یک کارگردان: هنرجویانم ملتهب‌ترین اتفاقات زندگی‌شان را برایم تعریف کردند

مهر نوشت: ایوب آقاخانی می‌گوید نمایش «مکاشفه شب یلدا» این‌گونه شکل گرفت که ۱۵ هنرجویش او را محرم دانستند و ملتهب‌ترین اتفاقات زندگی‌شان را برایش تعریف کردند.

ایوب آقاخانی، نویسنده و کارگردان تئاتر از اجرای نمایش «مکاشفه شب یلدا» که از امروز، چهارشنبه سوم آذر به کارگردانی او در تالار مولوی روی صحنه می‌رود، گفت. 

او در این مورد توضیح داد: «در طول یک سال و نیم گذشته، از خرداد ۹۹ تا امروز در حال آموزش تئاتر به حدود ۱۸ هنرجو بودم و از میانه راه به این نتیجه رسیدیم که با همین گروه، نمایشی را به ثمر برسانیم و قرار بر این شد که متن نمایشنامه نیز براساس زندگی و تجربیات شخصی خود هنرجویان نوشته شود. در ادامه هر کدام از بچه‌ها به من لطف داشتند، من را محرم دانستند و ملتهب‌ترین اتفاقات زندگی‌شان را برایم تعریف کردند و بعد از آن بود که وارد مرحله دوم یعنی کشیدن نخ تسبیح بین این روایت‌ها، انتخاب بخش‌های مفید و نهایتاً تبدیلش به یک درام منسجم شدم تا به نظر نیاید که نمایشنامه متشکل از داستان چند نفر بوده است.» 

او ادامه داد: «در ادامه هلن بهرامی دستیار همیشگی‌ام که در گروه تئاتر «پوشه» به عنوان نویسنده هم شناخته می‌شود با جدیت و عشق براساس داده‌هایی که من در اختیارش قرار می‌دادم شروع به نگارش متن کرد و در نهایت متنی متولد شد که تا امروز بالغ بر ۱۲ بار بازنویسی شده است. سپس مراحل تمرین و آماده سازی نمایش با ۱۵ نفر از ۱۸ هنرجویانی که از ابتدا با ما بودند شروع شد.» 

سرپرست و موسس گروه تئاتر «پوشه» با اشاره به این که این نمایش را بدون هیچ حمایتی به صحنه برده است، اضافه کرد: «نمایشی که روی صحنه می‌رود برای من جزو عزیزترین و اصیل‌ترین کارهایی است که در طول این سال‌ها به صحنه برده‌ام. در واقع «مکاشفه شب یلدا» یک عشق‌بازی عجیب و غریب با تئاتر به حساب می‌آید چون از یک طرف همه ما دلمان برای اجرای تئاتر تنگ شده بود و از طرف دیگر کار را از صفر و به نیت آموزش و خیلی معلم وار شروع کردم در حالی که آماده‌سازی نمایش برایم پر از چالش جدی بود بر این اساس که آیا اصلاً می‌توانم کسانی را که تا به حال روی صحنه نرفته‌اند، هدایت کنم. «مکاشفه شب یلدا» بی هیچ چشم‌داشت و حمایتی و به صورت کاملاً مستقل و تنها با همراهی امیرحسین حریری مدیر تالار مولوی که این سالن را در اختیار ما قرار داد اجرای خود را از سوم آذر ماه آغاز می‌کند.» 

۵۷۲۵۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1576254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =