بر اساس مصوبه امروز مجلس، مدرک تحصیلی لیسانس جهت نامزدی در انتخابات آتی برای نمایندگانی که حتی دوره نمایندگی​شان به پایان نرسیده را کافی دانست اما دیگر نامزدها باید فوق لیسانس داشته باشند.

به گزارش خبرآنلاین، پس از آنکه وزارت کشور اعلام کرد که نمایندگان لیسانسه این دوره مجلس نمی​توانند از سابقه دوره نمایندگی​ای که هنوز به پایان نرسیده، به عنوان یک پایه تحصیلی برای نامزدی در انتخابات مجلس آتی استفاده کنند، مجلسی​ها که تنها 50 نفرشان موضوع این قانون بودند؛ بر آن شدند که  بار دیگر قانون را اصلاح کنند.

برای این منظور در جلسه روز  یکشنبه این هفته مجلس، طرح استفساریه​ای دو فوریتی ارائه شد که بر اساس آن حتی حضور در مجلس به عنوان نماینده میان​دوره​ای هم معادل یک دوره نمایندگی محسوب می​شود.

اگرچه احمدتوکلی به عنوان یکی از مخالفان این استفساریه، خواستار مسکوت ماندن آن و در عوض بازگرداندن شرط تحصیلی کاندیداتوری به مقطع لیسانس، بود اما نظر وی مصوب نشد. به این ترتیب نمایندگان در صدد بررسی کلیات و جزئیات استفساریه مذکور برآمدند.

محسن کوهکن سخنگوی هیات رئیسه به عنوان یکی از طراحان این طرح، تاکید کرد که این استفساریه برای آن است تا کسانی که مشمول این قانون می​شوند تعیین تکلیف شده و بدانند که باید از مشاغل اجرایی​شان استعفا بدهند یا ندهند. وی تاکید داشت که این استفساریه تنها شامل حال نمایندگان این دوره مجلس نمی​شود و نباید آن را گامی برای بهبود شرایط به نفع نمایندگان دانست.

اما جعفر قادری نماینده شیراز در مخالفت با این طرح از هجمه​هایی که علیه مجلس به خاطر تصویب چنین طرح​هایی، ایجاد شده است یاد کرد و گفت: اگر اندکی شم سیاسی  داشته باشید در خواهید یافت، همه آنها که لیسانس دارند و با قانون گذاری​های شما از نامزدی در انتخابات مجلس، حذف می​شوند، در حوزه انتخابیه​تان برعلیه​تان برخواهند خواست.

وی با تاکید بر اینکه نباید کاری کنیم تا قضاوت مردم این باشد که ما از جایگاه خودمان در مجلس سوء استفاده می​کنیم، مواضع توکلی را تایید کرد و گفت: مطمئنا شورای نگهبان این استفساریه را رد می ​کند. چون در دومورد ایجاد تبعیض و نقض دوره چهارساله نمایندگی، بر خلاف قانون اساسی است.

حسین نقوی نماینده ورامین اگرچه مخالف این استفساریه بود اما در مخالفت با مواضع توکلی گفت: ایشان ادبیات درستی به کار نمی​برند و حق ندارند از طرف همه نمایندگان بگویند که «ما اشتباه کردیم!». شاید ایشان اشتباه کرده باشند اما من اشتباه نکردم که به افزایش سطح تحصیلات نامزدهای انتخابات مجلس رای دادم. ثانیا فرمودند، که برای رضای خدا رای دهید. مگر اینجا کسی برای غیررضای خدا رای می​دهد؟ چرا برخی فکر می کنند که نماینده​تر هستند و می​توانند از طرف همه و به جای همه حرف بزنند؟

محمدکاظم دلخوش در موافقت با این استفساریه گفت: چرا این شیپور را از ته، می​دمید؟ چرا فکرمی کنید که این قانون تنها شامل حال 290 نماینده می​شود؟ این شامل حال هزاران نفری می​شود که در سراسر کشور منتظرند ببینند که جواب استفساریه مجلس چیست که ببینند می توانند نامزد بشوند یا نه؟

وی همچون محمدرضا خباز تاکید کرد که چون تفسیر قانون عادی بر عهده مجلس است، در حیطه وظایف مجلس است و دخلی در حوزه کاری شورای نگهبان ندارد و ناقض قانون اساسی نیست.

مصطفی کواکبیان هم که مخالف این استفساریه دوباره بود گفت: من نگرانم که با تحمیل شرط فوق لیسانس، بازار ارائه مدرک در وزارتخانه​ها داغ شود. اما صحیح هم نیست که با تغییر دوباره قانون، شان مجلس را خدشه دار کرد. بهتر است شرط فوق لیسانس را برای دوره بعد مجلس الزامی کنیم تا هم مشارکت مردم افزایش یابد و هم متهم به سوء استفاده از جایگاه نمایندگی نشویم.

پس از همه این مذاکرات کلیات این استفساریه رای آورد و سوال نخست آن دال بر اینکه حضور در یک دوره مجلس ولو تا قبل از پایان ان نیز معادل یک دوره نمایندگی هست یا نه؟ با پاسخ مثبت نمایندگان مصوب شد.

/2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 159902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م ح ا IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۷
    0 0
    دو دو دو دو .......
  • بدون نام IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۷
    0 0
    جالبه به خدا نزدیک انتخابات که میشه هر کی مشخصات اونایی رو که میخواد بفرسته تو مجلس به عنوان شرایط کاندیدا اعلام میکنه ((نمیدونم واقعا مردم این وسط چیکارن ؟؟؟))
  • بدون نام IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۷
    0 0
    جالبه
  • شهروند IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۷
    0 0
    چرا؟