دکتر سید عباس صالحی، نویسنده و محقق مسائل اجتماعی در مطلب تازه خود به بررسی مقوله «حجاب زنان» در نظام اسلامی پرداخته است.

وی در مطلب خود در جست و جوی پاسخ گفتن به این پرسش است که موضوع حجاب زنان و مردان در جامعه یک امر شخصی و فردی است یا موضوعی مربوط به امور اجتماعی که نیاز به وضع قانون و دخالت دولت ها دارد؟

دکتر صالحی در مطلب خود می نویسد: " به نظر می‌رسد که پس از سه دهه از انقلاب اسلامی ایران، آنچه در دوربرمان دیده می‌شود نه مدافعان حجاب را راضی و قانع میکند و نه مخالفان را!
مسأله حجاب در ایران، هم خطیبان جمعه و هم متدینان را به سوز و گداز وا می‌دارد و هم مخالفان و معاندان مساله حجاب را! و این نکته از شگفتی‌ها است که عده‌ای از تساهل و مدارا می‌نالند و عده‌ای از سخت‌گیری‌های فزاینده شکوه دارند! "

این محقق مسائل اجتماعی از خوانندگان خبرآنلاین خواسته است تا در این بحث او را یاری کنند و دیدگاه‌های اجمالی و یا تفضیلی خود را، به نویسنده ارسال دارند تا در صورت امکان، در یک مجموعه قابلیت عرضه و ارائه را بیابند. (در کامنت‌های یادداشت یا در صورت تفصیلی بودن به آدرس salehi4842@gmail.com ارسال کنید.

برای مطالعه متن کامل یادداشت این عضو وبلاگ نخبگان خبرآنلاین، لطفا اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 159119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 90
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هومان IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۳
    10 1
    این را به رای گیری بگذارید تا ببینید مردم!!! چه می گویند!
  • بدون نام US ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۳
    10 1
    اگر قرار بود برخورد قهری جواب بدهد باید توی این 32 سال جواب مبداد ! خودم در اصفهان شاهد بودم که وقتی ماموران به خانمی در مورد حجابش تذکر میدادند با برخورد تند شوهر این خانم در حمایت از حجاب همسرش مواجه شدند و درگیری ایجاد شد و مردم هم در پشتیبانی از این زوج جوان دورشان تجمع کردند و البته برنده این مجادله زوج جوان بودند .
  • بدون نام IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۳
    12 1
    حجاب مسئله ای شخصی است و هیج کس حق دخالت در این مسئله را ندارد.
  • بدون نام A1 ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۳
    1 0
    خبرانلاین میخواد هوا و تمایلات تک تک افرادو داشته باشه
  • امیر IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۳
    10 1
    با سلام. من که مذهبی هستم دوست دارم خانومم محجبه باشه اما وقتی همه به زور محجبه باشن نمی‌‌شه فهمید که خانوم به زور حجاب داره یا نه
  • محمد . ک IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۳
    15 1
    مسئله حجاب نمی بایست اجباری شود چون به چالش کشیده می شود و خواهد شد .مسئله حجاب مثل ازدواج ،بچه دار شدن ،احترام به بزرگتر ها ،مسجد رفتن و نرفتن ، نماز خواندن و نخواندن و ... می باشد که در اسلام برای هر کدام صلاحی دیده شده ولی در اسلام از اجباری بودن سخنی نیست ، چون باید در درون هر شخص این موارد بوجود بیاید و از درون قابل تزریق نیست .
  • amir US ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۳
    10 1
    هیچ چیز اجباری نتیجه بخش نخواهد بود مخصوصا مسائل مذهبی و عقیدتی که نیجه عکس هم میدهد .
  • حسین IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۳
    12 11
    داشتن حجاب محبت در حق جامعه است کسی نیست اینو بگه
  • بدون نام IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۳
    10 11
    خصوصي و خصوصي و خصوصي
  • بدون نام IR ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۴
    12 17
    آیا وقتی یک بیماری گسترش می یابد مبارزه با آن را به رای می گذارند؟ این چه استدلالیست که این موضوع را به رای بگذارید؟
  • بدون نام IR ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۴
    8 14
    وقتی برای عبور از چراغ قرمز مقررات می گذارند کسی اعتراض می کنه؟ همه می گیم چون به نفع جامعه است اشکال نداره. توقف پشت چراغ قرمز رو هم به خاطر اجباری بودنش تخطئه نمی کنیم. در مورد حجاب هم کاملا موضوع همین طوری است
  • بدون نام A1 ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۴
    9 4
    متاسفانه بعضی از مامورین در برخورد با این مسئله به اصطلاح بد حجابی به صورت کاملا افراطی و بی رحمانه ایی با زنان ودختران ما برخورد کرده و نظر اجتماع را نسبت به کل این قضیه به حالت انزجار رسانده اند.من فکر می کنم نباید تا این حد سخت گیری باشد چرا که همیشه جوانان به ان چیزی که از ان منع می شوند ولع بیشتری نشان می دهند.
  • بدون نام IR ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۴
    12 2
    آقا يا خانم محترم چه ربطي داره حجاب را با چراغ قرمز !! با اين استدلال مي توان هر محدوديت بيخودي را با چراغ قرمز مقايسه كرد بنده خودم با ديدن چادر بيشتر تحريك ميشم !!
  • بدون نام IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۴
    7 0
    به هيچ عنوان نمي توان براي شخصي تعيين كرد كه چه بپوشد و چگونه بگردد.نتيجه چنين اعمال فشاري مي شود همين وضعيتي كه در ايران به وجود آمده است .
  • حجازی US ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۴
    14 0
    این مسئله کاملا شخصی هستش و ما داریم وارد حریم های خصوصی افراد میشیم و داریم به اسلام طالبانی نزدیک میشیم جدا کردن دانشجو ها اتوبوش مترو وووو اینها نتیجه ای نداره و عکس جواب میده چنان چه تو این 32 سال دیدیم مگه مملکت اسلامی نیست پس چرا اینطور شده یمک فکر کنید یه کم
  • بدون نام IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۴
    8 0
    حجاب زنان ومردان تا زماني كه مخدوش كننده جوامع بشري نباشد مسئاله اي شخصيست كما اينكه بد پوششي وبي بندو باري در جوامع (بااصطلاح)پيشرفته تعريف شده وكنترل شده است وين مستلزم نگرش جامعه شناسان و مديران ارشد جامعه است كه به سلامت اجتماعي جامعه چگونه مينگرند ، كما اينكه بيكاري، فقر فرهنگي و نقصان در بهداشت محيط وبسياري لز موارد ديگر از اين مقوله است.
  • ایرانی IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۴
    13 3
    در دین هیچ اجباری نیست.پوشش هم یک چیز کاملا اختیاری هست.حالا مثلا 32 ساله که همه با حجابن این حجاب چه گلی به سر جامعه زده؟؟آمار فساد و تجاوز و جنایت که خدا رو شکر صعودی بوده.پس خواهشا دست از سر مردم بردارین و به زور راهی بهشتشون نکنین.
  • حامد IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۴
    6 0
    اقای دکتر این که دیگه نیاز به نظر مردم نداره و اصلا نیازی به فکر کردن نداره . حجاب یعنی چی که دیگه اجباری هم باشه . مردم حسابی به کسی چه ربطی داره که کی چی میپوشه.
  • ایراندخت IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۴
    7 0
    کاملا اختیاری و خصوصیه....
  • بدون نام IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۴
    8 0
    لااكراه في الدين
  • بدون نام MY ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۴
    8 0
    اجبار برای هیج کاری کارساز نیست
  • خدا IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۴
    0 0
    ای پیامبر به همسران و دخترانت و زنان مومنان بگو جلباب های خود را بر خویش فرو افکنند این کار برای اینکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است،خداوند همواره آمرزنده و رحیم است.(سوره احراب 59)
  • بدون نام IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۴
    1 11
    متاسفم-بعضی ها حتی معنی لا اکراه فی الدین رانیز نمی دانند آنوقت اظهار نظرهم می کنند.همه باید به مقررات جامعه گردن بنهند. کسانی که موافق آزادی حجاب میباشند خود به نوعی بیمار روانی جنسی دارند
  • علی IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۴
    0 7
    بی حجابی یا بد حجابی نشانه کم توجهی و غفلت از این ناه بزر است. براحتی می توان تعداد زیادیاین افرادرااز عذاب های الهی آکاه کرد. مثلاً با بر خورد انتظامی مناسب آنها را محترمانه باز داشت و به آنها یکی از کتاب های آقای دستغیب نظیر معراج یا معاد را داد و ملزم به خواندن آن بشوند وبعد از اجباراً از آنها امتحان گرفته شود و تاثیر آنرا برروی این افرادبررسی نمود.
  • بدون نام IR ۰۳:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۵
    5 0
    الغیبت اشد من الزنا! اینوکه قبول دارید؟تو مملکت زنا بیشتره یا غیبت؟ الاهم فالاهم یعنی چی؟خدا همه چیزو اگر بخواد میبخشه بجز شرک و نوش جان کردن حق الناس!حاجی خودت خطو بگیر!
  • بدون نام A1 ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۵
    6 0
    با این روشهای باستانی مردم حریص تر و کنجکاوتر می شوند و فرهنگ نفوذ به حریم شخصی افراد توسط همه آحاد جامعه ترویج می گردد و این یعنی نا امنی اجتماعی ..
  • بدون نام IR ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۵
    7 0
    بجای آنکه بفکرمعضل بیکاری ومسکن جوانان باشند. آیا کسانی که این هجمه به بدحجابی دارند برای بیکاری جوانان چه کرده اند برای بهره بانکها چه کرده اندو....
  • بدون نام IR ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۵
    0 5
    خدمت کسانی که ناآگاهانه و بدون منطق میگن "لا اکراه فی الدین" و همچنین کسانی که میگن مسأله حجاب کاملا شخصی و خصوصی است؛عرض میکنم که.....
  • بدون نام IR ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۵
    0 7
    طبق روایات اسلامی و حتی عقل سلیم آدمی هم حکم میکند که نمیشه اسباب گناه را در جامعه گستراند و انتظار بی گناهی داشته باشیم ثانیا مسأله بدحجابی همانند یک ویروس بیماری زا می ماند که اگر جلوی اونو نگیریم روز ب روز گسترش پیدا می کند و مردم بیشتری رو بیمار می کند. پس همانطور که بهداشت محیط وظیفه دارد محیط زندگیمون را از ویروس و عوامل بیماری زای دیگری پاکسازی کند، دولت هم
  • بدون نام IR ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۵
    0 8
    وظیفه دارد که جامعه را از همچین عوامل بیماری زای اجتماعی پاکسازی کند اونموقع درصد کسانی که به این بیماری مبتلا میشوند خیلی کمتر می شود. با تشکر- ساکی از اهواز
  • اهورا IR ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۵
    3 0
    نکته ای که در این میان وجود داره.بحث اجبار ی یا اختیار ی بودن حجاب هست..اول باید ببینیم که حجاب و پوشش از دید دوستان(به ویژه اقای صالحی ) امری اجباری یا اختیاری است..باید از اقای صالحی پرسید که ایا در کشور ما حجاب امری اجباری است یا اختیاری؟ ایا حجاب امری شرعی است یا قانونی؟ چون بین امر شرعی و قانونی بعضی مواقع ماهیتا تفاوت وجود دارد.. بعد میشود در مورد شخصی یا غیر شخصی بودن حجاب را بحث کرد... و پیشنهاد داد...با سپاس اهورا
  • اهورا IR ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۵
    7 0
    دوستی گفته بوید اینو به رای بزارید..دوستی در جواب گفته بود "آیا وقتی یک بیماری گسترش می یابد مبارزه با آن را به رای می گذارند؟ این چه استدلالیست که این موضوع را به رای بگذارید؟" در جواب دوست عزیر باید گفت ایا حجاب یا بدحجابی یک بیماری است؟ اصلا قیاس شما اشتباه است.. دوستی در جواب ازاد بودن حجاب نظر داده بود"کسانی که موافق آزادی حجاب میباشند خود به نوعی بیمار روانی جنسی دارند"... به نظر شما با این دوست ادم چه باید بگوید...! عجبا....
  • hashemitabar IR ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۵
    7 0
    حجاب اجباری به هیچ عنوان موجب بالا رفتن امنیت و کاهش بی بندو باری نمی شود. کافیست سفری به کشور های مسلمان یا نیمه مسلمان هم جوار (مانندکشور های حاشیه خلیج فارس یا حتی لبنان و ترکیه)یادورتر مانند مالزی داشته باشید و امنیت اجتماعی آنها را خودتان( بدون در نظر گرفتن تبلیغات سو)با ایران مقایسه کنید. در کشوری مانند مالزی نه تنها مردم رنگ های شاد می پوشند . بلکه آنکه حجاب داردحجاب درست داردو نه نصفه نیمه .حجاب اجباری حرمت و ارزش و اصل حجاب را خدشه دار کرده است
  • azin IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۵
    7 0
    من دلم به حال اون خانمی می سوزه هم وطن من هم هست اما مسلمان نیست یا لااقل اعتقادات محکمی نداره و باید تو گرمای 45 درجه خوزستان مانتو و یاچادر بپوشه انصاف داشته باشیم
  • حمید IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۵
    0 3
    درباره هر کاری که به جامعه مربوط میشه باید به این سوال اساسی پاسخ داد که اون کار برای جامعه مفیده یا مضر؟از همه ی عزیزان سوال میکنم حجاب برای جامعه مفیده یا مضر؟هر کس نظرشو بگه.
