مرد شماره پرتاب دیسک آسیا،این روزها مثل همیشه نیست.

نداشتن مربی،نرفتن به اردوی افریقا،تمرین نکردن با بزرگان پرتاب دیسک همه دست به دست هم داده تا خبری از رکوردهای تاپ نباشد.تا او ناراضی باشد.مرد ناراضی کم کم تصمیم دارد با این شرایط قید مسابقه های جهانی و حتی المپیک را هم بزند. اگرچه تا قبل از این برای گرفتن مدال در لندن نقشه می کشید اما حالا....وضعیت بد انگار او را هم نا امید کرده تا حدی که می گوید:«اگر این شرایط دوومیدانی ادامه پیدا کند.باید دنبال مدال آسیا که هیچی ،دنیال مدال غرب آسیا باشیم.اصلا باید گفت روزهای روشن خداحافظ.»

*هلند چطور بود؟
بد نبود. من قبلا هم هلند رفته بودم .این بار برای مسابقه رفته بودم که خوب نبود.
*الان فصل مسابقه شروع شده ،قبلا احسان حدادی در این موقع در چند مسابقه شرکت کرده بود؟
من باید حالا هر هفته یک مسابقه می دادم،اما امسال تنها در مسابقه قطر و هلند شرکت کردم.آن هم با هزینه خودم.البته بیشتر هزینه را میزبان داده اما من در این دو سفر هزینه ماساژورم را خودم داده ام تا کنار م باشد که فدراسیون هنوز پولی به من نداده.
*وتو قبل از این بهترین پرتابهایت را در این فصل انداخته بودی؟
پارسال که تازه مصدومیتم ار پشت سر گذاشته بودم من 68 متر و 45 سانتیمتر پرتاب کردم.سال قبل از المپیک 68 متر و دوماه قبل از المپیک پکن هم 69 متر و 32 سانتیمتر انداختم.
*همه چیز خیلی آرام بود چرا این جوری شد؟
همه چیز خیلی خوب بود. به ویژه در گوانگ ژو ،مهمانی می گرفتیم. کشتی گیران و ژیمناست ها می آمدند به ما تبریک می گفتند(با خنده) آن موقع فکر می کردم برگردیم ایران وضعیت دوومیدانی خیلی خوب می شود، اما وقتی برگشتیم همهچیز بهم ریخت.حقوقها را ندادند،اقای کریمی رفت. با اردوی افریقایم مخالفت شد. همان موقع فهمیدم باید منتظر این حرکات انتحاری باشیم.
*تو الان با سازمان تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک و فدراسیون مشکل داری؟
با هرسه ارگان که نه.یک سری افراد در ورزش هستند که کینه های قبلی اشان را می خواهند تلافی کنند.این افراد زیادند.
* حالا چوب ورزش را دوومیدانی می خورد؟
ما اذیت می شویم.در این 10 سالی که دیسک پرتاب می کنم ،تا به حال پیش نیامده که مجوز اعزامهای برون مرزی من امضا نشده باشد.چه زمانی که 20 متر می انداختم ،چه وقتی که رکوردم 69 متر بود. وقتی به من مجوز برای اردوی افریق نداند خیلی تعجب کردم.
*چرا مجوز ندادند ،چون مسابقه بین المللی نبود؟
من ادم رکی هستم.اما مردم ایران این طور نیستند.در واقع ایرانی ها این طور نیستند.خوب است که آدم رک باشد و مثل مرد حرفش را بزند.سر قضیه لغو اردوی افریق هرکس یک چیزی می گفت.یکی می گفت من رفتم موافقت شد ،دومی می گفت نه خرجش زیاده برو کیش تمرین کن. در حالی که هزینه اردوی کیش 30 میلیون تومان بود و هزینه اردوی 45 روزه سال قبل من در افریقای جنوبی 18 -19 میلیون تومان.از طرفی کمپ افریقا کجا و کیش کجا،امکاناتش حرفه ای است و ورزشکاران خوب دنیا تمرین می کنند . درواقع مهمترین دلیلی که امسال من این طور نتیجه می گیرم به تمرین نکردنم با ورزشکاران خوب برمی گردد. ببینید کاوه امسال یک ماه با قهرمان آسیای پرتاب چکش در تاجیکستان تمرین کرد و ورودی المپیک را با رکورد 75 متر گرفت.حتی اگر هم نگرفته باشد باز می گیرد.
*تو سهمیه المپیک را داری؟
من ورودی B را دارم و باید A را بگیرم.
