مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با موادمخدر خبر داد: در دنیا نزدیک به 90 درصد انتقال ویروس HIV/AIDS مستقیم و غیر مستقیم مرتبط با سوء مصرف موادمخدر است.

 

دکتر محمدباقر صابری زفرقندی گفت: در سال‌های اولیه که برنامه‌های کاهش آسیب در کشور ایران شروع شد، مدل انتقال آسیب‌های ناشی از اعتیاد از جمله HIV/AIDS با امروز متفاوت بود.

وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته معتادان تزریقی و در زندان‌ها به دلیل تزریقات مشترک کانون انتقال ویروس HIV/AIDS بودند، لیکن امروز می‌توان ادعا کرد با توسعه برنامه‌های کاهش آسیب این روند به مرحله قابل کنترلی رسیده است.

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد افزود: با توجه به وضعیت کشور و اوضاع منطقه ما با پدیده‌ای به نام مهاجرین مواجه هستیم و عمدتاٌ مهاجرین غیرقانونی نیز خارج از نظام کنترلی کشور هستند و می‌توانند یک کانون بالقوه خطرناکی برای انتقال آسیب‌ها باشند که رفتارهای پرخطر اعتیادی مثل تزریق مشترک نمونه‌ای از آن است که می‌تواند سلامت کشور را به خطر بیندازد.

صابری با اشاره به شرایط فوق تاکید کرد: ارائه خدمات درمان و کاهش آسیب به همه افراد مبتلا به HIV/AIDS باید فارغ از هرگونه نژاد و ملیت باشد و مراکز گذری باید به گروه‌های پرخطر مهاجرین برحسب وظیفه انسانی، خدمات درمان و کاهش آسیب را ارائه کنند.

وی با بیان اینکه در دنیا، تزریق مشترک و رفتارهای پرخطر جنسی دو راه اصلی انتقال HIV/AIDS می‌باشند، افزود: در ایران، مهم‌ترین علت در انتقال ویروس اچ آی وی تزریق مشترک بوده است و اکنون آمارها نشان می‌دهد که ما با توسعه برنامه‌های درمان و کاهش آسیب توانسته‌ایم این امر را کنترل کنیم.

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد یادآور شد: ما باید برنامه‌های خود را معطوف به راه دیگر انتقال یعنی رفتارهای پرخطر جنسی نماییم، هرچند برآوردها نشان می‌دهند در دنیا  نزدیک به 90 درصد راه انتقال HIV/AIDS ه صورت مستقیم و غیر مستقیم مرتبط با سوء مصرف موادمخدر است، لذا رویکرد جدید ما باید به گونه‌ای باشد که رفتارهای پرخطر هم به درستی کنترل شوند.

صابری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بر اساس ماده 15 اصلاحیه قانون مبارزه با موادمخدر، معتادان موظفند که برای درمان به مراکز مجاز درمان اعتیاد مراجعه کنند در غیر این‌صورت طبق ماده 16 اصلاحیه همان قانون متجاهر به اعتیاد شناخته می‌شوند و بر اساس دستور قضائی جهت درمان به مراکز اقامتی درمان اجباری منتقل خواهند شد.

وی افزود: امیدوارم با مدیریت درست مراکز درمان اجباری به مرحله‌ای برسیم که در سال‌های آتی، افرادی به نام معتادان پرخطر و لامکان خیابانی در سطح کشور نداشته باشیم.

 4545

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 158136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =