عضو کمیسیون شوراهای مجلس : نظام تمرکزگرای شهری فعلی بسیار فاسد و پرهزینه است

تسنیم نوشت: ابوترابی گفت: با طرح مدیریت جامع شهری و روستایی ۲۷ دستگاه اختیاراتشان منتقل خواهد شد که باعث تمرکززدایی از تهران می‌شود.

ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح مدیریت جامع شهری و روستایی، اظهار کرد: با تصویب این طرح یک تحول بزرگ در نظام اداری کشور ایجاد که منجر به تمرکززدایی بنیادین می‌شود یعنی در این طرح اختیار امور محلی به خود محلی‌ها واگذار خواهد شد.

وی با بیان اینکه بر اساس طرح مذکور ۲۷ دستگاه اختیاراتشان منتقل که باعث تمرکززدایی از تهران می‌شود، افزود: در این طرح شفافیت حداکثری وجود دارد چرا که مصوبات شوراهای شهری و روستایی، حقوق، دستمزد، پاداش،بودجه شوراها در سامانه مربوطه قرار می‌گیرد و مردم می‌توانند با یک نرمافزار که در تلفن همراه خود نصب می‌کنند مصوبات شورا را تایید یا رد کنند.

وی در همین راستا ادامه داد: در این طرح، شهردار بخش،شهردار شهرستان و شهردار استان دیده شده و نظام هماهنگ پرداخت حقوق این دستگاه‌ها با یکدیگر ادغام می‌شوند و کاری که در حال حاضر بر روی دوش معاون عمرانی استانداری و فرمانداری است، به شهرداران شهرستان و استان واگذار می‌شود؛ البته این تحول در ظرفیت شهرداران و شوراها فعلی نیست و باید آموزش ببینند، پس واگذاری این اختیارات چند سال یکبار و در بازه زمانی ده ساله انجام خواهد گرفت.

ابوترابی با تاکید بر اینکه موضوع دیگر در این طرح شفافیت است، اضافه کرد: موضوع دیگر در این طرح نهادینه کردن ساز و کار شفافیت و مطالبه گری و نظارت مستقیم مردم بر شهرداران و شوراها است تا از اعمال سلیقه‌های شخصی و سیاسی در تصمیم گیری‌ها جلوگیری شود.

چرا انتصابهای فامیلی در ایران اینقدر رواج دارد؟/ چرا هیچ آقازاده ای را عضو تیم ورزشی نمی کنند؟

وی درباره مسئله بار مالی طرح مدیریت جامع شهری و روستایی، گفت: این طرح به هیچ عنوان بار مالی ندارد، پیش از این بودجه‌ها به وزارتخانه‌ها داده می‌شد که اغلب هم غیرشفاف بود و هم در جای خود استفاده نمی‌شد، اما بر اساس این طرح به شهرداران و دهیاران و شورای شهر با نظارت مردم محول می‌شود.

عضو کمیسیون شوراهای مجلس با بیان اینکه طرح مذکور به تصویب اعضای این کمیسیون رسیده است، اظهار کرد: در حال حاضر  این طرح در نوبت رسیدگی جلسه علنی قرار دارد اما فعلا مطرح نمی‌شود تا ابعاد طرح را بیشتر برای همکاران روشن کنیم.

ابوترابی خاطر نشان کرد: این طرح در چند بخش از جمله شورای اسلامی شهر و روستا، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، نظارت و شفافیت، شهرسازی و معماری ، حمل‌ و نقل و ترافیک، خدمات شهری ، محیط زیست و سایر مقررات و صلاحیت‌ها تدوین شده است.

نماینده نجف‌آباد در مجلس با تاکید بر اینکه طرح مدیریت جامع شهری و روستایی باعث حذف بروکراسی اداری می‌شود، ادامه داد: انقلاب اداری را با حذف بروکراسی و اعطای امورات محلی به مردم می توان عملیاتی کرد.

عضو کمیسیون شوراهای مجلس در پایان تصریح کرد: نظام تمرکزگرای شهری فعلی بسیار فاسد و پرهزینه است که باید به نیمه متمرکز تبدیل شود یعنی اداره امور محلی را به خود مردم بسپاریم زیرا کمبودها و خیر و صلاح توسط افراد محلی بهتر تشخیص داده می‌شود و بر همین اساس بروکراسی‌ها حذف خواهد شد و استعدادها نیز شکوفا می شود.

۲۱۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1599915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =