قرقیزستان خواستار استفاده از ارزهای ملی کشورهای عضو سازمان شانگهای شد

ایرنا نوشت:سدیر جباروف رییس جمهوری قرقیزستان خواستار استفاده از ارزهای ملی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در مبادلات بازرگانی با یکدیگر شد.

به گزارش خبرگزاری تاس، جباروف روز جمعه در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در دوشنبه پایتخت تاجیکستان، به کشورهای عضو این سازمان پیشنهاد کرد که به استفاده از ارزهای ملی در پرداخت ها و نیز مبادلات تجاری بین خود روی آورند.

 وی افزود: ما از ابتکار برای ایجاد ساز و کار مالی سازمان همکاری شانگهای از جمله بانک و صندوق توسعه به منظور اجرای طرح های اقتصادی در محدوده کشورهای عضو حمایت می کنیم.

رئیس جمهوری قرقیزستان در ادامه گفت: پیشنهاد می کنیم رایزنی در مورد این مساله ادامه یابد و امکان استفاده از این تشکیلات به عنوان ابزار برای استفاده از ارزهای ملی بررسی شود.

جباروف با بیان اینکه تعمیق بیشتر همکاریهای اقتصادی باید در اولویت سازمان همکاری شانگهای قرار گیرد، افزود اما در دوره ای طولانی ما نتوانسته ایم در این مساله مهم به پیشرفت دست بیابیم. 

روسیه و چین دو کشور مهم سازمان همکاری شانگهای که حجم مبادلات بازرگانی دوجانبه را در سالهای اخیر به شاخص ۱۰۰ میلیارد دلار رسانده اند، از چند سال پیش در مسیر استفاده از ارزهای ملی خود برای جایگزین کردن دلار در مبادلات بازرگانی خود استفاده می کنند. 

مسکو و پکن، در سالهای اخیر میلیاردها دلار پرداخت های مالی خود را با روبل و یوآن انجام داده اند و روسیه چنین برنامه ای را برای حذف دلار از پرداخت های بازرگانی خود با کشورهایی همچون ایران، هند و ترکیه اجرا می کند. 

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1555714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =