تهیه‌کنندگان سینمای ایران به عنوان یکی از مهمترین اصناف سینمایی این روزها بیش از گذشته با مشکلات مربوط به ناعادلانه بودن تقسیم امکانات و تاثیرگذاری در تصمیم‌گیری‌ها مواجه‌‌اند.

به گزارش خبرآنلاین، پنج سال قبل زمانی که مشکلات میان اعضای اتحادیه تهیه​کنندگان سینمای ایران بالا گرفته بود، اعضای اتحادیه بعد از سال​ها گذران دوران پرالتهاب، دیگر دلیلی برای باقی ماندن کنار یکدیگر احساس نمی​کردند و به این ترتیب اصناف دیگری با حضور تهیه​کنندگان سینمای ایران تشکیل شد.

مسئله قابل توجه اینکه افراد مایل به جدایی از اتحادیه همگی با یکدیگر همسو و هم​نظر نیز نبودند و به این دلیل بعد از جدایی از اتحادیه دو تشکل مجمع فیلمسازان سینمای ایران و کانون تهیه​کنندگان را تشکیل دادند. اعضای مجمع فیلمسازان کارگردان-تهیه​کنندگانی بودند که اغلب آنان همان سال در شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران عضویت داشتند. تعدادی از چهره​های سرشناس کانون به عنوان هیئت موسس، مجمع فیلمسازان را راه​اندازی کردند و در ادامه مسئولیت را برعهده شورای مرکزی واگذار کردند. شورای مرکزی این صنف در حال حاضر با ریاست عزیز​الله حمیدنژاد به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

کانون تهیه​کنندگان، با حضور چهره​های شناخته‌شده​ای از تهیه​کنندگان سینمای ایران فعالیت خود را آغاز کرد. چهره​های سرشناسی همانند منوچهر محمدی، فرشته طائرپور و سیدضیا هاشمی کانون را راه​اندازی و در شورای مرکزی آن جای گرفتند، اما این روزها هاشمی در جبهه‌ای روبروی کانون قرار دارد.

جریان تفکیک تهیه​کنندگان به اینجا ختم نشد. گروهی هم از کانون جدا شده و انجمن تهیه​کنندگان مستقل سینمای ایران را تشکیل دادند، انجمنی که با ریاست غلامرضا موسوی اداره می​شود. موسوی خود یکی از بنیان​گذاران اتحادیه تهیه​کنندگان سینمای ایران بود و سال​ها در شورای مرکزی اتحادیه حضوری فعال داشت.

اما در مقطعی که اصناف تهیه​کنندگی به سه صنف اتحادیه، مجمع و کانون تقسیم شده بود، پیشنهادی درمورد تشکیل شورای عالی تهیه​کنندگان سینمای ایران از سوی مسئولان دولتی سینما مطرح شد، مسئله​ای که با استقبال کانون و مجمع و واکنش منفی اتحادیه تهیه​کنندگان روبرو شد.

مخالفت اتحادیه با این شورا به حاضر نشدن در جلسات محدود نشد و از مدتی پیش چهره​های شناخته شده اتحادیه در گفت​و​گوهایی مکرر تاکید کردند شورای عالی تهیه​کنندگان را به رسمیت نمی​شناسند. شورای‌عالی تهیه‌کنندگان از ابتدای شکل‌گیری زیر نظر خانه سینما فعالیت خود را پی گرفت.

ظهور و بروز اتحادیه تهیه‌کنندگان جدید که ابتدا تشکل واحد تهیه‌کنندگان و در ادامه به نام اتحادیه 2 نامیده شده، در زمستان سال 1389 آغازگر جریانات تازه‌ای در سینما بود.

اختلافاتی که در میان تهیه‌کنندگان وجود داشت با راه‌اندازی این صنف که اعلام می‌شد هدف آن ایجاد اتحاد است، بیشتر شد و نمود آن این روزها بیش از پیش دیده می‌شود.

دستور معاونت امور سینمایی و نظارت مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی بر شکل‌گیری اتحادیه تهیه‌کنندگان در شرایطی که سینمای ایران خواسته و ناخواسته به دو گروه «حمایتگران خانه سینما» و «تحت حمایت معاونت سینمایی» تقسیم شده، سرمنشاء اختلافات بسیاری بود.

در ادامه مسیر این مشکلات دامن زده شد و آن زمانی بود که معاونت امور سینمایی در مسیر نادیده گرفتن خانه سینما تلاش کرد برخی مسئولیت‌های صنفی را برعهده اتحادیه قرار دهد. شورای صنفی نمایش از خانه سینما به محل اتحادیه نقل مکان کرد. مسئولیت‌دهی‌ها به این مرحله محدود نشد و در ادامه عنوان شد جلسات شورای صدور پروانه ساخت نیز در این تشکل برگزار خواهد شد و در ادامه به دست مسئولان در اداره نظارت و ارزشیابی می‌رسد.

این موضوع بیش از موارد قبلی واکنش‌های دیگر گروه تهیه‌کنندگان را به همراه داشت.

به نظر می‌رسد دو دستگی ایجاد‌شده در میان تهیه‌کنندگان تا زمانی که مسئولیت به صورت عادلانه در میان گروه‌های مختلف در سینما تقسیم شود و روش‌های مدیریت به اشکال مرسوم و قانونی آن بازگردد شرایط موجود ادامه خواهد داشت.

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 161296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =