خبرگزاری میراث فرهنگی نوشت:

پروژه ایجاد مرکز جهانی توریسم مذهبی بودیسم درزادگاه بودا که یک سایت میراث جهانی در کشور نپال است، با کمک 3 میلیارد دلاری چین و دیگر کشورهای منطقه به مناسبت سالروز تولد بودا، به اجرا در می آید.

به مناسبت سالروز تولد گوتام بودا زادگاه بودا که با عنوان «مجموعه باغ‌ها و معابد و استخرهای لومبینی» در فهرست میراث جهانی یونسکو در نپال ثبت شده، قرار است، با کمک کشورهای منطقه شرق آسیا مبدل به یک مرکز جهانی توریسم مذهبی برای آیین بودا شود.

کشور چین با تامین اعتبارات مالی بالغ بر 3 میلیارد دلار در نظر دارد، در این طرح بزرگ دینی در محوطه‌ای که گفته می‌شود زادگاه بوداست، به عنوان یک مرکز بزرگ بودیسم جهانی برای جذب میلیون‌ها توریست مذهبی سرمایه‌گذاری کند در عین حال سایر کشورهای بودایی منطقه نیز قرار است کمک کنند.

مرکز یا سایت میراث جهانی لومبینی در نپال که سالانه بیش از نیم میلیون زائر بودایی را از کشورهای چین، ژاپن، سریلانکا و تایلند به خود جلب می‌کند با باغ‌ها، معبدها و انواع استخرها و دریاچه‌های کوچک و بزرگ قرار است با کمک مالی و سرمایه‌گذاری کشورهای منطقه جهت تامین امکانات و زیرساخت‌های توریستی چون احداث یک فرودگاه، هتل، مراکز اقامتگاهی، ایجاد بزرگراه‌ها و نیز یک معبد و دانشگاه مطالعات تخصصی بودیسم فراهم کند.

این سایت که در مرزهای غربی نپال با کشور هند قرار دارد محل تولد بودا در 2600 سال پیش است علاوه بر حمایت‌های مالی کشور چین توسط استیون کلرک راکفلر از فرزندان خاندان راکفلر نیز مورد حمایت‌های مالی قرار می‌گیرد.

به گفته مقامات نپال به دلیل نبود هرگونه زیرساخت گردشگری در مقایسه با سه زیارتگاه عمده و اصلی بودایی دیگر، توریست‌های مذهبی عمدتا در این محل اقامت نمی‌کنند و تعداد توریست‌ها و مدت اقامتشان در این زیارتگاه چندین برابر کمتر از زیارتگاه‌های اصلی دیگر درکشور هند است.

3 مرکز دیگر آیین بودایی یکی واقع در سارانات در ایالت اوتارپرداش و دیگر بودگایا در بیهار و سومین در ایالت کوشینگار هر سه در کشور هند است که در نخستین محل بودا نخستین جهش درونی و گام‌های روشن‌بینی را داشته و در دومین و سومین مکان زیر درخت بودهی به روشن‌بینی رسیده و مراحل تعالی روحی خود را پشت سر گذاشته است.

این سه منطقه هر سه بالاترین تعداد توریست و درآمدهای توریسم مذهبی را دارد ولی دولت نپال در نظر دارد سهم خود را از این درآمد افزایش دهد.

چین و نپال اوایل سال جاری قرارداد ویژه‌ای را برای توسعه این سایت جهانی امضا کردند و در پی آن بنیاد مبادلات و همکاری‌های منطقه آسیا و اقیانوس آرام را که مقر آن در پکن است، تشکیل دادند.

این بنیاد ضمن راه‌اندازی کمپین گسترده‌ای برای جلب نظر عمومی به این منطقه 3 میلیارد دلار امریکا نیز جهت توسعه و بهسازی این سایت به عنوان مهم‌ترین سایت زیارتگاهی و توریسم مذهبی بودیسم اختصاص داده است.

دولت و مقامات رسمی در نپال در کنار این فعالیت ها تلاش های گسترده و سفرهای متعددی را نیز برای جلب کمک های مالی مشابه از کشور های سنگاپور و مالزی آغاز کرده‌اند و امیدوارند این طرح سبب ایجاد اشتغال بیشتر در منطقه فقیر لومبینی شود.

30145

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 160399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =