فارس نوشت:

رئیس جمهور با بیان اینکه بخش قابل توجه کالاهای قاچاق از ‌مرزهای رسمی و بخشی از ‌مرزهای غیررسمی وارد کشور می‌شود، گفت: در کشور ‌1800 تا 2هزار میلیارد تومان مصرف سیگار داریم که همه قاچاقچیان درجه یک دنیا را به طمع می‌اندازد، چه برسد به سایر قاچاقچی‌ها.

گزیده سخنان محمود احمدی‌نژاد در همایش علمی تخصصی راهبردهای نوین پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز را در ادامه می​خوانید:

  • آثار جابه‌جایی غیرقانونی کالا از بیرون به داخل بسیار گسترده است. یکی از آثار قاچاق کالا ضربه به تولید داخل است. ضربه به درآمد دولت اثر دیگر جابه‌جایی غیرقانونی کالا است. وقتی کالا از مسیر غیردرست وارد شود، موجب آسیب به درآمد ملی می‌شود. کسی که یک کالایی به صورت غیرقانونی وارد کرد، به منزله آن است که از بیت‌المال مبلغی را برداشته است.
  • تأثیر دیگر جابه‌جایی غیرقانونی کالا مثل هر سوء‌استفاده اقتصادی دیگر است که توسعه شکاف اقتصادی و بی‌عدالتی را به دنبال دارد. کسی که حقوق بیت‌المال را نمی‌پردازد، در واقع به بی‌عدالتی دامن زده و فاصله‌ها را زیاد می‌کند.
  • ترویج قانون‌گریزی از دیگر آثار جابه‌جایی غیرقانونی کالا است. وقتی عبور از قانون سهل و تکراری شود، به ظاهر منافعی هم داشته باشد، می‌تواند به بخش‌های دیگر وارد شده و ارکان ملت را آسیب بزند که بدتر از آن آسیب اخلاقی است.
  • مال حرام و شبه حرام به نسبتی که به جامعه تزریق می شود، به همان نسبت مشکلات اخلاقی و فراموش کردن اخلاق، خدا و ارزش‌های اخلاقی را به دنبال دارد.
  • ترویج مصرف‌گرایی بی حد و حرص {حصر} برای حفظ تولید کارخانجات و به تبع آن سودهای کلان و رقابت کاهش قیمت موجب شده اخلاق، انسانیت و ارزش‌ها توسط عده‌ای زیرپا گذاشته شود.
  • هرچند حجم قاچاق کالا معادل جابه‌جایی قانونی کالا نیست ولی نمی‌توان گفت از آن کمتر است. بخش قابل توجه کالاهای قاچاق از طریق مرزهای رسمی و بخشی از طریق مرزهای غیررسمی وارد کشور می‌شود. یکی از علل قاچاق کالا کنترل‌های ناقص است، هر کالایی که در بازار توزیع می‌شود، باید هویت و کد داشته باشد و این کد قابل کنترل راستی‌آزمایی باشد‌ چرا‌‌که وقتی این کنترل نباشد، فرصت و زمینه برای قاچاق کالا پیدا می‌شود. البته کارهای خوبی در کشور شده و می‌شود و زحمات فراوانی کشیده شده است اما اگر مبارزه منحصر به فرد فیزیکی شود، حتما راه به جایی نخواهد برد. افتتاح شبکه‌های قاچاق به بخش‌هایی از صاحبان قدرت و نفوذ در همه جای دنیا علت دیگر قاچاق کالا است.
  • هیچ وزارتخانه‌ای حق ندارد اسکله یا مرزی خارج از کنترل قانون داشته باشد، هرچند ممکن است کالایی از پرداخت گمرک معاف شود اما معنایش این نیست که نباید ثبت شود.

/2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 160452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رازی IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۱
    0 0
    ضعف از کجاست؟با حرف که مسایل مملکت حل نمیشودبه نظر من که یک شهروند عادی هستم آیا بهتر نیست بجای این همه سمینار وهمایش وحرف و سخن! مسئولان بیشتر به فکر مسئولیتشان باشند اینکه بیائیم حرف بزنیم که نشدانجام کار!!! مردم شعور دارند و مسایل را می بینند و بررسی میکنند هر چند مثل من سواد سیاسی نداشته باشند اما در جبهه زندگی با این گرانی ها که روز به روز هم بیشتر میشود و کمر ما را خم تر می کند دیگر این صحبتها جایی از اعراب ندارد - صرف مطرح کردن که مسایل حل نمشود - میشود ؟
  • بدون نام IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۱
    0 0
    اینا رو احمدی نژاد گفته؟
  • ابراهیم NL ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۱
    0 0
    احتمالا برداشت اونها از قانون با برداشت شما یکی نیست و طیق برداشت خودشون دارن به قانون عمل میکنند، یا قانون رو خلاف قانون میدونند . میگه اشکالی داره؟
  • هدی IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۱
    0 0
    رطب خورده منع رطب کی کند؟
  • ایرانی IR ۰۳:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۳
    0 0
    جناب آقای احمدی نزاد با سلام در خصوص حرفهای دیگر شما عرضی نیست ولی در خصوص قانون گریزی تا جایی که حافظه ما یاری میدهد ، مبدع آن جنابعالی و کابینه شما بودهاید.وقتی حضرتعالی در مقابل میلیونها بیننده تلویزیونی می فرمایید من این قانون را قبول ندارم و یا هیت دولت تصویب نامه را به تصمیم نامه تغییر میدهد. در سازمانها آئین نامه را میکنند شیوه نامه و الی آخر... یا علی مدد