مدیرعامل خانه سینمای ایران در مراسم جشن منتقدان و نویسندگان تاکید کرد برخی سینماگران زمانی که می‌خواستند فیلم بسازند شروع به گلایه از خانه سینما می‌کردند.

به گزارش خبرآنلاین، محمدمهدی عسگرپور دوشنبه شب یکی از سخنرانان پنجمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران بود.

او با ابراز خوشحالی از حضور در این مراسم گفت: «شورای مرکزی انجمن منتقدان انصافا در دو سه سال اخیر فعالیت خوبی داشتند و تراز بسیار خوبی از خود به جا گذاشته که در گروه‌های بعد از ما که عهده‌دار مسئولیت می‌شوند لحاظ خواهد شد. همه دوست دارند نظر منتقدان را درباره آثارشان بدانند و برگزاری چنین مراسمی به قوام سینمای ایران کمک می‌کند.»

او با تشبیه سینمای ایران به کوه یخ گفت: «عزیزی سینمای ایران را به کوه یخ تشبیه کرده بود. مراد او شکل و شمایل آن بود که هرچه به آن نزدیکتر می‌شویم با حجم بزرگی روبرو خواهیم شد که با تصوراتمان برابر نیست. خانم محققی هم در زمان مسئولیت‌داری من در فارابی از ایتالیا به ایران آمده بود درباره سینمای ایران تحقیق می‌کرد. او هم همین تعبیر را از سینما داشت و می‌گفت سینمای ایران شمایلی دارد که بیننده را به اشتباه می‌اندازد، اما وقتی به آن نزدیک می‌شوید آن را بهتر درک می کنید.»

او ادامه داد: «شاید آن سال‌ها این سخن را بیان شاعرانه‌ای در نظر می‌گرفتم، اما وقتی کار اجرایی می‌کنیم می‌توانیم شرایط را بهتر بینیم و این تعبیر را به خوبی دریابیم. وقتی با بعضی بخش‌های دولتی مواجه می‌شویم این تعبیر را می‌توانیم به کار ببریم.»

عسگرپور ادامه داد: «سینما فرهنگی غنی و دوست داشتنی است که گاهی دچار مشکلات تاریخی می‌شود، اما در مجموع افتخار به آن‌چه داریم گزافه نیست. وضعیت سینما نسبت به سایر حوزه‌ها از جمله اقتصاد و صنعت بهتر است.»

مدیرعامل خانه سینما با تاکید بر اینکه باید به سینما توجه زیادی صورت بگیرد، گفت: «لزوم توجه به این بخش در حال حاضر بیش از زمان‌های دیگر است. زمانی که فارابی بودم عزیزی می‌گفت مراقب خودتان باشید و قدر خودتان را بدانید. وقتی این جمله را می‌شنویم تصور می‌کنیم تهدیدی وجود دارد، اما باید خیلی مراقب باشیم چون دوره خاصی را می‌گذرانیم.  بخشی از بیماری‌هایی که از گذشته وجود داشته و آزاردهنده است امروز خود را بیشتر نشان می‌دهد و باید آن‌ها را بشناسیم و به هم کمک کنیم.»

او ادامه داد: «بعضی از دوستان به دلایلی که ریشه‌اش را در اقتصاد سینما می‌دانیم رفتارهای سینوسی از خود نشان می‌دهند و بی‌جهت شروع به بدو بیراه گفتن می‌کنند. وقتی علت را می‌پرسیم می‌گویند قرار است فیلمی را شروع کنند . این موضوع آن‌قدر گسترش پیدا کرده که تبدیل به بیماری فرهنگی شده، اما امروز وضعیت در سینما به گونه‌ای شده که برای انواع و اقسام بیماری‌ها در درون خودمان متخصص داریم و فقط احتیاج به همگرایی هست و باید تلاش کنیم دلسوزانه نقد کنیم.»

عسگرپور گفت: «البته این به معنای بی‌خود و بی‌جهت تعریف کردن از خود نیست، اما همه آن‌ها را باید در محدوده همگرایی ببینیم. ممکن است روزهای سختی در پیش داشته باشیم و بیماری‌ها به شکل جدی‌تر بروز کرده و ما را درگیر کنند. امیدواریم بتوانیم برنامه‌هایمان را با موفقیت اجرا کنیم و در روزهایی که حال خیلی بخش‌ها خوب نیست سینما حالش خوب باشد.»

متن کامل گزارش مراسم پنجمین جشن منتقدان سینمایی را اینجا بخوانید.

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 157286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =