ایسنا نوشت:

سیدصولت مرتضوی صبح امروز در یک نشست خبری حاضر شد و توضیحاتی راجع به انتخابات مجلس داد که مهم ترین محور سخنانش در ادامه بخوانید:

  • تاکنون 29 برگزار شده و به فضل الهی در تمام این انتخابات‌ها بنا به تعبیر حضرت امام(ره) میزان رأی ملت بوده است و مردم ایران تراز بالایی در مشارکت به ثبت رساندند.
  • در دولت آقای احمدی‌نژاد چهار انتخابات برگزار کرده‌ایم و مدعی هستیم هم از لحاظ کیفیت و هم کمیت با دوره‌های قبل تغییرات غیر قابل مقایسه وجود داشته است.
  • انتخابات در ایران یکی از نکات برجسته‌ای است که با انتخابات در دنیا متفاوت است. در جمهوری اسلامی ایران اصولا آرای مردم معادل است یعنی در جمهوری اسلامی ایران رای عالی‌ترین مقام کشور با رأی یک روستایی در کنار مزرعه‌اش برابری می‌کند این در حالی است که همواره دشمنان برآنند تا این نقطه قوت را به یک نقطه ضعف تبدیل کنند و ما باید هشیار باشیم.
  • این دولت توانسته با صداقت و حضورش در بین مردم و اثبات امانت‌داری خود میزان مشارکت را بالا ببرد. این مشارکت‌ آن‌چنان بالا بوده که در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری رکورد‌های جهانی را شکستیم و حدود 85 درصد در این انتخابات شرکت کردند.
  • در خصوص حضور عاملان فتنه 88 در انتخابات مجلس باید گفت در رسیدگی به صلاحیت داوطلبان انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی ملاک قانون است و ما به عنوان دولت و وزارت کشور و مجری انتخابات، برآنیم که قانون را مو به مو اجرا کنیم و در اجرای آن قطعا اهل مماشات و تعارف نیستیم و ان‌شاءالله قانون را به معنای حقیقی و واقعی‌اش برگزار می‌کنیم. حال اگر کسی تخلفی انجام دهد و در چارچوب قانون محرومیتی برای او پیش‌بینی شده باید قطعا با دقت به صلاحیتش رسیدگی می‌شود.
  • من به همه‌ عزیزان حسب توصیه‌های رییس‌جمهور و منویات مقام معظم رهبری اطمینان می‌دهم که این انتخابات باشکوه‌تر و در اوج سلامت و صحت برگزار می‌شود.
  • با احتساب حوزه‌های اقلیت‌های دینی، ما در حال حاضر 207 حوزه‌ انتخابیه در سراسر کشور داریم. حال اگر بحث افزایش تعداد نمایندگان تا سقف 20 نماینده که در حال بررسی است به تصویب برسد، این 207 حوزه به 223 حوزه‌ انتخابیه افزایش پیدا خواهد کرد.
  • اصولا آن‌هایی که بحث کمیته یا کمیسیون صیانت از آرا را مطرح می‌کنند از ساز و کارهای قانونی انتخابات اطلاعات کافی ندارند. خوشبختانه در قانون اساسی و سایر قوانین انتخابات طوری موارد تعریف و طراحی شده که می‌توان گفت بر انتخابات نظارت همگانی وجود دارد و دولت به عنوان مجری، پشتیبانی‌کننده انتخابات است. در واقع نقش ما در ستاد انتخابات کشور، برنامه‌ریزی در جهت اجرا و پشتیبانی‌کننده برای اجراست.
  • ابهام در خصوص بحث طرح صلاحیت یک سوم نمایندگان با تفسیر شورای محترم نگهبان و نمایندگان مجلس قابل حل است.
  • دولت هیچ بنایی برای ساماندهی و مدیریت منتخبین ندارد. وزارت کشور مجری انتخابات است و هیچ برنامه‌ای در این زمینه وجود ندارد. حال اگر احیانا کسانی دلیل و مدرکی در این راستا دارند حتما مدارکشان را به وزارت کشور ارسال کنند.
  • اگر یک شخصیت، فرد و یا مدیر در یک تشکل قرار گرفت به معنای این نیست که دولت در آن تشکل باشد. البته در دوران اصلاحات، رییس‌جمهور آقای خاتمی عضو مجمع روحانیون مبارز بود و این مجمع همواره در بحث انتخابات اعلام موضع می‌کرد. وزیر کشور وقت آقای موسوی لاری نیز عضو مجمع روحانیون مبارز بودند و همواره در تمام انتخابات‌ها اظهارنظر می‌کردند ولی در این دولت نه رییس‌جمهور عزیز و نه مسوولان وزارت کشور عضو هیچ گروه و تشکلی نیستند. حال اگر کسی از آنها عضو تشکلی باشد و بیانیه‌ای بدهد به معنای آن نیست که آن فرد و یا آن شخص مربوطه بخواهد از امکانات بهره‌برداری کند.
  • برای برگزاری انتخابات رایانه‌ای باید زیرساخت‌های مطلوب مخابراتی داشته باشیم که غیر قابل نفوذ باشد. با این پیش‌فرض‌ها هرقدر از انتخابات را که بتوانیم به صورت رایانه‌ای برگزار می‌کنیم.
  • تاکنون هیچ‌یک از استانداران برای شرکت در انتخابات استعفا نداده‌اند اما حدود 8 تا 9 نفر از فرمانداران و بخشداران برای حضور در انتخابات تقاضای استعفا داده‌اند.
  • دولت هیچ‌گونه یارانه‌ای برای داوطلبان از ابتدا ندیده است و برای آنها هزینه در نظر نمی‌گیرد. همه داوطلبان و احزابی که دارای مجوز و پروانه فعالیت هستند می‌توانند در مدت در نظر گرفته شده فعالیت داشته باشند.
  • /29211
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 159534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =