۰ نفر
۱۲ تیر ۱۳۹۰ - ۰۶:۲۷

ایرنا نوشت:

مقتدا صدر رهبر جریان صدر، همه پرسی درمورد حکومت فدرالی (فدرالیسم ) را در عراق به منظور اثبات اینکه آیا این امر خواسته ای مردمی است، خواستار شد.
 روزنامه الحیات چاپ لندن روز یکشنبه در این باره نوشت: این موضع صدر در واکنش به اظهارات اخیر اسامه النجیفی رییس مجلس عراق مبنی بر احتمال ایجاد منطقه مستقل سنی مذهب، اعلام شده است.
در این میان، فراکسیون العراقیه به رهبری ایاد علاوی با تایید دعوت صدر برای همه پرسی اعلام کرد که این درخواست در زمان مناسبی مطرح شده است.
محمد سلمان از اعضای این فراکسیون، با تایید درخواست مقتدا صدر مبنی بر همه پرسی برای ایجاد فدرالیسم گفت که این وضعیت نباید فقط منطقه ای مشخص را شامل شود بلکه باید تمام استانها را در برگیرد زیرا این موضوع به یک گروه خاص از مردم مربوط نمی شود.
وی پیش بینی کرد که اظهارات النجیفی دامنه گسترده ای پیدا کند زیرا برخی در تلاش برای منحرف کردن نگاهها و سرپوش گذاشتن بر مشکلات سیاسی و مانع تراشی در مسیر مذاکرات بین فراکسیون های مختلف هستند.
به گفته سلمان، اشتباهات فراوان دولت موجب شد که برخی استانها و مناطق به سمت دسته بندی پیش بروند.
این سخنان و واکنش ها در حالی ابراز می شود که النجیفی گفت وی ایجاد منطقه مستقل سنی را درخواست نکرده بلکه اظهارات او توصیف گوشه ای از وضعیت جامعه عراق بوده است و او درخواست هایی را فاش کرده که از شورای استانداری بصره و واسط مبنی بر تشکیل منطقه مستقل بصره دریافت کرده است.
اما دفتر مقتدا صدر در بیانیه ای اعلام کرد که رئیس مجلس ، درخواست خود برای ایجاد فدرالیسم را تکذیب و آن را خواسته مردمی دانسته است از این رو برای اثبات درستی سخن او باید در منطقه ای که به زعم او خواستار فدرالیسم است، همه پرسی برگزار شود.
در این حال ، فراکسیون دولت قانون به رهبری نوری المالکی اعلام کرد که عراق اکنون آماده اجرای سیستم تقسیم بندی مناطق نیست. به گفته محمد الصیهود از اعضای این فراکسیون، مردم فدرالیسم را تقسیم عراق به مناطق کوچک می دانند و نمی دانند که این امر در واقع نوعی تقسیم اختیارات است.
در این میان تمایل برخی اعضای فراکسیون دولت قانون در پارلمان عراق به بررسی درخواست النجیفی مبنی بر ایجاد منطقه مستقل سنی مذهب، پارلمان را به صحنه جنگ لفظی بین النجیفی و این عده از نمایندگان تبدیل کرد.51261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 160594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =