۰ نفر
۲۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۸

علی شمس اردکانی

 از صورت مساله اصلی شروع کنیم.ما برای  کشور یک دستورالعمل 1404 داریم که می خواهیم اقتصاد اول منطقه شویم.برای تحقق این امر حتما باید از تقویت بخش انرژی آن هم انرژی اولیه مثل نفت و گاز و پس از آن از طریق کاربری های عمده آن مانند صنعت برق و پتروشیمی وارد شویم.مسلما از فعالیت های سنتی به اهداف 1404 نخواهیم رسید.مسیرما مسیر تکنو بیزینس است که قطعا این امر تنها با تجاری سازی فناوری به دست خواهد آمد از بخش هایی چون بخش  بالادستی و پایین دستی نفت و گاز و بقیه صنایعی که مربوط به این بخش می شود از جمله فرآوری معدنی ،تولید فلزات،تولید ماشین آلات ،حمل و نقل و یکی از بزرگترین اینها چون تولید و مصرف صنعتی برق.

فکر می کنم دشمن با شناسایی همین بخش ها تحریم ها را علیه ایران نوشته است.بنابراین ما باید به شدت مواظب این بخش ها باشیم. مثل وقتی که در بدن انسان یک عضو اصلی مریض است و نباید با باری به هر جهت این عضو را  به حال خودش رها کنیم. به عنوان مثال در شرایط فعلی صنعت پتروشیمی ما با تحریم مواجه است  اما شاهد هستیم که در زمانیکه قصد بر تعدیل قیمت های انرژی گرفته می شود  یک دستورالعملی هم صادرمی شود که قیمت فرآورده های پتروشیمی هم به شش ماه قبل برگردد مثل این است که یکی دستی دستی هدفش محروم کردن بخش پتروشیمی از نقدینگی بوده به نوعی تخلیه سرمایه از یک بخش اقتصادی.

ما باید پیدا کنیم که چه کسی در مسیر تحریم این فشار را بربخش پتروشیمی تحمیل کرده است. در حقیقت کاری که دولت باید در این زمینه انجام دهد پیگیری این مطلب است که چه کسی برای اولین بار چنین پیشنهادی را مطرح کرده است. قطعا شخصی که این پیشنهاد را طرح کرده است یا عامل عوامل تحریم یا نوکر بی جیره مواجب آنهاست.ما نمی توانیم در اقتصاد ملی این آدم را بدون هیچ گونه بررسی رها کنیم حتی اگر این آقا مقام بسیار مهمی در دولت داشته باشد.حضرت امام خمینی(ره) در این زمینه فرمایش بسیار به جایی دارند.ایشان فرمودند گاهی وقتی دشمن می خواهد یک مطلبی را القاء کند به ده واسطه اینکاررا انجام می دهد و مطمئنا در چنین شرایطی نفر آخری که آن را اجرا می کند زیر پرچم اسلام مطلب را القاء خواهد کرد.

یک نمونه دیگر این مساله را می توان در صنعت برق کشور هم مشاهده کرد.وقتی که صنعت برق ما در مقابل تحریم مقاوم شده و می تواند 95 درصد تجهیزات نیروگاه ها ، خطوط انتقال و ... را در داخل  بسازد و حتی صادرات هم داشته باشد ما چرا نقدینگی این بخش را با باری به هر جهت و شوخی گرفتن تخلیه می کنیم.به نحویکه تولید کنندگان تجهیزات صنعت برق کشورچندین هزار میلیارد تومان طلب معلق داشته باشند. البته در این زمینه خوشبختانه مجلس به داد برقی ها رسید ودولت را موظف کرد تا از محل فروش اموال وزارت نیرو 5هزار میلیارد تومان از بدهی پیمانکاران برقی را پرداخت کند. بنابراین براساس اولویت بندی صورت گرفته در اقتصاد کشور باید توجه ما بیشتر به بخش هایی باشد که پویایی اقتصاد کشوررا تضمین می کند.براین اساس باید توجه بیشتر اقتصاد کشور را به بخش تکنوبیزینس جلب کرد  که در ایران به بخش انرژی مربوط می شود اگرچه این امر بخش هایتک را نیز شامل می شود اما به دلیل آنکه هایتک در ایران در مقاله ها و کتاب های مدارس باقی مانده و تا کنون این بخش تجاری سازی نشده است بنابراین تنها بخشی که می توان از طریق آن اقتصاد کشور را پویا کرد بخش انرژی در کشور است .

یکی دیگر از اشتباهاتی که بروکرات ها دارند آن را به اقتصاد ملی تحمیل می کنند مصوبه ای که مجلس آن را به تصویب رسانده برای تجاری سازی فناوری.

 وزارت علوم می گوید که می خواهد 20 هزار شرکت برای لیسانس های بیکار تاسیس کند که تجاری سازی فناوری کند این از نظر علم اقتصاد خنده آور است.به نظر می رسد تعدادی بروکرات در وزارت علوم هستند و می خواهند برای تجاری سازی مملکت تعیین و تکلیف کنند.این بزرگترین جوک اقتصاد ملی است.آدمام هایی که در عمرشان موجب ایجاد اشتغال حتی برای یک نفر نشده اند حتی زیربار امضای یک سفته برای تعهد یک اشتغال نرفته اند و حتی فراتر از آن  برای گرفتن یک وام صنعتی واسطه نشده اند قصد دارند تجاری سازی فناوری را برای کشور برنامه ریزی کنند.در اینجاست که نقش دولت بسیار مهم است. به نوعی دولت نباید بگذارد چنین کاری صورت بگیرد.مسلما هر وزارتخانه ای قصد دارد امپراطوری خودش را بزرگتر کند این وظیفه معاون اول ریاست جمهوری است که مانع شود چنین تضادی بین اقتصاد کشور و بخش دانشگاهی بوجود بیاید.باید ما رودرواستی را کنار بگذاریم.من رسما می گویم آقای رئیس جمهور کسانی که دارند این برنامه را جلوی شما می گذارند قطعا دوستان شما نیستند.می خواهند 20 هزار شرکت با200 تا 300 هزارنفر بیکار بدهکارروی دست دولت بگذارند. مثل قضیه وام های زودبازده یا پول دادن به  دیپلمه های بیکار در اول انقلاب که هنوز هم گلایه هاش ادامه دارد./221/39

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 157909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =