وی گفت: «یکی از مهمترین چالشها ترک تحصیل و بازماندن از تحصیل دانشآموزان در برخی مناطق است. در حال حاضر آمارها نشان میدهد حدود ۲۱۰ هزار دانشآموز دوره ابتدایی و در حدود ۷۶۰ هزار دانشآموز دوره متوسطه، تارک تحصیل داریم که این یک آسیب جدی است و باید برای آن برنامه داشته باشیم و بر آن تمرکز کنیم.»
ظاهرا وی در ادامه افزوده است: «"ناکارآمدی برنامه درسی" در نظام تعلیم و تربیت یک چالش درسی است و ما هرگز نخواهیم توانست با این برنامه درسی به سمت انسان تراز سند تحول بنیادین برویم، این بدین معنی نیست که محتواهای درسی اشکال دارد خوشبختانه با تلاش همکاران سازمان پژوهش و برنامهریزی درسی میتوان ادعا کرد که محتواهای درسی عالی است ولی فرآیند آموزش برنامههای درسی، فرآیند «حافظه محور» است و نه تربیت محور و این چالش بسیار بزرگی است.»
کاظمی چالش بعدی را افت کیفیت آموزشی دانست و گفت: «در دوران کرونا همه دنیا با کاهش کیفیت آموزشی روبرو شدند ولی صحبت من در مورد کیفیت پایین آموزشی در دوران قبل از کرونا است که مهارت خواندن، نوشتن و سواد مهارتی در آموزش و پرورش، حتی در آن دوران هم از کیفیت بالایی برخوردار نبود.»
من این نقل قول ها را از اینجا آورده ام: ترک تحصیل ۹۷۰ هزار دانشآموز
وقتی مطالب ایشان را خواندم؛ فرمایش های آقای سرپرست را اینجور در ذهنم خلاصه کردم:
یک. دانش آموزان یا در سیستم آموزشی می مانند یا نمی مانند.
دو. اگر نمانند؛ که تعداد زیادی اینگونهاند، طبیعتا این یک مشکل و تهدید است و باید برای آن فکری کنیم و آنها را به سیستم بر گردانیم.
سه. اگر هم بمانند یا آنها که رفته اند، اگر برگردند؛ ما نه برنامه درسی کارآمدی داریم و نه کیفیت آموزش قابل قبولی.
چهار. و این افت کیفیت هم فقط متاثر از کرونا و محدود به این دوره نیست؛ بلکه ما پیش از کرونا هم آموزش و پرورش درست و حسابی نداشتیم.
جناب سرپرست، شما که همه راهها را بستید. چه باید کرد، وقتی "از هر طرف که رفتم، جز وحشتم نیفزود..."؟
آقای سرپرست یکی از راه حل های برون رفت از این وضع را به کارگیری «نیروهای با مهارت بالا» دانسته اند و گفته اند که «باید دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی را در این مورد تقویت کنیم و "تنها" این دو دانشگاه را مسیر ورودی به آموزش و پرورش قرار دهیم.»
لطفا آقای سرپرست بفرمایند که چگونه کمبود ۲۰۰ هزار تایی معلم را می توان در زمان کوتاه، فقط از این دو مسیری که خودشان نیازمند ارتقا و بازسازی هستند تامین کرد؟
و بفرمایند که آیا شیوهنامه ساماندهی نیروی انسانی که چندی پیش خود ایشان ابلاغ کردند در تناقض با این نسخه انحصاری برای تامین معلم و مربی نیست؟
نظر شما