اگر یک میلیون درآمد داشتم کولبری نمی‌کردم/ زنان به عراق می‌روند تا نان و سبزی بفروشند

بستگی دارد چند کیلوگرم بار حمل کنند، هرچه بیشتر باشد درآمدشان بالاتر می‌رود، از ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان میانگین درآمدی است که هر کوله‌بر بعد از حدود شش ساعت پیاده‌روی کسب می‌کند، اما باید آماده عبور از مسیرهای صعب‌العبور و مواجه با خطر سقوط، روی مین قدم برداشتن و تیراندازی باشد؛ با این وجود چرا در مرزهای غربی مشور همچنان کولبری می‌کنند؟

مظاهر گودرزی: سیگار، چای، پارچه یا تلویزیون، بارِ کول می‌کنند و از راه‌های صعب‌العبور می‌گذرند؛ روزیِ آن‌ها از مسیر مرز است و معیشت‌شان با تیراندازی، سقوط و مین گره خورده است، «کسی که کولبری می‌رود اصلاً نباید فکر برگشتن باشد، یا روی مین می‌روی یا از کوه سقوط می‌کنی یا احتمال دارد به ‌طرفت تیراندازی کنند، این سه خطر برای هر کولبری وجود دارد. گاهی کوله‌برها وقتی در کمین مرزبانی گیر می‌افتند مجبور می‌شوند راه‌شان را عوض کنند و ممکن است روی مین بروند، تعداد زیادی دیدم‌ام که عضو بدشان همین‌طوری قطع شده است.»، «محمود» ۲۷ سال دارد، آرماتوربندی بلد است اما وقتی کار نداشته باشد سراغ کولبری می‌رود، می‌گوید: «اگر ماهی یک میلیون تومان درآمد داشتم خدا شاهد است هیچ‌وقت کولبری نمی‌کردم.»

روایت «محمود» قصه‌ی پر غصه نان و جان است؛ «پول نداریم، از نداشتن شغل و کار مناسب هست که دست به کولبری می‌زنیم، اگر کسی یک شغل مناسب داشته باشد هیچ وقت راضی به کولبری نیست. این‌جا کولبرها زن و بچه دارند، مستاجر هستند، هیچ شغلی هم ندارند، حتی اگر خطرناک هم باشد مجبور هستند کولبری کنند. یک بار در مسیر برگشت متوجه شدم چند نفری ایستاده‌اند و گریه می‌کنند، نزدیک که شدم دیدم یکی از دوستان‌شان از ارتفاع سقوط کرده و سرش به‌شدت آسیب دیده است. وقتی آن لحظه را دیدم به خودم گفتم دیگر کولبری نمی‌کنم اما مجدد به‌خاطر بی‌پولی بار را روی کولم گذاشتم و دوباره کولبر شدم.»

اگر یک میلیون درآمد داشتم کولبری نمی‌کردم/ زنان به عراق می‌روند تا نان و سبزی بفروشند

از قطع نخاع شدن تا کولبری با پای مصنوعی

«ارکان» روایتی مشابه با «محمود» دارد، می‌گوید: «اگر کار داشته باشم چرا باید کولبری کنم که معلوم نیست بروی و سالم برگردی، یک لحظه پای‌ات سر بخورد تمام است، سقوط می‌کنی، هر بار می‌روم از خدا می‌خواهم سالم برگردم، همه‌اش فکر می‌کنم نکند اتفاقی برایم بیفتند و دیگر نتوانم برای زن و بچه‌ام کاری انجام دهم. اگر اتفاق برای من بیفتد چه کسی می‌خواهد خرج و روزی خانواده من را بدهد؟ از هر کولبری سوال کنید وقتی برای کولبری می‌وری چه احساسی داری به شما می‌گوید فقط به این فکر می‌کنم که سالم برگردم. کسی هم که سالم برگردد از ترس و استرسی که تحمل می‌کند دیگر یک روان راحت ندارد، به‌لحاظ روحی بهم می‌ریزد.»

«ارکان» ۳۵ ساله است، ازدواج کرده و یک پسر دارد، می‌گوید: «از سر بیکاری و نداری به این کار تن می‌دهم، وقتی کارخانه و کاری نباشد مجبور هستم کولبری کنم، به‌خودمان می‌گوییم جان‌مان گرفته شود بهتر است تا به ما بگویند نتوانست نانی برای زن و بچه‌اش سر سفره بیاورد، کولبر محتاج است، خرج خانواده دارد و مجبور است برای یک لقمه نان کولبری کند، اما مرزبان‌ها گاهی تیراندازی می‌کنند و کولبرها زخمی می‌شوند.»

او که مانند «محمود» بنایی و آرماتوربندی بلد است نگران است روزی در مسیر کولبری پایش روی مین‌های باقی مانده از زمان جنگ برود: «بخشی از راه مین گذاری است اما یک مسیر را از قبل مشخص کرده‌اند که باید از آنجا عبور کنیم، حتی مواقعی که از طرف مرزبانی شلیک می‌شود به ما می‌گویند در همان مسیر حرکت کنید چراکه ممکن است با خارج شدن از مسیر روی مین برویم،  الان کسی را می‌شناسم با وجود این‌که پایش در همین کولبری قطع شده اما مجدد با پای مصنوعی کولبری می‌کند. ما کولبرهایی داریم که قطع نخاع شده‌اند طوری‌که خرج و مخارج زندگی‌شان را کمک‌های مردمی می‌دهند.»

کولبری زمستان یا تابستان ندارد، هروقت نیازهای معیشتی وجود داشته باشد کولبران دل به میدان خطر می‌زنند، زمستان خطر کولبری را بیشتر می‌کند، «ارکان» می‌گوید: «من تابستان‌ها و پاییز کولبری کرده‌ام اما الان در پاوه خیلی برف آمده و شرایط برای کولبری سخت شده است. خودم یک بار زمستان کولبری کرده‌ام اما مرگبارترین تجربه زندگی‌ام بود، وقتی رفتم به خودم گفتم زنده برنمی‌گردم.»

زنان هم کولبری می‌کنند

«ارکان» از کولبری و عبور زنان از مرز برای کسب روزی می‌گوید: «چند آبادی پایین‌تر از ما، زنانی هستند که نان محلی درست می‌کنند و به آبادی‌های سمت عراق می‌برند تا بفروشند، برای این کار چند ساعتی در راه هستند.»

حرف‌های «ارکان» را «بهمن» هم تایید می‌کند، او که خودش بارها کولبری کرده می‌گوید: «در پاوه و مریوان زنانی هستند که مجبورند کولبری کنند، آن‌ها مجبور هستند برای تامین خرج و مخارج زندگی‌شان دست به این کار بزنند. الان در همین برف هم عده‌ای کولبری می‌کنند، چیزی مانند زنجیر به کفش‌شان می‌بندند تا در برف سر نخورند، باید از نزدیک ببینید این کولبران با چه سختی نان برای خانه و زندگی‌شان تامین می‌کنند. حتی الان خیلی از کارگرها برای کار کردن به سلیمانیه عراق می‌روند چون از ایران پول بیشتری می‌گیرند.»

«حیدر» هم درباره کارِ زنانِ کُرد در مرز می‌گوید: «زن‌ها هم کولبری می‌کنند، از طرفی دیده‌ام زنان برخی روستاها سبزی سرخ می‌کنند و می‌برند در عراق آن‌ها را می‌فروشند، موقع برگشت هم کالایی با خودشان به ایران می‌آورند و آن را می‌فروشند.»

اگر یک میلیون درآمد داشتم کولبری نمی‌کردم/ زنان به عراق می‌روند تا نان و سبزی بفروشند

کولبری کردم تا برای دخترم گوشی هوشمند برای مدرسه بخرم

«حیدر» خودش ۳۵ ساله است، متاهل و یک دختر دارد، می‌گوید: «موقعی‌که کسی نتواند در شهر خودش کاری داشته باشد تا با خانواده‌اش زندگی کند مجبور است کولبری کند، دختر خودم گوشی هوشمند برای شبکه شاد نداشت تا درس بخواند، گوشی خودم هم از این گوشی‌های ساده بود، مجبور شدم یک هفته بروم کولبری کنم تا بتوانم با آن برای دخترم گوشی هوشمند بخرم تا درس بخواند. بیشتر کولبرها برای خانواده‌های‌شان کولبری می‌کنند، شاید یک فرد مجرد یک میلیون هم برایش کافی باشد اما فردی که زن و بچه دارد باید میان کوه‌ها راه بیفتد.»

شغل اصلی «حیدر» در مریوان گیوه دوزی است، اما گویی گران شدن اجناس و شیوع ویروس کرونا بازار کارش را کساد کرده است، او می‌گوید: «موقعی که کار نباشد تنها راه کولبری کردن است، اما کولبری همه‌اش خطر است، گاهی هم در مسیر به کمین می‌خوریم و مجبور هستیم مدتی در برف و سرما بمانیم، آخرین باری که رفتم مجبور شدم سه ساعت میان برف‌ها منتظر بمانم تا نیروهای مرزبانی بروند، چون اگر ادامه می‌دادیم یا کوله را از ما می‌گرفتند یا ممکن بود تیراندازی کنند. برخی از کولبرها هم از صخره سقوط می‌کنند، دایی خودم از صخره‌های اورامان پایین افتاد، ۳۸ روز در بیمارستان کوثر سنندج در کما بود، بعد از آن هم مدت زیادی روی تخت در خانه بود، اما الان نمی‌تواند کار کند، دستانش از کار افتاده است. برای این‌که هزینه زندگی‌اش تامین شود خانه‌ای داشت که آن را مستاجر داد و خودش به روستا برگشت تا زندگی کند، در کنار اجاره فقط با پول یارانه است که زندگی را می‌گذراند.»

از ترجیح کارگری در عراق تا لیسانسه‌های کولبر

«مسعود» ۴۱ سال دارد، می‌گوید آرماتوربندی بلد است اما مانند دیگرانی که به‌دلیل نبود کار سراغ کولبری می‌روند او هم برای تامین معاش کولبری می‌کند: «وضعیت کار در مریوان خوب نیست، کار من هم به ساخت‌وساز مربوط است و هر موقع ساخت‌وساز کم شود مجبوریم کولبری کنیم، اینجا کارخانه‌ای برای کار کردن وجود ندارد. لیسانسه‌ها هم کولبری می‌کنند، مجبور هستیم، اگر مجبور نبودیم هیچ‌وقت کولبری نمی‌رفتیم، کولبری کار سختی است، ساعت‌ها بار را روی دوش‌ت حمل می‌کنی، خطر تیراندازی وجود دارد، امسال تابستان رفته بودیم کولبری، موقع برگشتن متوجه شدیم به گروه پشت سری ما تیراندازی شده است و دو نفر کشته شده‌اند.»

«مسعود» با اشاره به سختی کولبری از تصمیم برخی افراد برای کار در عراق می‌گوید: «بعضی‌ها اگر پاسپورت یا آشنا داشته باشند می‌روند عراق کارِ کارگری یا بنایی انجام می‌دهند، بعضی‌هاشون دینار می‌گیرند و برخی دیگر که پیش ایرانی‌ها کار می‌کنند پول ایران را می‌گیرند، آن‌ها به‌جای کولبری با این همه خطر ترجیح می‌دهند در عراق کار کنند.»

بیشتر بخوانید:

کول‌برها نان‌آور چه تعداد خانواده مرز نشین هستند؟/ کول‌بر قاچاقچی نیست

گزارش تکان‌دهنده از قلعه گنج؛ روستایی کپرنشین و بسیار فقرزده در جنوب کرمان

۴۷۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1595675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 62
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    89 3
    کار از کار گذشت
    • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
      قرار شده بعد از تهیه این گزارش ، پرستویی و علی کریمی با چنتا گونی آرد و کیسه برنج هندی و تبلت چینی عازم مناطق کولبر نشین بشن
    • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
      240 2
      خدا لعنت کنه باعث و بانیش رو که مملکتمون رو به این روز انداخته. امیدوارم به حق خون اینهمه شهید مظلوم، خار و ذلیل بشن اونایی که با فساد و سوء مدیریت باعث ویرانی کشور شدند.
    • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
      49 1
      سالهایی که اینقدر تحریم شدید نبود ، و دلارهای نفتی زیاد بود ،چرا هیچکس به فکر ساخت کارخا نجات زیربنایی و یا کارگاهها و..نبود ؟ در عوض تا دلتون بخواد جنسهای بنجل لوکس با دلار وارد می شد یا دلارها صرف بازیکنان خارجی فوتبال ومربی های خارجی ویا حتی سهمیه مدیران وکارمندان بعضی بانکها وادارات بود تا به سفرهای تفریحی خارجی بروند .حتی من مدیر بانک دولتی رامیشناسم که میگفت اگر به گردش خارجی نرویم دلار سهمیه مان میسوزد .
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    اونوقت خداداد عزیزی کولبرها رو مسخره میکنه و میگه طارمی رو با کولبرها می‌شد آورد متاسفم براش
    • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
      خجالت آوره، یه مشت فوتبالیست بی دغدغه
    • NL ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
      127 8
      از امثال این فوتبالیست های د زاری ایرانی بیشتر از این انتظار نداشته باش ، تا کلاس پنجم بیشتر درس نخوندن و سواد و شعور ندارن.
    • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
      82 28
      مسخره نکرد...کولبرها هم هموطن ما هستن..منظورش این بود که از هر راهی بازیکن تیم ملی رو برسونیم به ایران..تو فرودگاه ترکیه گیر کرده بود آخه
    • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
      79 5
      اون بابا گنده شده صدا و سیما هستش بک ریال ارزش معنوی بین مردم نداره نکبت بیسواد
    • کامیار IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
      55 11
      خداداد بیسواده / انتضارنداریم ازاو
    • محمدرضا IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
      18 4
      خداداد خودش خودشو نابود کرد.
    • IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
      9 9
      کامیار گفته: خداداد بی‌سواده! انتضار ! نداریم از او! عجب!.... یاد یه عده افتادم باسوادِ باسواد! تازه زبان دنیا رو هم خسلی خوب بلد بودن! تازشم برجام شاهدشه! 😉😁
    • US ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
      17 6
      اگر هم مسخره کرده طارمی را مسخره کرده و نه کوله برها را؟ من اگر کوله بر باشم افتخار میکنم که طارمی رو رو کولم جابجا کنم تازه هیچوقت ورزش نگاه نمیکنم. عیب کوله بری این است که غیر قانونی است و ریشه آن هم انحصار و گمرکات سنگین در واردات است.
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    150 9
    قصه پر غصه نان و جان
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    115 8
    مرزنشینی واقعا سخته، غم داره، کار نیست عذاب هست
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    169 6
