۰ نفر
۱۷ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۳

مشرق نوشت:

بانک مرکزی در هر کشوری از ارکان اصلی اقتصاد آن است که متاسفانه در سال های اخیر به دلیل نفوذ برخی دیدگاه های سیاسی انحرافی در این نهاد پولی شاهد رشد تخلفات در سیستم بانکی خصوصا بانکهای خصوصی هستیم.

اولین و مهمترین تخلفی که در بانک مرکزی شاهد آن هستیم اعطای مجوزهای طلایی برای بانکدارانی است که در کارنامه فعالیت های خود جزو بدهکاران بزرگ بانکی کشور بوده اند.


نگاهی به تحولات سال های اخیر در اقتصاد جهان نشان می دهد که ریشه بحران های اقتصادی در سه سال گذشته انحراف در نظام بانکی بوده است و به همین دلیل شاهدیم که استانداردهای بانکی در دنیا از جمله "بازل دو" در حال تغییرات گسترده است.
با این حال گویا مسوولان بانک مرکزی نشسته اند و منتظر بحران بانکی هستند تا اقدام عاجلی جهت جلوگیری از انحرافات گسترده در این سیستم مالی بکنند.


بانک های خصوصی چون "تات"،"آریا" و "گردشگری" با چه ماهیتی توانسته اند در کمترین زمان و با بیشترین رانتها در عرصه اقتصاد کشور عرضه اندام کنند.


در حالی که در سال های گذشته بسیاری از متخصصان کشور به دلیل عدم تجربه بانکی نتوانستند از فیلتر بانک مرکزی عبور کرده و به عضویت هیات مدیره بانکها درایند اما شاهدیم که هم اکنون ریاست هیات مدیره بانکهای خصوصی در اختیار افرادی قرار گرفته که نه تنها تخصصی در این زمینه ندارند بلکه به قول معروف حاجی بازاری هایی هستند که از رانت های سیاسی بهره گرفته و خود را نه تنها بانکدار دیده اند که بر مسند هیات مدیره نظام بانکی کشور تکیه زده اند.


فساد بزرگتری که در بانکهای خصوصی کشور شاهد آن هستیم نحوه تامین مالی حداقل سرمایه برای تاسیس بانک است.از اصول اولیه بانکداری است که سهامدار عمده بانک نمی تواند خود بدهکار سیستم بانکی باشد.به عبارت بهتر در سال های اخیر عده ای با سوء استفاده از شرایط سیاسی کشور توانستند وام های چند صد میلیاردی از نظام بانکی گرفته و همین وام ها را به عنوان آورده برای تاسیس یک بانک جدید و به اصطلاح خصوصی استفاده کنند.


و بالاخره بزرگترین فساد اقتصادی که هم اکنون در بانک های خصوصی شاهد آن هستیم استفاده از سپرده بانکی در جهت منافع سهامداران عمده است.باز هم از بدیهیات بانکداری است که سهامدار عمده در بانک نمی تواند از سپردها در جهت منافع خود استفاده کند.امری که متاسفانه به دلیل غفلت بانک مرکزی اکنون به یک رویه در نظام بانکداری کشور تبدیل شده است.

/39/39

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 155762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فیلم ساز IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۷
    0 0
    دست شرق درد نکنه حرف کاملا درستی است
  • فضول IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۷
    0 0
    اين آقايون انحرافي كاري هم مونده نكرده باشن؟از اون ها گزارش بدين!
  • بدون نام MY ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۷
    0 0
    مدرك داريد رو كنيد و گرنه دهنتان را گِل بگيريد