پایگاه اطلاع رسانی علمی متن کاوی نور با هدف ساماندهی و اطلاع رسانی فعالیت‌های مختلف متن کاوی به همت معاونت فنی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی راه‌اندازی شد.

به گزارش خبرآنلاین مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور در بیش از بیست سال فعالیت خود، موفق شد در گام اول با تبدیل منابع مکتوب علوم اسلامی به دادگان متنی دیجیتالی و در گام بعدی با غنی سازی بخشی از این دادگان متنی و با بکار گیری فناوری های رایانه ای در نمایش فاخر و جستجو سریع و ایجاد محیط های پژوهشی، دسترسی پژوهشگران را به محتوای این متون به نحو شگرفی سریع تر و کارآمدتر کند.

در سالیان اخیر مرکز تحقیقات با دراختیارداشتن بزرگترین دادگان دیجیتالی و با توجه به رشد بسیار بالای این دادگان، ایجاب می کرد تا با بهره گیری از فناوری های نوین "داده کاوی" و ایجاد سامانه; های هوشمند "پردازش زبان طبیعی" برای زبان عربی و فارسی، استخراج اطلاعات و غنی سازی علوم اسلامی از دادگان متنی دیجیتالی اسلامی را کارآمدتر سازد. به همین جهت، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی بعنوان یکی از پیشگامان این عرصه با تأسیس «گروه پژوهشی متن­کاوی نور» بدین امر توجه نموده و به دستاوردهایی چون: صرف هوشمند زبان عربی، دسته­بندی خودکار متون، تشخیص روایات مشابه و اعراب­گذاری ماشینی دست یافت. نتیجه بکارگیری این فناوری ها، پژوهشگران را یاری می­کند تا سریع­تر و کارآمد­تر به نتایج پژوهشی مورد نظر خود دست یابند.

مجتبی جعفری هرندی، مدیر بخش تحقیق و توسعه معاونت فنی مرکز نور با اعلام این که همزمان با ولادت امیرمومنان(ع)، پایگاه اطلاع رسانی علمی متن کاوی نور با هدف ساماندهی و اطلاع رسانی فعالیت‌های مختلف متن کاوی به همت معاونت فنی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی راه‌اندازی شد. خبر افزود: این پایگاه در 9 بخش به منظور تببین و اطلاع رسانی آخرین دست آوردهای گروه پژوهشی متن کاوی نور در عرصه پردازش متون اسلامی آغاز به کار کرد.

جعفری هرندی در گفت وگو با رسا ادامه داد: محصولات، اعضای گروه، پروژه ها، مقالات، اخبار، کلاس های آموزشی، کنفرانس ها، نگارخانه و دانلود، از بخش های این پایگاه است.

وی با بیان اینکه بخش های مختلف این پایگاه با توجه به حجم فعالیت های پژوهشی به تدریج تکمیل خواهد شد، اظهارداشت: معرفی محصولات و پروژه های پژوهشی مصوب گروه، ارتباط و هم افزایی با متخصصین، برگزاری نشست های تخصصی و گارگاه های آموزشی از رویکردهای این پایگاه می باشد.

جعفری هرندی در ادامه از بخش محصولات، به عنوان اصلی ترین بخش این پایگاه یاد کرد و افزود: در این بخش شش محصول به صورت آزمایشی و برخط در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

وی گفت: موتور برچسب‌گذاری صرفی زبان عربی، دسته بندی خودکار متون، تشخیص ماشینی روایات مشابه، اعراب گذاری ماشینی، مقالات مشابه، برچسب گذاری ادات سخن متون فارسی از جمله محصولات ارائه شده این گروه پژوهشی می باشد.

لازم به ذکر است، راه اندازی این پایگاه اطلاع رسانی در سمینار اخیر فناوری های پردازش هوشمند متون اسلامی به تصویب رسید و کاربران می توانند مقالات ویژه‌نامه این نشست و ارائه ها متخصصین را از این پایگاه دریافت کنند.

علاقمندان می توانند برای استفاده از محصولات این پایگاه به نشانی اینترنتی http://textmining.noorsoft.org/ و http://labs.noorsoft.org مراجعه کنند.

/6262

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 157700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حامد DE ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۰
    0 0
    فعالیت های مرکز تقیقات رایانه ای حوزه علمیه قم واقعا جای تقدیر و تشکر دارد.