*انگار خسته شده ای به خاطر حرفهایی که شنیده ای و در حد حرف ماند؟ مشکلاتت را با مسئولان کمیته و سازمان دربین گذاشته ای؟
دورست ندارم جایی بروم. وظیفه من نیست .من نباید بروم کمیته و بگویم برایم مربی بیاورند .هرکس متولی ورزش است باید امکانات را برایم تامین کند. هرچه که می خواهم ؛پول،مربی،ماساژورو...اصلا هیچ کجای دنیا عرف نیست که یک ورزشکار برود بگوید برایم مربی بیاورید و سرپرست فدراسیون هم با او حال نکند و بگوید چرا باید این همه برای احسان حدادی هزینه کنم. به من دستور داده اند برای همه ورزشکاران به یک اندازه خرج کنم ،برای تاپ ها یک کم بیشتر.چرا من نباید با بقیه فرق داشته باشم؟ من که دو مدال طلای بازیهای آسیایی و دومدال جام جهانی دارم و 6 بار رکورد پرتاب دیسک آسیا را زده ام.من با بقیه ورزشکاران فرق دارم.
*وضعیت بقیه رقبایت چطور است؟
همه تمرین می کنند.همه به هلند و قطر هم امده بودند. خوب هم تمرین می کنند.الکنا یک سری مصدوم بود اما حالا خوب شده.
*برنامه بعدی ات چیه؟
برنامه که زیاد است. مسابقه بعدی آلمان است اما من هزینه ای نگرفته ام و فعلا نمی روم.حالا می خواهم فقط تمرین کنم تا ببینم چه می شود.
*تمرین و تمرین به تو کمک می کند؟ از بقیه عقب نمی مانی؟
کمک می کند. باید تمرین کنم. اگر بشود می خواهم در بیابان اردو بزنم.فکر می کنم این طور معروف شوم(با خنده) می روم کنار سد لتیان،سفید رود،منجیل و رودبار دایره می زنم و تمرین می کنم.
*تو انگار خیلی به مربی ات وابسته بودی برنمی گردد؟
قرار بود برگردد. گفت پیش قرارداد را بفرستید تا فکر کنم و ببینم چه طور می شود. سرپرست فدراسیون هم امروز و فردا کرد. البته اول به من گفت تو بفرست. گفتم من نمی توانم .فقط دوست دارد سرکار بگذارد. وقتی پیگیری کردم گفت می دهم به داداشی مدیر تیم های ملی برو پیش او . رفتم پیش او فقط نگاهم می کرد. در فدراسیون ،سرپرست تنها کارها را به این و آن پاس می دهد. در حالی که من 10 سال است ورزش می کنم وحق آب و گل دارم.تازه به دوومیدانی نیامده ام.
*پس شرایط خوب نیست؟
من از این فدراسیون ناراضی ام.سرپرست درحالی که باید مشکل ورزشکار را حل کند،خودش را کنار می کشد؟

*شاید این مسائل به خاطر وابستگی زیاد ت به کریمی رئیس سابق فدراسیون برمی گردد؟
من تنها ورزشکاری بودم که در انتخابات به کریمی رای ندادم.همه رای دادند اما من نه.من نماینده ورزشکاران بودم و نمی توانستم هرکاری دلم می خواهد انجام دهم. شب قبل از انتخابات با بچه ها شور کردم و انها گفتند به فلانی رای بده. من هم به کاندیدای آنها رای دادم
*اما دوومیدانی در دوره کریمی موفق بود؟
آقای کریمی همه چیز را برای ورزشکاران می خواست.می دانست اگر همه امکانات را برای آنها فراهم کند از جان ودل مایه می گذارند و اگر به انها حا ل ندهی ، از نتیجه خبری نیست.او حقوق می داد،اجاره خانه بعضی ها را می دادو حتی برای بعضی بچه ها پول غذا می داد .به بچه ها می رسید. من فاکتور نخود و لوبیای بچه ها را هم در فدراسیون دیده بودم. البته وظیفه اش بود و کارش را انجام می داد.
*پس چرا اواخر دوره ریاستش بعضی ها ناراضی بودند و حتی به سازمان تومار علیه او داده بودند؟
آنها ورزشکاران در جه سه و چهار بودند.کریمی می گفت خوب کار کن من به تو پول می دهم. هیچ فدراسیونی به هیچ ورزشکاری حقوق یک میلیون تومانی نمی داد اما من از سال 2006 به بعد یک میلیون و 200 هزار تومان حقوق می گرفتم. فکر کنم رضازاده هم نمی گرفت. تازه این حقوق بود و پول باشگاه هم بود.
*امسال از لیگ خبری نیست؟
قرار است نیمه دوم شهریورماه که زمان استراحت ورزشکاران است لیگ برگزار شود.در حالی که بعداز مهرماه فصل بدنسازی بچه ها شروع می شود.فصل مسابقه دوومیدانی کاران از فروزدین است تا شهریورماه.جوانها از مهرماه تمرین می کنند و مسن ها هم از دی ماه. اگر بچه ها همه شهریورماه استارت بزنند که برای فصل بعد آسیب می بینند.
*چرا این قدر دیر ؟
می گویند به خاطر حضور ورزشکاران در مسابقه های برون مرزی و جهانی.در حالی که تنها من و اگر رکورد کاوه ار قبول کنند ،دو نفر سهمیه مسابقه جهانی را داریم.
*قبلا می خواستی بروی جایی تمرین ،هنوز هم سر حرفت هستی؟
من 10 سال است که دیسک می اندازم.کجا بروم ؟ آنهایی که به من نمی رسند باید بروند. فعلا 10 - 15 روز صبر می کنم ببینم برنامه چه می شود. اگر شرایط این طور بماند خیلی بد است اگر مسئولان کاری نکنند باید کاری خودم کاری بکنم. چرا که در این شرایط نمی شود تمرین کرد فقط مرا به حاشیه می برند.
*ماساژورت چقدر به تو کمک می کند؟
همین که پیش من است کمک بزرگی محسوب می شود اما مثل مربی نیست.چرا که 32 ماساژور بوده.با این حال بد نبوده.من نیاز به مربی با تجربه دارم. مربی که شاگردان خوبی داشته .البته دیگر دنبال مربی نیستم.با این شرایط به فکر افتاده ام بروم تست دروازه بانی بدهم.
*اما تو برای دروازه بانی خیلی سنگینی؟
نه.خیلی سنگین نیستم.برو کیش بپرس احسا حدادی در عید چه کار کرد.یک شیرجه ای زدم که همه جزیره برایم دست زدند.من با 123 کیلو وزن چابکی،سرعت و پرشم بهتر از همه دروازه بانهاست. حاضرم با همین دروازه بانها تست بدهم.
*اما مهدی رحمتی برگردان روی تیرک می زند که کسی به پایش نمی رسد.حتی وقتی سپک تاکرا بازی می کند،فورواردها هم کم می آورند.
من تست پنالتی می دهم.هر وقت بگویید هستم.بگویید طالب لو بیاید.میرزاپور را که حداقل می گیرم(با خنده)دروازه بانها لاغرند.در حالی که دروازه بان باید طوری باشد که با یک عربده همه را فراری دهد.
*قبلا هم تست دورازه بانی داده ای؟
خیلی دوست داشتم.یک بار هم گفتند علی پروین تست می گیرد. لباس پوشیدم رفتم.دیدم یک صف 700 -800 متری بود.پشیمان شدم و برگشتم.گفتم نخواستم.
*برای رئیس سازمان تربیت بدنی مدال ورزشکاران خیلی اهمیت دارد.تا به حال با سعیدلو درباره مشکلت صحبت کرده ای؟
وقتی به آفریق نرفتم به او گفتم.گفت حلی می کنیم امااتفاقی نیفتاد. سرپرست فدراسیون می گفت من نبودم که سازمان مجوز نداده،حالا که هستم اگر مجوز را نگیرم،سرپرست نیستم.
*با این شرایط در ژاپن فکر می کنی تیم ملی چه نتیجه ای بگیرد؟
امیدوارم یک تیم خیلی جدی راهی ژاپن شود. فرصت کم است.البته با این شرایط فکر نمی کنم در آسیا مدال بگیریم.مگر چند ورزشکار داریم که با رکوردهای فعلی بتواند مدال بگیرد.اگر تیم استرالیا هم بیاید که دیگر هیچی.پرتابگران خوبی در نیزه،وزنه دارند. پرتابگر وزنه اشان هم 63 -4 متر می اندازد.
*مربی ات چقدر حقوق می گرفت؟
مربی خوب ماهی 10 میلیون در می آید.یعنی سالی 120 میلیون.حقوقی که به اندازه یک مربی لیگ یک فوتبال است. مربی ام به نسبت مدالی که می گیرم،گران نیست.
