کامران دانشجو وزیر پیشنهادی برای وزارت علوم دولت دهم، وعده داده است که استقلال دانشگاه‌‌ها را به آنها بازگرداند.

کامران دانشجو وزیر پیشنهادی برای وزارت علوم دولت دهم، وعده داده است که استقلال دانشگاه‌‌ها را به آنها بازگرداند. این وعده‌ای است که اگر تحقق یابد موجب بازسازی اعتماد از دست رفته برخی دانشگاهیان به دولت خواهد شد. اما درست در روزهایی که او مشغول تدوین و دفاع از برنامه‌های خود است، برخی افراد و نهادهایی خارج از وزارت علوم، فشارهایی را به مدیران دانشگاهی وارد می‌کنند. این فشارها در برخی موارد منجر به استعفا و کناره‌گیری برخی از این مدیران شده است. هر چند در این میان فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه تربیت مدرس نیز برای رسیدگی به بیماری پدر و مادر خود استعفا داده بود که استعفای خود را پس گرفت.

یک عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه در گفت و گو با «خبر» از استعفای رضا مقدس رئیس این دانشکده خبر می‌دهد. او می‌گوید: «دکتر مقدس به علت مخالفت با اعطای مدرک دکترا به یکی از تحصیل‌کرده‌های مؤسسه امام خمینی قم در این دانشکده، استعفا داد».

او می‌افزاید: «یکی از مسئولان ارشد دانشگاه از رئیس دانشکده اقتصاد خواسته بود میزبان جلسه دفاع و اعطاکننده مدرک دکتری به کسی باشد که در مؤسسه امام خمینی تحصیل کرده بود. پرویز داودی معاون اول دولت نهم و صمصامی خواهرزاده وی به ترتیب استاد راهنما و مشاور این دانشجو بودند اما اعضای هیأت علمی این دانشکده به شدت با این تقاضا مخالفت کردند». وی ادامه می‌دهد: «رضا مقدس رئیس دانشکده که از حامیان دولت است، از این تصمیم اعضای هیأت علمی حمایت کرد و به همین دلیل جلسه دفاعیه مذکور به پیشنهاد رئیس دانشگاه به جای دانشکده اقتصاد در ساختمان مرکزی دانشگاه علامه در دهکده المپیک برگزار شد».

دانشگاه امام خمینی که ساختمان اصلی آن در قم واقع شده است با مدیریت عالی آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی اداره می‌شود و در آن دروس جدید و قدیم در کنار هم تدریس می‌شود. این دانشگاه از اعتبار علمی بالایی برخوردار است و ارتباط علمی گسترده‌ای با دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی به ویژه در کانادا دارد.

این هفته محمدهادی صادقی رئیس دانشگاه شیراز برای دومین بار پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری، از مقام خود استعفا داد. نخستین استعفای او زمانی مطرح شد که عده‌ای از نیروهای ویژه، با شیوه‌ای تخریب گرانه وارد خوابگاه‌ها و محوطه اصلی این دانشگاه‌ها شدند و خسارت‌هایی به دانشجویان و اموال دانشگاه وارد کردند.

او پیش از ورود این نیروها به محوطه دانشگاه به دانشجویان وعده داده بود که براساس مذاکرات صورت گرفته با مسئولان استان، امنیت دانشگاه تضمین شده است، اما حادثه شدیدی که رخ داد، او را وادار به استعفا کرد. او پس از سکوتی دو ماهه و همزمان با ارائه دومین استعفا در مورد استعفای اول خود گفت: «قصد داشتم پس از پذیرفته شدن استعفا از سوی وزیر علوم، دلایل این استعفا را اعلام کنم که باتوجه به درخواست اساتید و دانشجویان معترض، از این تصمیم منصرف شده و استعفای خود را پس گرفتم».

او پیش از دومین استعفای خود، سکوت پیشه کرده بود و در چنین فضایی، برخی دانشجویان ناراضی تندرو، استعفای نخست او را نوعی صحنه‌سازی تلقی کردند. صادقی با آنکه از مسئولیت خود در دانشگاه استعفا داده است، همچنان در دفتر ریاست حضور می‌یابد. به گفته خودش: «تا آمدن وزیر جدید صبر می‌کنم و سپس باتوجه به گذشت چهار سال از ریاست خود بر دانشگاه، از این سمت کناره‌گیری خواهم کرد».

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 16088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =