۰ نفر
۳۰ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۸:۳۹

ایسنا نوشت:

معاون وزیر بازرگانی گفت: هیچ پیشنهادی درباره‌ی تغییر تعرفه‌ی واردات خودرو به وزارت بازرگانی ارائه نشده است.

حمید صافدل که رئیس سازمان توسعه‌ی تجارت نیز هست، درباره‌ی مطرح شدن برخی بحثها درباره‌ی احتمال افزایش تعرفه‌ی واردات خودرو گفت: در سال جاری تاکنون هیچ پیشنهادی درباره‌ی افزایش یا کاهش تعرفه‌ی واردات خودرو به کشور به وزارت بازرگانی ارائه نشده است.

این در حالی است که چند روز پیش دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو خبر داد که در پیش‌نویس آئین‌نامه‌ی صادرات خودرو و قطعات، پیشنهاد افزایش تعرفه‌ی واردات خودرو برای کمک به صادرات این صنعت ارائه شده است.

محمدرضا نجفی‌منش اعلام کرده بود که ‌طبق این پیشنهاد با افزایش میانگین 10 درصدی تعرفه‌ی واردات خودرو و قطعات، تا30 درصد از هزینه‌های صادرات خودرو و قطعه به عنوان جبران بخشی از هزینه‌های صادرات به دلیل تعدیل نشدن نرخ ارز به صادرکنندگان پرداخت می‌شود.

هم‌اکنون تعرفه‌ی واردات خودرو به کشور 90 درصد بوده و با احتساب هزینه‌های شماره‌گذاری و پلاک‌گذاری این رقم به حدود 110 درصد هم می‌رسد.

پیشتر قرار بود با اجرایی شدن قانون ارتقای کیفیت خودرو و سایر تولیدات صنعتی، به مرور از تعرفه‌ی واردات خودرو به کشور کاسته شود. برخی کارشناسان اعتقاد دارند شرکتهای خودروسازی داخلی از یک سو چندان کیفیت محصولات تولیدی خود را افزایش نمی‌دهند و بازار را در انحصار خود گرفته‌اند و از سوی دیگر درخواست افزایش تعرفه‌ی واردات را می‌دهند که این اقدام تناقض در رفتار خودروسازان محسوب می‌شود.

مجلس پیشتر با کاهش تعرفه‌ی واردات خودرو به کشور مخالفت کرده، اما در عین به خودروسازان هشدار داده بود که اگر کیفیت محصولات تولیدی خود را بالا نبرند، احتمال بررسی کاهش تعرفه‌ی واردات خودرو به کشور وجود دارد.

هم‌اکنون دو شرکت ایران خودرو و سایپا نزدیک به 95 درصد بازار خودروهای سواری داخلی را در اختیار دارند.

/39/39

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 158374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۰
    5 0
    بايد تعرفه واردات خيلى كم بشه تا خودروهاى روز دنيا با قيمت واقعيشون در ايران فروخته بشه بلكه خودروسازهاى داخلى دست از توليد خودروهاى بى كيفيت بُنجول با قيمتهاى غيرمنطقى بردارند. مگه مردم ايران چه مشكلى دارن كه بايد مجبور باشن اين خودروهاى داخليو سوار بشن ؟؟
  • بنده خدا IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۰
    7 0
    چون خودروسازان از حمایت همیشگی دولت و خرید اجباری مردم مطمئن هستند رقبتی برای افزایش کیفیت ندارند. مردم ایران باید تا کی تاوان پس بهند؟
  • بدون نام IR ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۱
    4 0
    مجلس و وزارتخانه ها در خواب خرگوشی. یادتان هست مناظره انتخاباتی. احمدی نژاد با لحن کنایه آمیزی به رضایی گفت که چطور میخواهد سوبسید را حذف کند و این امکان ندارد. رضایی پاسخ داد که اول هزینه ها را میاریم پایین تا به مردم فشار نیاد، مثلا این خودروهای بنجلی که میدیم دست مردم رو همه رو جمع میکنیم و خودرو با کیفیت وارداتی میدیم دست مردم. سوبسیدها که به نفع دولت بود حذف شد ولی...
  • کاوه IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۴
    3 0
    بر ما هر آنچه که لایق ما هست میرود
  • ایرانی A1 ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۸
    4 0
    ایران تنها کشوری است که مردم آن ماشین رابا چندبرابرقیمت میخرندالبته ازروی احتیاج واجبارامیدوارمسئولین جهت جلوگیری از تضیع حق الناس هرچه سریعتردست به کارشوند انشاالله
  • بدون نام IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۵
    6 0
    خواهشمندم یه اقدامی کنید از فکر کردن گذشت تا کی باید 405 2 ملیونیو 13ملیون بخریم یا بنز s که ارزشش 70 ملیونه تا 350 ملیون پول دهیم بحث ماشین های خارجی نیست اگه همین پرایدم اندازه این ها آپشن داشت و ایمن بود و کیفیتش بالا همین مردم حاضرند هر قیمتی بخرند خلاصه دیگه نوبتی هم باشه نوبت حق مصرف کنندگان هستش.فکر نکنم ارزش درصد گمرگ یه مملکت از جون مردم همون مملکت بیشتر باشه
  • محمد مجیدی IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۳
    5 0
    یه زمانی بنزین ارزان بود و ماشین گران، ما هم قبول داشتیم ولی الان بنزین هر لیتر 700 تومان یکی از گرانترین کشورها در بنزین هستیم ولی چرا ماشین این همه گران باشد مبلغ دیه 90 میلیون است چند تا ماشین با ترمز ضد قفل داریم چند تا ماشین با کیسه هوا داریم البته خودروسازان چون بی رقیب هستند با زور اجبار کاری نمی کنند مردم وسیله نقلیه می خواهند اگر پیکان باشد پراید سمند اگه نبود الاغ هم می خرند وقتی تو 4 ماه از سال بعلاوه بقیه تعطیلات برای یک سفر داخلی بلیط هواپیما قطار پیدا نکنی یک پراید از هزار تا لنگه دمپایی تو بیابان بهتره خودرو سازان برایمان کیسه هوا و ترمز ضد قفل می گذارند یا رو چرخ های جلو فقط که خیلی هزینه نکنند کیسه هوا هم برای راننده است 10 تا کیسه هوا اگه بزارن که میشه آزرا
  • علی IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۳
    3 0
    سلام به دوستان....من میگم اصن گیریم که میخوایم رقابت کنیم مردم چه گناهی کردن....؟؟؟؟؟ رقابت با رقبا که قرار نیست با فشار اوردن به مردم انجام بشه باید کیفیت رو بالا ببریم. به اینکه نمیگن رقابت این کم اوردنه اگه راست میگیم بذاریم خودروهای با کیفیت دنیا تو قیمت خودشون تو ایران فروخته بشه بعد ببینیم میتونیم باهاشون رقابت کنیم یا نه قرار نیست که خودمون رو گول بزنیم. یه سوال هم از دوستان دارم کسی میدونه این گمرکی که مردم برا خودروها میپردازن کجا میره؟
  • سعید IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۸
    3 0
    این همه تصادف این همه کشته تو سوانح رانندگی، جواب خون این همه کشته ها رو کی میخواد بده چرا نباید از خودروهای با کیفیت به قیمتش استفاده کنیم،چرا به فکر جون مردم نیستن؟تا کی باید تحمل کرد؟