جشنواره ۳۴؛ سینما در سرزمین خیال با مشارکت چشمگیر کودک و نوجوان

چراغ سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان روشن شده است. کودکانی که قرار است در سینما به سرزمین خیال پرواز کنند. مشارکت کودکان در مراسم افتتاحیه و داوری فیلم ها نشان می دهد که جشنواره پس از سی و چهار دوره می تواند به هدف همیشگی خود یعنی «سینما برای کودک» را مهیا سازد.

به گزارش خبرآنلاین اصفهان، شانزدهم مهرماه، همزمان با روز جهانی کودک، سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان، در فضایی خیال انگیز با حضور چشمگیر کودکان و نوجوانان آغاز شد. ورود هیجان انگیز و متفاوت محمد سلوکی، مجری سی و چهارمین جشنواره در راستای شعار جشنواره امسال، فضایی خیال انگیز به مراسم شروع جشنواره بخشید. عنصر «خیال» حتی در تیزر سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان هم مشهود بود. پروانه ای که از آرم جشنواره الهام گرفته و با ورود خود به اصفهان، طراوت و سرزندگی به ارمغان می آورد.

جشنواره فیلم کودک و نوجوان در منطقه قدمت دار است

علیرضا تابش، دبیر سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در گفت و گو با خبرنگار خبرآنلاین می گوید: اهداف این جشنواره متناسب با آیین نامه و مقررات منتشر شده در سال گذشته است. جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان، به منزله ارائه تخصصی ترین مجموعه محصولات تصویری درباره کودک و نوجوانان در کشور و منطقه برگزار می شود.

او با اشاره به انتخاب شعار «سینما سرزمین خیال» در سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان، ادامه می دهد: خیال و رویا یکی از ارکان مهم دوران کودکی است و در این دوره، سعی کردیم با محوریت قرار دادن این موضوع، جشنواره را پیش ببریم. چراکه کودکان و نوجوانان امروزی نیاز به آثار سرگرم کننده ای دارند که عنصر خیال پردازی در آن پرورانده شود.

عنصر خیال، شالوده جشنواره سی و چهارم فیلم کودک و نوجوان

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با تاکید بر اصل خیال در دوران کودکی تصریح می کند: شعار جشنواره سی و چهارم هم بر همین اساس انتخاب شده است و امیدواریم مجموعه آثار تولید شده سینماگران حوزه کودک و نوجوان بر عنصر خیال و فانتزی استوار باشد. بر همین اساس سعی شده است که انتخاب فیلم ها، کارگاه های آموزشی، شیوه های اطلاع رسانی و چگونگی مراسم افتتاحیه این جشنواره با محوریت عنصر خیال و شعار «سینما سرزمین خیال» همخوانی داشته باشد.

او به مراسم افتتاح سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان در اصفهان و ۲۲ شهر کشور هم اشاره ای کرد و توضیح داد: حضور کودکان در سالن های سینما با رعایت دستورالعمل های بهداشتی همزمان با روز جهانی کودک، فضایی امیدبخش و بانشاطی را در جامعه ایجاد کرد. همزمان با مشارکت حضوری کودکان، در فضای مجازی هم امکان تماشای فیلم ها، کارگاه های آموزشی و داوری آن هم به صورت برخط فراهم شده است.

تابش با اشاره به المپیاد فیلم‌سازی کودکان و نوجوانان، اظهار می کند: المپیاد فیلم‌سازی کودکان و نوجوانان یکی از بخش‌های مهم جشنواره است، در این المپیادها با انتقال تجربه و آموزش بزرگان سینما به نوجوانان، نسل بعدی فیلم‌سازان شکل خواهد گرفت.

او اضافه می کند: نسل آینده سینمای ایران بی‌تردید متاثر از المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان خواهد بود، نوجوان ۱۱ ساله که در سال ۱۳۹۴ به المپیاد آمده، الان به یک جوان سینماگر تبدیل شده است. بخشی از شرکت کنندگان در المپیاد به صداوسیما و دیگر سازمان‌های مرتبط خواهند رفت. حتی در این دوره از المیپاد، قرار است برگزیدگان دوره‌های قبل تجربه خود را به شرکت‌کنندان جدید منتقل کنند. از طرفی ایده محوری المپیاد باعث می‌شود تا شرکت کنندکان یاد بگیرند که توسعه ایده گروهی است.

پرواز پروانه ها در اصفهان با مشارکت فعال کودکان

اما فضاسازی شهر هم رنگ و روی جشنواره فیلم کودک و نوجوان به خود گرفته است. چه از دیوار پازلی ساختمان ارگ جهان نما که تصویری از قهرمانی نوجوان فداکار ایذه ای است تا سینماهای سیار در تمام مناطق شهری. هرگوشه شهر بنری است که یادآوری می کند که باز هم پروانه ها به پرواز درآمده اند تا کودکان را به سرزمین خیال ببرند.

فربد علی آبادی، داور ۸ ساله، که برای تماشای نخستین فیلم به اکران درآمده در جشنواره سی و چهارم به سینمای فلسطین آمده است، به خبرنگار خبرآنلاین می گوید: از اینکه جشنواره از حالت صددرصد مجازی خارج شده است و می توانم به صورت حضوری در سینما، به تماشای فیلم بنشینم و آن را داوری کنم خوشحالم.

او ادامه می دهد: در سالن سینما، هم سن و سال های من به تماشای فیلم نشستند و پس از گفت و گو با بقیه داوران، در نهایت نظر خود را درباره فیلم در پورتال ثبت می کنم.

این داور هشت ساله اظهار می کند: این بهترین هدیه در روز جهانی کودک بود چراکه توانستیم کمی از فضای مجازی خارج شویم و راهی سالن های سینما شویم. شور و شعف خاصی ما را فرا گرفته است و امیدوارم فیلم های جذابی را تماشا کنیم.

کریم رناسیان، کارگردان فیلم «راز قلعه» که به عنوان فیلم آغازگر جشنواره، توسط فربد و سایر داوران کودک و نوجوان داوری شده است، به خبرنگار خبرآنلاین می گوید: خوشحالم که این فیلم به عنوان اپنینگ (آغاز) جشنواره سی و چهارم به اکران درآمد و توسط داوران کودک و نوجوان داوری شد چراکه مخاطب واقعی و اصلی ما همین کودکان و نوجوانان هستند.

او ادامه می دهد: اگرچه فیلم به اکران درآمده با نواقص فنی همراه بود اما امیدوارم این فیلم توانسته باشد رضایت کودکان و نوجوانان را جلب کرده باشد.

۳۹۲ اثر سینمایی با مقررات جشنواره ۳۴ منطبق بوده است

امسال بیش از ۵۵۰ اثر ملی و بین‌المللی به دبیرخانه جشنواره ارسال شدند. کل آثار متقاضی در بخش ملی ۴۳۸ اثر بود که ۳۹۲ اثر سینمایی با مقررات جشنواره منطبق بود و مورد انتخاب قرار گرفت. در بخش وب سری ۱۲ اثر، بخش پویانمایی کوتاه ۱۲۰ اثر، بخش فیلم کوتاه داستانی ۲۱۵ اثر، بخش فیلم‌های بلند ایرانی ۴۵ اثر و ۱۶ اثر هم در بخش ویژه کرونا «کرونا روایت» متقاضی جشنواره بودند که به انتخاب گذاشته شدند.۱۰ فیلم خارجی به همراه دو فیلم ایرانی در بخش بین‌المللی به نمایش درخواهند آمد. همچنین ۱۰ فیلم کوتاه خارجی و سه فیلم کوتاه ایرانی نیز در بخش بین‌المللی حضور خواهد داشت. از کشورهای سوییس، آلمان، مکزیک، پرو، هند، اسپانیا، کرواسی، اسکوانی، بوسنی، استونی و بسیاری دیگر از کشورها آثار خود را به جشنواره ارسال کردند. سه داورِ سیفژ نیز که یکی از آن‌ها فریال بهزاد از ایران است، در بخش سیفژ داوری خواهد کرد.

در همین ارتباط، ایمان حجتی، مدیر اجرایی جشنواره در اصفهان به خبرنگار خبرآنلاین می گوید: جشنواره سی و چهارم همزمان با روز کودک در شهر اصفهان افتتاح شد. در این جشنواره تعداد ۱۸ فیلم بلند در سینمای ایران شرکت کردند که به صورت حضوری در اصفهان و تهران و ۲۱ شهر دیگر اکران می شوند.

او ادامه می دهد: این دوره از جشنواره به صورت ترکیبی آنلاین و فیزیکی، میزبان مخاطبان جشنواره است. در بخش آنلاین پلتفرم های «هاشور»، «فیلیمو» و «تیوا» میزبان جشنواره هستند و مخاطبان آنلاین می‌توانند از تاریخ ۱۶ تا ۲۱ مهرماه بر اساس جدول اکران به تماشا فیلم‌های جشنواره بپردازند. همچنین ۶ کارگاه‌ آموزشی جشنواره نیز به صورت آنلاین از هاشور پخش می‌شود و این پلتفرم میزبان بخش کتابخانه ویدیویی هم است.

حجتی با اشاره به اینکه آثار بین الملل از ۱۷ کشور در این دوره از جشنواره به اکران درمی آید، اظهار می کند: جشنواره سی و چهارم با شعار « سینما سرزمین خیال» در نظر دارد، به عنصر خیال در کودکان بپردازد که المان های اجرا شده در مراسم افتتاحیه بر این مهم تاکید دارد.

او تاکید می کند: امسال اکران فیلم ها برای افراد دارای معلولیت و کودکان و نوجوانان نابینا و ناشنوا امکان پذیر است و رویکرد ما در جشنواره اکران فیلم ها برای همه کودکان است. در برنامه سینما سیار در نظر داریم که نمایش فیلم ها را به مناطق کم برخوردار شهر ببریم تا به واقع سینمایی به وسعت یک شهر را همچون دو دوره گذشته اجرا کنیم.

مدیر اجرایی جشنواره در اصفهان بیان می کند: در این دوره آزمونی برای داوری کودکان و نوجوانان نداشتیم و حدود ۷۰۰ نفر متقاضی کودک و نوجوان در فراخوان داوری اصفهان شرکت کردند و ۳۷۰ نفر با حضور در سینما فلسطین فیلم ها را داوری می کنند و سایر افراد هم به صورت آنلاین فیلم ها را داوری می کنند.

چراغ سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان روشن شده است. کودکانی که قرار است در سینما به سرزمین خیال پرواز کنند. مشارکت کودکان در مراسم افتتاحیه و داوری فیلم ها نشان می دهد که جشنواره پس از سی و چهار دوره می تواند به هدف همیشگی خود یعنی «سینما برای کودک» را مهیا سازد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1562561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =