کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، دیروز با وزیر علوم درباره دو موضع مهم آموزشی جلسه داشت؛ دانشگاه ایرانیان و دانشگاه تک جنسیتی

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتگویی با فارس، از تاکید اساسنامه دانشگاه ایرانیان به همکاری با مذاهب بودا و هندو خبر داده است. مهمترین بخش های این گفتگو را بخوانید؛

- در بخش سیاست‌های کلان اساسنامه دانشگاه جامع بین‌المللی ایرانیان به ایجاد فضای همکاری‌های آموزشی با حضور هر قوم و مذهبی تأکید شده است و حتی اعلام شده مذهب‌های هندو و بودا می‌توانند با این دانشگاه همکاری داشته باشند که این امر مغایر قانون اساسی است.

- در تاریخ 29 خرداد سال 89 وزارت علوم نامه‌ای را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال می‌کند که در این نامه درخواست شده است تا با تأسیس دانشگاه جامع بین‌المللی ایرانیان موافقت شود. البته در این نامه قید شده بود که این امر با موافقت و دستور رئیس‌جمهور انجام شده است که در نهایت این نامه در 31 خرداد سال 89 در شورای عالی انقلاب فرهنگی به ثبت می‌رسد و پس از آن به دلیل مشکلاتی که در اساسنامه دانشگاه جامع بین‌المللی ایرانیان بود این بحث از دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی خارج می‌شود و بنابراین این موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح نمی‌شود.

- در اساسنامه دانشگاه جامع بین‌المللی ایرانیان و در بخش سیاست‌های کلان این دانشگاه به ایجاد فضای همکاری‌های آموزشی از هر قوم و مذهب تأکید شده است و هر مذهبی که بین‌المللی است حتی اعلام شده است که مذهب‌های هندو و بودا می‌توانند با این دانشگاه همکاری داشته باشند و فقط فرقه‌های ضاله نمی‌توانند همکاری داشته باشند در حالی که در این خصوص قانون اساسی کشورمان تنها مذاهب رسمی را قبول دارد و در نتیجه این بخش از اساسنامه دانشگاه ایرانیان مغایر قانون اساسی بود.

- در بخش دیگری از اساسنامه این دانشگاه، جذب تمامی مؤسسات غیردولتی در این دانشگاه مورد تأکید قرار گرفته است. در ادامه روند تأسیس دانشگاه ایرانیان، بحث تأسیس این دانشگاه در داخل و یا خارج تهران مطرح بود که باید توجه داشت تأسیس دانشگاه در تهران با موافقت شورای عالی انقلاب فرهنگی میسر است اما تأسیس دانشگاه در خارج از تهران با مجوز وزارت علوم و گذراندن مراحل قانونی امکان‌پذیر است.

- در وزارت علوم فرآیند صدور مجوز برای تأسیس دانشگاه به این شکل است که در ابتدا نیاز‌سنجی مطرح می‌شود و سپس معرفی اعضای هیأت امنا، هیأت مؤسس، اساسنامه و معرفی رشته‌ها و مقاطع تحصیلی مطرح می‌شود.

- در دانشگاه جامع بین‌المللی ایرانیان 2 طرح متفاوت مطرح شده است که در ابتدا طرحی به وزارت علوم ارسال می‌شود تا این دانشگاه در خارج از تهران تأسیس شود که در این صورت مجوز تأسیس این دانشگاه بر عهده وزارت علوم و شورای عالی گسترش آموزش عالی بود و وزارت علوم تنها نیاز‌سنجی این دانشگاه را تأیید کرده است.

- اعضای هیأت مؤسس دانشگاه جامع بین‌المللی ایرانیان اشخاص حقوقی اعم از علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه، لطف‌الله فروزنده معاون توسعه مدیریت و سرمایه‌انسانی‌ رئیس‌جمهور، ابراهیم عزیزی معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور، حمید بقایی معاون اجرایی رئیس‌جمهور، اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر رئیس‌جمهور و محمدشریف ملک‌زاده دبیرکل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور هستند.

- در ابتدا بحث دانشگاه ایرانیان در خارج از تهران مطرح شده بود اما در طرحی دیگر اعلام می‌‌شود که تأسیس‌کنندگان این دانشگاه قصد دارند در تهران نیز فعالیت داشته باشند که وزیر علوم اعلام می‌کند با توجه به اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی باید مجوز تأسیس این دانشگاه را در تهران صادر کند، تأسیس این دانشگاه در تهران باید متوقف شود.

- کلید اولیه تأسیس دانشگاه ایرانیان در ابتدا توسط رایزن فرهنگی ایران در امارات زده شد و وی طی نامه‌ای به وزارت علوم اعلام می‌کند با توجه به جمعیت 6 تا 8 میلیونی ایرانیان خارج از کشور، نیازمند تأسیس دانشگاهی با این عنوان هستیم که در ادامه ملک‌زاده پیگیر تأسیس این دانشگاه می‌شود و برای تأسیس آن از وزارت علوم درخواست می‌کند.

- در 27 شهریور سال 89 شورای گسترش آموزش عالی با کلیات طرح تأسیس دانشگاه ایرانیان موافقت به عمل می‌آورد و در نهایت موافقت اصولی با تأسیس این دانشگاه انجام می‌شود.

- در جلسه امروز کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، معاون آموزشی وزیر علوم نیز حضور داشت و اعلام داشت که پرونده تأسیس این دانشگاه 3 تا 4 ماه بر روی میز بود و مشغول بررسی جوانب آن بودیم. وزیر علوم و معاون وی در این جلسه اعلام کردند که آنچه مربوط به وزارت علوم است، تأیید نیاز‌سنجی دانشگاه ایرانیان بوده است که این امر انجام شده است اما اقدامات دیگر خارج از چارچوب وزارت علوم در خصوص این دانشگاه انجام نشده است.

- وزیر علوم معتقد بود که حضور اشخاص حقوقی در هیأت مؤسس دانشگاه‌ها سابقه داشته است و دانشگاه آزاد نیز زمانی که تأسیس شد، اعضای حقوقی هیأت مؤسس آن بودند و از نظر وزارت علوم حضور افراد حقوقی در هیأت مؤسس دانشگاه‌ها منعی ندارد و تنها باید یک نفر از روحانیون حوزه علمیه و 4 نفر با تحصیلات دکتری در هیأت مؤسس حضور داشته باشند.

- در حال حاضر تأسیس این دانشگاه در تهران متوقف شده است اما تأسیس آن در خارج از تهران به قوت خود باقی است و در این خصوص وزارت علوم تنها به نیازسنجی این دانشگاه رأی و نظر داده است و روند تأسیس این دانشگاه فرآیند طولانی خواهد داشت که آن هم باید در مجاری قانونی انجام شود.

- چطور می‌شود یک دانشگاه در همه مقاطع و رشته‌های تحصیلی دانشجو بپذیرد؟ که وزیر علوم اعلام کرد در این خصوص اقدامی انجام نداده است اما اگر قرار است رشته تحصیلی در دانشگاهی تأسیس شود باید هیأت علمی آن موجود باشد.

- وزیر علوم گفت که منظور ما از تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها این است که پسران و دختران با اتوبوس‌های جداگانه به دانشگاه و خوابگاه بروند و خوابگاه‌ها جدا باشد. در صورت امکان نیز کلاس‌هایی که امکان جدا شدن دانشجویان دختر از پسر را دارد جدا شوند اما اینکه اعلام می‌شود قصد داریم در دانشگاه‌ها دیوار بکشیم درست نیست.

- وزیر علوم در این جلسه تأکید داشت که به هیچ عنوان قصد ندارد در دانشگاه‌ها دیوار بکشد بلکه وزارت علوم سعی دارد فضایی در دانشگاه‌ها ایجاد کند که آرامش برپا باشد و به دغدغه‌های دانشجویان پاسخ داده شود.

- در خصوص طرح دانشگاه‌های تک‌جنسیتی و طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها استفتائاتی از مراجع تقلید دریافت شده است که در این جلسه مطرح شد و گویای این مسئله بود که این طرح حرکت خوب و مطلوبی است.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 156966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۳
    0 0
    این بقایی و مشایی واقعا از کجا پیداشون شد. چرا هر روز یک پست جدید میگیرن. مگه بقایی چهار سال از کار کردن محروم نشد . الان این آقا 9 تا پست داره. حالا جوانهای ما بی کارند.
  • بدون نام DE ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۳
    1 0
    واقعا مگه چه اشکالی داره ؟ شیعه این همه دگمه ما نمیدونستیم؟ اگه این همه اطمینا هست به ادله در حقانیت اسلام و شیعه این همه ترس از رویارویی با بقیه ادیان برای چه هست ؟