با کشتن شخصیت اصلی سریال «افرا»، ریسک کردیم

فرزاد فرزانه، نویسنده سریال «افرا»، می‌گوید برای کشتن شخصیت اصلی داستان از فیلم «روانیِ» هیچکاک و سریال «بازی تاج و تخت» استفاده شده و با وجود ریسک بالا، مخاطب هم از آن استقبال کرده است.

مهسا بهادری: فرزاد فرزانه، ۳۶ ساله است و فوق لیسانس ادبیات نمایشی دارد و اگرچه چندین سال است در زمینه فیلمنامه‌نویسی فعالیت دارد، اما سریال «افرا» اولین نوشته اوست که روی آنتن رفته.

نگارش فیلمنامه‌ سریال «افرا» با کارگردانی بهرنگ توفیقی، که به مشکلات محیط‌بانان می‌پردازد، دو سال زمان برده است؛ درامی از عشق دختر و پسری که به‌خاطر اختلاف طبقاتی به یکدیگر نرسیده‌اند و ...

با فرزاد فرزانه، نویسنده سریال «افرا» که این شب‌ها از شبکه یک سیما پخش می‌شود، گفت‌وگو کرده‌ایم که می‌خوانید.

سریال «افرا» ساختار شکنی‌های زیادی انجام داده است؛ از پرداختن به روابط میان دختر و پسر تا روابط درون سازمانی پزشکان و مشکلات محیط‌بانان. با توجه به بازخوردهایی که از مخاطبان گرفته‌اید، ویژگی اصلی سریال «افرا» را در چه می‌بینید که توانسته مخاطبان زیادی پیدا کند؟

فکر می‌کنم چند عامل در کنار هم تاثیرگذار بوده است و اصلی‌ترین آن هم این است که «افرا» برای بیننده واقعی است و مخاطب، بخش‌هایی از زندگی خودش را در سریال می‌بیند و با توجه به تنوع نقش‌ها، هر تماشاگری از هر قشری می‌تواند آن چیزی که دنبالش است را پیدا کند. یک نکته وجود دارد و آن هم این‌که «افرا» به تناسب درام، قصه تلخی دارد و چند شوک دراماتیک به مخاطب وارد کردیم که همین باعث شد، تماشاگر به‌شدت توجهش به سریال جلب شود و با کاراکترهایش همدلی کند. از جمله مرگ کارکتر اصلی در قسمت دهم بود، اما با این شرایط، مخاطب همچنان وفادار ماند و سریال را دنبال کرد.

به گفته شما، داستان‌ «افرا» بر اساس واقعیت و تجربه زیستی انسان‌های این دوره به نگارش در آمده است، ولی واقعا نشان دادن این حجم از تلخی تا چه اندازه ضرورت دارد؟

به دلیل مناسبت و ایامی که در آن قرار داریم، در حال حاضر سه سریال‌ درام از تلویزیون پخش می‌شود. یک مسئله‌ای وجود دارد، آن هم این است که نمی‌توان «افرا» را شیرین به تصویر کشید، ذات قصه همین است و اگر می‌خواست تاثیرگذار باشد، باید به این شکل تعریف می‌شد. زمانی که ما به مسئله اختلاف طبقاتی می‌پردازیم، قصه ذاتا تراژدی می‌شود. هر چند بهتر بود در چینش کنداکتور سریال‌های تلویزیون، دقت بیشتری می‌شد تا ترکیب متنوع‌تری داشته باشد.

قصه «افرا»، اگرچه تلخ است و ممکن است بیننده را آزار دهد، اما واقعیست و پایانی دراماتیک برای مخاطب خواهد داشت

ما با مجید مولایی و محمدکامبیز دارابی (تهیه‌کنندگان)، چالش داشتیم که داستان را چگونه روایت کنیم اما در نهایت به این نتیجه رسیدیم که داستان باید صریح بازگو شود. دائم نگران این بودیم که وقتی نقش اصلی را در قسمت‌های ابتدایی می‌کشیم، مخاطب آن را پس نزند ولی دیدیم که این طور نشد.

در هنگام نوشتن هم من با خیلی از این شخصیت‌ها اشک ریختم و خودم را جای تک تک آن‌ها گذاشتم، این کار را تمام عوامل سریال انجام دادند. بهرنگ توفیقی هم یک‌بار گفت که من یک‌سال با «افرا» زندگی کردم.

در نشان دادن روابط دختر و پسر، با ممیزی روبه‌رو نشدید؟

ما سعی کردیم که یک داستان واقعی را روایت کنیم، دوست داشتیم یک محیط دانشجویی، نزدیک به واقعیت را تعریف کنیم که اطراف‌مان نمونه‌اش را می‌بینیم. محیطی که در آن زمینه برای رابطه سالم و سپس خواستگاری و ازدواج فراهم می‌شود، برای منِ نویسنده هم رفتن به این سمت خیلی چالش‌برانگیز بود، اما در نهایت مخاطب این رابطه را باور کرد و حتی از جنبه‌های منفی‌اش عبرت گرفت. به همین دلیل فکر می‌کنم تلویزیون اوضاع را تا حدی خوب، مدیریت کرد.

