۵۷ نفر
۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۲
عدد جدید نرخ ارز پس از توافق وین

به صورت سنتی همه ساله فعالان اقتصادی نرخ دلار و دیگر ارزهای رایج در کشور را از روند بازار و اتفاقات آن پیش‌بینی می‌کرده‌اند. با این حال، در سال جاری و با توجه به بروز تنش‌های مختلف که به ویژه بر فضای اقتصادی و اجتماعی کشور اثر گذاشت؛ انجام این مهم سخت‌تر و حتی اندکی دشوار شده است.

اگرچه امتداد مذاکرات ایران و ۱+۴ درباره برنامه غنی سازی هسته‌ای امیدها را نسبت به در پیش بودن آینده‌ای بهتر و کاهش نرخ زنده نگاه داشته است. دور از انتظار هم نیست که در صورت حصول توافق و کاهش فشار اقتصادی، برداشته شدن تحریم‌ها و گشایش پنجره تجارت نرخ ارز روند کاهشی به خود گرفته و تا اندازه‌ای بهبود یابد.

ثبات بهتر از کاهش

هر چند در شرایط کنونی و موج‌های ملتهبی که بازار پیش روی خود دیده و برخی را از سر گذرانده است کاهش نرخ ارز آن هم به میزان زیاد نامطلوب و آسیب‌زا خواهد بود. به دلایل مختلف که یکی از آن‌ها می‌تواند افزایش التهاب و بر هم خوردن نظم بازار به ویژه در روزهای پایانی سال باشد که در آن مدت شاهد افزایش اقبال و معمولاً رشد تقاضا هستیم. از این رو، ثبات نرخ و از بین رفتن فضای دو قیمتی بهترین راه‌حل است.

نباید از نظر دور داشت که دو نرخی شدن قیمت دلار در دوره پیشین فضا را برای سوء استفاده گروه‌هایی خاص فراهم کرد و این تصمیم رانت، ناکارآمدی و فساد مالی فراوانی به دنبال داشت که فشار آن را اقشار مختلف مردم به ویژه گروه‌های آسیب‌پذیر متحمل شدند.

با این حال، حساسیت مسأله قیمت گذاری در جامعه، فشار بیش از حد اقتصادی و معیشتی بر دوش مردم و آسیب پذیری بالای بخش تولید و صنعت از این ناحیه عواملی هستند که برنامه‌ریزی دقیق، طرح اجرایی مشخص و سیاست گذاری بسیار هوشمندانه‌ای می‌طلبد.

بر کسی پوشیده نیست که هر گونه تغییر در سیاست‌های ارزی و نرح ارز در کشور ابتدا تغییر در هزینه‌های تولیدکنندگان را سبب می‌شود و به تبع آن مصرف کننده از این دامنه متأثر خواهد شد. بالا رفتن بهای تمام شده کالاهای تولیدی در شرایطی که قدرت خرید بیش از ۸۰ درصد جامعه سقوط کرده است، سبب ایجاد رکود بیشتر، سخت تر شدن شرایط و افزایش فشار بر اقشار آسیب‌پذیر می‌شود بنابراین هر گونه ایجاد التهاب در بازار کشور می‌تواند پیامدهای خطرناکی به دنبال داشته باشد.

کاهش نوسان راهکاری مطمئن

از سوی دیگر، امید است با افزایش درآمدهای دولت از طریق افزایش فروش نفت و آزادسازی برخی دارایی‌های بلوکه شده ایران با تزریق ارز حاصله به بازار به میزان قابل قبولی التهاب و نوسان شدید قیمتی کاهش یابد. همچنین نباید از یاد بریم که در وجود ثبات است که بخش‌های تولید و صنعت می‌توانند با در نظر گرفتن چشم‌انداز و برنامه‌ریزی به کار خود مشغول شوند و در اشتغال، اقتصاد و درآمد زایی ملی اثر گذار باشند.

به شخصه اعتقاد دارم که در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات در وین بازار داخلی با دید مثبت به استقبال این خبر خواهد رفت و در کنار نرخ ارز شاخص‌های بازار سهام نیز دستخوش تغییر و تحول خواهند شد. هر چند انتظار می‌رود طرف‌های خارجی با احتیاط بیشتری به تجارت با ایران نگاه کنند بنابراین افزایش نااگهانی سرانه ملی دور از انتظار خواهد بود.

کلام آخر...

درباره نرخ دقیق تا پایان سال هم پیش‌بینی‌هایی مبنی بر بسته شدن قیمت در محدوده ۲۵.۵۰۰ تا ۲۷۰۰۰ هزار تومان بود اما چنانچه مذاکرات احیای برجام به نتیجه رسد می‌توان امیدوار بود که قیمت تا ۲۲۰۰۰ هزار تومان و کمتر هم عقب نشینی کند.

باز هم باید تأکید کنم که در شرایط فعلی اقتصاد کشور عامل پیش برنده تولید ثبات قیمت ارز است و نه کاهش آن. در شرایط مذکور پس از یک دوره ثبات دولت می‌تواند با مابع التفاوت به دست آمده از بازار و فروش ارز برنامه‌هایی همچون ایجاد رقابت در بخش‌های صنعت و تولید، کاهش تدریجی رانت، افزایش شفافیت، کاهش مداخلات در نظام قیمت گذاری و از همه مهم‌تر مبارزه با فساد مالی و اداری را در دستور کار قرار دهد. از این مسیر است که به تدریج حرکت در مسیر بهبود کشور آغاز خواهد گشت. 

* عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و چین 

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1602862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 34
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    60 80
    اگر قیمتها عقب نشینی نکنند پایین آمدن نرخ ارز فقط برای اجناس خارجی و کسانی که میخواهند بروند خارج تفریح مناسب است چون اکنون قیمتها روی دلار 30 فیکس شده و اگر 22 شود با رشد احتمالی دوباره قیمتها بالا میرود و تعادل بازار به همین شکل از بین میرود.
    • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
      یک سوال از همه دوستان دارم.طی 40 سال گذشته کالا خدماتی سراغ دارید که ارزان شده باشد.ما که گشتیم نبود
    • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
      97 22
      دولت موظفه بعد از اجرای برجام کشور را از شرایط بحرانی فعلی خارج کنه و ارزش پول ملی رو تقویت و احیا کنه.
  • ناشناس IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    با برجام و بی برجام با تحریم یا بی تحریم دنیا به کام خودی ها است.
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    نگه داشتن نرخ ارز در مقیاس های بالا، برای کشوری که صادرات آن بدلیل کاهش تولید داخلی و رکود حاکم بر صنایع آن عملا به محصولات اساسی مورد نیاز مردم خودش محدود شده (مثل گوشت و میوه و....) تنها فایده ای که دارد برای دلالان و رانت های ناشی از فروش ارز در بازار داخلی است. وگرنه برای کل مردم جز کاهش توان خرید، فقر و بیچارگی هیچ چیزی ندارد.
  • ناشناس IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    63 36
    قیمت واقعی دلار بدون دلالی هم الان جانب کارشناس ۱۵ تومن نباید باشه حتی تا ۱۰ تومن زیاده..ملت دلار گذاشتن خونه ها انتظار داری صنعت چی باشه
  • محمود9 DE ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    نصف قیمت افزایش دلار خود دولته شک نکن
    • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
      31 94
      اصلا اینطور نیست
  • DE ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    پس منتظر کاهش قیمت دلار در توافق برجام نباشید ، مردم ! همین که گران نشود خدا را شکر کنید ! مشکلات اقتصادی و کاهش ارزش ریال بر می گردد به ناتوانی و سوء مدیریت و سیاست های اقتصادی غلط حکومت ربطی به برجام ندارد !
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    انتظار نداریم به قیمت قبل از تحریمها برگرده ولی باید به زیر 10 هزار تومان برگرده تا کمی مردم از زیر فشارها بیرون بیان و قدرت خرید نسبی پیدا کنند.
    • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
      38 13
      باشه
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    25 15
    آقا چرا انقدر کم میگید!!! وقتی جنگ بود دلار سیصد تومان بود قطعنامه تصویب شد رسید نود تومان!!! تازه این تحریمه سال های بعد ورود سرمایه گذاران خارجی هم که بماند راه افتادن کارخانه ها گردشگری.... تحریم حداقل هفت تومان میاره پایین اگه رفع شه....
  • کاربر ایرانی IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    32 21
    حرف حق و حسابی زدی که ثبات قیمتها بهتر از افزایش یا کاهش است . اگر توانا و مقتدر هستید نه حقوق حقوق بگیرها را افزایش بده و نه اجازه بده قیمتها بالا بروند ملت آنوقت ازشما راضی و تحسین تان میکنند.
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    19 17
    ایول
  • بهروز IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    72 17
    خداکنه همینطورک دلارمیادپایین قیمت اجناس ومسکن هم بیادپایین بخداقسم من فردی متاهل وصاحب دوتادخترویک همسرهستم خیلی خسته شدم الانم دوسال است ک بیکارهستم نمیدونم بایدچیکارکنم ودرضمن مستاجرهستم ارزوی ی لقمه غذادرست حسابی ب دل خانواده مونده توروخدای کاری بکنیدمملکتمون ی کاری واسه ماهابکنن متشکرم
  • از بین رفته در بورس US ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    64 52
    تحت هیچ شرایطی دلار به زیر 25 نمیاد چون اولا که بودجه ی سال آینده رو با دلار بالای 20 بسته شده و اینکه کشور هیچگونه درآمدی نداره چون تقریبا رابطه ی ما با دنیا صفر شده
    • احسان IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
      53 54
      راحت تا 15 میاد پایین. شما هم زودتر بفروش.
    • علیرضا IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
      39 42
      شما بفروش حرف مفت نزن دلار تا ۱۵ و ۱۶ میاد
  • محمد کریم زارع IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    83 15
    اگر تمام دلار های دنیا مال ایران باشه دلار عمرا پایین نمیاد دلار گران کاسبی خوبی برا دولت بحساب می‌آید خدای ما هم کربمه
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    46 31
    اخه کدوم توافق،توافق با کی،خسته نشدید هر روز و هر ساعت تیتر زدید؟کی تا حالا با دشمن خودش توافق کرده؟
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    40 15
    بعدازتوافق دلار ۵هزار نشه یعنی شکست سنگین تاریخی از آمریکاست، توافق دیگه معنی نداره و جنگ باشرفتر وبهتر ازین توافق است.
  • DE ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    18 13
    قیت بیاد پایین همه حمله می کنند برای خرید واردات رونق می گسره و بازارهای صادراتی هر چه بیشتر به ترکیه اس که لیرش ارزون شده واگذار میشه
  • رحمان DE ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    55 35
    قیمت دلار ۱۰ تا ۱۳ هزار
    • حسام IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
      27 31
      تو چرا منفی دادی یعنی دوست نداری ارزونی بشه ناقلا چقد دلار داری
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    6 5
    ثبات نرخ ارز و ثبات اقتصادی و دادن کارت اعتباری یارانه خرید کالای ایرانی با بازپرداخت بلند مدت(جایگزین یارانه نقدی) ، باید هر چه سریعتر پیش از توافق در دستور کار قرار گیرد . یک بار هم که شده دولت باید گوش به فرمان علم اقتصاد اقدام کند نه از سر عوام فریبی ،
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    39 13
    ما به نرخ ارزتون کار نداریم فقط قیمت جنسهارو بیارین پایین که سرمون درد گرفته
  • حافظ IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    38 10
    بدبختی اینه که همه کارشناسان فقط برای پایین آمدن خطر را احساس می کنند درآمد مردم با این قیمت ها همخوانی نداره
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    5 7
    بی خیال
  • غریبه IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    23 18
    همین هه سنگ اندازی میکنن وگرنه تحریما لغو بشه دلار ارزون میشه
  • حمید IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    32 13
    جمعش کن کی گفته موقع تحریم دلار ۱۰۰۰ درصد رشد کنه بعد تحریم همانطوری بمانه. ارزش پول ملی شخصیت یک ملت است. ما کشور ثرتمندی هستیم ارزش پول ما حداکثر بعد تحریم ۶ الی ۷ هزار یا چیزی که به اقتصاد ما تناسب دارد باید باشد. چرا موقعی که باید ارزانی بشود یاد تعادل می افتید . روز بدختی مردم و گرانی هر روزه کجا تشریف دارید. بله تعادل خوبه ولی نه در این قیمتها. اول بگذارید عرضه تقاضا قیمت را تعیین کند.
  • علی IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    38 10
    ما مملکت را روزانه اداره میکنیم مثلا هیچکس نمداند ۵ روز دیگر دلار چنده ممالک دونیا برای ۵۰ سال دیگر برنامه دارن
  • ایرانی IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    19 20
    امیداوم همه چی درست بشه تا ایه دلالا بشینن سر جاشون. خیلی دوس دارن همیشه تحریم بشیم فکر کنم اینا که دوس دارن تحریم ایرانی نباشن
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    38 22
    لعنت خدا بر دلال های بی صفت که نون آغشته در خون مردم رو میخورن
  • سعید IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    19 13
    دلار رو 17 میشه