طرح قانونگذاران آمریکایی برای اخراج روسیه از شورای امنیت

فارس نوشت: کنگره آمریکا با معرفی قطعنامه‌ای قصد دارد روسیه را به دلیل آغاز عملیات نظامی علیه اوکراین از شورای امنیت سازمان ملل متحد اخراج کند.

این قطعنامه که نسخه‌ای از آن به رویت آکسیوس رسیده سازمان ملل متحد بایستی «اقدامات آیین‌نامه‌ای» لازم را برای تغییر در بند ۲۳ منشور خود جهت خارج کردن روسیه از اعضای دائم این شورا را انجام دهد.

در این قطعنامه با اشاره به «حمله روسیه به اوکراین» تصریح شده حمایت مسکو از استقلال «دونتسک» و «لوهانسک» تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت بین‌المللی است و با وظایف روسیه به عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت در تعارض است.

این طرح توسط «کلاودیا تنی» عضو جمهوری‌خواه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا ارائه شده است.

«نیک استوارت»، رئیس دفتر این قانونگذار ارشد کنگره گفته که خارج کردن روسیه از شورای امنیت هدف بلندپروازانه‌ای است اما از طریق این طرح می‌توان فشارها بر مسکو را افزایش داد.  او گفته که این طرح به نوعی برای ارسال پیام به روسیه تدوین شده است.

روسیه از صبح پنجشنبه (۲۴ فوریه/ ۵ اسفند) دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت.

روسیه می‌گوید اوکراین به تعهداتش ذیل توافقات مینسک که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ برای حل مناقشه‌های موجود میان جدایی‌خواهان و کی‌یف حاصل شده بود عمل نکرده است. ولادیمیر پوتین گفته هدف از عملیات نظامی روسیه غیرنظامی کردن اوکراین و «نازی‌زدایی» از این کشور است.

کشورهای غربی تا کنون در واکنش به اقدام نظامی روسیه در اوکراین در چندین نوبت تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کرده‌اند. کشورهای اروپایی در حال حاضر قطع دسترسی روسیه به سامانه پیام‌رسان بانکی سوئیفت را بررسی می‌کنند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1606909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    4 1
    آمریکا خودش را هم به دلیل ویران کردن افغانستان، عراق، سوریه، لیبی، یمن و ... باید از شورای امنیت اخراج کند!
    • IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      0 0
      بگو چرا اسراییل خاک فلسطین را تصاحب کرده بارها رای منفی به قطعنامه شورای امنیت دادین و حتی وتو کردید اشکالی ندارد چون منافع خودتون مهم بوده .حالا روسیه هم دقیقا برای منافع خودش و حمله به اوکراین وتو کرده ، باید از شورای امنیت اخراج بشه . اسراییلی ها یه قوم هزاران سال قبل در فلسطین بودن الان کشور ایجاد کردن ولی اوکراین سی سال قبل برای شوروی بوده
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    1 1
    این اتفاق بیفته همه‌مون می‌میریم ! جنگ اتمی میشه و والسلام برای تمام مردم دنیا !
  • رضا IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    1 0
    پررویی هم حدی دارد !؟ با اجیر کردن ملت فقیر اوکراین و گماشتن یک دلقک بعنوان رییس جمهور و با عضو ناتو کردن اوکراین ، در فکر استقرار موشک های هسته ای در مرز و نزدیک مسکو هستی و کل امنیت روسیه را تهدید می کنی !؟!؟ دیگر چاره ای برای روسیه نگذاشتی و در مقابل بالاترین سود را از این تحریک بردی !؟!؟ هر جا آمریکا و ناتو پا گذاشته ، جنگ و خونریزی تولید شده
  • IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    0 1
    آره جون خودتون
  • یاسر IR ۰۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    0 1
    همشون غلط کردن چرا کسی نبود شما رو از شورای امنیت اخراج کنه جنایات شما که از حد شمارش خارجه
  • IR ۰۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    0 1
    شورای امنیت اگر ایران را جای گزین روسیه بکند دنیا امن وآرام خواهد بوو
  • علی IR ۰۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    0 1
    با سلام خیلی جالبه وقتی آمریکا به ویتنام، کوبا، پاناما، افغانستان ،عراق حمله میکند و تمام زیر ساخت های این کشورها را نابود و به نوامیس آنها تجاوز و باعث قتل عام غیر نظامیان این کشورها میشود خبری از اخراج این کشور از شورای امنیت نیست ،... قربان برم خدا را یک بام و دو هوا را
  • IR ۰۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    0 1
    بایدن در مقابل روسیه دولا میشه همونطور که در مقابل ج.ا. دولا شده. امام خیلی خوب تشخیص داده بود امریکا هیچ غلطی نمی تونه بکنه.
  • IR ۰۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    0 1
    کاشکی یکی هم پیدا می‌شد شما رو از شورای امنیت اخراج کنه!!!
  • کیان IR ۰۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    0 1
    هه..یه قرون بده اش به همین خیال باش..یا قوانین و ایین نامه های سازمان ملل رو نمیدونی یا ساقیت حلال خوره ..تو نمیتونی عضویت دایم یا حق وتوی روسیه رو ازش سلب کنی
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    1 0
    این حق ناحق باید از متجاوز گرفته بشود
  • کارشناس IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    0 0
    خواب و خیاله. مثل اینکه بگویند حق وتو رو از آمریکا می خواهند بگیرند بر فرض بگیرند آیا تاثیری در لشکر کشی و توان نظامی آمریکا داره؟ خیر. چون یکی از پنج ابرقدرت دنیا است که بیشترین توان نظامی و بودجه رو داره. روسیه نیز ابرقدرت نظامی است که طراح. سازنده و تولید کننده و دارنده تسلیحات نظامی پیشرفته و بروز است که توان بازدارنده و تهاجمی در قبال تمامی قدرتهای دنی را داره. لذا کنار گذاشتن روسیه از شورای امنیت تاثیر چندانی در توان نظامی روسیه ندارد بلکه راه را برای تهاجم و یک تازی آمریکا و غرب برای دست اندازی و چپاول کشورهای ضعیف باز می کند.
  • عرش IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    0 1
    آنگلوساکسونها و یانکی‌ها حق ندارند یکجانبه تصمیم گیری کنند، و اراده خود را به دیگران تحمیل کنند، ملت‌های اروپایی همراهی نخواهند کرد، دموکراسی را نمی‌توان با تبر و دشنه به آزادی تحمیل کرد....
  • عرش IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    0 1
    این آنگلوساکسونها و یانکی ها هستند که باید از شورای امنیت اخراج شوند
  • اشکان IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    0 1
    فروپاشی سازمان ملل هم کلید خورد
  • IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    0 1
    بسمه تعالی.الان همه مردمان عاقل دنیا دیگر فهمیدند که ساختار تنظیم شده توسط استکبار و صهیونیسم بین الملل در سازمان به اصطلاح ملل متحد بر چه بنیان پوسیده ای بنا شده و عقلای عالم باید فکری اساسی و جدی برای به وجود آمدن یک نظام عادلانه در سازمان ملل متحد شکل گرفته و جامعه بشری را از شر قدرت‌هایی که بر اساس هوی و هوس و پول و قدرت های پوشالی نجات دهند. ان‌شاءالله
  • احمد IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    1 0
    اخراج روس و البته چین از همه جا...