۰ نفر
۸ تیر ۱۳۹۰ - ۰۶:۲۷

متصدیان امور فرهنگی و اجرائی حج در اطلاعیه ای نکاتی را که زائران برای استفاده بهتر از سفر و زیارت مقبول و حفظ شئونات نظام جمهوری اسلامی در عربستان باید رعایت کنند، یادآور شد.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبری، متصدیان امور فرهنگی و اجرائی حج به منظور بهره برداری بهتر زائران از سفر معنوی حج و همچنین جهت حفظ شئونات نظام جمهوری اسلامی در عربستان نکاتی را ارائه کردند که رعایت آن سبب اقتدار نظام و شئون اسلامی خواهد شد که این موارد شامل نکات زیر می شود.

رعایت نکات ضروری در فرودگاه جده و مدینه

حمل مواد مخدر هر چند کم، در عربستان جرم به حساب می آید و همراه داشتن آن علاوه بر خدشه دار ساختن حیثیت زائران ایرانی، برای اعضای کاروان و مسئولان ایرانی نیز در فرودگاه مشکل آفرین بوده و در عربستان مجازات سنگینی در پی خواهد داشت، زائران و وسایل همراه آنان نیز توسط مأموران سعودی در فرودگاه دقیقاً کنترل و گاهی به وسیله سگ های تربیت شده مورد بازرسی قرار می گیرد.

موارد ممنوع در بقیع

تجمع مقابل درهای بقیع به هنگام نمازهای جماعت، خواندن روضه های حساسیت برانگیز و احیاناً با صدای بلند، نماز خواندن در مقابل درهای بقیع و همچنین داخل بقیع، نوحه خوانی و سینه زنی، خواندن دعای توسل و زیارت عاشورا به صورت دسته جمعی و با صدای بلند در بقیع و دیگر اماکن زیارتی، روشن کردن شمع و پهن کردن سفره های نذری، بستن دخیل به شبکه های بقیع به وسیله پارچه، نخ، قفل و امثال آن، برداشتن خاک و سنگ و گندم از بقیع، انداختن عریضه، پول، لباس، پارچه،‌ شمع و ... روی قبور، -فیلم برداری و گرفتن عکس داخل بقیع، مالیدن پارچه های کفنی و غیره به شبکه های اطراف بقیع جهت تبرک، سد معبر در جلوی بقیع و ایجاد مزاحمت برای دیگران و سیگار کشیدن در بقیع و دیگر اماکن عمومی ممنوع است.

نکات ضروری جهت رعایت شئون مسجد النبی (صلی الله علیه و آله) و اطراف آن

بوسیدن ضریح و درهای حرم مطهر، گذاشتن مهر و چوب و کاغذ در حین نماز خواندن، عبور از جلوی نمازگزاران به خصوص هنگام نماز جماعت، گرفتن قرآن و کفش در یک دست، عبور از روی قرآن، بردن قرآن از مسجد جهت تلاوت به محل سکونت، به هم زدن صفوف نماز جماعت و اصرار بر عبور از میان جمعیت، خواندن نماز نافله و قرائت قرآن هنگام خطبه های نماز جمعه، صحبت کردن هنگام اذان و ایراد خطبه های نماز جمعه، ترک مسجد در آستانه اقامه نماز جماعت، خواندن زیارت و فرستادن صلوات با صدای بلند، یکدیگر را با صدای بلند صدا کردن، خواندن نماز فرادا همزمان با نماز جماعت، پشت به ضریح پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نشستن، استفاده کردن از آهنگها و نغمه های نامناسب جهت تلفن همراه، بلند گفتن ذکر رکوع و سجود، زودتر از امام جماعت به رکوع و سجود رفتن، شرکت نکردن در نماز میت و ترک مسجد در آن لحظه و روشن گذاشتن تلفن همراه و خاموش نکردن آن به هنگام نماز مواردی است که زائران عزیز باید به آن عمل کنند.

موارد ممنوع در مسجد الحرام

نازک بودن لباس احرام و نمایان بودن بدن در حین طواف، برخلاف مسیر طواف کنندگان رفتن به منظور رسیدن مقابل حجر الاسود، نماز خواندن در مسیر طواف کنندگان و ایجاد مزاحمت برای دیگران، بوسیدن مقام ابراهیم (علیه السلام)، کندن نخ از پرده کعبه، عبور از میان صفوف نمازگزاران،‌ به ویژه در آستانه اقامه نماز جماعت به جهت فشرده بودن صفوف، آزار رساندن به دیگران به منظور استلام (لمس و سلام گفتن) حجر الاسود و پشت به کعبه نشستن از مواردی است که باید در مکه مکرمه رعایت شود.

نکات ضروری فرهنگی، اجتماعی و عمومی در مسجد النبی(صلی الله علیه و آله)

حضور با لباس نامناسب در اماکن عمومی، تجمع در جلوی ساختمانهای محل اسکان در اوقات نماز، ریختن آشغال و زباله در معابر عمومی، وضو گرفتن از منبع های آب آشامیدنی، به خصوص داخل مسجد الحرام و مسجد النبی (صلی الله علیه و آله)، ایجاد مزاحمت در اوقات استراحت دیگران، عدم حضور به موقع برای سوار شدن به اتوبوس،‌ خوردن غذا و در نتیجه معطل ساختن دیگران، رعایت نکردن بهداشت و ایجاد ناراحتی برای خود و دیگران از نکاتی است که زائرانی عزیز باید به آن اهتمام داشته باشند.

موارد مربوط به بازار و خرید

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبری ، به زائران عزیز توصیه می شود از چانه زدن های بی مورد برای گرفتن تخفیف در هنگام خرید، حمل بارهای حجیم و سنگین توسط افراد، مراجعه به محل اسکان در اوقات نماز از حرمین شریفین، عدم تجمع جلوی مغازه ها هنگام نماز، بازگرداندن و پس دادن کالای خریداری شده به دلیل عدم دقت در هنگام خرید دوری کنند. لازم به ذکر است، برخی از موارد ذکر شده، خود به خود اشکالی ندارد،‌ لیکن به دلیل برانگیختن حساسیت پیروان سایر مذاهب و پیامدهای نامطلوب آن و برای رعایت مصلحت مهم تر، باید از آنها دوری کرد.

گفتنی است، باز بودن بقیع، و رفت و آمد همه مسلمانان برای زیارت قبور اولیای دین و کم شدن غربت ائمه هدی (ع) از مصالح مهمتری است که به خاطر آن پرهیز از برخی مسائل، دشوار نخواهد بود.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 160064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آدم واقعی KW ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۸
    1 0
    همه چیز تو بقیع ممنوع است ! چند سال چیش وقتی حج واجب رفتم با کاروان ما , یکی از ما خواستند ببرند زندادن چون اشکس درآمده بیرون به محبت ام البنبن وصلوات کرده با صدای بلند ! اگر دونستند زیارت بقیع میخونید میبرنت , واقعا اللهم عجل لولیک الفرج
  • علی IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۰
    2 0
    یازهرای اطهر تو شفیعمان باش