    سوخت بر، کولبر، مردم رو قاچاقچی کردن به خدا اینا حق دارن شغل مناسبی داشته باشن
    • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
      50 14
      خب شماها که وضعتون خوبه برید عهده‌دار یک خانواده بشید. قضیه حل میشه. مشکل اینه که ثروتمندان ما هر روز پرتوقع تر و پرمدعاتر میشن ولی حاضر نیستن یک هزاری برا هموطنان خودشون خرج کنن
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    دلم میسوزه بنده های خدا چطوری پول زندگی درمیارن
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    136 3
    مسولین کشورداری رو تحویل بگیرن زن ایرانی برای امرار معاش باید نون بپزه ببره عراق بفروشه آخه
    • US ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
      مشکلش چیه؟ اون خانم بررسی کرده اگه نون رو با آرد سوبسید دار ایرانی درست کنه و ببره جایی که قیمت نون آزاده بیشتر سود میکنه. الان دولت چیکار باید بکنه؟ بهش پول مفت بده. داره کار میکنه خرجش رو در میآره.
    • IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
      33 7
      جناب با پرچم آمریکا واقعا نمیفهمی یا نمیخوای بفهمی؟
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    76 4
    کار که نباشه ادما دست به هرچی میزنن چون مجبورن مرزنشینها هیچ کاری ندارن این واقعا ظلمه بهشدن
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    51 4
    بین خودشون برای روزی زندگی یه ضرب المثل دارن میگن اول خدا دوم مرز
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    53 0
    فقط و نداری متاسفانه حیف
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    75 2
    قرار بود بازارچه مرزی راه بندازن برای کولبران، بیمه کنند، کارت بدن بهشون خب چی شد؟
    • NL ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
      47 3
      تازه میگفتن با کولبری میشه 500 میلیون دلار ارزآوری داشت و تحریم ها رو دور زد ! فقط حرف میزنن شما باور کردی ؟ تا حالا دیدی حرف و عمل دوستان یکی باشه ؟
  • محسن IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    34 5
    خیلی گزارش خوبی بود
  • کولبر US ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    42 16
    کولبران سرزمینم با این مشقت زندگی میکنن بعد شخصی مثل خداداد عزیزی بی شرف میاد تو برنامه زنده تلویزیونی با نام بردن از این عزیزان زحمت کش نمک پراکنی میکنه
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    52 1
    این خبر را لطفا بگذارید کنار اون خبریکه که ان اقای یمنی گفته بود ایران اگر بخواهد دندان کشورهای عربی را خود می کشد, تا اقتدار را مسولین خود تشخیص دهند چیست
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    15 18
    البته یه ملیون راحت به کارگر تو شیراز پول میدن.اینجا تو شیراز برا یک کارگر روز مزد با کمترین مهارت حداقل ۱۵۰ تومن میدن..چون گفته بود یه ملیون بهم حقوق بدهند کولبری نمیکنم
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    44 5
    خاک بر سر اونهاییکه مسئولیت دارند اما به وظائفشان عمل نمیکنند
    • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
      14 3
      همه ما مسلمانیم و همه ما نسبت به یکدیگر مسئولیم! همه ما حتی افراد عادی کوچه و بازار نسبت جامعه و نیازمندان مسئولیت داریم.... چرا با سلب مسئولیت از خودمان فرار رو به جلو می‌کنیم! اگر متمولین ما مالیات رو می‌پرداختن اگه همه ثروتمندان خمس و زکاتشون رو می‌دادن قطعا الان وضع اینطور نبود! اول یه سوزن به خودمون بزنیم بعد یه جوال دوز به بقیه.
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    44 7
    این بود عدالت اجتکاعی که قولش داده بودید جلوی رانت خوار ها و دلال های بی انصاف را بگیرید و جمعیت را افزایش ندهید درست میشود
  • جانیم وطنه قوربان IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    54 6
    کاش میمردم ولی اینجور چیزا رو نمی دیدم
  • كارگر زحمت كش IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    17 79
    دروغ مي گويند والسلام حرف درست بزنند مخلص هم هستيم ولي كذب كامل است قاچاق مي كنند باز دنبال ترحم هستند !
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    39 3
    کولبری در سرزمینی که بهترین خاک و بارندگی را برای کشاورزی و دامداری دارد اما سرمایه ها فقط در بخش قاچاق است که باعث نابودی تولید و اشتغال در کشور می شود
  • امیر IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    32 64
    فقط تو ایران کردستان مرز نیست اذربایجانها .سیستان بلوچستان گلستان اهواز این استانها هم تو مرز هستن .بیکاری تو همه استانها هست ولی خوب میرن شهرهای دیگه ازجمله عسلویه یا امثال این شهر ها کار میکنن .اسم قاچاقچیهارو که گذاشتی کولبری مواد غذای از کشور میبرن بیرون وباعث میشن قیمتها برن بالا داخل کشور .چون نمی خوان کارکنن وگرنه کار هست قرار نیست که همه کارمند باشن
    • آسو IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
      69 11
      همه فهمیدن از کجا آب میخوری،فقط بیا این کار رو بگو که میگی هست کجاست،بگو؟؟؟؟؟؟؟؟؟اتفاقا تو همه مرزهای دیگه هم که گفتی مثل کولبری هست،تو آذربایجان که از ارس با طناب و زنجیر و شناور جنس رد میکنن،تو سیستان که سوختبری عین کولبری هست و تو جنوب هم ته لنجی از قدیم بوده و عین کردستان اونها هم از فقره،فقط شماها چون گوناز زیاد گوش میدی و نگاه میکنی تا اسم کرد میاد می پری وسط تا سم پاشی کنی،ولی اقلیت هستین چون تو وسط تبریز هم همه می دونن کولبر از بدبختی داره کولبری میکنه،نمیخواد کار کنه؟کدام کاری از این کار سختتره؟؟؟؟؟؟درآمدش هم که بیشتر نیست،پس حرف الکی نزن،خواهش میکنم تایید کنید،
    • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
      39 7
      توی سیستان و بلوچستان هم سوختبر هست. توی اذربایجان و مرز با ترکیه و بقیه مرزها هم قاچاق داریم ولی چون کوهستانی نیستن یا دیده نمیشه یا در پوشش رسمی و یا درمناطق آزاد انجام میشه.
    • آسو IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
      34 6
      تازه پروفسور مگه مثلا۱۰۰۰۰ تا کولبر چقدر مواد غذایی میتونه خارج کنن تازه خیلی پرت حرف میزنی،راز گرانی رو از یه عده دیگه که با کشتی گیران کشف کن،کولبرها که اکثرا خالی میرن و پر میان،جنسهایی هم میارن که اکثرا معادل داخلی زیادی نداره،مثلا همون گوشی که دستته،یا تلویزیونی که باهاش گراز تی وی نگاه میکنی،
    • جانیم وطنه قوربان IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
      9 1
      آسو خانم متاسفانه بعضی ها که خودتم می دونی کجا زندگی می کنند خیلی نژاد پرست هستند و فکر می کنند کل دنیا به اونا ظلم کرده و جز خودی هیچکس را دوست ندارند و خودشونو برتر از دیگران می دونند و روی این کارشون هزار تا اسم دیگه به جز نژادپرستی می ذارند تا حداقل دل خودشون آروم بگیره تا احساس عذاب وجدان نداشته باشند.خبرآنلاین لطفا نظرمو منتشرکن
  • نورا DE ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    51 29
    جناب اقای خداددادعزیزی تو درجایگاهی نیستی درمورد شرافت کولبرا نظربدی اگه مملکت رو ارث پدرتون بدونید معلومه که وقیح میشید متاسفم برای خودمون
    • فرزاد ملقب فری نیستم IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
      9 17
      خداداد غزال تیزپای ایران دمت گرررررررم
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    16 6
    بر خلاف ظاهر اسلامی متاسفانه نظارت و مدیریت و عملکرد اسلامی الان رخ نداده. برای مثال اگر ده سال بعد برجام نتیجه ندهد و پول مردم با سود برنگردد چه فایده دارد. این کار مدیریت است؟ از جنبه توجه به داخل هم خود فرد صالح مشاور رهبر کبیر فرزندش ترکیه بساز بفروش میکند با توجیه دور زدن تحریم. اگر خوب بود چرا همه مردم را نگفت فعلا در خارج بساز بفروش کنید تا برجام نتیجه بدهد یا ندهد و نروید بورس. از سویی فروش و ناکارامدسازی کشت و صنعت برای خرید و بساز و بفروش توسط عوامل خصوصیسازی و معاون در دولت عامل دیگر است. در حالیکه اگر فضولات مردم در تهران و کرج را ببرید اطراف شهر در بیابان خالی کنید و درخت و علف بکارید میشود زمین را حاصلخیز و علف و پسته و بادام و یونجه و گون کاشت و صد هزار گاو را تغذیه و خودکفایی در تولید شیر کرد.
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    18 10
    اگر مسئول صنعت و معدن یا استاندار بودم برای هر نفر یک کارخانه میساختم. هم ماهی تولید میکردند هم گیاه داروئی هم دمنوش هم اب معدنی هم کارخانه رب گوجه هم مرکز تحقیقات کشت بافت گیاهی و گردوی اصلاح شده هم سیر هم پیاز هم مرکز تحقیقات داروئی و ... . همه این توانمندیها در این استان پر خیر و برکت وجود دارد
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    49 7
    باز پان ها اینجا ریختند دارند به کول برها توهین میکنند و میگند کول بر ها دروغ میگند، ایم پان ها ذره ای انسانیت ندارند
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    19 8
    با اینکه محصولات ال جی و سامسونگ منع ورود دارند ولی در همه مغازه ها با گرانتی فروش میرود و میگن قاچاق نیست. چطور وارد میشوند؟ توسط همین چند نفر حدود 2000نفر وارد میشود؟
  • آزادی IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    30 6
    اگر ایران به سبک فدراتیو اقتصادی[نه سیاسی یعنی بیش از 60 درصد منابع هر استان در آن استان خرج میشد و هر استان توانایی تعین مالیات برای استان خودش را داشته باشد ] اداره میشد الان هیچ کدام از این مشکلات به وجود نمی آمد .خبرآنلاین خواهشا نظرمو منشر کن
  • ندا ایرانی IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    5 30
    مگه کولبر هم جزو مقدساته؟ قاطی خدا و پیغمبر و قرآن شده؟ مگه کولبر، کارش جز بردن غیر قانونی بار و رد کردن آدم‌ها از مرزه؟ برای هر شب کارش هم، بین پنج تا پونزده میلیون هم کاسبه. مگه فقط کولبرها بدبخت و بیچاره‌ان و بقیه مردم ایران، غرق ناز و نعمتن. می‌دونم بعد از فحاشی، تخریب می‌کنید، چون هنری جز فحاشی و در رفتن ندارید. ولی عیبی نداره، همین که کولبر رو هم جزو تابوها نکنید، کفایت می‌کنه. درود بر خداداد عزیزی، قهرمان ملی
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    8 0
    با اینکه واردات سامسونگ و ال جی ممنوعه چطوره داخل بازار این محصولات پر است؟ به طور رسمی قاچاق میشوند با اطلاع رئیس اطلاعات و گمرگ و بازرسی و اداره صنعت، معدن و تجارت؟ چطور گارانتی هم دارند؟
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    3 4
    اینکه خانم در ایران نان میپزد و سبزی و نان را میبرد عراق میفروشد عجیب و خنده داره.
  • IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    7 1
    ناموس کمکشون کنید.. خدای چرا به فکر مردم ایران نیستن... ها.. این بدبخت ها بخدا رازی نیستن این کارها رو بکنن کولبری... هر انسان صبری داره نباید بیشتر از این صبر انسانی امتحان کنی.... خدایا به خوبان عزت دادی به بدان ثروت نکند ما به تماشای جهان آمدیم
