۱ نفر
۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۹
نگاهی به خودروهای 3 سیلندر بازار

این روزها مصرف بنزین خودروها برای شهرنشینان به چالش بزرگی تبدیل شده است، به طوری‌که معطلی چند ساعته در ترافیک،‌ باعث تلف شدن بنزین و افزایش هزینه‌ها می‌شود.

برهمین اساس یکی از فاکتورهای مهم در خرید خودرو کارکرده، مصرف سوخت است. با نگاهی به لیست خرید خودرو باما با انواع خودروهای 3 سیلندر مواجه می‌شوید، که برحسب بودجه می‌توایند آن‌ها را خریداری کنید. این دسته از خودروها به خاطر مصرف سوخت پایین به نوعی دوست جیب شما محسوب می‌شوند. همچنین از آنجایی که عمدتا ساخت برندهای معتبر هستند، کیفیت ساخت بالا و عملکرد خوبی دارند.

  1. ب‌ام‌و  i8

  • مشخصات پیشرانه: 3 سیلندر توربوشارژ با موتورالکتریکی
  • قدرت: 357 اسب‌بخار
  • مصرف سوخت ترکیبی: 2.1 لیتر در صد کیلومتر

با نگاهی به اخبار روز خودرو، آی 8 را می‌توان از نظر طراحی و تکنولوژی پرچمدار خودروهای ب‌ام‌و دانست. در سال‌های 2015 و 2016 شرایطی پدید آمد که تعداد قابل توجهی ب‌ام‌و i8 به شکل غیرشرکتی و از طریق واردکنندگان متفرقه به ایران وارد شدند و پس از چند ماه کشمکش مجوز شماره‌گذاری دریافت کردند. خودروهای مذکور در نهایت با حواشی زیاد و قیمتی نجومی در بازار عرضه شدند، اما رفته‌رفته از جذابیت این مدل کاسته شد، افت قیمت زیاد به دلیل نبود خدمات پس از فروش یکی از مسائلی است که برای خودروی پیشرفته ب‌ام‌و در ایران مسئله‌ساز شد و از این رو در سال 2017 دیگر هیچ نمونه از i8 به کشورمان راه نیافت.

  2. ب‌ام‌و 218i  اکتیوتورر

  • مشخصات پیشرانه: 3 سیلندر توربوشارژ 1.5 لیتری
  • قدرت: 136 اسب‌بخار
  • مصرف سوخت ترکیبی: 5.3 لیتر در صد کیلومتر

علیرغم شکست سری سه GT در بازار ایران، در سال 2017 شاهد عرضه محدود مدل MPV برمبنای سری 2 بودیم. مدلی که با پسوند اکتیور شناخته می‌شود و در ضعیف‌ترین مدل بنزینی قابل عرضه در قالب تیپ 218i به بازار ایران راه یافته است و از این نظر نیز جذابیت چندانی برای خانواده‌های طالب هیجان ندارد. از این رو می‌توان گفت که سری 2 اکتیو توور به عنوان یک خودرو چند منظوره گران‌قیمت و تقریبا لوکس نمی‌تواند در زمینه رفع نیاز مشتریان ایرانی چندان موفق عمل کند و در زمره خودروهای ناموفق وارد شده به کشورمان قرار دارد.

نگاهی به خودروهای 3 سیلندر بازار

  3. مینی کوپر

  • مشخصات پیشرانه: 3 سیلندر توربوشارژ 1.5 لیتری
  • قدرت: 136 اسب‌بخار
  • مصرف سوخت ترکیبی: 4.8 لیتر در صد کیلومتر

از هر شخصی بپرسید یک هاچ‌بک اروپایی نام ببر، نخستین گزینه‌ای که به ذهنش می‌رسد مینی است؛ خودرویی که قدمت آن به 1959 میلادی برمی‌گردد. نسل سوم مینی در 2014 شکل گرفت؛ نسلی که بسیاری از کمبودهای گذشته مینی دیگر در آن دیده نمی‌شد. مینی کوپر در ابتدا با مدل‌های 2012 و 2013 توسط برخی واردکننده‌های متفرقه به ایران آمد سپس در سال 2018 شاهد حضور نسخه‌های شرکتی آن بودیم. پیشرانه قدرتمند، کیفیت ساخت بالا، سواری نرم و تجهیزات کابین این آلمانی مثال‌زدنی است.، اما شرایط عرضه‌اش در ایران خوب پیش نرفت.

  4. دی‌اس 3

  • مشخصات پیشرانه: 3 سیلندر توربوشارژ 1.2 لیتری
  • قدرت: 109 اسب‌بخار
  • مصرف سوخت ترکیبی: 4.6 لیتر در صد کیلومتر

تنها مدلی از محصولات DS که از نظر ساختار فنی متفاوت با سایرین شکل گرفته، DS3 است که به عنوان یک هاچ بک لوکس و خودرو شهری خانواده‌های مرفه در زمستان 95 به بازار خودرو کشورمان معرفی شد. با این وجود در بازاری که عموم مشتریان به خودروهای کراس‌اور و سدان‌های خانوادگی تمایل نشان می‌دهند، میزان استقبال از هاچ بک سه دری با قیمتی بالا چشمگیر نیست. در این سگمنت پیشتر خودروهای جالبی نظیر فیات 500 یا آلفارومئو میتو نیز در بازار ایران با شکست مواجه شدند.

نگاهی به خودروهای 3 سیلندر بازار

  5. میتسوبیشی میراژ

  • مشخصات پیشرانه: 3 سیلندر 1.5 لیتری
  • قدرت: 79 اسب‌بخار
  • مصرف سوخت ترکیبی: 4.6 لیتر در صد کیلومتر

خودروسازان ژاپنی در زمینه تولید محصولات اقتصادی و بادوام سرآمد هستند و مدل میراژ در بین خودروهای ساخت میتسوبیشی نقش ارزان‌ترین و اقتصادی‌ترین محصول را بازی می‌کند. سال 2015 این مدل برای نخستین بار در بازار کشورمان عرضه شد و البته به دلیل ظاهر نه چندان جذاب، مشخصات نسبتا ضعیف فنی و آپشن‌های رفاهی اندک، با استقبال چندانی مواجه نشد. اندکی بعد از اوایل سال 2017 (زمستان 95) مدل فیس‌لیفت میراژ با طراحی ظاهری متفاوت و جذاب‌تر، آپشن‌های رفاهی بیشتر و اصلاح اندک مشخصات فنی به ایران رسید و مورد توجه نسبی مشتریان قرار گرفت. هرچند در مجموع می‌توان گفت که خرید هاچ بک ریزنقش وارداتی با چنین قیمتی از دید بسیاری افراد منطقی به نظر نمی‌رسد.

  6. ام‌وی‌ام 110S

  • مشخصات پیشرانه: 3 سیلندر 1 لیتری
  • قدرت: 68 اسب‌بخار
  • مصرف سوخت ترکیبی: 4.2 لیتر در صد کیلومتر

نام مدل 110 مدیران‌خودرو که محصولات خود را با برندهای MVM و چری در بازار ایران عرضه می‌کند، وقتی به سر زبان‌ها افتاد که پس از توقف عرضه دوو ماتیز توسط کرمان‌موتور، مشابه چینی آن تحت عنوان ام‌وی‌ام 110 وارد بازار شد، این مدل در حدود 10 سال روی خط تولید قرار داشت تا زمانی که در تابستان سال 94، مدیران‌خودرو نسل دوم MVM 110 را با پسوند S در ایران معرفی کرد، خودرویی که علی‌رغم بروزرسانی گسترده فنی و بهبود مشخصات ایمنی، همچنان از پیشرانه 3 سیلندر خطی به حجم یک لیتر نیرو می‌گیرد و رقیب نسبتا گران‌قیمتی برای پراید به‌عنوان یک خودرو شهری تلقی می‌شود، با این وجود قیمت‌گذاری 110 در نهایت به شکلی انجام شد که این مدل عملا در رده قیمتی خودروهایی نظیر خانواده پژو 405، سمند و 206 قرار گرفت و همین مسئله بر بازار فروش نسل دوم 110 در کشورمان تاثیر منفی محسوسی گذاشت.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1571441

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =