این روزها بحث طرح امنیت اخلاقی و مبارزه با بد حجابی دوباره داغ شده است این که آ یا مبارزه با بد حجابی وظیفه نیروی انتظامی است و یا این که حجاب را میتوان به مسائل امنیتی و انتظامی کشورربط داد و یا حجاب تنها مسئله ای اجتماعی است؟

.آیا حجاب ریشه در باورهای مذهبی افراد دارد و نمی توان آن را مقوله ای دانست که بر اساس تصمیم گیری های دولتی در جامعه اعمال شود و باید فرهنگ سازی شود .یا این که باید به آن به عنوان یک جرم اجتماعی برخورد کرد البته  سالهای سال است که مسئله حجاب در ایران مسئله ای سیاسی محسوب می شود

دکتر سید عباس صالحی، نویسنده و محقق مسائل اجتماعی در مطلب تازه خود به بررسی مقوله «حجاب زنان» در نظام اسلامی پرداخته است.

وی در مطلب خود در جست و جوی پاسخ گفتن به این پرسش است که موضوع حجاب زنان و مردان در جامعه یک امر شخصی و فردی است یا موضوعی مربوط به امور اجتماعی که نیاز به وضع قانون و دخالت دولت ها دارد؟

دکتر صالحی در مطلب خود می نویسد: " به نظر می‌رسد که پس از سه دهه از انقلاب اسلامی ایران، آنچه در دوربرمان دیده می‌شود نه مدافعان حجاب را راضی و قانع میکند و نه مخالفان را!

مسأله حجاب در ایران، هم خطیبان جمعه و هم متدینان را به سوز و گداز وا می‌دارد و هم مخالفان و معاندان مساله حجاب را! و این نکته از شگفتی‌ها است که عده‌ای از تساهل و مدارا می‌نالند و عده‌ای از سخت‌گیری‌های فزاینده شکوه دارند! "

این محقق مسائل اجتماعی از خوانندگان خبرآنلاین خواسته است تا در این بحث او را یاری کنند و دیدگاه‌های اجمالی و یا تفضیلی خود را، به نویسنده ارسال دارند تا در صورت امکان، در یک مجموعه قابلیت عرضه و ارائه را بیابند. (در کامنت‌های یادداشت یا در صورت تفصیلی بودن به آدرس salehi4842@gmail.com ارسال کنید.

 حجابی که اکثریت خانم ها درشهردارند حجاب نیست

 نیره اخوان بی طرف عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم اصفهان می گوید  :من به عنوان یک زن مسئول، حجابی را که هم اکنون در خیابانهای شهر مشاهده می کنم را حجاب نمی دانم . در واقع این حجابی که اکثریت خانم ها درشهردارند نمی تواند حجابی باشد که درجامعه اسلامی توقع داریم و اصلا در شان جامعه اسلامی ما نیست . دراین رابطه هم بارها از دولت تقاضا کرده ایم که مقوله حجاب را جدی تربگیرد و در جامعه اجرایی کنند . اما این اتفاق آنطور که شایسته است رخ نداد .در نظرداشته باشید که اگرهرمسئولی از اداره و شرکت کوچک زیرمجموعه خود این طرح را اجرایی کند و اگر دولت این بخش نامه را ارسال نماید . بازتاب آن وارد جامعه هم خواهد شد . در واقع دغدغه مسئولان در این رابطه کمتر می شود و آرامش و امنیت به جامعه بازمی گردد.مردم نیز این موضوع را خوب درک می کنند و می فهمند .

 

حجاب زنان ایرانی نشانه انقلاب اسلامی

حجت الاسلام محمد تقی رهبر عضو کمیسیون حقوقی قضایی وعضو فراکسیون روحانیت در این راستابه خبرآنلاین گفت  : انقلاب اسلامی ایران نشانه ای دارد که مانند نماد می ماند و آن حجاب زنان ایرانی است پس یقیقنا برای از بین بردن این انقلاب دشمنان آن دست به سیاست هاو برنامه های می زنند  که این نماد را از بین ببرند. بی حجابی و بد حجابی طراحی شده اذهان بیگانگان است. این وضعیت در شان انقلاب و اهداف نظام ما نیست ومجدانه می خواهم که دولت واکنش نشان دهد واقدام کند .

 صدا و سیما مقصر است

ولی اسماعیلی عضو کمیسیون فرهنگی وعضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان که عملکرد صدا و سیما دراین رابطه را بی تاثیر در اوضاع کنونی نمی داند گفت:صدا و سیما تا کنون نتوانسته آثار غنی و با ارزشی را طی چند سال اخیردراین راستا ارائه دهد.آثاری که منابع دینی و اسلامی آن هم به راحتی در دسترس است ووجود دارد.گاهی ملاحظه می شود که صداو سیمای ما خود ارائه دهنده الگوهای مد ولباس است ما از صدا وسیما انتظار داریم و ازآن انتقاد می کنیم .

 بدحجابی مختومه شود

 دکتر حسین سبحانی نیا عضو هئیت رییسه مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی در این راستا گفت: به طور کلی این روزها نمایندگان به خاطر این مسئله بیش از هر زمان دیگری نگران هستند .

ما انتظار داریم تا این وضعیت بی حجابی که با آغاز فصل تابستان هم شدت بیشتری پیدا می کند . مختومه شود و فکر نمی کنم که انتظاری غیر منطقی هم باشد . ما هم با فرهنگ سازی در این راستا موافقیم اما آیا فرهنگ سازی به این زودی نتیجه بخش است ؟و می توان شاهد جامعه ای با ظاهر اسلامی بود . که دستاویز دشمنانمان در شرق و غرب نشود . ما به دنبال این مسئله هستیم و انتظار داریم تا وزارت کشور هم زود تر دست به کار شود.

 ایرانیان در دوران پیش از اسلام نیز حجاب داشته اند

جواد جهانگیر زاده عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی مقوله حجاب در جامعه اسلامی را بی ربط به مسائل امنیتی و سیاسی کشورنمی داند او در این رابطه به خبر گفت : انقلاب اسلامی ایران اززوایای مختلف دستخوش تهاجم فرهنگی غربی ها بوده است و اتفاقا در خصوص حجاب دشمنان این انقلاب هر انچه توان داشته اند را به کار گرفتند تا یکپارچگی زنان ایران را در خصوص حجاب از هم بپاشند . اما همه می دانیم که حجاب در ایران ریشه تاریخی دارد و نه تنها این مقوله بعد ازاسلام بلکه ایرانیان در دوران پیش از اسلام نیز حجاب داشته اند  و در کتیبه های تاریخی آپادانا این گفته اثبات می شود . از طرفی دیگر انقلاب اسلامی ایران نشانه ای دارد که مانند نماد می ماند و آن حجاب زنان ایرانی است پس یقیقنا برای از بین بردن این انقلاب دشمنان آن دست به سیاست هاو اعمالی می برند که این نماد را از بین ببرند. بی حجابی و بد حجابی طراحی شده اذهان بیگانگان است که اتفاقا سیاست خارجی ما را به خطر می اندازد. او در ادامه افزود : از طرفی دیگر می توان حجاب را مسئله ای کاملا امنیتی خواند اما نه آنکه بگوییم حجاب به مسائل امنیتی در سیاست ربط پیدا می کند بلکه حجاب عاملی بر امنیت اجتماعی تلقی می کنم . در حال حاضر ما در جامعه ای به سر می بریم که جامعه جوانی است و برای دشمن بدیهی ترین اقدام آن است تا برای آسیب رسانی از ناحیه جمعیت جوانان کشور وارد شود ونفوذ کند .

4545

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 159957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۷
    2 1
    یعنی چی بی حجابی مختومه شود یعنی بی حجاب ها رو سربه نیست کنند یا خانه نشین شون کنند یا نکنه در عرض چند روز قراره توجیه فرهنگی بشن ؟
  • حامد IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۷
    4 1
    مردم عقل دارند انتخاب پوشش را به آن ها بدهیم!
  • بدون نام IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۷
    2 1
    به زور نه می شود کسی را باحجاب کرد و نه می شود کسی را بی حجاب کرد ، هرکدام به زور باشد ، به جایی نمی رسد
  • نادر US ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۷
    2 0
    بهترین کار اینکه خروج خانم ها در شهر ممنوع شود
  • مهدي IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۷
    0 1
    اي كاش آقاي سبحاني نيا در مورد نحوه مختومه كردن بي حجابي هم توضيح مي دادند!!
  • مریم IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۷
    1 3
    گر مسلمانی از این است که حافظ دارد / وای اگر در پس امروز بود فردایی
  • بدون نام IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۷
    1 1
    حاج خانم چادر گرونه مانتو ارزونتره نگاه خودت نکن پولداری آره دایی آره
  • با نام! IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۷
    0 0
    مطالعه و تحقیق و قرنها تجربه‏ی بشری به کنار حداقل یکمی هم از تجربه‏ی 30 سال خودمون استفاده میکردیم بعد راه حل پیشنهاد می کردند هم بد نبود! همه کارها که نباید تبلیغاتی باشه!
  • بینام DE ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۷
    1 0
    >> يعنی مشکل ما اينه؟؟ مشکل جامعه ما اينه ؟؟!! << اين جملات آشنا نيست
  • سيدحسين IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۷
    1 0
    اصولاً هر روش مبتنى بر زور شكست ميخوره! حجاب اجبارى شاخص ترينش هستش
  • بدون نام IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۷
    1 0
    به نظر من ما یا باحجاب باید داشته باشیم یا بی حجاب بقیه اش را هم به مردم واگذار کنید
  • هیچ IR ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۸
    2 0
    هنوز کسانی که متولی فرهنگ هستند نتوانسته اند دلیل حجاب و استدلال قابل فهم و دقیق و قرآنی حجاب را بیان کنند تا مردم تفاوت را بدانند. هنوز روش ها ما رضاخانی است نه اسلامی و اهلبیتی. هنوز ایمان نداریم که شیطان دشمن مبین است. برای ما این آیه قرآن اهمیتی ندارد وریشه را شیطنت شیطان نمیدانیم. لذا نتیجه ای نمی گیریم. و اساس راه مبارزه را نمیدانیم. و قوت مبارزه با آن را نیز نداریم. کاش آخرالزمان را کمی بیشتر درک کنیم تا غافلگیر نشویم.
  • علی MY ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۸
    0 0
    حجاب یک موضوع فردی است نه سیاسی این اگر سیاستمداران در امور فردی دخالت نکنند جامعه خود به تعادل میرسد چنانچه در کشورهای دیگر اسلامی اینچنین است علی رغم عدم دخالت دولت چهره اسلامی تری دارند
  • بدون نام IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۸
    0 0
    آقاي صالحي در مقاله اشان به اين موضوع اشاره كردند كه آيا حجاب موضوعي شخصي است يا مرتبط با جوجامعه ؟خواستم اين نكته را متذكرشوم كه در امريكا كه به قول خودشان مهد ازادي است شما نمي تواني رنگ در خانه ات انتخاب كني چرا كه بايد با شهرداري هماهنگ باشي يا حتي درختان داخل حياطت را شهرداري منطقه تعيين كند (قابل توجه كساني كه اين مسائل را هم حزيم خصوصي ميدانند!!)
  • بدون نام IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۸
    1 0
    مگه مشکل مملکت ما فقط طرز پوشش جوانان ما هست؟ ما باید بفکر اقتصاد مملکت باشیم نه طرز پوشش جوانان. . . عجب حرفایی بود.
  • مهتاب IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۸
    1 0
    به غیر از عده ای خاص سایر خانمها هیچکونه بدحجابی ندارن و اسلام هم نگفته زن حتما چادر سرکنه همینقدر که جایی از بدنش رو نامحرم نبینه کافیه
  • محبوبه IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۸
    1 0
    حجاب به زور يعني طالبانيسم مدرن ، و اين ديگه توهين به شعور مردم. چرا هر كس در جامعه مسئول جايي ميشود فكر ميكند مردم عقل ندارند و خودش عقل كل است واز جايگاه خودش به شعور مردم توهين ميكند؟
  • بدون نام IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۸
    4 0
    من هم با نظر خانم نماينده موافقم حجابي را كه الان در خيابانها مي بينيم حجاب نيست حجاب بايد يا كامل باشد يا اينكه نباشد اينكه نيمي از مو و...بيرون باشد فقط مخصوص كشور ماست كشورهايي مثل تركيه مالزي خانمهاشان ياحجاب كامل دارند يا اصلا ندارند
  • بدون نام IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۸
    4 0
    توی کشورهای غربی هر روز به زنان با حجاب افزوده میشه توی کشور ترکیه حجاب یک ارزشه ولی توی ایران هر روز جونها از حجاب و دین دورتر میشن چون به زور میخوایم اعتقادهای درست و غلط خودمون رو به جونها تحمیل کنیم و جونها در مقابل هرچیزی که بوی اجبار بده عکس العمل نشون میدن
  • بدون نام IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۹
    1 0
    از یکطرف جامعه از درد بی تدبیری مدیران و بی الگویی رنج میبرد و از یک طرف آشوب بی تقوایی رسانه ها. جامعه اسلامی یعنی چه ؟ آیا نمیتوان از مدینه پیامبر درس گرفت ...آیا در جهان پسامدرن کنونی برخی اصول و احکام به لحاظ زمانی و مکانی قابلیت تسری دارند؟
  • بدون نام IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۱
    1 0
    متاسفانه رفتار این خانم های گشت ارشادی خیلی توهین امیز و خشن است طوری که انگار با افراد جنایتکار روبرو هستن .این رفتارها نتیجه عکس واذهان را نسبت به این مسئله مخدوش میکند.
  • بدون نام IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۱
    1 1
    مگه اقای سردار نگفته که اول تذکر بدن ودر مرحله دوم تعهد بگیرن ،پس چرا بدون هیچ تذکر و مثل قاتلها و جنانتکاران افراد رو میندازن تو ماشین و میبرن برای تعهد؟ واقعا این همه خشونت لازمه ؟ ایا نمیشه با ملایمت ارشاد کنن؟