۰ نفر
۸ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۶:۲۸

با پایان یافتن مهلت بررسی صلاحیت وزرا در جلسات کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مجلس، لابی‌ها و مذاکرات دولتمردان و مجلس‌نشینان به راند آخر خود رسید.

هرچه این زمان بیش از پیش به انتهای خود نزدیک می‌شد، هم گمانه‌زنی‌ها در مورد وضعیت رأی اعتماد احتمالی به وزرای معرفی شده، جدی‌تر می‌شد و هم مهمانی‌ها برای جلب رأی اعتماد نمایندگان پرتعداد‌تر و رنگین‌تر برگزار می‌شد.

اگر روز اول معرفی وزرای دولت دهم به مجلس، محمدرضا باهنر از عدم ارائه رأی اعتماد به چهار تا پنج نفر از آنان سخن می‌گفت؛ دیروز که آخرین مهلت از این بررسی‌ها تا پیش از حضور وزرا در جلسات صحن علنی مجلس بود، احمد توکلی از عدم ارائه رأی اعتماد به یک سوم کابینه یعنی هفت نفر از وزرا خبر داد. البته گمانه‌زنی‌های دیگری هم در میان بود. از جمله آنکه محمدحسن ابوترابی‌فرد دیگر نایب رئیس مجلس، پیش‌بینی باهنر را نزدیک به واقعیت خواند اما تابش گفت که کمی «خفیف‌تر از آنچه باهنر گفته» محقق خواهد شد. اما بادامچیان گفت که مبنا لزوم تشکیل دولت است که با 12 وزیر هم امکان‌پذیر خواهد بود. به این ترتیب نمایندگان می‌توانند حداکثر 9 وزیر پیشنهادی را رد کنند.

اما در میان 21 وزیر پیشنهادی احمدی نژاد، اوضاع رأی اعتماد وزرای زن از همه بدتر است. اگرچه در روزهای اول معرفی وزرا، مرضیه وحید دستجردی علی‌رغم فاطمه آجرلو و سوسن کشاورز از شانس رأی‌آوری نسبتاً خوبی برخوردار بود، اما برخی نمایندگان بر این باورند که مخالفت علما در رأی نمایندگان اثرگذار بوده و هیچ یک از وزرای زن پیشنهادی رأی نخواهند آورد. آخرین برآوردها از آرای نمایندگان نیز حاکی از آن است که محمد علی‌آبادی و مسعود میرکاظمی وزرای نیرو و نفت هم رأی چندانی ندارند. مصطفی محمدنجار وزیر پیشنهادی کشور هم رأی چندانی در مجلس ندارد. برخی هم از آرای لب مرزی محرابیان سخن می‌گویند.

نکته جالب در این میان آنکه با پایان یافتن مهلت بررسی برنامه‌ها و صلاحیت وزرای پیشنهادی، هنوز برنامه منوچهر متکی به مجلس نرسیده است. اگرچه این موضوع گلایه برخی نمایندگان را برآورده اما یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی این عارضه را به دلیل آن دانست که متکی دیر و در آستانه معرفی وزرا متوجه تمدید حضورش در کابینه شده و به همین دلیل فرصت تدوین و ارائه برنامه جدیدی به مجلس نداشته است. هرچند دیگر وزرایی که از این موضوع اطلاع داشتند هم برنامه چندان مفصلی برای اداره وزارتخانه‌ها ارائه نداده و حتی برخی از آنها بیشتر به بیان سوابق اجرایی خود و شعارهایی به جای برنامه پرداخته‌اند.

فارغ از این مسائل، شب گذشته آخرین شبی بود که بساط مهمانی‌های افطار برای جلب رأی اعتماد به کابینه پهن بود. چه آنکه مهمانی‌ای در سالن وزارت کار و دیگری در خیابان بهشتی برپا بود. ضیافت‌هایی به مجللی افطاری‌هایی که در تمامی یک هفته گذشته در رستوران‌ها و هتل‌های تهران برگزار شد. البته مجلل‌تر از سفره‌ها، وعده‌هایی بود که ارائه می‌شد. کما اینکه براساس گزارشی که «آینده» منتشر کرد، علی نیکزاد، معاون عمرانی فعلی وزارت کشور و گزینه پیشنهادی وزارت مسکن در اقدامی نامتعارف برای پرداخت مبلغ 20 میلیارد تومان بودجه تحت عنوان «مرمت و بازسازی یا تجهیز مساجد روستایی» به نمایندگان مجلس اعلام آمادگی کرده است.

او پیش از این نیز در مهمانی مجمع نمایندگان اردبیل حضور یافته بود. پیشنهاد نامتعارف وی در آْستانه رأی اعتماد در حالی ارائه شده که هرگونه پرداخت بودجه باید در تخصیص‌های ابتدای سال دیده شود و پرداخت این مبلغ هنگفت که با احتساب تعداد نمایندگان مجلس حدود 100 میلیون تومان برای هر نفر می‌شود، چند روز پس از آغاز ماه مبارک رمضان و درست قبل از بررسی رأی اعتمادبه وزرا، شائبه اعمال نفوذ بر رأی نمایندگان را ایجاد می‌کند. همچنان که سال گذشته نیز همزمان با استیضاح علی کردان برای وزارت کشور، چک‌های 5 میلیون تومانی از سوی معاونت پارلمانی ریاست جمهوری جهت «کمک به مساجد حوزه انتخابیه» توزیع شده بود که با واکنش شدید نمایندگان اصولگرا مواجه شد و حتی به درگیری لفظی نمایندگان با عامل دولت و در نهایت آخراج وی انجامید.

گفته می​شود در پایان ضیافت سالن وزارت کار در پارک وی که به افتخار نجار وزیر پیشنهادی کشور برپا شده بود، نیز «کارتن هدایا» به نمایندگان اهدا شد. اقدامی شبیه آنچه که احمدی‌نژاد در انتخابات با روش‌های خود نظیر پخش سهام عدالت و افزایش مقطعی حقوق، برای جذب آرای مردم داشت اکنون برای توافق با نمایندگان در پیش گرفته شده است. البته علی‌اکبر جوانفکر مشاور مطبوعاتی رئیس‌جمهور انتشار اخباری در این زمینه که به «دلالی رأی برای وزرای پیشنهادی» اشاره داشته است را توهین به نمایندگان مردم در مجلس و دولت خدمتگزار دانست.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 15807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =