۸ نفر
۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۳

ما و روسیه

حسین علایی
ما و روسیه

در این روزها موضوع تمدید انعقاد قرارداد بیست ساله ایران با روسیه در دستور کار سفر قریب الوقوع رئیس جمهوری اسلامی ایران است.

از آنجا که در طول تاریخ روابط ایران و روسیه دچار فراز و نشیب های فراوانی بوده است، خوبست دست اندرکاران کشور قبل از تمدید و انعقاد این قرارداد به سوابق تاریخی و رفتار روسیه با ایران توجه کنند و اقدامات خود را به گونه ای تنظیم کنند تا با توجه به منافع ملی ایران، هر دو کشور از آن سود ببرند.
طبیعی است که روابط دوستانه و همکاری ایران و روسیه  به دلیل همسایگی دو کشور و فاصله آنها از آمریکا به نفع طرفین است ولی باید در انعقاد قرارداد با آن کشور به واقعیت های زیر توجه کرد:

1- روسیه تا کنون هیچگاه ایران را متحد استراتژیک خود تلقی نکرده است.
2- روسیه همیشه از برگ ایران در حل مسائل خود با آمریکا استفاده کرده است.
3- روسیه در حوزه نفت و گاز رقیب ایران است و موافق انتقال گاز ایران به اروپا نیست زیرا آنجا را بازار خود می داند.
4- روسیه در شورای امنیت سازمان ملل همواره علیه برنامه هسته ای ایران رأی داده و در زمان ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد که بیشترین قطعنامه ها علیه ایران صادر شد، برخی از آنها را دولت روسیه پیشنهاد داده است.
5- روسیه موافق داشتن چرخه غنی سازی در ایران نیست و گسترش دانش هسته ای در ایران را به نفع خود نمیداند. 
6- شوروی در جریان جنگ تحمیلی، مهم ترین حامی صدام حسین بود و بیشترین تسلیحات از جمله موشک های زمین به زمین و انواع هواپیماهای میگ را در اختیار ارتش بعثی قرار داد.
7- شوروی در زمان جنگ تحمیلی، تعدادی از نفتکش های کویتی را به منظور حمایت از عراق تحت پرچم خود قرار داد و از آنها با کشتی های جنگی خود در خلیج فارس محافظت می کرد.
8- روسیه علاقمند است تا ایران از نظر نظامی وابسته به آن کشور باشد. اکثر قراردادهایی که تا کنون با آن کشور منعقد گردیده و بیشتر منجر به خرید تسلیحات و تجهیزات نظامی برای ایران شده است، دارای هزینه نگهداری  بالایی جهت نگهداری جنگ افزارها و تسلیحات روسی است و این قراردادها درآمد مستمری را برای روس ها ایجاد کرده است. 
9- روسیه روابط نزدیکی با اسرائیل دارد و روس تبارها نقش مهمی در دولت اسرائیل دارند و آنها همواره در چتر حمایتی روسیه قرار داشته اند. از سوی دیگر روسیه با سیاست های جمهوری اسلامی ایران در باره اسرائیل مخالف است و برای امنیت و بقای اسرائیل تلاش می کند.
10- روسیه در جریان بحران قره باغ، ایران را در مذاکراتی که حتی ترکیه در آنها شرکت داشت به بازی نگرفت. 
11- روسیه به کشورهایی که دارای روابط خوب با آمریکا هستند مثل ترکیه و هند موشک های ضد هوایی S-400  واگذار کرده است ولی تا کنون با ایران در این سطح روابط نظامی نداشته است.
12-  سامانه های پدافند هوایی روسیه در سوریه همواره تماشاچی حملات هوایی اسرائیل به پایگاه های گروه های هوادار ایران در سوریه بوده اند و روسیه حتی هیچگونه فشار سیاسی برای جلوگیری از حملات اسرائیل به مواضع طرفداران ایران در سوریه وارد نکرده است. همچنین روسیه نظاره گر حملات اسرائیل به کشتی های حامل نفت ایران به سوریه بوده است و از خود هیچ واکنشی نشان نداده است. 
13- روسیه در برابر الحاق سرزمین های جولان سوریه به اسرائیل هیچگونه واکنش موثری انجام نداده است.
14-  پوتین علاوه بر آنکه به اکثر وزرای ایرانی در سفر به روسیه ملاقات نمی دهد، حتی به رئیس مجلس شورای اسلامی که چندی قبل میخواست پیام رهبری را به وی تقدیم کند به بهانه کرونا وقت دیدار نداد.
15- روسیه دارای یک حکومت غیردموکراتیک است که مردم آن کشور نمی توانند فرد دیگری را به جای پوتین به ریاست جمهوری برگزینند و او هم از روسای جمهور مادام العمر دنیا است. 

در هر صورت در انعقاد قرارداد با روسیه بهتر است به نکات فوق توجه شود. باید مراقب بود تا توافق های جدید منجر به افزایش روابط تجاری دو کشور شود و بیشتر از آنکه مشکلات دراز مدت روسیه را حل کند به نفع طرفین باشد. از طرفی تعادل در سیاست خارجی ایجاب می کند که نبایستی به برنامه و ظرفیت شیطان بزرگ برای کنترل روسیه و چین بی توجه بود. بنابراین بهتر است همچنان از سوی جمهوری اسلامی ایران، سیاست خارجی "نه شرقی و نه غربی" دنبال شود تا برداشت جامعه از سیاست خارجی کشور "فقط شرقی نه غربی" نباشد. شرقی که از خراب بودن رابطه ایران با غرب سودهای سرشار می برد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1588161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    51 2
    جناب علایی، با نظرات شما کاملا موافقم. خدا خیرتان دهد.
    • IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
      5 1
      جنا ب علایی مدیرعامل آسمان درزمان فاجعه هواپیمای یاسوج بودن جهت اطلاع
    • سعیدیان IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
      4 4
      درود بر استاد علایی
    • امیر IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
      1 0
      جناب معین الرعایا، اصلا بحث قانع شدن یا قانع کردن نیست، یک سری وقایع تاریخی در باره یک کشور هست به نام روسیه. این کشور روسیه نه تنها به زمین های ما همیشه ی تاریخ چشم داشته، بلکه حتی مانعی یرای پبشرفت معنوی مردم ایران هم بوده. شما قضیه شوستر امریکایی را که همه دار و ندار ما از مدیریت و برنامه ریزی کشوری، حتی امروز، میراث ناقص ایشان است را در تاریخ بخوانید. روسیه با اطلاع از کارهای مثبت شوستر برای ایران آنچنان عصبانی شد که شهرهای آذربایجان عزیز ما را اشغال کرد و مردم را قتل عام کرد تا دولت ایران مجبور شود شوستر را اخراج کند و در انتها به هدف شوم خودش هم رسید.
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    33 1
    درود بر سردار.امیدوارم گوش شنوایی برای شنیدن این نکات ارزشمند و نکات دیگری مانند اشغال ایران و جدا کردن آذربایجان و ارمنستان و ترکمنستان و... از طرف روسیه، باشد.
  • بی نام IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    43 1
    روسیه و ایران، چین و ایران، اتحادیه اروپا و ایران، آمریکای قبل از انقلاب و ایران، هند و ایران، عراق و ایران، ترکیه و ایران، به هر طرف نگاه می کنید سیاست خارجی ما ذلت باره، احساسیه، منافع ملی توش نیست، شعار زده است، فکری و برنامه دراز مدت توش نیست، پر از غافلگیریه صبح های جمعه است، ..... چون ما روابط خارجی نداریم که مهمترین مولفه قدرته. ما با قواعد جهان بازی نمی کنیم و باید دایم باج بدیم. چون مدیران سیاست عمومی ما و کارگزاران سیاست خارجی ما این کار رو دیمی یاد گرفتن نه علمی. برای اینکه اقتصاد ما به دلیل تحریم(استقلال آقایون) از تصمیمات سیاسی ما پشتیبانی نمی کنه و برعکس. برای اینکه همیشه گروهی اپوز داخلی داریم که طمع یکی از کشورها رو برای حمایت داره و برای به قدرت رسیدن بهشون وعده و باج می ده. برای انینکه توی یه وجب کشور 6 دولت روی هم و موازی حکومت میکنه و از هرجاش یه صدای در میاد (ببخشید!)
    • سعید IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
      18 0
      غافلگیریهای جمعه ها هنوز وجود داره و خواهد داشت
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    45 2
    ممنون میشم به دور از ایدئولوژی انقلابی و افکار چپی به همین شکل در مورد آمریکا و روابط باهاش و تاریخ ارتبلط دو کشور توضیح بدین و بگین با توجه به تاریخ خفت بار با روسیه و تاریخ صدو اندی ساله روابط با آمریکا چرا یکی هنوز کشور همسایه و متحد و این داستاناس و یکی شیطان بزرگ. به دیگر کلام ما در ارتباط با این دو کشور از کدوم بیشترین آسیب رو دیدیم؟ کم نیستن مردمی که نظام فعلی رو خدمتگذار ارباب شمالی و تزار پوتین میدونن
    • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
      21 2
      عالی بود
    • ناصر IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
      1 16
      همسایه هوای آدمو بهتر از غریبه داره البته این تجربه گذشتگان هست که شما تو زندگی نمی بینیش یا هنوز قابل درک شما نیست هر چند در گذشته جنگ هایی داشته ولی این دلیل تقصیر همسایه شمالی نبوده، چون تقصیر از خودمون و ایران بوده، ما ضعیف بودیم و آونها قوی، اگر هم ما قوی بودیم نمی توانستن سرزمین ها را جدا کنن، اگر ما هم قوی بودیم قطعا به سرزمین های آونها حمله می کردیم، پس اگر آونها به ما حمله کردن تقصیر آونها نبود ما ضعیف بودیم
    • IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
      11 1
      یعنی هر کشوری که قوی تره به کشور دیگه حمله می‌کنه و شما موافق این نظر هستی.بحثی در بی لیاقتی شاهان قاجار نیست.در این ۴۳ سال که ما بهترین حکومت عالم رو داریم،پر اقتدار ،قوی که در آخرین نمونه اقتدار می بینیم که دنیا از مدیریت کرونا در کشور ما مات و مبهوت مانده اند,شما فقط یک نمونه از سیاست روسیه در قبال ایران رو مثال بزن که ناشی از عظمت و قدرت ما باشه.
  • بهروز GB ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    20 0
    متاسفانه در مغز ما ایرانی ها کشورها به دوست و دشمن تقسیم میشوند، بهتر است کشورها را به دو دسته دوست و دشمن تقسیم نکرد، رفتار کشورها نسبت به هم لحظه ای و بنا به احتیاجات و زمان تغییر میکند. اگر احساس کنند که طرف مقابل در تنگنا و در احتیاج است بفکر گرفتن امتیاز می افتند، روابط بسیار پیچیده تر از شطرنج است، به همین شکل روسیه با تمایل به ایران از اسرائیل و آمریکا امتیاز میگیرد و گاه با تمایل بسمت آنها از ایران امتیاز میگیرد، یا ترکیه که با همه بازی میکند بتصور گرفتن امتیاز از هر دو طرف. کشور ضعیف بیشتر امتیاز میدهد و کمتر امتیاز میگیرد و کشور قوی امتیاز بیشتری میگیرد. برای مثال با وجودی که میدانیم چین و هندوستان دشمنی ریشه ای دارند و هند و پاکستان سالهاست باهم دشمنی دارند. در حین نزدیکی و عقد قرارداد با چین دولت بناگاه در پی عقد قرارداد برای توسعه چابهار با هندوستان رفت. تعامل با چین ممکن است ما را از هندوستان دور کند و تعامل با هندوستان ما را از چین دور میکند. همه کشورهای قوی تر در مقابل هم از کارت ضعیف تر ها استفاده میکنند، هر چه خود را بر اثر تحریم در فشار نشان دهیم دیگران سواستفاده می
  • معین الرعایا US ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    9 20
    1- روسیه تا کنون هیچگاه ایران را متحد استراتژیک خود تلقی نکرده است. یک سوال؟ خدا وکیلی آیا شما تاکنون روسیه را متحد استراتژیک خود دانسته اید؟ چیزی را که خودتان عامل به آن نیستید، نمی توانید از او انتظار داشته باشید.11- روسیه به کشورهایی که دارای روابط خوب با آمریکا هستند مثل ترکیه و هند موشک های ضد هوایی S-400 واگذار کرده است ولی تا کنون با ایران در این سطح روابط نظامی نداشته است. دلیلش این است که اگر به این کشورها این تجهیزات را ندهد، آنها به طور کامل سمت آمریکا خواهند غلتید. روسیه این نگرانی را درباره ایران ندارد و به خاطر همین از این لطفها نمی کند.8- روسیه علاقمند است تا ایران از نظر نظامی وابسته به آن کشور باشد. آمریکا هم در زمان پهلوی همین نگاه را به ایران داشت. اگر هزینه نگهداری تجهیزات روسی برای ایران بالاست، هزینه نگهداری تجهیزات آمریکایی هم برای ایران بالا بود. تیسمار طوفانیان در خرداد 57 به تکنسین های آمریکایی هشت هزار دلار در ماه پرداخت میکرد که در آن زمان خیلی بود. این یک قلم از هزینه های ایران بود. هیچگاه هم به همافران ایرانی، فناوری فانتوم ها را یاد ندادن
    • ایرانی IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
      3 0
      معین الرعایا شما دانش اموخته پاتریس لومومبا نیستید؟ چگونه یک ایرانی در تطهیر دستهایی که ۴۰۰ سال است خون این مملکت را از قراردادهای ترکمنچای و گلستان تا هسته ای بوشهر و اس ۳۰۰ مکیده، می تواند مدیحه سرایی کند؟
  • رها از اهر IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    24 1
    درود. بسیار درست، بجا و البته تلخ. بزرگترین دشمن تاریخی ما روسها بودن. حتی اگه واقع بینانه و دور از بحث دوست-دشمن نگاه کنیم، واقعیات نشون میدن بیشترین و ژرفترین صدمات و زخمها رو در ارتباط با روسیه خوردیم حتی اگر روسها این کار رو فقط برای منافع ملی شون انجام داده باشن. مقایسه ی 2 میهن پرست در این 2 کشور، حقایقی رو آشکار میکنه: پتر کبیر و امیرکبیر.
  • IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    24 5
    از روسیه و چین ک برامون آبی گرم نشده عقل حکم میکنه ی تست کنید غرب رو هم..
  • IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    31 1
    نمیدونم چ گیری رو روسیه دارید.؟؟ شوروی همیشه دشمن ایران بود.. ی مشت کمونیست بی خدا و بی دین چی دارن آخه؟؟ همین خودروسازی فشل هم از پیکان تا همین پژو هم ک از غربی ها دارید؟؟ روسیه اس 400 هم بهتون نداد؟؟ نمیگم غربی ها آش دهن سوز هستن ولی بین بد و بدتر خب برید سمت اونا و نمیشه با دنیا جنگ و دعوا داشت.. روسیه منفعت طلبه بشدت.. ی بار هم با غربی ها مراوده کنید شاید خوب بود.. اون چین هم ک نامرد و منفعت طلبه بازم سگش شرف داره ب روسیه.. روباه مکارتر از روسیه وجود نداره.. کمونیست های کثیف
    • به GB ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
      0 0
      غربی ها هم همین امتحان را پس داده اند با همین نتیجه به شکل دیگه.
  • رضوان IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    12 0
    به قول دکتر ظریف دوست هر کشوری منافع آن کشور است دوست و دشمن همیشگی نداریم
  • IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    5 2
    مسولان راست وچپ عمدن 6000000میلیون افغانی را تو این تحریم وتوروم وبیکاری و کورنا وارد ایران کردند تا 6000000میلیون ایرانی بیکار بشند، ثروتمندترین کشور دنیا از لحاظ معادن وانرژی وموقعیت جغرافیایی وسرمایه انسانی نخبه اما بدبخترین وفقیرترین وبیکارترین وافسرده ترین ومجردترین کشور دنیا هستیم ،16000000میلیون مجرد تو ایران هست که سن ازدواجشان گذشته وجمعیت ایران پیر شده وزاد وولدی تو ایران نیست وبجاش افغانی زاد و ولدش زیاد شده، سوغات افغانستان برای ایران عتیاد وبیکاری ونا امنی است، خداوند مسولان راست وچپ را نابود کند ودر جهان ابرویشان برود که به فکر مردم نیستند و همه مردم را از بین بردند ، ایران رکوردار فقر وبیکاری وطلاق وتبعیض وسهمیه بندی علمی و فرهنگی وفساد ناموسی وتوروم ومهاجر واختلاص مسولان بیسواد ومجردترین وگرانی و افسردگی در دنیا است ،دین ودنیا را از مردم گرفتند دیگه خوشم از مذهب وریا نمیاد، به امید نابودی مسولان بی وجدان وبی مذهب انشالله نابود می‌شید همه چیز را ازمون گرفتید،خودمان از گرسنگی می‌میریم به فکر کشورهای دیگه هستند،چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است
  • IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    13 0
    به حمله روس ها به خاک ایران در زمان قاجار هم باید اشاره می شد که مناطق وسیعی از ایران توسط روس ها اشغال و جدا شد.و اخیرا حمایت از ترکیه و کدخدابخشی مرز ایران و ارمنستان به ترک ها....
  • فرهاد IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    12 0
    ما به خاطر همسایگی، ناگزیر، با روسیه تضاد منافع داریم. همچنین با ترکیه. از آنجا که منافع ملی در تصمیم‌گیری‌ها لحاظ نمی‌شود، این دو کشور از ما سوءاستفادهٔ بسیاری کرده و می‌کنند. ما باید دنبال منافع ملی خودمان باشیم. مثل باقی کشورها.
  • بهروز GB ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    0 0
    اگر در بازی دروازه خود را بی دفاع گذاشتیم و حریف به ما گل زد نباید بعداً حریف را مقصر و به او دشنام دهیم که روس ها خائن و کلاه بردارند. مردم از محتوای قراردادها با غول هایی که ممکن است سوءاستفاده کنند مطلع نیستند اما از مسئولان انتظار دقت بسیار دارند.فقط دانشمندان و متخصصین ایرانی که در نیروگاه بوشهر کار میکنند میدانند که معامله ما با روسها چقدر ما را بسوی خودکفایی در آن صنعت یا در وابستگی نگاه داشته و ما مردم عادی نمی دانیم. هواپیمای سوخو ۳۵ بسیار کارآمد با قطعات سِری با وسوسه خرید زیاد است، اما یک تفنگ ساده یا حتی تانک نیست که پس از خرید همه اختیارات استفاده را به ما بدهد.