  • شازده خانم US ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۵
    6 0
    اتفاقا همه معنی لااکراه فی الدین رو خیلی خوب میدونن. این شمایین که به دین صورت زشت میدین. اگر انسان موجودی صاحب اختیار باشه پس خودش میدونه باید چکار کنه لازم نیست شما چیزی رو به اون دیکته کنین. این یعنی توهین به فکر و شخصیت افراد.
  • بدون نام IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۵
    6 0
    خوشحالم از اینکه میبینم تمام نوبلهای علمی پژوهشی رو گرفتیم حالا دنبال ارایه نظریه حجاب هستیم!
  • بدون نام IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۵
    5 0
    اصل حجاب مربوط به آیه قرآن درخصوص پوشش همسران پیغمبر بود که چون شبها به دستشوئی در بیرون از محل اقامت خود میرفتند برخی پسران مزاحم آنان میشدند لذا دستور خدا بر گذاشتن جلباب به سرشان بود تا از کنیزان مجزا شوند.حالا این جلباب شده سند جهانی من نمیدانم.
  • بدون نام IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۵
    7 0
    کافی است نگاهی به وضعیت 192 کشور سازمان ملل بیاندازید. از این ها حدود 40 کشور اسلامی هستند و جمعیت اکثریت آن مسلمان است. فقط در ایران و سومالی و عربستان و افغانستان بحث حجاب اجباری مطرح بود و هست. در افغانستان این موضع با انحلال طالبان در سال 2001 منتفی شد و در عربستان این مسئله بیشتر جنبه خود جوش دارد تا الزام قانونی. به این ترتیب ایران به همراه سومالی تنها کشورهایی هستند (از 192 کشور) که در آن به طور گسترده قوانین پوشش سخت گیرانه وجود دارد.
  • بدون نام IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۵
    6 0
    تجربه 30 ساله کشور ما، خود نشاندهنده نا موفق بودن قانون اجبار حجاب است، همان طور که شهرمذهبی قم با وجود محجبه بودن بانوان، از آمار فساد بالایی در مقایسه با سایر شهرها روبروست. این اجبار باعث نوعی مقاومت و حتی احساسات دین گریزی در میان افراد و به خصوص جوانان شده است.
  • amir f2 IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۵
    8 0
    lمتاسفانه بعضی ها فکر میکنند اونهایی که با ازادی حجاب موافقند به خاطر مسائل جنسی است.یکم واقع گرا باشید یعنی مردمان غرب اصلا خدا را نمیشناسند در صورتی که اون ها بیشتر از ما خدا را میشناسند
  • بدون نام A1 ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۵
    4 0
    مانند کشورهای اروپای مرکزی که 100 ها همه پرسی برگزار میکنند این مسئله را به همه پرسی بگذارید
  • بدون نام IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۵
    6 0
    آقا جان اختياريه ! شما به من بگو نماز بخون مثلا من نخونم ميخواي چكار كني !؟ من خودم بايد به تصميم درست برسم نه اينكه شما به زور بهم به قبولوني... خصوصي خصوصي خصوصي خصوصي
  • حسين IR ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۶
    1 5
    دستور خداوند نياز به موافقت و مخالفت ما نداره بايد اجرابشه
  • بدون نام IR ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۶
    6 0
    هرچیزی رو که محدود کنن گرایش مردم بیشتر به سمت اون هست,کاش مشکل کشور حجاب بود,عقب ماندگی های کشور رو درست کنید مردم قول میدن برای اکراه هم که شده هفته ای یک روز حجاب رو رعایت کنن
  • حسن IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۶
    6 0
    حجاب موضوعي است كه تمام دولتها درگير آن هستند مثلا قرن 19 آمريكا دامن كوتاهي كه بيش از 15 سانت از زانو بالا بود جريمه مي كرد يعني آنچه را كه ما الان آزمايش مي كنيم آنها آزموده و ناكام مانده اند لباس را از پليش بگيريد بگذاريد در اختيار خانواده ها و معلمان درست ميشه
  • بدون نام IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۶
    7 0
    حالا سخت گیری هم بکنید تو سر ادم هم بزنید پرونده واسش درست کنید در عوض یه روزی پای این کار را می خورید..وقتی این نسل حاکم دوره زور گویی اش تموم بشه کسایی که مملکت را در دست می گیرند ما جوون های 22-30 ساله الان هستیم..فوقش یک سال گشت همه جا هست بعد از یک سال دیگه وضع حجاب به قول خودتون بدتر میشه..اندکی صبر.
