اشاره تلویحی صدر به عقب نشینی از حمایت زیباری/جریان صدر توضیح داد/حزب بارزانی واکنش نشان داد

ایسنا نوشت: رهبر جریان صدر عراق به صورت تلویحی از نمایندگان فراکسیون پارلمانی جریان متبوعش خواست به هوشیار زیباری، نامزد حزب دموکرات کردستان عراق برای ریاست جمهوری رای ندهند.

 به نقل از شفق نیوز، مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق در توئیتی از اعضای فراکسیون پارلمانی جریان صدر خواست به افرادی که شرایط نامزدی برای پست ریاست جمهوری را ندارند، رأی ندهند.

وی نوشت: در صورتی که نامزد حزب دموکرات کردستان و مطلقا هر نامزد دیگری شرایط برای ریاست جمهوری را نداشته باشد، از نمایندگان می‌خواهم که به او رای ندهند. 

صدر در توییت خود افزود: ما طرفدار اصلاحات هستیم نه طرفدار قدرت و حکومت.

این اقدام صدر پس از بالا گرفتن انتقادها از نامزدی هوشیار زیباری به خاطر اتهاماتش درباره فساد صورت گرفت.

از سوی دیگر یک منبع نزدیک به مقتدی صدر گفت که توئیت صدر در مورد نامزدی هوشیار زیباری به معنای عقب نشینی صدر از حمایت وی نیست.

این منبع گفت: صدر از طریق توییت خود می‌خواست نشان دهد که هیچ ظنی از سوی مقامات ذی‌صلاح نسبت به زیباری وجود ندارد، به‌ویژه کاندیداتوری وی توسط بیش از یک مرجع نظارتی بررسی شده است.

واکنش حزب بارزانی

حزب دموکرات کردستان در واکنش به توئیت مقتدی صدر در خصوص انتخاب رئیس جمهوری، تاکید کرد که هوشیار زیباری، رهبر این حزب، کاندیدای ائتلاف اکثریت ملی است که شامل جریان صدر، حزب دموکرات کردستان و ائتلاف حاکم است.

مسعود حیدر، مشاور مسعود بارزانی،  رئیس حزب دموکرات کردستان، در بیانیه‌ای گفت: "زیباری نامزد ائتلاف اکثریت ملی است و مسعود بارزانی، رهبر کردها، کانون ارتباط بین رهبران سیاسی است."

وی با بیان اینکه "پیام‌های منفی از چارچوب هماهنگی شیعیان دریافت نکرده‌ایم"، تصریح کرد: طی ۷۲ ساعت آینده تغییرات عمده‌ای خواهیم داشت.

حیدر با بیان اینکه در روزهای آینده شاهد برگزاری نشست‌هایی برای نزدیک‌شدن چارچوب هماهنگی و جریان صدر خواهیم بود، خاطرنشان کرد: توئیت صدر تأییدی بر احترام وی به نهادهای دولتی و حمایت از روند اصلاحات است.

وی افزود: شرط صدر مبنی بر تحقق شرایط پست ریاست جمهوری در مورد زیباری صدق می کند و او همچنان نامزد ما باقی می ماند.

حیدر گفت: اعلام هوشیار زیباری به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری پس از بررسی دقیق انجام شد و وی شرایطی را برای موارد فوق الذکر دارد.

پارلمان عراق اخیرا لیست ۲۵ کاندیدای کرد انتخابات ریاست جمهوری این کشور را اعلام کرد.

از سال ۲۰۰۶ عرف سیاسی در عراق به این شکل بوده که پست ریاست جمهوری به کردها، نخست وزیری به احزاب شیعه و ریاست پارلمان به اهل تسنن اختصاص یابد.

در این دور انتخابات ریاست جمهوری عراق رقابت اصلی میان برهم صالح، رئیس جمهور فعلی از حزب اتحادیه میهنی کردستان و هوشیار زیباری، کاندیدای حزب دموکرات کردستان است.

در دوره‌های قبلی حزب اتحادیه میهنی کردستان پست ریاست جمهوری را در اختیار داشته و حزب دموکرات کردستان نیز یکی از وزارت‌خانه‌های اصلی همانند وزارت دارایی و یا وزارت خارجه را در اختیار داشت اما این معادله تغییر کرده و در دوره قبلی و فعلی توافق میان دو حزب از بین رفته و هر حزب کاندیداهای متفاوتی را معرفی کرده‌اند.

در این دوره علاوه بر اینکه توافقی درباره کاندیدای ریاست جمهوری میان دو حزب وجود ندارد، رقابت شدیدی نیز میان این دو کاندیدا وجود دارد.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1599827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =