بابک امین‌تفرشی این نمای پانورامای زیبا را در ماه‌گرفتگی کلی اخیر در فیروزکوه ثبت کرده و قرص سرخ ماه گرفته را در کناه اجرام غیرستاره‌ای کهکشان راه‌شیری بر لوح تصویر حک کرده است.

برای مشاهده این عکس در ابعاد بزرگ (3429x1000 پیکسل) حجم 1.2 مگابایت، اینجا را کلیک کنید.
برای مشاهده این عکس در ابعاد متوسط (1600x470 پیکسل و حجم 324 کیلوبایت، اینجا را کلیک کنید

در گوشه راست تصویر، منطقه رو-مارافسای را می‌بینید که سحابی خوش‌رنگی در آنجا جا خوش کرده است. روشن‌ترین ستاره سمت راست که به رنگ زرد مایل به نارنجی می‌درخشد، قلب‌العقرب است، یک غول‌سرخ که شعاعش 800 برابر خورشید است و قرار است تا چند میلیون سال آینده منفجر شود. خوشه ستاره‌ای کروی M4 نیز به فاصله نزدیکی از سمت راست آن مشخص است که یکی از وسیع‌ترین خوشه‌های ستاره‌ای کروی در آسمان زمین به‌شمار می‌رود. این خوشه ستاره‌ای کروی میزبان پیرترین ستارگان کهکشان ماست که عمر برخی از آنها به 12.75 میلیارد سال می‌رسد.

در زیر ماه گرفته، رشته‌ای تاریک را می‌بینید که یک سحابی تاریک است، ابری از مواد میان‌ستاره‌ای که نور مریی را از خود عبور نمی‌دهند و به همین دلیل تاریک به نظر می‌رسد.

در سمت چپ ماه گرفته نیز دو سحابی دیده می‌شوند، سحابی مرداب یا M8 که یکی از بزرگ‌ترین و درخشان‌ترین سحابی‌های نشری قابل مشاهده از زمین است و کمی بالاتر از آن، سحابی سه‌پاره یا M20 که با آن رنگ‌های آبی و سرخ به وضوح قابل تشخیص است.

در انتهای چپ تصویر نیز جسمی بزرگ توجه شما را به خود جلب می‌کند که چیزی نیست جز خوشه ستاره‌ای کروی M22، مجموعه‌ای از چندصدهزار ستاره پیر که در فضایی کروی به قطر حدود 70 سال‌نوری متمرکز شده‌اند.

البته در این منطقه شلوغ کهکشان اجرام غیرستاره‌ای بیشتری نیز دیده می‌شود که برای مشاهده آن‌ها در ابعاد بزرگ‌، می‌توانید اینجا را کلیک کنید.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 157692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۷
    2 0
    دستش درد نکنه. تصویر جالبی هست.
  • hichkas IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۷
    0 0
    مرسی پسر عکست از ....... خوشکلتره
  • محمد IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۷
    2 0
    افرین به این همه هنر..خیلی عالی و واضح بود
  • جوینده CH ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۷
    1 0
    کاش اسم TWAN رو هم درج می کردید در خبرتون. این ظرایف مهم رو جا نندازید. .
  • بدون نام IR ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۱
    2 0
    بسيار زيبااااااااااااااااااااااا