سریال «افرا»، مخاطبان زیادی را جذب کرده است. چرا نباید همه کارهایی که روی آنتن می‌روند، چنین باشند؟

یک بخش از این موضوع به مدیریت و سیاست‌گذاری‌ها مرتبط می‌شود که به من ارتباطی ندارد. اما فکر می‌کنم در کار تصویر، مجموعه‌ای از عوامل در کنار هم، باعث ساخته شدن یک اثر خوب می‌شوند. از تهیه‌کنندگی و کارگردانی و فیلمنامه گرفته تا بازی بازیگران، در کیفیت محصول نهایی تاثیرگذار است. در این کار، قصه ملتهب و جالبی داریم ولی در کنار آن کارگردانی داریم که بهترین نتیجه را ارائه می‌دهد.

شاید در بقیه موارد قصه قوی است و مثلا بازیگران مناسب آن فیلمنامه نیستند، یا بالعکس، بازیگران قوی هستند و فیلمنامه چندان مناسب نیست.

با کشتن شخصیت اصلی سریال «افرا»، ریسک کردیم
فرزاد فرزانه، نویسنده«افرا»

به این موضوع اشاره کردید که کشتن شخصیت اصلی داستان، ریسک بزرگی به حساب می‌آمد و از طرفی هم موضوعی که به آن پرداختید، کمی متفاوت بود. فکر نمی‌کنید که پرداختن به مسئله محیطبانان و خطاهای پزشکی از ابتدا ریسک بود؟

بله، از همان ابتدا ریسک به حساب می‌آمد به همین دلیل، نقش تهیه‌کننده را در این کار را بسیار پر رنگ می‌دانم چرا که او می‌توانست سراغ کارهای کم ریسک‌تر برود. رفتن سراغ چنین قصه‌ای، ریسک به حساب می‌آمد و کشتن شخصیت اصلی، ریسک را دو چندان می‌کرد، کاری که که در سریال‌های ایرانی کم‌تر انجام می‌شود. نمی‌خواهم بگویم که ما خیلی کار نوآورانه‌ای انجام دادیم، چون این کار معمولاً در سریال‌های خارجی انجام می‌شود و ما نیز از این موضوع ایده گرفتیم.

برای کشتن شخصیت اصلی داستان از روش سریال «بازی تاج و تخت» و «روانی» هیچکاک استفاده کردیم و مخاطب هم از آن استقبال کرد

بیشتر از کدام سریال‌ها ایده گرفتید؟

تنها یک سریال نبود، تعداد آن‌ها زیاد است که می‌توان به «بازی تاج و تخت» اشاره کرد. قدیمی‌ترین و مشهورترین کسی هم که به صورت ناباورانه این کار را انجام داد، هیچکاک در فیلم «روانی» بود که شخصیت اصلی را در دقیقه ۳۰ می‌کشد و ما هم این کار را در قسمت دهم انجام دادیم.

در واقع فکر می‌کنید که از قسمت دهم به بعد، کار برای جذب مخاطب سخت‌تر بوده است؟

بله، صد درصد.

 وقتی به قسمت پانزدهم رسیدیم، دیگر شاهد فراز و فرودهای قبلی نبودیم و داستان سکون پیدا کرد. چرا به صورت ناگهانی، هیجان داستان را متوقف کردید؟

این موضوع خود خواسته است تا پس از قسمت دهم، داستان یک مقدار آرام پیش رود و التهاب داستان کم شود، این کار را انجام دادیم تا پس از آن همه اتفاق، فرصت تنفس به مخاطب داده باشیم. ما در قسمت یازدهم، عملا یک سوگواری انجام می‌دهیم تا زهر اتفاق، کمی گرفته شود. موضوعی که وجود دارد این است که در برخی از سریال‌ها که مخاطب از آن رضایت دارد، پایان خوبی به نمایش گذاشته نمی‌شود، باید بگویم که «افرا» پایانی دراماتیک، درخور و واقعی و امیدبخش دارد.

انتظار داشتیم که با کشتن شخصیت اصلی در قسمت دهم، مخاطب ما را پس بزند اما این اتفاق رخ نداد

چرا تعدادی از بازیگران سریال، لهجه دارند و تعدادی دیگر ندارند؟ 

فکر می‌کنم همین که بیش از ۸۰ درصد بازیگران، فارسی را با لهجه گیلکی صحبت می‌کنند، یک اتفاق خوب و پر ریسک است و در مجموع هم فکر می‌کنم سریال توانسته است لهجه گیلکی را بسازد و به درستی ارائه دهد چون تا کنون هیچ ناراحتی یا بازخوردی منفی‌ دریافت نکرده‌ایم.

در شخصیت پردازی‌ها کمی تناقض وجود دارد، ما با وکیلی به نام افراسیاب مامانی مواجهیم که همه چیز را به شوخی می‌گیرد، در صورتی که وکیل‌ها در دادگاه، آدم‌هایی جدی‌ هستند. این موضوع درباره شخصیت مائده هم به چشم می‌خورد. فرزند مطیعی که حاضر شد به‌خاطر حرف پدرش به دانشگاه نرود اما از یک جایی به بعد کاملا متفاوت از درخواست‌های خانواده رفتار کرد.

درباره شخصیت مائده باید گفت جایی دربرابر پدرش نمی‌ایستاد اما او یک فرد خیلی با ارزش را در قسمت دهم از دست داده است و این شوک عاطفی، مائده را به سمت تغییر می‌برد. این شخصیت پس از مرگ پیمان، دیگر مثل سابق نیست، به همین دلیل در مقابل پدر می‌ایستد. درباره وکیل هم باید گفت درست است که ما همیشه وکلا را به صورت جدی دیده‌ایم، اما سعی کردیم که با شیرینی شخصیت مامانی، کمی از تلخی «افرا» کم کنیم.

        در این‌باره بیش‌تر بخوانید:

       ◾️هامون سیدی، بازیگر «افرا»: خیلی دلم برای عقیل می‌سوزد

       ◾️محمد صادقی: می‌خواستم جذاب باشم حتی اگر بمیرم!

۲۵۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1560702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 87
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • زهرا،مراغه IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
    16 31
    اشکم در اومد
  • محمدرضا IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
    69 9
    هیچکاک و تاج و تخت!!!!!!!!!!
  • IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
    هیچکاک نویسنده نبود که خودش را با آن مقایسه میکند ... کارگردانان بزرگ با تسلط به فیلم نامه به شعور مخاطب احترام می گذاشتند و داستان را بدون کوچکترین خطا یا ایراد پیش می بردند و مخاطب از خود داستان دچار اعصاب خوردی یا تشویش میشد ... افرا با یک فیلم نامه بسیار ضعیف و غیر واقعی و کشدار و خسته کننده که اعصاب بیننده را از این جهت خرد میکند که به شعور مخاطب اصلا اهمیت نداده است تبدیل شد به یکی از ضعیفترین سریال های سالهای اخیر ... آنقدر متن بی نمک و بیفایده و بیخود و انتزاعی بود که سطح بازی همه بازیگران از ابتدا تا انتها سیر نزولی داشت !!! چرا که خودشان هم خسته شده بودند ... و فقط میخواستند هر چه زودتر فیلمبرداری به پایان برسد ...
    • IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
      69 17
      فیلمنامه و بازی ها به شدت ضعیف.از بازیگران باسابقه تا مبتدی.افتضاح.
    • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
      1 2
      دقیقا. بازی روزبه حصاری رو تو قسمت ۳۷ مقایسه کنید با بازی ده قسمت اولش. کاملا خشک و بی احساس. این دو قسمت آخر بعد از چهار ماه وقفه تو بازی حصاری فیلمبرداری شده که قرار بود بره برای بچه مهندس. کاملا مشخصه از حال و هوای سریال دور شده. قسمتی که بعد از چند ماه از زندان آزاد شده و پسرش به دنیا اومده و نیاز به خرج احساسات داشت ولی دریغ از ذره ای حس و حال.
  • علی IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
    متاسفانه داستان فیلم ابکی نوشته شده. برای اینکه سریال را جذاب کنند به راحتی موضوعات پیش پا افتاده را به عمد جور دیگر به تماشاگر نشان داده بعد برای حل ان از روش های پیچیده استفاده کرده اند. حکم مسخره اعدام یک محیط بان که به وظیفه خود عمل کرده . پیدا کردن مهران توسط وکیل و وحید راحت ولی توسط پلیس غیرممکن . ربط دادن رضایت پدر به پسر و ماجرا درست کردن. شوراندن همه بر علیه حاج فروزش بدون کوچک ترین حمایت حتی از طرف زن خود. احتمالا اخرش هم وحید قهرمان ماجرا میشه . میگه داشتم فیل بازی میکردم که حاجی رو تنبیه کنم و همه چیز به خوبی تموم میشه. اصرار بیش از اندازه کارگردان بر موضوعات ساده و اب بستن به سریال ان را بیمزه کرده است.
  • IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
    خیلی فیلم مسخره ای شدتمومش کنیدبابا
    • ...... IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
      13 5
      کسی که میگه سریال افرا خوب نیست احساساتی برخورد میکنه یکم به خودتون بیایید من که خیلی خوشم اومد و تشکر میکنم از پشت صحنه و بازی گران سریال افرا ممنون.
  • محمدحسین IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
    38 12
    من یک سوال داشتم شاید زیاد مهم نباشه ولی سواله اسم سریال بر چه اساسی شده افرا اگه منظور همون وکیله هست که اسمش افراسیاب هست و شخصیت اصلی هم نیست پس اگه کسی می‌دونه لطفاً بگه.
    • ــ IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
      34 6
      چون زیر درخت افرا اون پیمان مرد
    • !@ IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
      20 8
      افرا اسم درختیه که کنارش شلیک کرد پیمانو کشت
    • F IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
      18 4
      چون پیمان زیر درخت افرا کشته شد
    • فرهاد IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
      علت انتخاب اسم افرا ، درختان افراي جنگل هستند كه شاهد اين اتفاق و مرگ پيمان بودند
    • محمد IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
      13 7
      چون پیمان و شکارچی ها، گوزنی رو که شکار کرده بودن از درخت افرا آويزون کرده بودن و داشتن اون رو تکه میکردن که مسعود اونها رو میبینه
    • غلامرضا IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
      1 0
      خوبه زیر درخت گلابی نبود والا اسمش می شد گلابی
    • علی IR ۰۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
      0 3
      عزیزم این فیلم که همه ی ماجراهاش مسخره هست،این اسم مسخره هم کناربقیه ی مسخره بازیهای دیگرش بگذار
  • نرگس IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
    39 82
    سریالش خیلی متفاوته ، دستمریزاد
    • CA ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
      70 10
      شما همون سريال و ميبينى كه من و بقيه ميبينيم؟؟؟
  • Kamal IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
    99 11
    واقعا لطف کردین کاش دختره هم میمرد
    • ناشناس IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
      1 3
      خخخخخ.....
  • از آلفرد هیچکاک به فرزانه US ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
    122 6
    شما در زبان پارسی سعری دارید که می گه تکیه بر جای بزرگان نتوان زد به گزاف مگر اسباب بزرگی همه آماده کنی ... فرزانه زمان ما، من هیچکاک همیشه فیلم سینمایی دو ساعته در ژانر وحشت ساختم پر از حادثه و کشمکش برای شرکت خصوصی می ساختم که بینندگان من دوست دارند فیلم های من را بارها تماشا کنند چون ممکن است هربار چیز جدیدی دستگیرشان بشود .... نه اینکه سریال ۱۰ قسمتی را با آب بستن به ۴۰ قسمت تبدیل کنم و بدهم به تلویزیون دولتی تا بدهد به خورد ملت بیچاره تا از جیب همان مردم بیچاره پول من را بدهند !!!
    • مهدی IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
      2 4
      حاجی اشتباه میزنی
    • IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
      3 1
      شما که زبان فارسی رو زبان خودتون نمیدونید حق ندارید در مورد فیلم فارسی نظر بدید
  • ایرانی IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
    124 9
    این دیگه خیلی هندیه..اخه این وحید بیکار و گشنه. چطور همه جا خبر چین ونفوذی داره ..نویسنده وکارگردان هندی هستن
    • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
      8 3
      دقیقا همینه هر جامیره بهش کار نمیدن به جاش همه جا نفوذی داره سریال مسخره ای سریالی که دوست دختر پسر رو عادی جلوه میده و برادر که میاد غیرتی میشه رو تا پای چوبه دار میبرن بی احترامی به پدر هم ی جور دیگه
  • یوسف IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
    47 7
    با کشته شدن نفر اصلی داستان منحرف شد رفت سمت غنی وفقیر رفت سمت انتقام پس دولت چرا هیچ تلاشی برای نیروی خودش نکرد حتی از یک محیط بان حمایت نشد داستان شاید احساسات بیننده رو قلقلک بده تا دنبال کنه سرنوشت مسعود چی میشه ولی کلا بازی با احساسات هست اخرش معلومه یا وحید کوتاه میاد یا فروزش دوباره تلاش میکنه به کارخانه برسه کلا داستان احساسی هست
  • IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
    62 6
    سلام خدا قوت. سریال افرا خیلی کشدار شده حتما قسمت آخر همه چی درست میشه وحید بعداز تنبیه حاج محمود فروزش آروم میگیره مسعود آزاد میکنند به خوبی خوشی زندگی میکنند فقط ما سرکار بودیم 40 قسمت
  • جفایی IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
    79 14
    این بدترین سریالی بود که دیدم .نکات منفی زیادی توسریال بود.اول مخفی کاری دختر خانواده ،،،،دوم زورگویی اسمش را یادم رفت ...مگه اینجا آمریکا هستش که یارو با تهدید بخواد کسی راسرکاربگذارد....سوم ،بازم نویسنده اینجا را با آمریکا اشتباه گرفته ،،،مثلا یه قاتل توزندان محیط بان راتهدید میکند .چهارم ...وحید زن و بچه یه نفر رامیدزد وبا تهدید او مانع شهادت اومیشود اینم ازاون نکات منفی سریال است.(بازم نویسنده اینجا را با آمریکا اشتباه گرفته است). خلاصه سریال بامحتوای نبود.نکات منفی آن بیشتر از نکات مثبت آن بود.دراین سریال دختر خانواده ،تره هم برای پدرش خورد نمی‌کرد.بعنی هرکاری دلش میخواست انجام میداد.اون دوستی یواشکی باپسره،،،،،که علت همه مشکلات خانواده بود ولی طوری نشان داده شده که حق بادختره است.و........
    • IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
      24 28
      فیلم مد نظر شما تو کتابای درسی پیدا میشه نه در واقعیت
  • ثنا IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
    70 7
    واقعا باعث تأسف هست که کیفیت سریال های این روز صدا و سیما اونقدر پایین هست که آدم از دیدن این سریال ها پشیمون میشه،متاسفانه کمیت مهم تر از کیفیت شده و به ما که بیننده هستیم هیچ ارزشی قائل نیستن
  • IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
    45 9
    فیلم مسخره ایه
  • IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    54 6
    حیف بیت المال که صرف ساختن همچین اراجیفی میشه،ففط اب بستن
  • عدالت IR ۰۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    38 7
    فقط اینو بگم که حیف این بازیگرهای که بخاطر بیکاری وارد همچین سریال آبکی شدن
  • محمد سعید IR ۰۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    25 4
    متاسفانه در فیلم های ایرانی فقط با احساسات مردم بازی می‌کنند. فیلم باید بگونه ای باشد که ضمن اینکه یک مفهوم واقعی جامعه را مطرح می‌کند. راه حل های درست با قانون مندی درست را نشان دهد . فیلم نامه بسیار ضعیف و غیر واقعی است .
  • پرسپولیس همیشه قهرمان IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    36 5
    به نظر من این سریال اصل متن وموضوع فیلم رو نابود کرد یک دادگاه کاملا بی معنی برای کسی ک مامور قانونه ووقتی سلاح بهش میدن برای دفاع از خودش ومحیط زیست قطعا بهش مجوز شلیک وجود تیره دادن پس دادگاهی کردن واجازه حکم اعدام برای اون اصلا معنا نداره وکارگران کل موضوع فیلم رو نابود کرد متاسفم ک اصلا دقتی به قوانین واین موضوع ساده نداشته وباهم ک اصلا به این چیزا دقت نمی‌کنیم فقط الکی حس میگیریم کلا برای اینجور فیلم سایمون متاسفم
    • زینب IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
      4 3
      شما مشخصه خبری از مشکلات محیط بانا ندارید. دقیقا این مسئله سالهاست مطرحه که اسلحه دادن اما اگه شلیک کنن و کسی کشته بشه حکم‌شون اعدامه. من این سریال رو صرفا به دلیل نمایش همین موضوع تحسین میکنم
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    43 1
    سریال بسیار مهمل و چرندی است به خصوص شخصیتهای بسیار ناجور " وحید و پدر قاب بازش سیروس" ! آدمهائی اینقدر پست و نامرد واقعا نوبر است.چطور آقای مهدی سلطانی سروستانی حاضر شد در این سریال مزخرف بازی کند.
  • جواد IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    48 1
    سریال به شدت آبکی حتما قهرمان داستان وحید اون دختره خیره سر می شن که عامل بدبختی همه خانواده شدن سریال با ۱۰ قسمت می شد درآورد ولی هی آب بستن بهش کم مونده حمله مغول ها کودتای ۲۸ مرداد. جنگ وزلزلع به این سریال حاج محمود بدبخت ربط بدن ؛!غافل گیری که میگن احتمالا همین هاست
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    50 11
    اون پیمان با اون بینی عمل کرده اش همان بهتر که مرد. کاشکی اون دختره بیشعور هم با این عشق مسخره که چند خانواده را درگیر کرده هم میرفت پیش پیمان! چرند تر از این سریال در عمرم ندیده بودم! امیدوارم که در اخر فیلم حداقل این " قیصر چشم تیله ائی " هم به درک واصل شود.
  • محمد IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    39 3
    داستان فیلم از نظر اینکه به زحمات وسختیهای محیط بانان توجه کرده وتلاش شده در فیلم خطرات و مشکلات انها نشون بده کار خوبی ولیکن از جهات دیگه مثل حضور مایده در کنار مادر مقتول و موارد دیگر که باعث میشد به روی اعصاب بیننده رفته و اثر منفی روی بیننده داشته باشد از جذابیت فیلم کاسته است
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    2 0
    حالا این شخصیت اول رامی توانستید ازیک هنرپیسه مبتدی استفاده کنید!! حالا کاری کنید انتهای سریال راماست مالی نکنید وطوری با‌شه که همه چیز گل وبلبل بشه وبیننده راراضی کنه، چون دراین روزهای کرونایی، پایان تلخ یک سریال خارج از اعصاب وحوصله ی بیننده است!؟
  • آ MD ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    7 0
    واقعا فیلم مسخره ای بود لطفا قسمت آخر رو نشون بدن تا مردم راحت بشن ارزش دیدن قسمت های دیگه رو نداره از همون اولش از این فیلم خوشم نیومد و به دیگران هم پیشنهاد کردم نگاه نکنن
  • IN ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    7 0
    چه ادعاهای گنده گنده. روانی هیچکاک!!! دست کم دست روی یک کسی می ذاشتین که این قدر تابلو نباشه استادیش
  • علی IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    2 0
    با سلام ،این بدترین سریالی بود که امسال دیدم .خیلی نقطه ضعف وتخیلی هست ودارد نویسنده اینسریال مثل اینکه همه را که کیش خود پنداردوهیچ مشارکت در باره موضوع با کسی را نداشته وبا این برنامه..وبه شعور بیننده دارید توهین میکنید،ازصدا سیما تقاضا دارم که این سری سریال یا فیلم را پخش نکند،
  • عاطفه IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    5 2
    به خدا به جای پیمان باید وحید میمرد بس که کینه ای هستش
  • زهرا IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    2 5
    به نظر من فیلم خوبیه خونوادگی هستش درسته خیلی احساسیه ولی امروزه دورو بر خودمون هست ازین اتفاقا
  • h.mgn IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    1 0
    فیلم نامه بسیار ضعیف و بچه گانه حیف آقای سلطانی تو همچین فیلم ضعیفی بازی کردن.در کنار فیلم نامه ضعیف حتی از نکات بدیع چشم پوشی کردن در هیچ جای قانون برای پرونده ناقص حکم صادر نمیکنند وقتی متهم اول که به مامور تیراندازی کرده و تنها شاهد پرونده هست و فراریه چطور میشه حکم قطعی صادر کنن و یک وکیل خبره تنها شاهد پیدا کنه بجای جلب باهاش قول و قرار کنه.چند قسمت اول بد نبود.درکل ظرفیت این سریال در ده قسمت بود اگر اینکار میکردن قطعا سریال خوبی میشد