  • من IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۶
    0 0
    لطفا چاپ کنید
  • ایدین IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۶
    6 0
    من میخوام بدونم چرا با اینکه توی این سیواندی سال که حجاب اجباری شده هر هفته چند نفر به جرم تجاوز به عنف اعدام میشن؟چرا آمار اینقدر بالاست ؟چون ما عادت کردیم به جای حل کردن مسئله صورت مسئله رو پاک کنیم تو رو خدا یکم به خودمون بیایم چی داریم سر این مملکت کهن با اون همه پیشینه میاریم؟بطور مثال اگه شما توی ترکیه قدم بزنید یکی از اون خانومای توی ماهواررو نمیبینید تقریبآ همه حجاب دارن با اینکه اجباری نیست اما توی ایران با حجاب اجباری یو خیابون پره از خانومای ماهوارهای
  • حم. شادكام IR ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۷
    3 0
    معلوم نيست گفتمان « حجاب » از كجا آب خورده است . آنچه موضوع آيه 59 سوره احزاب است جلباب مي باشد كه به زنان پيامبر و زنان مؤمن گفته شده تا جهت حفظ احترام و امنيت خود از اين پوشش استفاده كنند. حال آنكه حجاب كاركردي جز جداكردن زنان از مردان و انزوايشان ندارد. منظور از اين امر امكان برقراري رابطه اجتماعي فارق از تحريكات جنسي بوده است.
  • محمد جواد IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۸
    6 0
    اگر راه برخورد با به قول شما بدحجابي و بي حجابي برخورد پليسي و زندان و جريمه بود تا الان بايستي همه با حجاب مي شدند. اجباري بودن حجاب به نظر بنده درست نيست. انرژي و پول و وقتي رو كه صرف برخورد با پوشش خانم ها مي كنيد صرف بالا بردن آگاهي آنها براي رعايت حجاب كنيد. حالا اگر كسي افكار شما را قبول كرد و حجاب پوشيد احدي حق تعرض به او را نبايد داشته باشه و اگر كسي نپوشيدن حجاب را به پوشيدن آن ترجيح داد نيز بايد در نهايت امنيت بتونه زندگي كنه
  • محمد ميرركني IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۸
    1 0
    من كه موافقم والله حالا اگه يكي ناموس نداره تاووونشو دولت بايد بده با اين همه هزينه ، ماكه ضرر نميكنيم قبل انقلابم كس وكارمون باحجاب بودن حالا هم هستن بنظرم ناموس وحجاب مثل مال وامواله هركي خودش مسئول حفظ اونه فقط طوريشون شد دولت وحكومتو نكشن وسط ياعلي
  • ن MY ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۸
    3 0
    من چند سفر به خارج از کشور داشته ام. اکثر زنان ایرانی قبل از پیاده شدن کشف حجاب می کنند. انگار اجباری بوده. توی چشم دیگران هم بی ریشه و بی هویت جلوه می کنند و ناخودآگاه دیگران بیاد حجاب حکومتی می افتند.
  • فرزاد US ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۸
    7 0
    واقعا جای تقدیر داره که همچین سوالی مطرح شده تا بهش جواب داده بشه ،امیدوارم این چنین سوالات مطرح بشن تا جواب اجتماعی و حقوقی مردم به حق داده بشه.
  • بدون نام IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۸
    9 0
    حجاب کاملا یک امر خصوصیه و اجباری بودن اون فقط خانمارو نسبت به دین بدبین می کنه، بذارید مردم خودشون درست یا غلط بی حجابی تشخیص بدن
  • بدون نام IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۸
    8 0
    با زور هیچ امری پیش نمی رود فقط وضعیت و از اینی که هست بدتر می کنه حجاب با میل و اراده ارزش داره.
  • روح الله IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۹
    8 0
    اگر رضاخان توانست با زور همه را بی حجاب کند شما هم می توانید با زور همه را با حجاب کنید.
  • بدون نام BE ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۹
    8 0
    واقعا خجالت داره و مایه ننگ هست. آخه این افکار عقب افتاده تا کی‌ باید حاکم باشه. آخه به شما چه کی‌ حجاب داره کی‌ نداره؟ مگه غیر از شما توی این دنیا مسلمان نیست؟ این موضوع حتی در قانون اساسی‌ هم نیامده. حالا تازه میخوان نظر مردم رو بدونن!!! ترکیه رو ببینید شاید کمی‌ خجالت کشیدید. انگار اینا فقط مسلمان هستن. ایران رو به انحطاط فرهنگی‌ کشوندن حالا نظر هم می‌پرسن!!!
  • آیدین IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۹
    7 0
    هیچ مشکل دیگه ای جز ججاب که تو کشور نیست !!!!!!!! بیکاری...مشکل مسکن....ازدواج....اعتیاد.... و الانم که باب شده تجاوز های دسته جمعی....راجع به حجاب هم اینو بدونید که هرچهقدر ادمی از چیزی منع بشه به اون حریص تر میشه....تو یه نظرسنجی تو کشور ترکیه راجع به این که کی روزه میگیره اومده که نزدیک 93 درصد شرکت کننده هاجواب مثبت دادن....لا اکراه فی الدین
  • رهگذر IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۹
    0 13
    حجاب شخصیه تا زمانی که فرد وارد اجتماع نشده و در منزل شخصی خودشه همینکه بیاد توی اجتماع میشه یک امر اجتماعی و باید طبق شرع مقدس اسلام و قانون عمل بشه اصلانمیدونم اینهمه بحث براچیه حجاب جزو ضروریات دینه
  • کردستان IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۹
    9 0
    حجاب اجباری دقیقا مانند کشف حجاب مطرود و نشانه عقب ماندگی فکری است.ما سالهاست میلیاردها دلار ضرر نیامدن توریست هایی را می کنیم که به خاطر حجاب به ایران نمی آیند. بیشترین نفع حجاب ما را کشورهای همسایه بردند.آزادی پوشش حق مسلم هر انسانی است.
  • امین IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۰
    8 0
    مگر در زمان حکومت رسول الله و امیرالمومنین حجاب اجبار بود که الان اینها اجبار کردن. جالبه که بدونید فقط حکومت های وحابی آل سعود و حکومت طالبان توشون حجاب اجبار بوده و البته حکومت ایران هم اجباره اما واقعا با چه دلیل اسلامی یا جامعه شناختی
  • nass IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۰
    8 0
    در ایران با وجود این مسئله حجاب اجباری بیشترین آزار جنسی دیده میشه ،تاکید می کنم که آزار جنسی در تجاوز خلاصه نمی شه.در مملکتی که قانون سفت و سختی برای مزاحمت وجود نداره می خوان با پاک کردن صورت مسئله همه چیز رو پنهان کنند
  • زهرا IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۰
    8 0
    حالا حجاب رو به صورت اجباری به مردم تحمیل کردین ایا نماز و روزه و اخلاقیات رو میتونین اجباری به مردم یاد بدین براتون متاسفم
  • مجید IR ۰۳:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۱
    8 0
    حجاب شده یک ابزار قدرت و فشار برای حکومت . بدبخت مردم ایران که در چنین مسائلی هنوز گرفتارند
  • بدون نام IR ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۱
    8 0
    محقق جان بهتر است مسائل شخصي مردم را به خودشان واگذاريد به اقاين عرض كنيد اگر كالاي دين را خوب عرضه كنند مردم خوشان انتخاب مي كنند مگر حجاب در تركيه در مالزي و و و اجباري است بهتر است جماق و زور از دايره دينداري مردم خارج شود مطمئن باشيد جامعه خود انتخاب مي كند
  • بدون نام IR ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۱
    3 3
    بله حجاب تو ايران بايد يه اجبار باشه چون مرد ايراني ديگه اراده و غيرت و اختيار نداره اگه موي يه زن رو ببينه چنان دچار هوا و هوس ميشه كه نمي تونه خودش رو كنترل كنه... اقايون بي غيرت ناتواني خودتون رو در كنترل اميال حيواني به گردن دين و مذهب نندازيد يه سري به مالزي يا حتي همون عربستان شهر رياض بزنيد بعد اينطوري نطق كنيد
  • نرگس IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۱
    6 0
    حجاب وقتی ارزش داره که با میل و علاقه باشه نه اجباری!!!