*در دوو میدانی مربی باید چه ویژگی داشته باشد؟ تکنیک یاد می دهد یا تاکتیک؟
مربی حتما نباید قهرمان باشد.مهم این است که شاگرد خوب داشته باشد. پرتاب دیسک بعداز پرش با نیزه سخت ترین ماده است.به همین خاطر سمبل دوومیدانی شده.مربی باید بالای سر ورزشکار باشد تا حرکات او را زیر نظر بگیرد .چرا که هر حرکت اشتباه در پرتاب دومتر رکورد را پایین می آود.مشکل منم این است که مربی نیست تا ببیند من کجا اشتباه دارم.مشکل من روی نکات ریز است.
*پرتابهای تمرینی را هم متر می کنی؟
همه پرتابها برای رکورد نیست.بیشتر تکنیکی است. درنهایت سه ،چهار پرتاب آخر را متر می کنیم.
*مسابقه های جهانی کره را چه می کنی؟
اگر شرایطم این طوری باشد نمی روم.فایده ندارد. برایم بد است.حتی به المپیک هم نمی روم.
*یعنی بی خیال پرتاب می شوی؟
همه تلاشم را می کنم تا وضعیت را درست کنم.حتی اگر از جیبم خرج کنم.البته وظیفه سازمان و تربیت بدنی استکه به من برسند . اما یک کاری می کنم که همه بدانند.اگر نشود،معلوم می شود که یک سری دوست ندارند من پیشرفت کنم.
*در المپیک پکن، همراه سوریان و رضازاده ورزشکاری بودی که خیلی به مدال نزدیک بودی.امامصدوم شدی.
من عضله ام پاره شد وگرنه می توانستم مدال بگیرم.فضاری هم قبل از المپیک نیاوردم. یک پرتابگر خوب باید سالی 20 تا 30 مسابقه دهد تا آماده شود.من خیلی هم مساقه ندادم اما بدنم عادت نداشت. امکانات هم نداشتم .وقتی دستم درد گرفت هرکس یک چیزی گفت.
*لندن دومین المپیکی است که تجربه می کنی ،بعداز ان هم شانس المپیک داری؟
من حالا 26 ساله ام.حداقل می توانم در دو المپیک دیگر هم پرتاب کنم.اگر وضعیتم خوب باشد3 تا 4 المپیک. الکنا رقیب 40 ساله ام هنوز پرتاب می کنم.
*خوب بود اگر مربی ات می شد؟
او نمی تواند مربی شود.بادی گارد افتخاری رئیس جمهور لیتوانی است.
*اگر این شرایط ادامه پیدا کند چه اتفاقی برای دوومیدانی می افتد؟
باید گفت روزهای روشن خداحافظ!دیگر دوومیدانی باید دنبال مدال آسیایی که هیچی دنبال مدال غرب آسیا باشد.
*تیم ملی دوومیدانی برای قهرمانی آسیای ژاپن هم انتخاب شده؟
هیچ کس راضی نیست.هیچ کدام از ورزشکاران . جو طوری شده که همه می خواهند موادشان را عوض کنند.می خواهن دونده 400 متر شوند.می هم می خواهم بروم دو 400 متر (با خنده)
*دوومیدانی کاران دنیا هم اسپانسر دارند؟
ورزشکاران پایین تر از من هم اسپانسر دارند.ملاخوفسکی سالی یک ونیم دلار تنها از اسپانسر ماشین می گیرد.البته یک بار هم پورشه می خواست اسپانسرم شوداما گمرک گفت برای ورود ماشینت باید 250 میلیون تومان بدهی. در حالی که قیمت آن 200 هزار یورو بود. از طرفی نمی توانستم آن را بفروشم من هم بی خیال شدم.

251 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 158679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • روشن IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۱
    3 0
    بعد از 2هفته انتظار، مصاحبه خوبی بود...(غلط املایی زیاد دارید دقت کنید)اینکه کاملا به صحبتهای ایشون پرداختید جای تشکر دارد. واقعا برای مسئولین فعلی ورزش، مخصوصا فدراسیون دو ومیدانی متاسفم که کار بجایی رسیده که یه نخبه ورزشی بخواهد اینطوری گلایه کنه. امیدوارم حدادی در مسیر دلخواهش بدون مانع و سریع پیش بره.
  • بدون نام IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۱
    1 0
    آقای حدادی هم ناراحته از شما که صاحب رسانه هستی و برای آلودگی هوا مسئولین رو به چالش نمیکشی آقا هوا بده یعنی آلودست کمک
  • ساسان IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۱
    0 0
    آقای حدادی شما رفته بودی کیش تمرین یا تفریح؟ شیریجه زدی مردم دست زدن برات!معلومه همیشه از تشویق خوشت میادااا؟
  • امیر US ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۷
    0 0
    مصاحبه کاملی بود متأسفم از اینکه قهرمان کشور اینقدر گلایه مند است