۶ نفر
۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۲
کاش یک راه امیدبخش در آموزش و پرورش باقی می‌گذاشتید

سرپرست آموزش و پرورش گفته است که در آموزش و پرورش با چالش‌های جدی روبرو هستیم.

وی گفت: «یکی از مهم‌ترین چالش‌ها ترک تحصیل و بازماندن از تحصیل دانش‌آموزان در برخی مناطق است. در حال حاضر آمارها نشان می‌دهد حدود ۲۱۰ هزار دانش‌آموز دوره ابتدایی و در حدود  ۷۶۰ هزار دانش‌آموز دوره متوسطه، تارک تحصیل داریم که این یک آسیب جدی است و باید برای آن برنامه داشته باشیم و بر آن تمرکز کنیم.»

ظاهرا وی در ادامه افزوده است: «"ناکارآمدی برنامه درسی" در نظام تعلیم و تربیت یک چالش درسی است و ما هرگز نخواهیم توانست با این برنامه درسی به سمت انسان تراز سند تحول بنیادین برویم، این بدین معنی نیست که محتواهای درسی اشکال دارد خوشبختانه با تلاش همکاران سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی می‌توان ادعا کرد که محتواهای درسی عالی است ولی فرآیند آموزش برنامه‌های درسی، فرآیند «حافظه محور» است و نه تربیت محور و این چالش بسیار بزرگی است.»

کاظمی چالش بعدی را افت کیفیت آموزشی دانست و گفت: «در دوران کرونا همه دنیا با کاهش کیفیت آموزشی روبرو شدند ولی صحبت من در مورد کیفیت پایین آموزشی در دوران قبل از کرونا است که مهارت خواندن، نوشتن و  سواد مهارتی در آموزش و پرورش، حتی در آن دوران هم از کیفیت بالایی برخوردار نبود.»

من این نقل قول ها را از اینجا آورده ام: ترک تحصیل ۹۷۰ هزار دانش‌آموز

وقتی مطالب ایشان را خواندم؛ فرمایش های آقای سرپرست را این‌جور در ذهنم خلاصه کردم:

یک. دانش آموزان یا در سیستم آموزشی می مانند یا نمی مانند.

دو. اگر نمانند؛ که تعداد زیادی این‌گونه‌اند، طبیعتا این یک مشکل و تهدید است و باید برای آن فکری کنیم و آنها را به سیستم بر گردانیم.

سه. اگر هم بمانند یا آن‌ها که رفته اند، اگر برگردند؛ ما نه برنامه درسی کارآمدی داریم و نه کیفیت آموزش قابل قبولی.

چهار. و این افت کیفیت هم فقط متاثر از کرونا و محدود به این دوره نیست؛ بلکه ما پیش از کرونا هم آموزش و پرورش درست و حسابی نداشتیم.

جناب سرپرست، شما که همه راه‌ها را بستید. چه باید کرد، وقتی "از هر طرف که رفتم، جز وحشتم نیفزود..."؟

آقای سرپرست یکی از راه حل های برون رفت از این وضع را به کارگیری «نیروهای با مهارت بالا» دانسته اند و گفته اند که «باید دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی را در این مورد تقویت کنیم و "تنها" این دو دانشگاه را مسیر ورودی به آموزش و پرورش قرار دهیم.»

لطفا آقای سرپرست بفرمایند که چگونه کمبود ۲۰۰ هزار تایی معلم را می توان در زمان کوتاه، فقط از این دو مسیری که خودشان نیازمند ارتقا و بازسازی هستند تامین کرد؟ 

و بفرمایند که آیا شیوه‌نامه ساماندهی نیروی انسانی که چندی پیش خود ایشان ابلاغ کردند در تناقض با این نسخه انحصاری برای تامین معلم و مربی نیست؟

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1571062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • انسان IR ۰۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
    0 0
    خوبه که سر پرست هستید اینقدر مو شکافانه نظر دادید وگرنه اگر پست وزارت چهار ساله به شما محول می شد نه تنها هیچ نقصان وکم وکاستی در هیچ مورد وجود نداشت دور اخر چهار سال کلی دستاورد ابکی،دوغی،هم جمع بندی،وتر جیع بند خداحافظی شما بود کما اینکه این رویه بیمار گونه سالهاست در این وزراتخانه به اسم وزین لانه کرده و پایانی برایش متصور نمی باشد ،.
  • مریم IR ۰۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
    0 0
    به عنوان یک‌معلم ۲۷ سال خدمت عرض می کنم.وقتی فقر اقتصادی بی داد می کند .نمی توانیم برای ریشه کن کردن فقر فرهنگی ووتوسعه ی فرهنگ و علاقه به کتاب خوانی و سواد در معنی خاص آن یعنی خواندن و نوشتن برنامه ریزی کنیم.دانش آموز گرسنه در مدرسه نمی نماد بلکه در سطل های زباله بازیافت ها راجمع می کند.دانش آموزی که اولیا او بیش از ۱۲ ساعت کار می کنند و روزانه کمتر از ۵ ساعت با آنها رخ به رخ می شود را نمی توان از نظر درسی رصد کرد .دانش آموزی که لباس ندارد برایش کتاب داستان نمی خرند .دانش آموزی که کفش سوراخ به پا دارد و انگشتانش یخ زده دلش غش می رود ریلض یاد نمی گیرد . دانش آموزی که صاحب خانه دیشب به خاطر اجاره پدرش را تهدید کرده توان حفظ کردن شعر سعدی را ندارد. چرا مسئولین خودشان را به حماقت زدند. تا کی می خواهیم . جمله ی به اصطلاح پر از کلمه های شیک و فانتزی بنویسم و هیزچالش چالش کنیم .سند تحول بنیادین باید برای زندگی مردم نوشته شود .بفهمید عالیجنابان سیر از همه جا بی خبر
  • IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
    0 0
    فقط معلم ها کارشون دادن استرس با کلمه امتحان همین تربیت صفر
  • مصطفی IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
    0 0
    بر اساس وظایف انسانی و تشکیلاتی خود یادآور می‌شویم: 1 – آقای فیاضی تجربیات موثری در حوزه تعلیم و تربیت ندارند. 2 – آقای فیاضی بیش از نسبت با آموزش و آموزش فردي حوزوي بوده و شناخت كمتري نسبت به اهداف آموزش و پرورش دارد . 3 – رشته تحصیلی ایشان ارتباط نزدیکی با تخصص‌های مورد نیاز در حوزه آموزش و پرورش ندارد. 4 - ایشان فاقد تجربیات مدیریتی موفق‌اند و به موضوع روابط انسانی موثر که سازنده تار و پود انگیزشی در سازمان بزرگ آموزش و پرورش است؛ واقف نیستند. 5 – تنها وزیری موجه، محبوب و با اراده و متعهد ترجيحا از بدنه می‌تواند، گره گشایی نماید. ما به عنوان دبیران کل تشکل‌ها، ضمن مخالفت صریح با وزارت آقای فیاضی، از کمیسیون معزز آموزش و پرورش که عمدتا فرهنگی هستند؛ ضمن تشکر از همراهی سازنده آنان در موضوع رتبه‌بندی معلمان و نیز عدم پذیرش وزیر پیشنهادی سابق؛ در خواست داریم همچنان حساسیت فرهنگیان را دریابند لذا شایسته است تا از انحصار یک جناح و یک خط فکر رادیکال انقیاد طلب، خارج و حرفه‌ای اداره شود.
  • سامان پور IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
    0 0
    آقای حاجی بابایی وزیر کنید هم سابقه داره هم آدم فرهیخته ای هستن
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    0 0
    آقای سرپرست بفرمایند فارغ التحصیلان دانشگاههای عالی چه ایرادی دارند وقتی که در این دانشگاه هها نیروی بهتر از شهید رجایی و فرهنگیان هست چرا باید با هزینه سازی بیشتر فقط از دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی معلم استخدام کرد
  • IR ۰۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    0 0
    کاش یک راه برای عزت و آبروی معلم باقی میگذاشتید معیشت معلمان. آبروی معلمان. اعتبار معلمان. از بین رفته. معلم چن شغله دیگر بفکر تدریس نیست.