۰ نفر
۴ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۷:۱۶

محمدرضا یزدانی‌خرم

ردیف تخصیصی بند «ب» یکی از راه‌های توسعه ورزش قهرمانی در کشور ماست. طرحی که پایه‌گذار کمک قانونی نهاد‌های دولتی به ورزش شد. این قانون را در سال 83 ورزش به کمک محسن مهرعلیزاده توانست در مجلس تصویب کند. 13ماه کار تحقیقی منجر به قانون و اساسنامه‌ای شد که به شرکت‌های دولتی اجازه می‌داد یک درصد از بودجه جاری، درآمدها یا هزینه‌هایشان را صرف ورزش کنند.

این قانون یا چیزی مشابه این را سال‌هاست که کشورهای اروپایی و ژاپن برای پیشبرد ورزش اجرا می‌کنند و توانسته‌اند با این شکل از مدیریت مالی ورزش‌های‌شان را متحول کنند. این یک درصد براساس قانون باید صرف ورزش و توسعه ورزش کارکنان، شرکت‌ها و نهاد‌های دولتی شود و 30 درصد از کل مبلغ یک درصدی به سازمان ورزش اختصاص ‌یابد تا صرف هزینه‌های جاری ورزش قهرمانی شود. تأکید می‌کنم ورزش قهرمانی و نه بحث ساخت و ساز. این پول متعلق به قهرمانان و کمک به باشگاه‌هایی مثل استقلال یا پرسپولیس یا ورزش‌های استانی بر اساس توانایی‌های هر استان دارد.

نحوه دریافت این ارقام به شکلی است که ستاد بند «ب» به عنوان یک مجری با پیگیری از شرکت‌ها و نهاد‌ها در سراسر کشور، این ارقام را مستقیم به حساب سازمان ورزش می‌ریزد. بخشی از این بودجه را ادارات کل استان‌ها از شرکت‌های دولتی می‌گیرند و مستقیم خرج پیشبرد ورزش می‌کنند و بخشی دیگر هم که در ارتباط با ادارات استان تهران است به حساب سازمان ورزش می‌ریزد. براساس برآورد ما سالانه باید رقم 2 هزار میلیارد تومان از این ادارات صرف ورزش شود که حالا فقط 10 درصد این مبلغ هزینه می‌شود. از این 200 میلیارد تومان، 30 درصدش به سازمان ورزش تعلق می‌گیرد که مثلاً ما امسال 58 میلیارد تومان گرفتیم و سال قبل از آن میزان وصولی‌مان نزدیک به 53 میلیارد تومان بود. از کل این ارقام امسال فقط 38 میلیارد تومان به سازمان ورزش در تهران رسید که هزینه‌های تیم‌های استقلال و پرسپولیس از این کمک تأمین شد.

البته مشکلی که این بودجه می‌سازد و باعث شم و اعتراض به حق استانداران و نمایندگان مردم می‌شود این است که مثلاً شرکت‌های نفتی در استان‌ها هستند اما ادارات کل‌شان در تهران این ارقام را واریز می‌کند و پولها به حساب تربیت بدنی تهران می‌آیند.

البته من گمان نمی‌کنم بحث ستاد بند «ب» در موارد طرح تحقیق و تفحص مجلس باشد اما این ستاد تقریباً هیچ پولی را دریافت نمی‌کند و فقط یک واسطه وصول است که بر نحوه هزینه کرد باید نظارت کند. پول‌ها در اختیار سازمان ورزش است و نهاد‌های نظارتی این حق را دارند که از نحوه هزینه‌کرد این بودجه تحقیق کنند تا ابهامی به وجود نیاید. اینکه بودجه‌ها کجا هزینه شده‌اند و چه حاصلی داشته‌اند. بودجه‌ای که باید صرف ورزش قهرمانی شود و ردیفش از بودجه‌های عمرانی مجزا است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 15544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =