۳۲۶ نفر
۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۵
پیرمرد۷۰ساله  دختر بیست ساله را برای ۳روز صیغه کرد

با خواهرش آمده بود و کنار او روی صندلی نشسته بود. دلش آنقدر پر بود که امان نداد کاغذ و قلم آماده کنم و حرفهایش را نت برداری کنم.

شروع کرد به گفتن: "بیخود نیست  میگن هرچی سنگه برای پای لنگه. محلی ها حکم و قولشون این بوده و هست که دختر به سیزده سال نرسیده باید شیرینی خورده ی کسی بشه وگرنه تُرشیده است و پیشونی نوشتش میشه پیر دختر خونه . اگه شانس بیاره  اعیون های ده بالا به کنیزی بگیرنش.از وقتی چشم بازکردیم تو گوشمون خوندن که ده بالا یی ها اعیون هستن و ما ده پایینی ها بدبخت وبیچاره.حُکمَن تقدیر خدا بوده که هر چه نعمت و رحمت داشته ،شده سهم ده بالا ؛از چشمه ی آب گرم ومعدن تا رودخونه ای که ۶ماه از سال قرق خوشگذرونی شهری هاست وسبب رزق  ده بالا که حکم ارباب دارند برای ما. پسرهای ده هم تا پشت لب سبز می کنن میشن کارگر ده بالا و  دختر های ده چشم انتظار  رفتن به حجله ی همین کارگرهای بخت برگشته . و میون همه این بدبخت بیچاره ها. بخت و اقبال  خواهرم محبوبه قوزبالاقوز شده."

بیست و چند بهار  زندگی محبوبه با خرافه ی  طلسم شدن  اقبالش ، حرام این باور غلط شده بودکه شب تولدش" آل "جفتش را دزدیده و  تا مردی زن مرده از او خواستگاری نکند بختش باز نمی شود. لذا خواستگاری حاج نادر فرش فروش که پارسال مادر بچه هایش به رحمت خدا رفته حکم شکسته شدن طلسم "آل" را داشت!

حرف های خواهر محبوبه که به اینجا رسید به قصد پرسشی و دیدن عکس العملِ محبوبه نگاهم را به سمت وی چرخاندم تا بگویم نقل این حرف ها چه ربطی به اصل مطلب دارد که دانه های بلورین اشک که یکسره و بی صدا از گوشه ی چشمانش سرازیر  بود مانع شد . چیزی نگفتم و طوری که اطمینان کنند درکشان می کنم  با نگاهم دعوتش کردم به ادامه...

باور دارم با وجود اهمیتِ بررسی خواسته ی اصلی مراجعه کننده ،برخی مواقع لازم است موکل پیش از اطلاع از مسائل حقوقی  ،وکیل را همراه و محرمِ  خویش ببیند.حتی گاهی شنیدن  درددل موکل به وکیل کمک می کند تا آنچه را که موکل از وی  می طلبد از لابه لای حرفها دریابد.با چنین باوری ،فضا را  مهیا کردم که به قولی هرچه دل تنگشان می خواست بگویند،در این میان آنچه عصبی ام می کرد،تصور وجود باورهای غلط در بین خانواده ها بود،همان تصوری که سبب حرام شدن آینده ی محبوبه  بر پایه خرافات  شده بود.

حاج نادر ازملاکین ده بالا که برای سرکشی ملک واملاکش هر ازگاهی به ده می آمده پس از مردن تاج الملوک  به قصد تجدیدفراش  و با اطلاع از خرافه ی آوار شده بربخت محبوبه  سراغ خانواده ی او رفته بود،باور و اعتقاد به خرافات طوری در تار وپور این خانواده ریشه دوانده بود که تنها شرط و معیار این خانواده برای خواستگار ِمحبوبه همان مردن زنِ خواستگار بودبنابراین سن و سال حاج نادر  که همسن پدر محبوبه بود اصلا مهم نبود و کلام اول به دوم نرسیده، امام جماعت روستا صیغه ی محرمیت را جاری می کند وباقی تشریفات عقد می ماند برای شهر!

حجله ی  نو عروس به  شب سوم نرسیده که صبح با دق الباب کارگر حجره، محبوبه از رختخواب عروسی اش بیدار می شود :ببخشید همشیره،حاج نادر پیغوم داده یک ساعت مونده به صلوة ظهر بازار زرگرها باشید.

محبوبه خوشحال از اینکه طبق رسم ، شوهرش می خواهد برای او زیورآلات  بخرد و به این ترتیب سور ندادن عروسی را جبران کند، کفش و کلاه کرده ،سر ساعت راهی بازار زرگرها می شود؛ یک ساعت چشم انتظار رسیدن تازه داماد می شود تا سرانجام  با ورود بنز حاج نادر به میدانگاه گل از گلش می شکفد .

بنز مشکی جلوی پای محبوبه ترمز می کند:سلام،حاج نادر گفتند تا ترمینال شما رو برسونم ، چمدون و این نامه برای شماست.

محبوبه به سرعت پاکت نامه را باز می کند. با سواد اندکش فقط این چیزها را می فهمد:عقد من وشما صیغه ی موقت سه ماهه با مهریه یک سکه بهار آزادی بوده . من مابقی مدت رو می بخشم .یک سکه هم گذاشته ام توی چمدون !

قصه ی خواهر که به این نقطه رسید،سکوت محبوبه هم شکست و زبان به نفرین و گلایه گشود و گفت:آقای وکیل به همون خدای بالاسر قسم که حرف و گفت ما صیغه  نبود و کل اهل محل که برای نماز مغرب و عشاء داخل مسجد بودند شاهد هستند که آمیرزا امام جماعت مسجد فقط صیغه خوند وحرفی از مدت نزد ،بعد هم خودِ نامردش گفت  توی شهر جاگیر شدیم، روز مبارک و خوش یُمنی از تقویم پیدا کنیم برای رسمی کردن عقدمون و تعیین مهریه*

پس از اخذ وکالت از محبوبه ،مستند به ماده۱۰۶۲و۱۰۸۷و۱۰۹۹قانون مدنی دادخواستی به خواسته اثبات زوجیت دائم و تعیین مهرالمثل مستند به شهادت شهود به عنوان دلیل شرعی(بینه شرعی)تنظیم کرده،از باب محکم کاری استفتاء  امام خمینی که در چنین حالتی اصل را بر وقوع نکاح دائم می دانند، ضمیمه دادخواست کردم.

زمانی که تمرکز و بار اثبات ادعا برشهادت شهود طراحی می شود وشهود هنوز به محکمه نرسیده اند استرس حضور درجلسه دادرسی چندبرابر می شود . چاره ای نبود و باید وارد جلسه می شدم.

کلمات دادخواست را تعمدا شمرده شمرده ادا می کردم تا فرصتی برای رسیدن شهود فراهم شود که نشد و  نوبت به دفاعیات حاج نادر رسید که خیلی راحت و وقیحانه مدعی شد قصد و اراده اش بر صیغه ی موقت آن هم چند روزه بوده،اعتماد به نفس و وقاحت حاج نادر که مدعی بود  دختری  که چهل وچندسال از خودش کوچکتر است  را برای سه روز صیغه  کرده،از عجایبی بود که  تا آن روز ندیده بودم .

دلشوره  عدم حضور شهود در چهره ام طوری نمایان بود که قاضی متوجه شد و پرسید: شهودنیستند؟همین که خواستم بهانه ای برای عدم حضور شهود بتراشم منشی دادگاه قاصد خوش خبر شد!

نفس راحتی کشیدم و از دادگاه خواستم شهادت آنها را بشنود.

در این زمان، حاج نادر با حالتی عصبی شروع کرد به داد و فریاد در انکارِ موضوع  و توهین به محبوبه که دوشیزه نبوده و...

شوهرخواهر و برادر محبوبه که به عنوان شهود به جلسه آمده بودند با شنیدن این ادعا در نهایت مظلومیت و استیصال به حاج نادر گفتند از خدا بترس،نا سلامتی تو مشرف شده ای خانه ی خدا...

 حاج نادر دهان باز کرد وهرچه لایق خودش بود نثار این بندگان خدا کرد. آنقدر گستاخانه حرف زد که قاضی دستور اخراج وی از جلسه را صورتجلسه کرد.

جلسه علیرغم تنش های فراوان تمام شد و بنا به مستندات ارائه شده تا حدودی مطمئن بودم حکم به نفع ما صادر می شود

دو هفته پس از آنکه دادنامه ی اثبات زوجیت محبوبه به عقد دائم با تعیین مهرالمثل به عنوان مهریه ی وی ابلاغ شده بود،لایحه ی تجدیدنظر خواهی حاج نادر به دستم رسید.

پیرمرد تصور کرده بود محکمه و عدلیه هم خانواده ی صاف و ساده محبوبه است که با دغل و دروغ می تواند  از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند لذا با وقاحت تمام مدعی شده بود حواسش نبوده که امام جماعت مسجد صیغه ی نکاح دائم خوانده  اما مطمئن است مهریه ی محبوبه همان یک عدد سکه است! تا به این شکل  و با دروغی دیگر خودش را از پرداخت مهرالمثل نجات دهد.

هر روز که از این پرونده می گذشت بخشی دیگراز شخصیت ریاکار و دروغین حاج نادر نمایان می شد.اگرچه اعتراض مکرر حاج نادر تا دیوان عالی کشور ادامه داشت و درنهایت حکم به نفع محبوبه صادر شد اما دوسال دلشوره و هزینه ، تاوان اشتباه خانواده ی محبوبه در جاری کردن  صیغه ی محرمیت و عدم آشنایی با آثار چنین اقدامی بود که البته شخصیت مزور و دروغگوی حاج نادر در این معضل بی اثر نبود.

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1580230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 66
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    117 2
    امان از ریا و دروغ!
  • محمدرضا IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    58 22
    خوشا به حالت ای روستایی...
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    152 7
    بی پولی و فقر مالی خانواده ی این دختر یه طرف، بی سوادی و نادانی شون هم یه طرف. آخه پدر این دختر، نباید قبل از خواندن خطبه عقد با این به اصطلاح حاجی، توافق می کرد که چقدر مهریه این دختر باشه؟!فقط می خاسته این دخترو از سر خودش وا کنه و آینده ی دخترش اصلا براش مهم نبوده
  • ناشناس IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    67 9
    فقر و بی پولی خانواده این دختر یه طرف، نادانی و بی َسوادیشون هم یه طرف. فقط می خواستن این دختر بیچاره رو از سر خودشون وا کنن. آخه پدر این دختر نباید قبل از عقد، با این به اصطلاح حاجی توافق می کرد که مهریه این دختر چقدر باشه و اگه کم بود، قبول نکنه؟!
  • صادق IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    92 18
    تا چشتون کور انقدر خرافاتی نباشید
  • دانیال IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    لعنت خدا بر دل سیاه کسانی که حتی از شیطان رو سیاه ترند . ۷۰ سال؟؟؟؟ نامرد تو لایق گور هم نیستی.
  • سیتا IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    54 13
    حالا ثابت هم بشه که ازدواج داعم بوده جزهمون یک سکه دیگ چیزی به اون بنده خدا نمی‌رسه که
    • ماسال IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
      51 14
      در کشورهای جهان سوم مثل ایران از این اتفاق ها زیاد میفته و خواهد افتاد و کسی مدافع حقوق زنان نیست.
    • Ali IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
      31 4
      همون.. دختر بدبخت شده چه ثابت بشه چه نشه
    • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
      2 2
      جواب شما اینکه اگر متن رو کاملا خونده باشید وکیل گفته که حکم به نفع محبوبه شده به میزان مهر المثل یعنی هرچی دارایی داره نصف نصف میشه
    • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
      2 2
      جواب ماسال رو هم بدم بی سواد حق زن رو گرفتن چیکار کنن دیگه مهریه نصف نصف شده هر چی پیرمرد داره باید نصف نصف کنه اون کشورهایی که تو دم میزنی ازشون بهت تجاوز میکنن و وسلام هیچی هم توش نیست
    • حسین IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
      3 0
      وقتی ثابت شد دائم بوده و مهریه تعیین نشده مهرالمثل میشه مهریه. مهرالمثل یعنی نگاه می کنن زنان شبیه ایشون تو عرف چقدر مهرشونه بعد اون مقدار رو مرد باید بپردازه. تو عرف اون روستا نمیدونم ولی معمولا مهریه خیلی بیش از یک سکه‌ست.
  • زهرا IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    101 5
    واقعا عجیبه تو قرن ۲۱همچین چیزایی خجالت آوره دختره بیچاره کاش تموم بشه این همه ظلم به دخترا
  • علیمرادی IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    26 25
    درود بر استاد محمد هادی جعفر پور
    • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
      20 6
      گرفتی مار‌و😐
  • یارا IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    90 7
    چقدر وحشتناک‌، من فکر میکردم دوره ی این حرفا و خرافات تموم شده، اون پیرمرد خرفت فکر نمیکنه یه پاش لب گوره؟
  • امیر IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    126 5
    رحمت بر پدر و مادر هر چه وکیل باوجدان و خوبه
    • محمد هادی جعفرپور IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
      1 0
      سپاس
  • ایرانی IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    47 9
    صیغه وجاهت قانونی و شرعی دارد ضمنا اختلاف سنی بین زن و مرد منع قانونی دارد پیگیری کنید چرا شده
  • بايزىد IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    45 8
    جاى تاسف است موهام سبخ شده جنايت است.اخر.اين كار بد.تو.كدام دين است
    • IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
      0 0
      تو هیچ دینی نیست تو عقل مردم خرافاتیه
  • مهران IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    در اسلام چیزی به نام صیغه نداریم بی خود دین رو بدنام نکنید
    • ۳۳۳ IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
      3 1
      لطفا اشتباهاً چیزی رو نگید که نمی دانید.... صیغه داریم در اسلام اما مثل همه ی چیز های دیگه شرایط داره
  • IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    56 10
    مقصر اون از خدا بی خبر بوده که صیغه را خوانده
  • IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    13 43
    چه مشکلی داره
  • ایران بیشه شیران IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    17 28
    تخیلی بود
  • سارا IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    64 39
    اگر صیغه هست کار حرامی انجام داده ولی اگر ازدواج رسمی و دائمی حلال هست اگر بارضایت طرفین باشه
    • حرف حق IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
      3 0
      صیغه یا درست تر بگم،متعه در ایه بیست و چهار سوره نساء جایز شده و جالبه خود غیر شیعیان که متعه شیعیان رو حرام میدونن رفتن عقدی رو به اسم مسیار ساختند که شبیه متعه شیعیان هست که وجاهت شرعی هم نداره و الان تو کشورهای مسلمان غیر شیعه هم رایجه،دلیل ساخت چنین عقدی هم این بود که فهمیدن برای سلامت اخلاقی جامعه لازمه.تو اسلام دوستی و همجنس بازی و زنا حرامه،خب فقط گزینه ازدواج دایم باشه اگه کسی نتونه ازدواج دائم کنه چیکار کنه؟؟باید یه راهی مثل صیغه مدت دار باشه تا فساد اخلاقی مثل زنا و همجنس بازی رایج نشه.الان خیلی ها بدون نیاز به صیغه دارن انواع روابط رو تجربه میکنن.تو کشورهایی که صیغه ندارن امار بچه هایی که پدرشون مشخص نیست بیداد میکنه.اصل صیغه قطعا درسته حالا کسی ازش سواستفاده میکنه دلیل نمیشه کلش رو ببریم زیر سوال.
  • هادی IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    72 18
    تا جایی که من اطلاع دارم دختر باکره رو نمیشه صیغه کرد
    • محمد هادی جعفرپور IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
      2 0
      درود راجع به مسائل حقوقی این خاطره مطلب منتشر شده را مطالعه بفرمایید با اذن پدر می‌شود صیغه موقت کرد
  • IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    103 6
    صیغه کردن دختر بیست ساله برای مرد هفتاد ساله اگه نشانه فقر نیست پس چی هست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟شما بگید .
  • رضا IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    87 8
    قطعا اونی که صیغه رو خونده هم مجرم باید محسوب بشه تا از نطفه جلوی این جور مسائل گرفته بشه
  • raman IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    16 6
    ok
  • علی IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    64 3
    حال آدم بهم میخوره ازین همه وقاحت،خرافات ونفهمی.بازم دم شما گرم که به حداقل حقش رسوندی این دختر بیکس ومظلوم رو.
    • IR ۰۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
      18 5
      خاک برسر بگو توباید بری بمیری بعدپیری ومعرکه گیری خدامرگش بدد😡
  • IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    29 2
    جدا از اصل مطلب ، متن فوق العاده بود... بسیار زیرکانه خواننده رو تشویق به ادامه خوندن کرده بود... بنده خودم نویسنده هستم تحسین میکنم این نویسنده رو ... موفق باشین
  • امیر IR ۰۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    19 0
    آقای وکیل، همیشه مقالات ارزشمند شما را می خوانم و از زحمات شما بزرگوار برای این مرز و بوم قدردانی می کنم.
  • IR ۰۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    5 7
    باید به نویسنده این داستان گفت، رپورتاژ نویس خوبی میشدی اگه این متن، یک رپورتاژ برای کلمه وکیل بود
  • عبدالوهاب IR ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    33 0
    جناب وکیل دمت گرم که پای این دختر ایستادی و ازش حمایت کردی
  • M.M IR ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    24 1
    امان از جعل ونادانی...
  • مسعود IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    23 1
    با سلام واقعا به این وکیل باید آفرین گفت الان تعدادی وجدان و شرفشون رو با پول عوض کردن حتی در برخی از محاکم هم نفوذ دارن و کلا پرونده رو عوض میکنن و حق رو به پولدار میدن اونایی که هم در این حد بی سواد هستن دیگه ببینید چی میکنن باهاشون این تعداد کم از وکلای خدا نشناس
  • ناشناس IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    13 3
    درود برشما من بیستر مواقع مطالبتان را میخوانم البته این داستانکهای واقعی به قلم شیوا و ذهن قصه گوی شما بسیار زیبا بیان میشود ممنونم بخاطر این نوع نگاه و قلم به مسائل تلخ روزمره
  • مهدی IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    15 11
    دختر باکره رو نمیشه صیغه کرد، بیشتر به تخلیات نویسنده بر میگرده
    • بازنشسته تامین اشتباهی IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
      19 1
      مطلب را خوب نخوندی،گفت صیغه محرمیت نه صیغه معمولی.من فقط نمی دونم که اون کسی که صیغه محرمیت رو خوند آیا در دادگاه شهادت داد که صیغه محرمیت بوده یا نه؟
    • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
      1 0
      در قانون چیزی به نام صیغه محرمیت نداریم.متن صیغه همان است که در عقد موقت و دائم خوانده میشود.برای عقد هم رضایت پدر یا جد دختر کافی است.ولی باید در این مساله برای عقد زمان و میزان مهریه مشخص باشه.
  • سجاد سالاری جایینی IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    18 1
    دمت گرم وکیل
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    10 4
    سلام حداقل می نوشتید چقدر مهریه المثنا راگرفتید یا حق از نظر من هر چه بیشتر گرفته باشید حق آن دختر است وعبرتی برای پولداران کثیف یا حق
  • علی IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    14 2
    خرافات در تمام دنیا رواج داره و نتیجه نادانی و بی سوادی و محرومیت است. واقعا متاسفم به چنین افرادی
  • م IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    0 0
    اولئک کالانعام بل هم اضل بر خی از انسان ها از حیوان هم پست ترند. اولا مشکل از خود دختر و خانواده اش بوده. چرا باید دختر نوجوان خودشون رو ب دست گرگ. بسپارند. ثانیا حرام لقمه بودن اون فرد. اخه خودت سواد نداشتی کسی دیگه ام نبود ک باسواد باشه و بهش بگی. پس مقصر اصلی خود دختر و خانواده اش هستن. برخی ها انقدر متحول مال و دنیا و زرق و برق روزگار میشوند. ک منافع و تضرر خودشون رو فراموش میکنند
  • راستین DE ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    1 0
    ی داستان خیالی رو بعنوان واقعیت نوشتید
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    0 0
    جهل و عقب ماندگی تمامی ندارد و همچنان عده ای شیطان سفت برای سود جویی
  • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    0 0
    این مال زمان قاجاره دوست عزیز
  • عبدالله IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    0 0
    جناب محمد هادی جعفر پور خدا توفیق تان دهد چه زیبا می‌گویید
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    1 2
    ای زنان ودختران تا خودتون برای خودتون ارزش قائل نشین نباید دست رو دست بذارین منتظر بشین یکی برای حقوق از بر باد رفتتون کاری بکنه درس بخونین، با اراده باشین یه کاری بکنین من خودم ازیه روستای محروم باسختی های فراوان وبامشکلاتی که یه دخترداره درس خوندم و بارتبه‌ی خوب درکنکور قبول شدم والان معلم هستم خودتونو دست کم نگیرین
  • مهرداد IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    0 0
    ازبس فقر فرهنگی توی روستاها زیاد هست و دولت هیچ کاری نمیکنه براشون
  • فرشته IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    1 0
    درود به شرف این وکیل بزرگوار و افسوس بخاطر محبوبه هایی ک زیر بار خرافات نابود شدن وصد لعنت ک حاج نادرهایی ک انسانیت ندارن
  • ب .ش IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    0 0
    حالا خدا رو شکر که بلخره یه مورد به نفع این دختر رای داده شد کاشکی متن رای داده شده هم می گفتین ببینم مثلا چا مجازاتی برای این مرد یا نامرد انجام شده
  • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    0 0
    با اذن پدر میشه. چیزی بنام صیغه محرمیت هم وجود نداره، صیغه عقد دائم داریم و صیغه متعه یا همون موقت.
  • IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    0 0
    اون خطبه خونای پول پرست چی؟!
  • IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    0 0
    خیلی خوشش اومده پول داشته
  • احترام IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    3 0
    آقای جعفر پور از اینکه وکیلی هستید که به انسانیت بیشتر توجه می کنید تا به پول سر تعظیم فرود می آورم و برایتان بهترین هارو آرزومندم
  • رضا IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    1 0
    واقعا آدم زجر میکشه این اخبار را میشنود خدا کسانی که با احساسات دختری بازی میکنند لعنت کند نمیدانم چی بگم به افراد پست واقعا پست واقعا پست
  • IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    0 0
    مگه موقع صیعه خوندن وتعیین مهریه چیزی نمینویسند؟
  • IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    0 0
    خدا لعنت کنه اونی ک سن خر پیرو داره و میخواد ی دختر کم سن و سالو بگیره الان ک چی صیغش کردی خیلی دوس داری برو دختر خودتو صیغه کن مردک
  • زخمی روزگار IR ۰۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    1 0
    از این حاج نادرها ومحبوبه ها کم نداریم وحتی ازشون در میان جنس مخالفشون هم ب وفور پیدا میشن،یعنی خیلی هستن زنهای مکاری همچون حاج نادر ومردهای ساده لوحی ک از سر عشق ویا هر کوفت دیگه ای گول میخورن وبا مهریه های بالا،قرعه ی زندگیشون توی زندانها در میاد.با این قانونهای من درآوردی ک داریم زندانها پره از کلاهبردارانی از زنان ومردان همچون حاج نادر بیشرف وساده لوحهایی بازم متشکل از زن ومرد همانند محبوبه ی بیچاره وفلک زده ای ک قربانی بیشرفی امثال این بیناموسها میشه.
  • حرف حق IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    2 1
    صیغه هم نباشه یا عقد دائم میشن یا اکثرا میرن دوست میشن.فارغ از این جریان،شاهد این هستیم که امروزه یه سری از دختران حتی در شهرهای بزرگ با میل خودشون بخاطر پول میرن مردان مسن پولدا میگیرن چون میخوان به پول زیادی برسن و اگه هم مشکلی براشون هم پیش بیاد فورا مطلوم نمایی میکنن که دوست نداشتیم و مجبور بودیم و راه دیگه ای نداشتیم و خودشون رو بی تقصیر نشون میدن تا اون مرد رو شهوت ران نشون بدن و پول پرستی خودشون رو کتمان میکنن.