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    3 2
    خدارو شکر موبایل وقتی واسه آدم نمی‌ذاره که این سریالهای بیخود ومزخرف رو ببینیم
  • م IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    2 2
    خدا کنه همه کسانی که در حوزه ساخت فیلم کار می‌کنند همین سیستم رو پیاده کنن ‌وشاهد فیلمهای قوی‌تر وجذاب مثل هالیوود باشیم ‌به نظرم در حوزه سریال کمی در این زمینه پیشرفت داشتیم.
  • علیرضر IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    4 5
    به نظر سریال خوبی و بازیگران مناسب انتخاب شده بودند البته هر کاری کمی و کاستی خودرا دارد ولی جادارد ازکلیه عوامل فیلم از نویسنده وکا رگردان وتهیه کنندگان وغیر کمال سپاس و تشکر را داریم واقعا خداقوت که به فکر مشکلات مردم هستید ممنونم
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    3 3
    خدا قوت ،سریال افرا سریال خیلی خوبی هست ممنون از ساخت این سریال
  • سعید قاسمی IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    7 2
    سلام دیگه نگذارید اینکارگردان چیزی روی انتن ببرد چون اینقدر اب به فیلم اضافه میکند که بیننده میگه غلط کردیم
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    0 0
    هی
  • محمد IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    8 0
    شما اگر خودتان در وضعیت محمود فروزش بودید چه کاری میکردید اصلا چرا همه همه مبرا از مجازات هستند غیراز مسعود و محمود چر کار قببح پیمان ومایده نباید مورد نکوهش قرار گیرد آیا با این نوع نگاه میتوان به درک درستی از زندگی خانوادگی رسید یعنی اگر یک فرزند کار خلاف اخلاق کرد نباید با ان برخوردکرد؟
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    5 2
    اسم فیلم اشتباها افرا گذاشتن . (نام اصلی فیلم شهر هرته) . دختره باید با ان رفتارها و قیافه و ... خواهر پیمان میشد. دختره کجا شاهد قتل بوده ؟ . کدام وکیل اینقدر مایماخ هست که هیچ کاری انجام ندهد . دادگاه و قانون در برابر تهدیدهای وحید هیچ چیزی برای گفتن ندارد.دودسته گنده لاتها کی بودند که ازادانه هرکاری میکردند.( بدون برخورد قانون).وحید خودش به تنهایی گنده لات گنده لاتها بود.( داستان فیلم پر از ایراد است) لطفا به خاطر چند تومان با اعصاب ای ملت مظلوم بازی نکنید .اقایان عوامل فیلم افرا .نه نه اشتباه شد سریال شهر هرت.
  • دختر IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    5 2
    فیلم مسخره ای شد تموم کنیدش ولی بد شدش پیمان مرد اگه نمیمرد فیلم‌جذاب میشد
  • م IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    4 6
    سریال افرایعنی بهترین سریالی که دیدم هرشب که میرسه همه نگاهش میکنیم یعنی نمیدونم چی بگم ولی خیلی خیلی سریال خوبیه طفدار هم‌زیاد داره
  • س IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    7 0
    قسمت هاي اول سريال خوب پیش میرفت تا اینکه دادگاه بازیشون شروع شد ۳۰ قسمت از ۴۰ قسمت سریال رفت و آمد دادگاهشون بود واقعا کارکرد خیلی ضعیفی داشتن ای کاش نویسنده داستان بهتری و درنظر میگرفت قصه سریال باید طوری باشه که مخاطب نتونه راحت حدس بزنه قسمت بعد چی میشه و کنجکاو بشه. نه اینکه 40 ساعت وقت بذاره تک تک قسمتارو ببینه و آخر همه چی گل و بلبل بشه
  • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    0 0
    کشتن و داستان رو غیره ول کنید ماندم با کرونا چطور سریال و فیلم بازی میکنند و در فاصله 5 سانتی باهم صحبت میکنند؟ ما ک رعایت کردیم با ماسک و اسپری و رعایت فاصله گرفتیم ماندم اینا چطور نمیگیرند
  • :) IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    0 1
    من بعد پیمان اصن نگاه نکردم فیلم مسخرتون رو
  • احمد IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    5 2
    با سلام لطفا این سریال مزخرف را پایان دهید سریالی که جز بد آ موری و سنت شکنی هیچ چیز دیگری ندارد دین ما ملت ما رئوف است نه انتقام گیر درضمن اصلا به بحث محیط زیست پرداخته نشده بیشتر عشق و عاشقی وانت قدم پرداخته است که زیبنده مردم شمال اصلا نیست پس این سریال مزخرف را تعطیل کنید
  • علی IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    2 1
    خیلی سریال آبکی و چرتی هست اصلا بدرد نمیخوره اینو از روی فیلم هندی ساختین؟احتمالا نویسنده و کارگردانش زیاد فیلم هندی میبینن
  • تماشاگر IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    0 0
    کشتن پیمان واقعا بیخود بود و به درک بیننده توهین شد.اگه قرار بود بمیره چرا چند قسمت بیننده سر کار گذاشته شد.
  • IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    0 0
    متاسفانه در محیط زیست به جای اینکه تخصص و اقدام علمی و فنی اجرا شود فقط خلاصه و توجیه شده به امور محیطبانی و گشت و گذار در مناطق و حیات وحش. مشابه این کار توسط امور اراضی جهاد و منابع طبیعی در جلوگیری از قطع درخت و تغییر کاربری اراضی اجرا میشود که به انها توجه نشده. از طرف دیگر طرحهای ارزیابی زیستمحیطی و استقرار بدون نظر فنی توسط چند رئیس و معاون که تخصص در کار خود ندارند و قبلا محیط بان بودند اعلام نظر میشود و تبعات خشک شدن تالابها و دریاچه و شور شدن اب و هدر رفتن اعتبارات محیط زیست به دست چند شرکت مشاور بیخاصیت و تقلبی در حال اجراست .
  • IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    0 0
    در سازمان حفاظت محیط زیست اداره ای به نام اموزش و پژوهش وجود دارد که علی رغم صرف هزینه زیاد با پرسنل و کارکنان ستادی و زیاد ولی تاثیری در کاهش جرم و تخلف و مدیریت پسماند و مبارزه با خشکسالی تاکنون دیده نشده و تحلیل نشده که عملکرد اموزش و پژوهش چگونه بوده. توجه سازمان و رئیس قبلی و قبل از ان به دلیل اینکه تخصص محیط زیست نداشتند خلاصه شده بود به محیطبانی و انتخاب رئیس و مدیر و معاون از محیطبان. تصور این بود که رئیس یا مدیر اول باید محیطبان باشد. در واقع اموزش محیطبان با تخصص فنی متفاوت است و سیکل و راهنمایی سازمان جذب میکند. وقتی محیطبان رئیس و معون باشد همان ایده شکار و صید را فقط در ذهن دارد. نتیجه این شده که گزارشات ارزیابی زیستمحیطی بدون بررسی تخصصی و فنی تائید و اجرا و منجر به بروز خشکسالی و تخریب و انقراض با هزینه مطالعات اب دوغ خیاری و بی نتیجه شده. همچنین مخبر باید بر اساس قانون شکار و صید دریافتی داشته باشد که این مورد میتواند شکار غیر مجاز را کلا جلوگیری کند بدون نیاز به محیط بان ولی رئیس یگان و عوامل سازمان توجه به این موارد به دلیل کاهش محیطبان و هزینه و اعتبارات ندارند.
  • ایرانی IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    15 2
    سریال مزخرف،حیف به هزینه ایی که برای این سریال شده،سریالی که به فرزندان یاد میده پدر و مادر هیچ هستن،هر کاری دلتون میخواد بکنید حتی رابطه نامشروح........
  • IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    3 0
    تهیه کننده فیلم به طور احساسی با مسائل برخورد کرده و تصور این بوده که کلا محیط زیست همین چند حیات وحش و شکارچی و محیطبان است و از ابتدای تدوین برنامه گمراه شده و با افراد تخصصی مشاوره نداشته. مشابه محیطبان در محیط زیست که از افراد سوم راهنمایی و دیپلم جذب میکند در جهاد کشاورزی و اداره اب و منابع طبیعی و وزارت نیر و سیم بان هم یگان وجود دارد که دیپلم و سیکل هستند و کارهلی نظارت میکنند ولی اطلاع رسانی نشده
  • IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    2 0
    با حضور رئیس جدید سازمان بهتره دیدگاه محیط زیست که در وضع موجود فقط شکار و صید و رفتن به منطقه برای گشت و گذار خلاصه شده را به امور فنی تغییر دهد. اکنون قانون شکار و صید که به مخبر مبلغی از قیمت شکار تعلقمیگیرد اجرا نشده چون اقتدار محیطبان به خطر می افتد و نیاز به حضور محیطبان در کنترل شکارو صید بی ارزش میشود. دیدگاه گذشته این بود که رئیس و مدیر و معاون ابتدا باید محیطبان باشد. نتیجه وضع جاری شده که هیچ اصلاح و نظارت بر طرحها و قوانین طی 30سال اخیر اجرا نشده و همه بی تخصص و توان هستند و اعتبارات فقط با عنوان مطالعه و ...کارهای ضعیف و تکراری مصرف میشود. عمده گزارشات مدیریت پسماند و ارزیابی هم اشتباه تائید شده اند.
  • امیر IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    5 0
    تمومش کنید از زمانی که اون پسر بزرگ خانواده معلوم نیست که بر چه اساسی شده ولی دم و دنبال انتقام گیری هست نه خون خواهی و پدری که تا بحال معلوم نیست کجا بوده و الان ولی دم هست اما اونم شده بازیچه و مهره دست پسرش نه اراده ای برای رضایت داره و نه تصمیمی برای دیه گرفتن با این مسخره بازی دارید به شعور مخاطب و بیننده توهین میکنید و طوری وانمود میکنید که هیچ قانون پشتیبانی برای حمایت از حق افراد برای اراده اون شخصی که باید بیاد رضایت بده و می‌ترسه وجود نداره و رفت آمد این دختر به خونه مادر مقتول که انگار نه انگار اتفاقی نیافتاده و بعد هم نمیخواد بیافته واقعا خیلی مزخرفه دیگه دیدن فیلم هیچ نکته ای غیر از وقت تلف کردن بیخودی و بدبینی به فیلم و سریال داخلی نداره جمعش کنید مسخره بازیو
  • محمد IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    10 0
    حقیقت این فیلم این است که اگر کسی اومد و خواستگار دخترتون بود جواب نه ندید وگرنه بد بخت میشید اصلا پدر و خانواده دختر چه کاره هستند پسر یا دختر هرچه خلاف کار تر در فیلم مظلوم تر دادگاه و زندان مامور شاهد همه پشم هستند در سریال یعنی در دادگاه به شما حق دفاع نمی‌دن و قاضی دادگستری و وکیل مدافع از همه مسخره تر
  • نسیم IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    6 0
    شخصیت اصلی پیمان حیف شد کشته شد ازون قسمت ببعد دیگه ادم ذوق نداشت ببینه فیلمای ایرانی همش مرگ وبهشت زهراس
  • علی IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    5 0
    بسیار ضعیف و بی محتوا ...اتفاق پشت اتفاق.... عادی جاوه دادن رابطه پسر و دختر....حاج محمود فروزش با این ید و بیضا ..... اونوقت دخترش اینیدر خیره سر....حکم اعدام برای یک محیط بان در حین انجام وظیفه.... اعتماد ادمهای لوطی به اون پدر وحید حقه باز و فراری....که هر مشکلی رو میگه بسپارش به من ..درستش می کنم...!!کلا سریال مزخرفیه؟!!! حیف به اوقاتی که پای این سریال تلف میشه.
  • فضل اله IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    1 0
    سلام.فیلم افرا ازهمون اولش که داماد کشتین فیلمتون خیلی بیمزه ومزخرف شد
  • IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    3 0
    خیلی طولانی شده
  • Arash IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    4 0
    آقا جمع کنید این مزخرفات را ،با شعور بینندگان بیشتر از این بازی نکنید.
  • عبدالله بیات IR ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    2 1
    بخدا قسم حیف از وقت برادیدن اخه این چه سریالی بود پدر کلاه بدار.دوتابرادر بیکارو بدهکار داماد خانواده بدهکار اگر پدر قاتل پولدار نبود این خانواده مقتول این همه مشکلاته بی پوای رو با چی حل میکردن طرف مگه کارمند محیطه زیست نبود پس اسلحه براچی بهش دادن .مزخرف
  • مهدیه IR ۰۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    0 0
    به نظر من نویسنده کم کاری کرد چون شخصیت سازیش ضعیف بود و با کشته شدن پیمان ریسک بزرگی کرد و تواین دوره زمونه ریسک کردن فایده ای نداره . من بعداز مردن پیمان دیگه نگاه نمی کنم به نظرم به جای پیشرفت پسرفت کرد.
  • IR ۰۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    4 1
    دیگه شورشو در آوردن یه سریال آبکی که فقط وقت ما رو گرفت به هیچ نتیجه ی درستی هم نرسید چقد لفتش میدن یه سریال و ...
  • علی IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    5 0
    نمیدونم صدا و سیما چه اصراری داره که بااین سریالهای غمناک بی سر و ته و غیر عقلایی اش وقت و پول مردم رو بگیره و افسردگی و برداشتهای منفی به اذهان عمومی تزریق کنه .
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    5 1
    فیلم نامه خط داستانی منطقی نداره. ی محیط بان در راستای عمل به وظیفه اش ی قتل غیرعمد انجام داده. ولی طوری داستان رو پیش بردند که انگار قتل عمد انجام داده و حکم اعدام بهش دادند و همه میخوان از پای اعدام نجاتش بدن و هیچ کس دنبال این نیست که ثابت کنه قتل غیر عمد انجام شده. از همه بی منطق تر اون وکیله که هیچ کاری نکرد فقط از اول می گفت باید رضایت گرفت. حتی نتونست ی شاهد رو بیاره رو دادگاه. نمیدونم چرا جامعه وکلا اعتراض نکردن به نشون دادن چنین تصویر مضحکی از یک وکیل
  • مجید لواسانی IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    6 0
    وقتی عقیل چشماشو درشت میکنه خیلی خنده داره شخصیت افراسیاب هم جالب و خنده داره
  • عطا IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    4 0
    یکی از بدآموزیهای این سریال ای است که همه مردها را خشن غیر منطقی پول دوست وانمود میکنده که هیچ ویژه گی مثبتی ندارند و بر عکس همه زن ها را مهربان با گذشت و منطقی معرفی میکند که من فکر میکردم که نویسنده داستان یک زن است
  • زهره IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    2 0
    خیلی کشش دادن تو ۵ قسمت میشد تمومش کرد.همه مشکلا تو این سریال بدون دلایل منطقی وگفت و گو تنها وتنها به شکل احساسی وحقه بازی حل شد.اختلاف مسعود ومهتاب،خودبرتر بینی حاج محمود،رابطه مائده و پیمان،عقده های وحید و عقیل و در آخر رابطه سیروس وعظم. حیف احساس میکنم وقتمو تلف کردم.
  • بازدیدکننده IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    3 0
    اگر فیلم افرا توی ۲۰ قسمت ساخته میشد خیلی بهتر بود. و به خاطر اینکه فیلم ۴۰ قسمتی هست طولانی و خسته کننده شده.
  • سوگل IR ۰۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    3 1
    مزخرف مزخرف اه اه اخه یعنی چی هی از این داداگاه به اون دادگاه والا فقط شخصیت پیمان تو این فیلم اضافی بود ؟
  • یاس IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    2 2
    آقای فرزانه نویسنده عوض نویسندگی بره غاز بچرونه بهتره
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    4 3
    نمیدونم رسانه ها چه اصراری دارن افرا رو موفق نشون بدن!!؟؟؟ افرا فقط پر مخاطب بود دلیلشم شاید این باشه که گول اسم کارگردانشو خوردن. و الا مخاطبان از فیلمنامه ی ضعیف سریال همه جا انتقاد داشتن.