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    14 3
    خود داستان کولبری وفقر واین مقاله درداور هست ،یکسری کامنتهای سایبری دراور ترش میکنه ،بابا شما دیگه ازکدوم سیاره اومدین وچه نانی دارین میخورین
  • IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    7 5
    به نظرمن خدادادعزیزی .دیگه اسطوره نیست یه دلقک که فکرمیکنه میتونه با دلقک بازی هاش جلب توجه کنه وگرنه اگه معرفت داشت به شغل یه قومیت توهین نمیکرد
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    3 0
    تو لرستان هم جوان‌های ما میان شوتی،با سرعتهای وحشتناک جنسهای رنگهای بندر رو می برند پایتخت.خیلی تصادف می کنند و کشته میشن
  • IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    13 1
    خدا لعنت کنه بانکها رو که این همه کارخونه و کارافرین رو تعطیل و دربدر کردند حقوقهای دهها میلیونی می گیرند یک صدمش به این مردم نمیرسه
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    7 3
    آقای عزیز اگر مردم کمک میکنند از انسانیت و غیرتشون هست نه وظیفه.این وظیف اون کسایی هست که با شعار عدل علی میان جلو ولی از ۱۰۰ تا ابوسفیان و معاویه بدترند.چرا مردم ما با کشوری با این ثروت باید جونشون را بذارن کف دستشون برای یک لقمه نان اون هم برای ایدولوژی و آرمانهای یک عده گه نه براشون آب میشه نه نون نه سقف بالا سر.این وظیفه کسایی هست که نفت و آب و خاک این کشور را میفروشند
  • IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    9 0
    چقدر بد که بعضی ادم ها چه زود گذشته خود را فراموش می کنند و به جایی که درمانی به درد انها شوند نمک به زخمشا ن می پاشند
  • IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    9 0
    تاکی به تمنای وصال نان. جمعی به کوله بری وجمعی به سوخت کوله بری وجمعی باقاچاق وجمعی با روی مین رفتن به تومشغولن ای نان توچه کردی با مردم ایران
  • IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    2 5
    ای کاش من تو کردستان به دنیا می امدم و زبان کردی بلد بودم، با این کوه ها و برف ها و... و گیاهان جون می ده برا دامداری کردن، می تونند هم بیایند شهرهای بزرگ ایران مثل اصفهان و تهران که نژاد پرستی توش نیست و همه مهاجر هستند و یه شغل خوب پیدا کنند مجبورشون نکردند اونجا بمونند، مهاجرت کنند من خودم مهاجرت کردم به اصفهان و الان بعد از پنج سال کار اوضاعم عالی که نه ولی خداراشکر خوبه و دردسرهای و مشکلات این چینین سخت ندارم، بیایند کارگری کنند نگهبانی بدهند یا در کارخانجات شهرهای بزرگ کار کنند، اگه تحصیلات دارند و کار فنی بلد هستند ارتباطاتشان را گسترده کنند و در شهرهای بزرگ و کلان شهرها مشغول به کار بشوند و کار را که دزدیدند به کشورهای دیگه بروند و اینقدر خودشان را برای اب و خاکشون زجر ندهند
  • Arman IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    1 3
    از شماچه پنهان کار کولبری امسال تا این رییس جمهور نیومده بود خوب بود برامون اما بعد تر بکلی کارمون خراب تر شد حالا از دوستان خواهش دارم برای ما تو مریوان کمک کنید که کولبری زیاد شه
  • IR ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    5 6
    کاربر آسو قاچاق هست درست اما مسئله این جاست که بقیه قاچاقچی و خلافکار و مجرم شناخته می‌شوند و کولبرها آدم‌های خوب و فداکار و قانونی. می‌گویید ۲۰۰۰ نفر کالای قاچاق وارد کنند هیچی نمی‌شود. ولی آن وقت باید اجازه بدهید ۲۰۰۰ تا هم هر کدام از استان‌های مرزی کشور وارد کنند تا ببینید چه غوغایی می‌شود. کردستان منطقه محروم نیست که بگوییم زیادی فقیرند. بماند که قاچاق با طناب از روی رود ارس را اولین بار از زبان شما می‌شنوم!