر دولت هم که سر کار میاد به جای درمان تورم به افزایش تورم کمک می‌کند و دلال ها هم با علم به این موضوع حداکثر سو استفاده و سود را از این موضوع می‌برند که البته تا حدی هم هم کار معقولانه انجام می‌دهند وقتی در یک کشور اگر چیزی را تولید کند فارغ ، فارغ از مشکلات تولیدحدود شاید ۲۰ درصد سود کند اما اگر سرمایه خود را در خرید و فروش هر کالای بگذارد با تورم بالی ۵۰ درصد به سود بیش از ۵۰ درصد می‌رسد طبیعی است که به سمت دلالی روی بیاورد
  • کورش IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    12 0
    مردم را فقیرتر نکنید،شما اگر راست میگید جلوی ورود افغانها به کشور را بگیرید.
  • محمد IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    9 0
    خبر انلاین خواهش میکنم تبلیغات زائد لاغری و چربی سوزی را حذف کنید با وجود مدیران متخصص دولتی و غیر دولتی بزودی همه ملت دنده هاشون میشه شمرد مثل افریقایی ها .
  • IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    1 0
    ماشاالله به این همه کارشناس واقتصاد دان باوجود شماها نمیدانم چرا مشکلات حل نمیشه سعی کنید برید اقتصاد دنیا درست کنید چیه هی چسبید به اقتصاد ایران وقت خودتان را تلف میکنید
  • علی رضا IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    0 0
    هیچ وقت نگفتم مردم رو داریم برای تورم سنگین آماده میکنیم ، شایعه پراکنی نکنید
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    1 0
    خب ای کیو جلو گرونی گوشتو بگیر امو ...تا کجا میخواد ادامه پیدا کنه این وضع یعنی اینهمه دکتر و پروفسور تو مسولین کشور یه کارشناس نیست توش
  • AA IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    0 0
    چند سال پیش مشکل فرآورده گوشتی داشتیم فردی در برنامه سیما گفت از سال دیگر قطب صادرات گوشت خواهیم داشت من یخم زد
  • sanazradmehr IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    0 0
    ما دیگه از همه چی سیر شدیم .
  • ناشناس IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    1 0
    سلام به جای این کارها جلو این همه گرانی رابگیرید قبلا هرساله یک دفعه افزایش قیمت میشد الان ازطریق اتحادیه ها دست کم پنج شش دفعه افزایش قیمت داریم به جای این همه افزایش قیمت سیصد تومان قراره یارانه بدین سیصد تومان بااین گرانی و افزایش قیمت ها اصلا همخوانی ندارد جلو گرانی رانگرفتید لااقل مثل سالهای قبل سالی یک بار افزایش قیمت بدهید نه اینکه چندین دفعه افزایش قیمت دیگه قیمت تمام وسایل فراموش شده امروز یک قیمت فردا بصورت دیمی یک قیمت دیگه این گرانیها ازسیل بدتر شده چه وقت این سیل گرانی مهار خواهد شد
  • حسین IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    16 0
    ایران از لحاظ ثروت معادن در رتبه پنجم قرار داره ولی وضعیت مردم از لحاظ بدبختی و. فلاکت در رتبه پنجم قرار داره خسته شدم از این وضعیت هر روز گرانی بیکاری بدبختی بزرگترین آرزوم این بود تو کشورهای فنلاند حوزه اسکاندیناوی بدنیا میومدم با این وضعیت مملکت
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    16 3
    خود کرده را تدبیر نیست.
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    7 0
    مردم تا به حال تورم سبک را تحمل نکردند! تورم فعلی هم کمتر از تورم سنگین نیست، روزگار مردم را نابود کرد دیگر مردم قدرت خرید خیلی از نیازمندیهای روزمره خود را ندارند، دیگر خرید مسکن و خودرو، تحصیل، ازدواج، سفر به خارج و هزاران نیازمندیهای دیگر به رویا تبدیل شده است، گرانی کمرشکن، کمر مردم را شکسته است، زندگی مردم را فلج کرده است، دیگر مردم به هیچ چیزی امید ندارند و از خود بیزار و از ندگی گردن تنفر شدید دارند! و آنهایی که دستشان به دهانشان می رسد به خارج از کشور مهاجرت می کنند!!!!!!!
  • IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    0 0
    چقدرحرف های خوبی زده شدهم جناب نجاری هم جناب آلبرت
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    0 0
    دستتان درد نکنه چیزی له جز این بلد نیستین
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    2 0
    یارانه ای که مستقیم به جیب مردم ریخته بشه یارانه است وگرنه یارانه به جو و علوفه و دارو ویا هر چیز دیگه فقط رانت و دزدیه چون به دست مردم نمیرسه
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    10 0
    دودش میره توچشم خودشون ظلم به مردم
  • مرادپور IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    2 0
    مطمعن باشید اخر سر این یارانه رو به کمیته اندادیها و بهزیستیها میدنن و دهک ومهک براشون مهم نیست
  • IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    2 0
    ماشاالله روزبروز دارین طریقی میکنید چشم نخورین اینشااله اسپند دود کنیم برا نمایندگان
  • IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    1 0
    آقای رییس جمهور و عوامل عزیز متشکریم روز به روز عالی ..ممنون
  • رضا IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    3 0
    اول میگه به هر خانوار ۳۰۰ هزار تومن یارانه گوشت میدن و بعد به جای ضرب سیصدهزار در میانگین ۱۵ میلیون خانواده هر ۶۰ میلیون نفر رو ضرب در ۳۰۰ هزار تومن می کنه
  • IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    0 0
    اوکی
  • خ IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    5 0
    ما شدیم گدا صدقه میدن
  • علیرضا IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    4 0
    این ۳۰۰بدین تو ماه رمضان شاید کسانی که توانایی خرید گوشت ندارند بتوانند یه گوشت بر بدن بزنند والا ثواب داره
  • محمد IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    17 0
    باورم نمیشه بعد فقط ۶ ماه باید بگم خدا پدر روحانی رو بیامرزه..خرما شده ۱۰۰ زولبیا ۷۰..گوشت ۲۲۰..نان ۴تومن.تازه میگن گرانی سنگین در راهه..خدا قوت پهلوان نان پدر حلالت قهرمان..دم معلم ت گرم
  • رضا US ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    1 0
    این گوشت های گندیده چیه وارد می کنید
  • Mmm IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    0 0
    باور کنید دارید اشتباه میکنید این یارانه کوفتی دو به تولید کننده بدهید دست دلالان را کوتاه کنید ی حرکتی بکنید همش ی کاری میکنید بدترش میکنید با دنیا دنیا رابططونو خوب کنید
  • IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    1 0
    دولت بایستی تمام یارانه ها را بردارد، چه یارانه نقدی و چه غیر نقدی. متاسفانه بدلیل دستکاری زیاد اقتصاد و اقدامات دستوری شاهد از بین رفتند صنعت کشاورزی و دامپروری در کشور هستیم. بایستی حتی یارانه سوخت نیز حذف شود، مرگ یکبار، شیون هم یکبار، جراحی اقتصادی لازم است و ادامه این روند یک تسلسل بیهوده است که موجبلت اسراف، فساد و تبعیض را باعث شده است.
  • جواد IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    6 0
    سلام اخه این چکار هست میخواهید انجام دهید هنوز ما بابت یارانه ۱۳ سال پیش که سر جاش خشک شد داریم بهای سنگین میپردازیم فقط این را بدانید این ملت عزیزم دیگه نه میتونند با این همه گرونی زندگی کنند نه دیگه جایی واسه تورم تو زندگیشون هست
  • سعید پناهی IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    30 0
    یک بار دنیا اومدیم هر روز درگیر گرونی ودربه دری بودیم از زندگی هیچی نفهمیدیم
  • S IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    0 0
    هر وقت یارانه بنزین دادن اینم میدن هروقت سود سهام عدالت کامل دادن اینم میدن همه چیو گرون کردن هی یارانه بستن بهش قیمتا بالای100درصد افزایش داشته یارانه 10 درصدم نمیگیره
  • جوان‌پیر IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    0 0
    اگر‌‌کشور‌داری‌اینجور‌باشه‌من‌ده‌تا‌کشور‌را‌اداره‌میکنم‌
  • حسین علیمحمدی IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    1 0
    کشوری مثل ایران جوری داره اداره میشه انگار شاخ آفریقا هستش آقایون از خیلی چیز‌ها خبر ندارن نمیدونن کارگر تو‌چه شرایط سختی داره زندگی میکنه این چجور یارانه‌ای هستش که ۴نفر هستیم یارانه ۴نفر پول آب یا برق نمیشه امسال ۵۷ درصد افزایش حقوق داشتیم آقایون خیلی‌ها دارن اخراج میشن یا کارفرما میگه من این حقوقو میدم میخوای بمون نمیخوای بسلامت هیچ دستگاهی اجرای نظارت نداره چرا این همه از خوبی مردم سواستفاده میکنید
  • IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    1 1
    آقامگر ما توی این مملکت فقط مشگل گوشت قرمز داریم کدام اجناس وکالا ها قیمت واقعی دارند
  • محمد IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    1 0
    سلام.قیمتهاروبرگردونین به همون سالی که یارانه دادید.این یارانه ویانه بازیتون هم براخودتون.چرافکرمیکنین مردم نمیفهمن.مردم بخدابااصالتاوکم توقع .
  • IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    1 0
    ‌وقتی دولت وزیری که نمیدنه چکار میکنه رو عوض نمیکنه اخر عاقبت مردم رو خدا میدونه
  • ایران دوست IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    0 0
    من انچه میدانم دادن یارانه سم در اقتصادمیباشد,,قبمتهارامتعاد ل کنیدبهترازیارانه میباشدیارانه باعث تورم باورنکردنی میشود,,,پو ل بی ارزش بی ارزش امروز رابی ارزشترمیکند,,
  • حسین IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    0 0
    ما ک نفهمیدیم سرپرست ۳۰۰هزار تمن میگیرد یا هر نفر اگر هر نفر بگیرد میشود ماهی ۱۸همت اما اگر سرپرست بگیرد ب میانگین هر خانوار ۶نفر میشود ماهی ۳همت پس دولت سالی ۳۶همت خرج مردم میکند ن ۲۲۰همت
  • Mostafa IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    1 0
    ب نظر بنده دولت خودش مصوب گرانیهاست.۴۳سال زحمت کشیدن تا هر سال تورو م داشته باشیم.این ب نفع دولت و نظام سرمایداریست.هیچ شخص بازاری مافیا نیست
  • رحمان IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    1 0
    ایران از زمانی که تصمیم گرفت فقط ذخایر نفتی و گازی را در اختیار بگیرد و بقیه امور را در اختیار شرکتهای خصوصی قرار دهد مردم ایران شاهد تورمهای روز به روز شدند و گرفتار این مصیبت شدند که نه دولت میتواند و نه میخواهد از این گرداب بیرون بیاید
  • IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    0 0
    فقط تورم رادارند میبرند بالا
  • IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    1 0
    مگر قراره از این هم بدتر سر مردم بیارید که مردم را اماده گرانی می کنید طی این سالها همه چیز هزاران برابر شده
  • سوسن IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    1 0
    مگر قراره از این هم بدتر سر مردم بیارید که مردم را اماده گرانی می کنید
  • رحمانی IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    2 0
    مردم گدا نیستند به فکر کاهش تورم و کنترل قیمتها باشید مردم پول صدقه نمی خواهند . جلوی گرانیهای افسارگسیخته را بگیرید.
  • محمود IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    4 0
    من کارگاه پوشاک دارم در شهرک صنعتی حاجی آباد اراک ۴ سال پیش حدود ۴۰ نفر در کارگاهم کار می‌کرد ولی به علت تورم شدید و کم شدن قدرت خرید مردم رفته رفته مجبور به تعدیل نیرو شدم که سال قبل فقط ۱۱نفر برام کار می‌کرد تاز ه با همین تعداد کم نیرو ۵۰ درصد کارهایی که تولید کردیم فروش نرفته . دلیلش هم فقط گرانی مواد اولیه میباشد که از ۴سال پیس تا الان پانزده برابر شده که اینقدر اجناس تولیدی گران شده که مردم توان خرید ندارند. این در صورتی میباشد که در کارگاه بنده هم فضا هم سرمایه کافی جهت تولید ظرفیت صد نفر کارگر را دارد. مسولین فقط باید جلو تورم را بگیرن
  • رضا IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    2 0
    جامعه رو برای تورم اماده نمیکنید
  • IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    4 0
    حالا کی؟؟؟ یعنی چه زمانی؟؟؟ نمی دانید با این حرفتان چه بلایی سر بازار آوردید. سکته کرد. تا ببیند چه خوابی برایش دیده اید
  • IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    15 2
    تا شش ماه پیش خبری از قطع دلار ۴۲۰۰ تومانی نبود حالا که با برجامی که بیش از ده ساله سر مردم رو گرم کردن و صدها میلیارد دلار به مملکت و مردم ضرر زدن ،الان که برجام میخاد دوباره به قول خودشون به نتیجه برسه پیش پیش حرف از حذف دلار ۴۲۰۰ میاد وسط که یه وقت ملت حتی فکر این را هم نکنن که با رفع تحریمها بتوانند نفسی بکشند و قیمت دلار با رفع تحریم و برگشت روال عادی مراودات تجاری باید به قیمت قبل از دوران احمدی نژاد برگردد ولی بازهم مافیا که همان مسئولین کشورند مخالف بهبود اقتصاد و معیشت مردمند....
  • علی IR ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    5 2
    دوستان عزیز برجام احیا بشه وضع همینه خیالتون راحت چون ما الان روزی دو و نیم میلیون نفت میفروشیم و پولشو میگیریم آیا تاثیری برا ملت داشته ؟ در عوض فقط هر روز شاهد گرانی و تورم بالا هستیم این دولت و آن دولت هم نداریم وضع همینه در ضمن الان دولت و مجلس و ....همشون باهم برادر تشریف دارن پس چرا هر روز بدبخت میشیم این همه پول نفت و.....کجا می‌ره