۱ نفر
۱۶ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۸:۵۷

مردی اهل شیکاگو که بزرگترین گنجینه پوستر فیلم را در طی 34 سال جمع‌آوری کرده از فروش آنها خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین، دوایت کلیولند، که در کار بازسازی و فروش ساختمان است در این 34 سال حدود 11 هزار پوستر فیلم جمع‌آوری کرده و معتقد است او با بقیه فرق دارد!

کلیولند با خنده اعتراف کرد: «من معتقدم افرادی که در کار کلکسیون هستند از لحاظ ژنتیکی دچار اختلالاتی هستند و من هم حتما چنین مشکلی دارم.»

او زمانیکه 17 ساله بود و به دبیرستان می‌رفت به جمع‌آوری پوستر روی آورد. حالا که در 52 سالگی در کار ملک و مستقلات است می‌خواهد این مجموعه که سه میلیون و 500 هزار دلار ارزش دارد را بفروشد. او به این نتیجه رسیده که دیگر کافی است و امیدوار است تا آخر ماه خریداری برای بزرگترین مجموعه پوسترهای تبلیغاتی دنیا پیدا کند.

کلیولند در این مورد گفت: «پوسترهایی که در مجموعه من نباشند خیلی خیلی کم هستند، مجموعه خیلی بزرگی است. علاوه بر این سختی نگهداری از این پوسترها دیگر از توان من خارج شده، کارتن کارتن پوستر دارم. هرچند برای همه پوسترها کاتالوگ و دفتر اطلاعات دارم، اما باز هم کاری دشوار است.»

این مجموعه‌دار زمانی که مشغول به جمع‌آوری شد شیفته سینما نبود بلکه اثر هنری روی پوسترهای تبلیغاتی او را به خود جلب کردند. «دبیر هنر ما در دبیرستان پوستر تبلیغاتی فیلم جمع می‌کرد. ما هم به خاطر همین علاقه مضحک او را مسخره می‌کردیم. یک بار خانه یک فروشنده پوستر در بوستون آتش گرفت و او نیمه شب رفت آنجا پوسترها را نجات دهد.»



پوستر ژاپنی «به خاطر چند مشت دلار»

کلیولند در ادامه گفت: «چند پوستر آورد مدرسه و به ما نشان داد، آنها را مثل نوزاد در بغل گرفته بود و از شکارش مغرور بود، یکی از آن پوسترها «آواز گرگ» با بازی گری کوپر محصول 1927 بود. طراحی هنری خیلی گیرایی داشت...به خودم گفتم باید آن پوستر به من برسد.»

از هر چیزی می‌شود کلکسیون ساخت، فقط کافی است کسی دوست داشته باشد از آن مجموعه بسازد، و برای کلیولند پوستر فیلم بهترین گزینه بود.

خودش در این مورد گفت: «پیدا کردن پوستر کار بسیار سختی است، حتی از جمع کردن کارت‌های بیسبال و کتاب‌های مصور هم دشوارتر است. کارت بیسبال و کتاب مصور را به منظور فروش و تشویق شما به خرید طراحی و تولید می‌کنند. یک مسئله مهم هم پیدا کردن پوسترها در وضعیت مناسب بود.»

کلیولند افزود: «پوسترهای فیلم فقط به صاحبان سینما می‌رسید. پوسترهای قدیمی هم یا زیر پوسترهای جدید دفن می‌شدند تا مسئول نظافت با جارو به جانشان می‌افتاد و به سطل آشغال حواله‌اشان می‌کرد. خوب نه تنها تعداد نسخه‌های تکثیرشده این پوسترها معدود بود بلکه در شرایط طبیعی شانس وجود نسخه‌ای باکیفیت از آنها در گذر زمان کمتر می‌شد. در دوران جنگ اول و دوم جهانی پوسترها را از دیوار می‌کندند و برای بازیافت می‌فرستادند، به همین دلیل پوسترهای دهه 20 و 30 خیلی کمیاب هستند.»



پوستر کره‌ای «شکارچی گوزن»

گرانترین پوستر این مجموعه مربوط به فیلم «کینگ کنگ» محصول 1933 است که کلیولند آن را از فردی سوئدی به قیمت 25 هزار دلار خرید و امروز دو برابر آن قیمت ارزش دارد. یکی دیگر از گزینه‌های جالب این مجموعه 48 تبلیغ فیلم «محله چینی‌ها» است. هرچند اینترنت برای خرید پوستر خیلی به کمک این مرد آمده، اما او برای خرید برخی از این پوسترها به اوکلند، وین، پاریس، قاهره و هاوانا سفر کرده است.

«تقریبا در تمام بازارهای محلی تمام قاره‌ها حضور داشته‌ام و صبح زود با چراغ قوه اجناسی که از کامیون خالی می‌شد بررسی می‌کردم. از این جنبه مجموعه‌داری خیلی خوشم می‌آید.»

شاید همسر و سه فرزند این مجموعه‌دار از بازنشسته‌شدن کلیولند از مجموعه‌داری خوشحال باشند، اما معلوم نیست او با این مسئله کنار آمده است یا نه، همین هفته پیش او یک پوستر جدید به کلکسیون خود اضافه کرده است. به هر حال یک ماه تا فروش این پوسترها مانده است و خبری هم از خریدار نیست.

ایندیپندنت / 6 ژوئن / ترجمه: حسین عیدی‌زاده

58241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 155530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =