۰ نفر
۲۵ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۹

مهر نوشت:

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با عنوان این مطلب که بیش از500 هزار نفر در سال نیازمند خونهای اهدایی هستند، گفت: بیماران تالاسمی باید حدود 20 مرتبه در سال خون دریافت کنند.

دکتر حسن ابوالقاسمی در مراسم روز جهانی اهداکنندگان خون که شب گذشته در تالار وزارت کشور برگزار شد، افزود: بیماران تالاسمی که باید نزدیک به 20 مرتبه در سال خون دریافت کنند، بیماران مزمن کلیوی، افرادی که شیمی درمانی می شوند، کسانی که مورد جراحی قلب قرار می گیرند و مجروحان تصادفها در ردیف مصرف کنندگان دائمی خون قرار می گیرند و اگر خون به هر دلیلی به این گروهها نرسد دچار مشکل جدی می‌شوند.

وی در تشریح جایگاه انتقال خون ایران در خاورمیانه اظهارداشت: شاخص اهدای خون در ایران 25.3 در هر هزار نفر است که بالاترین میزان اهدای خون در منطقه است. در حالی که این شاخص در کشورهای درحال توسعه 3.4 در هر هزار نفر است و سالانه بیماران بسیاری در دنیا به علت کمبود خون و فرآورده‌های خونی جان خود را از دست می دهند.

ابوالقاسمی با اشاره به اینکه 6.5 درصد اهداکنندگان خون را زنان تشکیل می دهند، افزود: در تلاش هستیم برای ترویج اهدای خون در میان جامعه زنان فرهنگ سازی کنیم که تاسیس مراکز مخصوص اهدای خون برای بانوان در شهر قم در همین راستا انجام شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که چند درصد خونهای اهدایی سالم هستند، گفت: شاخصهای ویروسی اهدای خون از سال 85 تاکنون صد درصد بهبود یافته‌اند. به عنوان مثال شاخص ویروس هپاتیت B از 46/0 درصد در سال 85 به 24/0 درصد و شاخص ویروس هپاتیت C از 17/0 درصد به 07/0 درصد رسیده است که نشان می دهد تحول مثبتی در سلامت جمعیت اهداکننده ایجاد شده و سازمان توانسته است با بکارگیری نرم افزارهای قدرتمند، سوابق اهداکنندگان را به خوبی ثبت کند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران در خصوص پروسه تاسیس پالایشگاه پلاسما تاکید کرد: اگر فعالیتها طبق برنامه انجام شوند فاز اول تاسیس این پالایشگاه تا 4 سال آینده تکمیل و به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به استقبال سازمان انتقال خون از تاسیس پالایشگاه پلاسما توسط بخش ‌خصوصی، درباره وضعیت انتقال خون ایران در مقایسه با سایر کشورهای دنیا تشریح کرد: بحث تامین خون در دنیا به یک معضل تبدیل شده است به طوریکه 91 میلیون واحد خون در سال در دنیا جمع‌آوری می‌شود که 50 درصد آن در اختیار 16 درصد جمعیت و 50 درصد دیگر آن در اختیار 84 درصد جمعیت دنیا قرار می‌گیرد و بسیاری از مردم به خون و فرآورده‌های خونی دسترسی ندارند.

در جشن روز جهانی اهداکنندگان خون که شب گذشته در تالار وزارت کشور برگزار شد، از 22 اهداکننده با سابقه بیش از 100 مرتبه اهدای خون تقدیر شد.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 157496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =