از شتاب رضا براهنی برای دیدارِ آفتاب تا تذکری به صداوسیما: چند دهه از جامعه عقبید!

تلخ‌ترین اتفاقی که از ابتدای فروردین ۱۴۰۱ تا امروز، جمعه، پنجم فروردین در فضای فرهنگ و هنر ایران رخ داد، درگذشت رضا براهنی بود و شیرین‌ترینش تماشای ایرج طهماسب و عروسک‌هایش و آن‌چه دست‌مایه طعنه و کنایه به صداوسیما شد پخش «مارمولک» پس از گذشت دو دهه از ساخت و توقیفش.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نخستین هفته فروردین ۱۴۰۱ با خبری تلخ پایان یافت؛ با جمله‌ای از اکتای براهنی؛ «به تاریخ پنحم فروردین‌ماه هزار و چهارصد و یک؛ پدرم رضا براهنی جهان را ترک و به دیدار آفتاب شتاب کرد.» خالقِ رمان‌هایی درخشان چون «آواز کشتگان»، «رازهای سرزمین من» و «روزگار دوزخی آقای ایاز»، مولف آثاری گرانبها چون «قصه‌نویسی»، «کیمیا و خاک» و «طلا در مس» و سراینده اشعاری چون «اسماعیل» به دیدار آفتاب شتاب کرده بود. 

آن‌چه در ادامه می‌خوانید نگاهی است به اتفاقاتی که از دوشنبه اول فروردین تا امروز، جمعه پنجم فروردین ۱۴۰۱ در عرصه فرهنگ و هنر گذشت و بهانه‌اش، رسیدن به اولین جمعه سال تازه است. 

از شتاب رضا براهنی برای دیدار آفتاب تا تذکری به صداوسیما: چند دهه از جامعه عقبید!

مهرنوش شریعتی، بهرام بهبهانی را تنها گذاشت  

مهرنوش شریعتی، کارگردان، بازی‌دهنده و صداپیشه نمایش عروسکی متولد اول فروردین ۱۳۵۸ بود. او دوشنبه، یکم فروردین ۱۴۰۱ همزمان با سالروز تولدش و مقارن با روز جهانی نمایش عروسکی درگذشت. این هنرمند  که درگیر بیماری کرونا شده بود، بر اثر عوارض ناشی از این بیماری از دنیا رفت. او از اواخر آخرین هفته سال ۱۴۰۰ به کما رفت و سرانجام اول فروردینِ سال نو درگذشت.

بازی‌دهندگی در نمایش‌هایی چون «ترنج» کار افسانه زمانی، «خواب خورشید» به کارگردانی اکرم صانعی، «هیچ نبود» و «آخرین گل» به کارگردانی زهره بهروزی‌نیا، «کچل کفترباز» کار آزاده انصاری، «پری کوچولوی دریایی» کار مریم تیموری، «فیل در تاریکی» و «راز قصه‌ها» کار میترا کریمخانی، «ماهیخوار» به کارگردانی نیلوفر رفیعی، «ننه بینوا» به کارگردانی نازیلا نوریشاد و «امیرارسلان نامدار» کار حسین چراغی بخشی از کارنامه هنری او بود. همچنین کارگردانی نمایش «سترون» و عروسک‌گردانی در فیلم سینمایی «گورداله و عمه غولی» به کارگردانی نادره ترکمانی از دیگر فعالیت‌های هنری شریعتی به شمار می‌آمد. او در تلویزیون نیز به عنوان عروسک‌گردان با مجموعه‌های «لی‌لی لی‌لی حوضک» به کارگردانی رضا فیاضی، «شبکه عروسکی آفتاب» کار هادی حسنعلی، «شاپرک‌ها» کار امین بیاتی و همچنین دو مجموعه عروسکی نوروزی ویژه گروه سنی خردسال به کارگردانی حمید علیزاده همکاری داشت. مهرنوش شریعتی سابقه اجرای نمایش عروسکی در کشورهایی چون فرانسه، یونان، تونس، ترکیه، صربستان، لهستان و... را هم داشت.

همسر او بهرام بهبهانی، دیگر هنرمند نمایش عروسکی بود.

از شتاب رضا براهنی برای دیدار آفتاب تا تذکری به صداوسیما: چند دهه از جامعه عقبید!

تلویزیون، «مهمونیِ» آقای مجری را از دست داد 

کوچ ایرج طهماسب، آقای مجریِ «کلاه قرمزی» از تلویزیون به شبکه نمایش خانگی، نه ضایعه‌ای برای او که ضرری برای تلویزیون بود که دوستداران و علاقه‌مندان به ایرج طهماسب و برنامه‌هایش را از دست داد. 

«مهمونی»، نام تازه‌ترین ساخته ایرج طهماسب به عنوان نویسنده، کارگردان و مجری است که نخستین قسمت آن سه‌شنبه، دوم فروردین و قسمت دومش عصر پنجشنبه، چهارم فروردین با حضور پریناز ایزدیار، بازیگر شناخته‌شده تئاتر، سینما و تلویزیون در شبکه نمایش خانگی در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت. 

«مهمونی» با حضور ۷ عروسک به نام‌های «شا/ باش»، «دی/ جی»، «قیمه‌خانم»، «کَته‌خانم»، «پشه»، «خوشگلِ بابا» (مگس) و کودکِ کاری آتش‌زبان و سه بازیگر به نام‌های سیروس، نوروز و سهیلا پخش می‌شود و با همین دو قسمت توانسته است توجه علاقه‌مندان را جلب کند. 

روزهای پخش «مهمونی» در دو هفته عید نوروز، سه‌شنبه‌ها و پنجشنبه‌ها به تاریخ دوم، چهارم، نهم و یازدهم فروردین است و از هفته سوم فروردین تنها در روزهای پنجشنبه پخش خواهد شد.  

از شتاب رضا براهنی برای دیدار آفتاب تا تذکری به صداوسیما: چند دهه از جامعه عقبید!

 پیام تماشاگران به صداوسیما: ۲۰ سال از جامعه عقبید!

«مارمولک» قصه دزدی است که برای فرار از زندان به لباس روحانیت درمی‌آید و در راه خروج از ایران، در شهری مرزی پیش‌نماز مسجد می‌شود. این فیلم پس از حدود دو دهه از زمان اکران کوتاه‌مدتش در سینما،‌ پنجشنبه ۴ فروردین ۱۴۰۱ از شبکه یکِ سیما پخش شد.

«مارمولک» به کارگردانی کمال تبریزی، براساس فیلمنامه‌ای از پیمان قاسم‌خانی، به تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی و بازی به یادماندنی پرویز پرستویی اردیبهشت ۱۳۸۲ به صورت محدود در سینما به نمایش درآمد و با استقبال گسترده و فروش فوق‌العاده روبه‌رو شد اما از اکران آن در همان هفته اول، در مشهد جلوگیری شد. با افزایش اعتراض‌ها، نمایش این فیلم پس از سه هفته در همه سینماها متوقف شد. بیش از یک دهه پس از این اتفاق،‌ سی‌دی‌های «مارمولک» در سال ۱۳۹۴ به صورت محدود عرضه و در فروردین ۱۳۹۹ به‌طور رسمی در شبکه نمایش خانگی منتشر شد.

پخش «مارمولک» پس از دو دهه، شاید در نظر مسئولین سازمان صداوسیما گامی رو به جلو تلقی شود اما واکنش‌های منفی گسترده‌ای در فضای مجازی به همراه داشت، واکنش‌هایی نه به محتوا و مضمونِ «مارمولک» که به جاماندن ۲۰ ساله صداوسیما از جامعه، واکنش‌هایی از سوی کاربران فضای مجازی که از جمله آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد: «تحول در صداوسیما یعنی پخش افتخارآمیز «مارمولک»، پس از ۱۸ سال از اکران، بازپخش هزاران‌باره‌اش از ماهواره و سوژه شدن شوخی‌هایش بین مردم!» و این: «این اتفاق خیلی دیر و در زمانی رخ داده است که دیگر صداوسیما منبع اصلی خبر و سرگرمی مردم نیست.» 

از شتاب رضا براهنی برای دیدار آفتاب تا تذکری به صداوسیما: چند دهه از جامعه عقبید!

۲۵۹۲۵۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1615733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
    1 1
    با افزایش شبکه‌های رنگارنگ و استانی صدا و سیما بنگاه تجاری زیاندهی شده است که بجز پرداخت حقوق کارکنانش و دیگر هزینه‌های جاری هیچ فکر و ذکر دیگری ندارد. برنامه‌ریزی و کار رسانه‌های و فرهنگی پیش‌کش.به نظرم درمانده‌ترین سازمان در تاریخ دولت مدرن در ایران است.
  • NL ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
    1 1
    وچنین شد که صدا و سیما مرجعیت رسانه ایش را سالهاست به طور کامل از دست داده ولی چون مثل خودروسازان ،یا دستشان در جیب مردم است یا یک شیر نفت اختصاصی برای آنها کشیده شده ورشکست نمی‌شوند وگرنه باید تا کنون اثری از آثار این موسسات و نهادها و رسانه ها باقی نمی‌ماند و جالب است که هیچکس نمی گوید چرا ثروت مردم این کشور در شرایط دشوار اقتصادی باید صرف مراکزی شود که هیچ بازدهی جز ایجاد نارضایی مستمر نزد مردم ندارند ؟!
  • مهدی IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    0 2
    به صدا و سیما انتقاداتی دارم اما پخش فیلم های قدیمی نشانه عقب ماندن از جامعه نیست. "مارمولک" تفاوت خاصی با "لیلی با من است" ندارد. انگار هر دو یک فیلم هستند. هر دو به یک اندازه لوده و بی نمک هستند. هر دو به یک اندازه مثلا "خط قرمزی" هستند. و هر دو به یک اندازه "کهنه" هستند. گمان نمی کنم صدا و سیما با پخش نکردن "مارمولک" چیزی را از دست داده باشد که حالا با پخش کردنش به دست بیاورد. وگرنه سال هاست فیلم های روز جهان و ایران از همین صدا و سیما پخش می شود که هم نشانه "به روز بودن" است و هم من یکی قطعا تماشای آن ها را به آثار قدیمی و جدید کمال تبریزی ترجیح می دهم (قصد داشتم به جای "آثار" از کلمه دیگری استفاده کنم که جلوی خودم را گرفتم).
  • ریحانه IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    0 1
    البته جامعه متنوع تر از این گروهی هست که معمولا در نظر می گیرید خیلی قبل از نویسنده محترم پیامبر فرمودند ( نقل به مضمون) عالمی اگر خوب بود بهتر از او کسی نیست و اگر بد بود بدتر از او کسی نیست
  • طاهری IR ۰۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    0 1
    اصلاحاتی ها مگر فیلم ایرانی هم تماشا میکنند ؟! پس برای چه چیزی ! تشریف میبرند آنتالیا و ... ؟!