شرط موفقیت طرح بنزینی دولت از نگاه باهنر

ایرنا نوشت:دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه پشت طرح اصلاحی دولت برای بنزین منطق وجود دارد، نتایج و دستاوردهای علمی اجرای این طرح را برشمرد.

محمدرضا باهنر از چهره‌های شاخص اصولگرا ، با تاکید بر لزوم اصلاحات ساختاری اقتصادی از سوی دولت آیت‌الله سید ابراهیم رییسی،  به طرح پایلوت اختصاص سهمیه بنزین به افراد در جزیره قشم و کیش اشاره کرد و گفت که در بررسی‌های علمی درباره اصلاح قیمت بنزین، مشخص شده است که سالانه ۱۵۰ میلیارد دلار در کشور انرژی مصرف می‌شود. انرژی که نه تنها تبدیل به تولید و رفاه نمی‌شود بلکه شهرها را هم آلوده می‌کند و بخش مهمی از آن قاچاق می‌شود.

دفاع باهنر از طرح بنزینی دولت: پشت این کار منطق وجود دارد

او با منطقی توصیف کردن این اقدام از سوی دولت تاکید کرد که با دو اهرم قیمتی و مدیریتی در ۵ سال می‌توانیم دست‌کم ۳۰ درصد مصرف انرژی را کاهش دهیم بدون اینکه به رفاه مردم و تولید کشور صدمه‌ای وارد شود اما این کار باید بسیار مدبرانه و با خرد جمعی انجام شود. در ادامه خلاصه این گفت‌وگو را می‌خوانید: 

- اقناع مردم نیازمند کار فرهنگی است. گفته می‌شود در جزیره قشم و کیش به‌شکل پایلوت، به جای تخصیص بنزین به خودرو به افراد سهمیه داده شده است. در این صورت شهروند می‌تواند انتخاب کند که این بنزین را مصرف کند یا بفروشد، اگر قصد مصرف بیشتر هم داشته باشد می‌تواند از بازار آزاد آن را تهیه کند.  این تصمیم بدون اشکال است اما پشت آن منطقی وجود دارد. بنابراین باید به سوالات و ابهامات پاسخ داده شود. این تصمیم دست‌کم می‌تواند از قاچاق بنزین به عنوان ثروت ملی جلوگیری کند.

- این تصمیمات ساده نیست و باید از ابزارهای مدیریتی استفاده شود. برخی کارخانه‌های داخلی، کالای تولیدی خود را به قیمت جهانی می‌فروشند اما سوخت مصرفی را به قیمت رانتی می‌گیرند، به همین دلیل است که برخی بنگاه‌ها در انتهای سال سودهای کلان هزاران میلیاردی به دست می‌آورند. این سودها از کارآمدی آنها نیست بلکه انرژی مجانی می‌گیرند و تولید خود را به قیمت آزاد و جهانی می‌فروشند.

- تورم و شاخص‌های اقتصادی دستوری نیستند و باید اصلاح شوند. رانت خواری و سواستفاده باید کنترل شود اما در نگاه کلان، اگر مصرف کشور بیش از تولید باشد، هزینه‌ها بیشتر از درآمد باشد تورم و نابسامانی اقتصادی ادامه خواهد داشت. بنابراین تولید باید از مصرف پیشی بگیرد و در چنین شرایطی می‌توان به اقتصاد امیدوار بود. 

-  بیش از ۱۰ سال از دستور رهبر معظم انقلاب برای احیای سواحل مکران می‌گذرد. در جنوب کشور بیش از ۲۵۰۰ کیلومتر کنار آب‌های آزاد ساحل داریم که بلا استفاده و بلاتکلیف مانده است چون میان نهاد و سازمان‌های حاضر در آن منطقه اختلاف نظر وجود دارد. قاطعانه می‌گویم که سواحل مکران می‌تواند در ۱۰ سال، ۱۰ میلیون جمعیت در خود جای داده، بیش از یک میلیون شغل ایجاد کند و شهرهای بزرگی را به وجود آورد که چرخ‌های اقتصاد خود را بگرداند. این مهم اما نیازمند تصمیمی خطیر، مدیریت قوی و متمرکز و البته پاسخگو است تا به شکل روزانه اقدامات را رصد و درباره پیشرفت آن گزارش دهد.

- در نگاه کلان می‌توان گفت دولت آیت‌الله رییسی موفقیت‌های خوبی داشته است. مثلا در موضوع واکسیناسیون، دولت عملکرد مثبت و قابل افتخاری دارد. پیوستن کشور به سازمان همکاری شانگهای هم اقدام بزرگ و از نقاط قوت دولت است. البته دولتهای قبل بسترسازی لازم را انجام داده بودند اما کشورهای عضو شانگهای با ارزیابی پارامترها و معادلات، دولت مستقر ایران را در محاسبات خود لحاظ کرده و یا احساس کرده‌اند که دولت سیزدهم می‌تواند بهتر با این سازمان تعامل داشته باشد تا دولت قبلی.

- مخفی بودن آرای انتخاباتی مردم در همه کشوهای جهان اصل پذیرفته شده است. فلسفه‌ای پشت این اصل است که اگر رای مخفی باشد انسان‌ها آزادتر رای می‌دهند. در مجلس ۲۹۰ نماینده وجود دارد و بر آن قوانینی حاکم است که حتی اگر مخالف آن باشید باید از رای اکثریت تبعیت کنید. برای مثال اگر اعلام شود که رای به وزرا علنی است، واقعا نمایندگان می‌توانند رای قلبی خود را اعلام کنند؟ نماینده موارد بسیاری را در نظر می‌گیرد و رای‌ها تحت تاثیر تعارف‌ها و موضوعات دیگر قرار می‌گیرد.

- فضای مجازی ابزار بسیار قدرتمندی است. این فضا به عنوان تیغی دولبه عمل می‌کند که با آن می‌توان هم انسانی را کشت و هم با جراحی انسانی را نجات داد و پرسش این است که چنین ابزار خوبی باید دست چه کسی باشد؟ واقعیت آن است که با پیشرفت‌های انجام شده، متوقف یا جلوگیری کردن کارساز نیست و نمونه آن قوانین منع استفاده از ویدیو و ماهواره در گذشته است. باید فضای مجازی را درست استفاده و مدیریت کرد و این با ابزار فیزیکی ممکن نیست و باید تولید محتوی کرده و کار فرهنگی کنیم و آن را در اختیار مصرف کننده قرار دهیم تا خود انتخاب کند.

بیشتر بخوانید:

آیا مردم ایران واقعا بنزین ارزان مصرف می کنند؟/ اصلا اینطور نیست چون...

هدف و فرجام مذاکرات وین از نگاه باهنر / علت اهمیت سالروز ۹ دی

نگرانی ها و دغدغه های باهنر درباره عملکرد دولت رئیسی

21217

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1590695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =