به نوشته تهران امروز:

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور مطرح شدن دوباره طرح تحقیق و تفحص از این سازمان در مجلس را نتیجه مخالفت او با ساخت پالایشگاه نفت در بهشهر می‌داند. البته «محمدجواد محمدی زاده» طرح دوباره تحقیق وتفحص مجلس از سازمان متبوع خود را سوال برانگیز می‌خواند واز ارائه شکایت سازمان حفاظت محیط زیست در این رابطه به‌اصل 90 و دفتر حقوقی ریاست‌جمهوری خبر می‌دهد.

او حضور 23نماینده از شمال کشور در جمع 147 نفر نماینده‌ای که به طرح تحقیق و تفحص از این سازمان رای مثبت داده‌اند را دلیلی برای اثبات گفته‌های خود می‌داند. اما 23 نماینده استان‌های شمالی دلیل خود برای تحقیق و تفحص از سازمان محیط‌زیست را به سرانجام نرسیدن اعتبار سالیانه تالاب میانکاله بهشهر، مرداب انزلی و همچنین تالاب آشوراده بندرترکمن از سال ۸۵ تاکنون، علت مرگ ببرهای خریداری شده از کشور روسیه و جلوگیری از جذب نیروهای استانی ستادی و عملیاتی از سال ۸۵ ا علام کرده بودند.

البته محمدی زاده دیروز هنگامی که در جمع خبرنگاران حوزه محیط زیست و به مناسبت آغاز هفته محیط زیست سخن می‌گفت علاقه زیادی به ورود به سوال‌هایی که قرار است او در بهارستان پاسخ بدهد نداشت و تنها به اعلام تعداد سوال‌های بهارستانی‌ها که در مجموع به شش سوال کلی محدود می‌شود، پرداخت. او همچنین اعتقاد داشت یک بار در آذر ماه سال 88 به سوالات کمیسیون کشاورزی پاسخ داده و دلیل طرح دوباره این مسئله را در مجلس سوال‌برانگیز می‌داند.

اما پیش از او «کاظم فرهمند» نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی بخشی از دلایل مربوط به طرح سوال از سازمان حفاظت محیط زیست را وجود یکسری اطلاعات ارتباط با تقاضای مجوز زیست محیطی برای صنایع مختلف و طرح‌های عمرانی توسعه‌ای از سال 80 تا به امروز در سراسر کشور می‌داند.

«محمدجواد محمدی زاده» در پاسخ به سوالی مطرح شدن دوباره طرح تفحص را به دلیل فعالیت‌های «یونس اسدی» نماینده مردم مشکین‌شهر می‌داند و اعتقاد دارد که او بیش از هرکسی به دنبال اجرای این طرح است. اسدی بارها اعلام کرده که در حوزه محیط زیست، اتفاق‌های خطرناکی در حال وقوع است. او البته تا به امروز وارد ریز ماجراهای خطرناک که خود از آنها خبرداده، نشده‌است.

محمدی زاده هرچند تحقیق و تفحص را از حقوق مسلم مجلسی‌ها می‌داند اما از شکایت این سازمان به اصل 90 و دفتر حقوقی رئیس‌جمهوری برای دوباره مطرح شدن طرح تحقیق از پردیسان خبر می‌دهد. او همچنین در حالی که مخالفت با ساخت پالایشگاه بهشهر را دلیل این برنامه می‌داند

محمدی زاده در حالی از شکایت سازمان به دلیل مطرح شدن دوباره این طرح سخن به میان می‌آوردکه هیچ یک از برنامه‌های این سازمان در سال گذشته به نتیجه مطلوبی نرسیده. او نه آلودگی‌های تهران را حل کرد، نه آبی به لب تشنه دریاچه ارومیه رساند. همچنین به رغم مخالفت‌های بسیاری، دو ببر از روسیه وارد کرد که عدم حفاظت اصولی از آنها به مرگ یک ببر و 11 گربه سان پارک ارم منجر شد.

 نشت طبیعی است

او در واکنش به نگرانی به دلیل نشت دوباره نفت در رودخانه وزمین‌های کشاورزی منطقه پلدختر برای دومین بار در دو سال اخیر، این اتفاق را طبیعی می‌داند و می‌گوید: «قدمت برخی از لوله‌های نفت موجود در کشور به 60 تا 65 سال می‌رسد. بنابراین نشت نفت از آنها طبیعی است.» محمدی زاده در حالی نشت نفت در کشور را طبیعی می‌داند که نشت نفت در منطقه پلدختر آب آشامیدنی منطقه را هم آلوده کرده تا علاوه بر از بین بردن محصولات کشاورزی، سلامتی اهالی منطقه را هم به خطر بیندازد. آلودگی آب آشامیدنی در پلدختر به واقعه سال گذشته برمی گردد که وزارت نفت به رغم تعهدها تا به امروز مشکل آنها را حل نکرده‌است. به گفته محمدی زاده تا زمانی که خطوط جدید ساخته شود باید منتظر وقوع چنین اتفاقاتی بود.

 پنج ساله شدن معافیت معاینه فنی، تقصیر مجلس است

پنج ساله شدن طرح معاینه فنی‌خودروها انتقادهای بسیاری را روانه ساختمان سبز محیط زیست در پردیسان کرد. اما محمدی زاده اعتقاد دارد که سازمان حفاظت و همچنین سازمان استاندارد که متولی اصلی این موضوع است در این زمینه بی‌تقصیر هستند. او می‌گوید: از محیط زیست که مرجع صالح نظر دهنده در این زمینه است و همچنین موسسه استاندارد که متولی اصلی این ماجراست، نظرخواهی نشده است. بسیاری تصویب طرح را دسته گلی که سازمان حفاظت محیط زیست به آب داده توصیف کرده‌اند که این توصیف به اعتراض محمدی زاده در جلسه دیروز منجر شد.

او می‌گوید: «محیط زیست کاملا با این طرح مخالف است و چنانچه فراکسیون محیط زیست مجلس در طرح دو فوریتی خود در این طرح تجدید نظر نکند، دولت اقدام خواهد کرد.» او همچنین با خطاب قرار دادن مجلسی‌ها می‌گوید:«چرا مجلسی‌ها درباره افزایش مدت معافیت خودروها از مرجع صالح نظرخواهی نکرده‌اند تا نیروی انتظامی خود راسا وارد ماجرا شود و طرح را به تصویب برساند.»

 طرح انتقال آب اصولی است

محمدی زاده هرچند در پاسخ به سوالی درباره عبور تونل بهشت آباد و گلاب از دل استان چهارمحال و بختیاری اظهار بی‌‌اطلاعی می‌کند اما اعتقاد دارد که طرح‌های انتقال آب با مطالعه انجام می‌شود واصولی است. این درحالی است که طرح انتقال آب زاینده رود به خشک شدن این رودخانه در اصفهان منجر شده است و حال وزارت نیرو قصد دارد با انتقال آب کارون از دل زمین‌های چهارمحال و بختیاری بخش خشک شده در اصفهان را احیا کند. کارشناسان و اساتید دانشگاهی چهارمحال و بختیاری شک ندارند که این انتقال به نابودی محیط زیست استان آنها منجر خواهد شد. محمدی زاده همچنین از صدور مجوز محیط زیست برای این طرح اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و اما تاکید می‌کند به احتمال قوی طرح مجوز زیست محیطی دارد. همچنین او توضیح می‌دهد درصورتی که تونل از منطقه حفاظت شده‌ای بگذرد، سازمان حفاظت از محیط زیست وارد ماجرا می‌شود.

30145

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 155696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • طبیعت زاده IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۷
    0 0
    هرچه به محیط زیست توجه شود باز هم کم است.
  • محمد زمان محمودی IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۷
    0 0
    من یک شهروند چابکسر ازانتهای شرق گیلان وخلبان بازنشسته نیروی هوایی هستم.من اگر یک گردشگربودم هیچوقت این شهرراجهت تفریح و....انتخاب نمیکردم.چون بوی تعفن اشغالهادراول شهر-ورود جویهای اب همراه بافاضلاب به دریا-وضعیت ضاهری ساحل-عدم سلامت اب اشامیدنی-بافت قدیمی ودرهم برهم شهر-عدم طرح ریزی جهت سهولت ترافیک وکمربندی-عدم دسترسی وبی نظمی درکوهپیمایی وسواحل دریا-عدم شیبگذاری سطح خیابان ومعابردرزمان بارندگی عدم استفاده از طبیعت موهبت الهی درخیابانهاومعابر-عدم طرحریزی حفظ ابهای باران درمحصولات و.....