  • بدون نام IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۱
    6 0
    چرا ميخواهيد چيزي را كه دنيا تجربه كرده دوباره تجربه كنيد. والا ما هم مثل بقيه مردم دنيا آدميم .برويد ساير كشورهاي اسلامي را مطالعه كنيد و يك مدل ايراني از آن درآوريد و ارائه دهيد . 30 سال است كه آزمايش وخطا ميكنيد. خسته نشديد؟
  • بدون نام IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۱
    0 9
    بااین وضع اسف بار حجاب ، ماآقایون نمیتونیم روی کارمون در جامعه تمرکز داشته باشیم این یعنی محدودیت برای ما!!!!!! من نمیدونم چرا برای محدود شدن آزادیه عده ای از بانوان اینقدر سروصدا میشه ولی هیچکی به فکر مانیست؟؟؟ شاید منفعت عده ای در بدپوششی خانمهاست!! به هرحال هر اقدامی در کنار کارفرهنگی جواب میده نه اینکه دختران را به زور به حجابونیم! بعدتوی سینما وصداوسیما.........
  • مریم IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۱
    8 0
    به زور کسی با حجاب نخواهد شد. حالا شما خودتونو بکشید هم نمی شه... بابا قرن 21 این حرفا خنده داره واقعاًچقدر کوته فکرن اینا آخه
  • محمد IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۱
    7 0
    حالا گیرم به این نتیجه رسیدیم که حجاب اسلامی دولتی نباشه و در اختیار مردم باشه (که درستش هم همینه). وب مگه میتونید اینو مطرح کنید که حالا به اجرا هم برسه؟ قوانین ما از عقل جمعی در نمیاد که با عقل جمعی هم تغییر کنه. حکومت مدعیه که این ها رو از خود خدا گرفته و موظفه که اجرا کنه . هر کسی هم مخالفه مجرمه!
  • دو نقطه دی IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۱
    6 0
    حجاب . کلمه خنده داریست در ایران
  • نیما US ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۱
    6 0
    تو ایران همه چیز شده اجباری تو امارات حجاب اجباری نیست ولی اینقدر تجاوز هم نیست لطفا امنیت رو برقرار کنید وظیفه شما اینه نه این که به هم جیز مردم فوضولی کنید اقایون با این کارا همه مردم دین زده شدن این کار رو نکنید
  • بدون نام IR ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۲
    7 0
    حجاب يه امر شخصي است نمي توان باقوه قهريه براي شخص تعيين و تكليف شود اگر براي شخص احترام و عزت قائل ميشدند اين همه مشكلات در طول سي و اندي سال بودجود نمي آمد
  • بدون نام IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۲
    3 3
    حجاب مانند صدفی است که گوهر درونش را حفظ می کند یا جملاتی از این قبیل که گاهی این سو و آنسو می بینیم نشان از طرز فکر جامعه ماست به زن. بابا ما دیگه زنا رو خیلی بالا برده ایم. گوهر و مروارید و این چرت و پرتا چیست؟ اونها هم فقط آدمند نه یک وسیله نایاب و گرانقیمت که باید مدام مواظبش باشیم که نکند خش بردارد.
  • نا شناس IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۲
    6 0
    جناب صالحی حال تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.با نگاهی اجمالی به نظرات این جامعه اماری میتوانید نظر مردم ایران را راجع به حجاب اجباری بدانید.
  • م IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۲
    2 5
    حجاب اصلاً نباید اجباری باشد ولی واجب است!! این واجب بودن دلایلی هم از نظر شرعی هم برای مسلمانان و هم برای ادیان دیگر وجود دارد(مسلماً)ولی چیزی که من را متعجب کرده چرا بعد از 30 سال پیروزی انقلاب هنوز ما با این مشکل داریم.قبل انقلاب که این حرفا نبود حالا هم که (به نظر بعضی ها)آزادی وجود داره این مسائل که رسانه های اجنبی روی آن مانور زیادی می دهند کار نمی شود.
  • ensan bash US ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۳
    8 1
    ملت‌های دنیا در عرض این ۳۰ سال چه قدر پیشرفت کردن! ما را هم ۳۰ ساله درگیره مسائل حجاب کردن. پیشرفت ما تو ساختن بمبو موشک بودِ ! تفرقه بنداز حکومت کن.
  • بدون نام IR ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۳
    6 0
    اگر بشه حجاب را با ديگر حقوق افراد در جامعه مقايسه كرد بايد انتظار داشت كه افراد در انتخاب نوع پوشش آزاد نباشند چرا كه وقتي حكومت مي خواهد در تمامي امورات مردم تاثير گذار بوده و حتي تفكرات مردم را به دل خواه خودش ساماندهي كند تا مردم به چيزي غير از آنچه آنها مي خواهند فكر نكنند پس چگونه مي خواهيم كه در اين امور به آزادي هاي فردي احترام بگزارد .....
  • بدون نام IR ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۳
    7 0
    اون آقايي كه با وضع حجاب خانومها نمي تونه اين روزا رو كارش تمركز كنه بهتره يه كمي روي نفسش كار كنه و حتما ايمانش رو قوي كنه چرا وقتي يه كنيز زيبارو روبروي امام موسي قرار دادند تا به گناه آلوده بشه نتونستند موفق بشند و اون كنيز هم به طرفداران و ياران امام پيوست. متاسفم كه مرد مسلمون داره به يه كودك 2 ساله بي اختيار مبدل ميشه واقعا برات متاسفم مرد ايراني مسلمان كه بويي از اسلام نبردي و نمي توني روي نفس خودت كنترل داشته باشي. جهنم برات گوارا باد
  • مهتاب IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۳
    7 0
    اجازه بدین مردم خودشون برای حجابشون تصمیم بگیرن نه پلیس و حکومت ، این چیزی جز جبر رضاخانی نیست
  • shadi IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۳
    6 0
    این همه مشکل مثل دزدی و تجاوز و قتل کلاه برداری واعتیاد واقعا مونده مساله حجاب این یک مساله کاملا شخصی که خود فرد باید بفهمه
  • بي نام IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۳
    6 0
    دلم مي خواد فقط يك روز ، فقط يك روز حجاب رو اختياري كنن و عكس العمل مردم رو ببينن...اونوقت مي فهمن بالاي 80 در صد مردم از حجاب اجباري بيزارن .اون موقع تصميم بگيرن كه چكار كنن. آخه مگه به زور ميشه كسي رو مجبور كرد ؟؟ اين كارا جواب نمي ده
  • بدون نام GB ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۳
    4 0
    نتایج رفرانوم حجاب: آری 2% نه 98%
  • m3 IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۳
    7 0
    مسئله مهم اینجاست که همه دنیا و خصوصا خود ما می دونیم که با هر مسئله ای اگر برخورد بشود و مردم را از آن نهی کنیم مردم بیشتر به آن ترغیب می شوند و به سمت آن مورد می روند نمونه بارز ان همین مسئله حجاب است و مطمئن باشید روز به روز بدتر خواهد شد ضمن اینکه دین اختیاری است و اجباری در آن نیست پس چرا ما اصرار بر رعایت مسائل جانبی دین داریم
  • بيچاره حجاب! IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۳
    6 0
    داستان حجاب ماهمون داستان معروف كلاغيه كه مي‌خواست راه رفتن كبك رو ياد بگيره ولي راه رفتن خودش رو هم فراموش كرد. اي كاش به جاي اين همه كلاغ يه دونه كبك داشتيم. اگه حجاب اونيه كه امروز تو ايرانه پس لطف كنيد بي‌حجابي رو هم تعريف كنيد. عاقبت زور بهتر از اين نميشه.
  • پریا دات نت IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۳
    9 0
    این همه مشکل نمیتونند اون ها رو حل کنند زورشون به حجاب میرسه
  • من IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
    6 0
    "زماني مصاحبه گري از معلم صداقت و صميميت دکتر علي شريعتي پرسيد : به نظر شما چه لباسي را به زن امروز بپوشانيم ؟ دکتر علي شريعتي در جواب گفتند : نميخواهد لباسي بدوزيد و بر تن زن امروز نمائيد . فکر زن را اصلاح کنيد او خود تصميم ميگيرد که چه لباسي برازنده اوست"
  • اس IR ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
    8 0
    فعلا که تو مملکت ما همه چیز اجباریه.