روسای جمهور ایران و چین با یکدیگر ملاقات کردند. در ادامه روایت وزیر امور خارجه کشورمان و سخنان رئیس جمهور چین به نقل از خبرگزاری رسمی چین می آید.

صالحی نظر رییسان‌جمهوری ایران و چین را در بسیاری از مسایل بین‌المللی نزدیک به هم دانست و تصریح کرد: مقرر شد نمایندگان دو کشور رایزنی‌های مداومی در این خصوص داشته باشند. 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به دیدار رییسان‌جمهوری ایران و چین این دیدار را بسیار سازنده و خوب توصیف کرد و گفت: روابط تهران و پکن راهبردی و چشم‌انداز آن بسیار روشن است. 

علی اکبر صالحی شامگاه سه شنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در حاشیه دیدار رییس جمهوری با ایرانیان مقیم قزاقستان افزود: در دیدار روسای‌جمهور ایران و چین مسایل و تحولات منطقه شمال آفریقا و غرب آسیا مطرح شد و مورد ارزیابی قرار گرفت. 

صالحی نظر روسای جمهوری ایران و چین را در بسیاری از مسایل بین‌المللی نزدیک به هم دانست و تصریح کرد: مقرر شد نمایندگان دو کشور رایزنی های مداومی در این خصوص داشته باشند. 

وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه امسال چهلمین سالگرد روابط ایران و چین است، گفت که دو کشور بدین مناسبت جشن‌های مفصلی برگزار می کنند. 

صالحی افزود: براین اساس امسال نقطه عطفی در تعمیق و گسترش روابط بین تهران و پکن تلقی می‌شود. 

وی تصریح کرد: در دیدار روسای جمهوری ایران و چین ، روابط اقتصادی و تجاری دو کشور مورد بررسی قرار گرفت و دو طرف بر تسریع پروژه‌هایی که توسط چین در ایران اجرا می‌شود، تاکید کردند. 

به گفته وزیر امور خارجه ایران قرار شد نمایندگان ویژه‌ای از سوی دو کشور در این زمینه تعیین و معرفی شوند. 

صالحی در ادامه این گفت‌وگو به ملاقات رییس جمهوری ایران با همتای قزاقستانی خود اشاره کرد و گفت که در این ملاقات مسائل دو جانبه و تحولات منطقه مورد بررسی قرار گرفت و ارزیابی شد. 

وی با بیان اینکه در این دیدار موضوعات مربوط به جهان اسلام نیز بررسی شد، خاطرنشان کرد: قزاقستان در آینده نزدیک ریاست سازمان کنفرانس اسلامی را برعهده می گیرد. 

رئیس جمهور چین: ایران باید گامهایی قابل توجه برای اعتماد‌سازی بردارد
رییس‌جمهور چین در دیدار با محمود احمدی‌نژاد اعلام کرد که مذاکرات بهترین راه برای تضمین حق ایران برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای است. 

خبرگزاری شینهوا گزارش داد که هو جینتائو، رییس‌جمهور چین روز سه‌شنبه در دیدار با محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور ایران در آستانه نشست سازمان همکاری شانگهای در قزاقستان گفت که ایران باید "گام‌هایی قابل توجه" برای اعتماد‌سازی و "ارتقاء روند گفت‌وگو" بردارد. 

به گزارش خبرگزاری رویترز هو گفت: این امر نه تنها به نفع طرف ایرانی است، بلکه برای وضعیت کلی صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه نیز فایده دارد. 

رویترز گزارش داد که احمدی‌نژاد در گفت‌وگو با همتای چینی‌اش گفت که کشورش آماده است به مذاکرات با گروه 1+5 (پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل متشکل از آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین به علاوه آلمان) برگردد. 

احمدی‌نژاد در عین‌حال اخیرا اعلام کرد که هیچ مشوقی نمی‌تواند ایران را متقاعد به کنار گذاشتن فعالیت‌های غنی‌سازی‌اش کند.

/27213

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 157455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۵
    0 0
    برای روابط چهل ساله با چین می خوایم به جشن و پایکوبی بپردازیم؟ روابطی که به نفع چین بوده و نه ایران؟ چین هم برامون دستورالعمل صادر می کنه؟ خاک بر سرمون که چقدر بدبخت شده ایم.