۰ نفر
۱۲ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۵

برای اینکه مشخص شود باراک اوباما چقدر در نطق آتشین اخیر خود که در آن به بازگشت اسرائیل به مرزهای 1967 تصریح کرد جدی و راستگوست، باید تا پاییز امسال صبر کرد.

برای اینکه مشخص شود باراک اوباما چقدر در نطق آتشین اخیر خود که در آن به بازگشت اسرائیل به مرزهای 1967 تصریح کرد جدی و راستگوست، باید تا پاییز امسال صبر کرد.

وقتی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی تمام قد دربرابر خواسته باراک اوباما مبنی بر بازگشت آنها به مرزهای 67 ایستاد این سوال پیش آمده است که موضع آمریکا در برابر تشکیل کشور مستقل فلسطینی ها دچار تغییر خواهد شد یا نه؟

اوباما در ظاهر قصد دارد دربرابر اسرائیل بایستد و همانگونه که وعده کرده کشور فلسطینی با مرزهای 67 را تشکیل دهد اما اسرائیلی ها نشان دادند که در بسیج لابی خود در آمریکا در برهه های حساس بسیار موفق هستند. نتانیاهو توانست ظرف یک روز پس از نطق اوباما چنان حمایتی برای خود از میان هردو حزب کنگره آمریکا به دست آورد که گویی دموکرات ها و جمهوریخواهان برای ارائه آن به نتانیاهو با هم مسابقه گذاشته بودند.

آنچه مشخص است اینکه اسرائیل به اندازه کافی از تغییرات و بهار دموکراتیک در کشورهای عربی که منجر شد نسیم آن تا مرزهای سرزمین های اشغالی نیز وزیدن بگیرد نگران هست. این نگرانی با آشتی فتح و حماس در اوایل ماه مه شدت بیشتری گرفت و حالا با اظهارات اوباما مبنی بر بازگشت آنها به مرزهای 67 به اوج خود رسیده است.

اسرائیل مانند گربه ای است که در کنجی در بسته گرفتار شده و هر آینه ممکن است به صورت هرکسی که سر راه اوست خنج بکشد. نتانیاهو از تمام توان و روابط خود در آمریکا بهره برد و به اوباما نشان داد که در کشور او بیش از رئیس جمهور حامی در اختیار دارد. این لشگر کشی مشخص در خاک امریکا نشان داد که حتی اوباما در تصمیمش مبنی بر بازگرداندن اسرائیل به مرزهای 67 بسیار تنهاست و حتی دنیس راس که به جای رام امانوئل اکنون مسئول تنظیم روابط واشنگتن و تل آویو است نیز تمایلی ندارد تا اظهارات باراک اوباما را جدی بگیرد.

در چنین شرایطی ممکن است با یک عقب نشینی آشکار از سوی باراک اوباما در خصوص تشکیل کشور فلسطینی با مرزهای 67 مواجه شویم. اسرائیلی ها نیز اکنون با شرایطی که منطقه با آن مواجه است ترجیح می دهد که تا پایان دوره نخست وزیری نتانیاهو و تا انتخابات بعدی پارلمان این کشور مذاکرات خود با فلسطینی ها را مسکوت بگذارند.

خبر بد اما این است که آشتی فتح و حماس و پیوستن مصر به چرخه حمایت از تشکیل کشور فلسطینی و توقعی که بهار دموکراسی خواهی در کشورهای عربی در تمام دنیا پدید آورده به همراه بی طرفی و یا حتی تمایل نسبی اروپایی ها نسبت به تشکیل کشور فلسطینی تا پایان سال 2011 سبب شده است تا آنها عزم خود را برای مطرح کردن این موضوع در سازمان ملل جزم کنند.

از همین رو فلسطینی ها  در  نظر  دارند  در  پاییز  سال  جاری  در  سازمان  ملل اعلام موجودیت خود را به عنوان کشوری مستقل مطرح کنند. این یعنی یک امتحان بزرگ برای امریکا. باراک اوباما قطعا از طرف اسرائیلی ها و لابی بزرگی که نتانیاهو توانست علیه رئیس جمهور آمریکا از آن استفاده کند تحت فشار قرار خواهد گرفت. از این منظر یعنی عضو  دائمی  شورای  امنیت  سازمان  ملل  متحد  قادر  است  مانع تشکیل کشور فلسطینی درسازمان ملل شود و آن را وتو کند اما این همه ماجرا نیست.

اگر امریکا دست به وتو بزند یعنی عملا نشان داده است که ادعاهای این کشور مبنی بر حمایت از دموکراسی در کشورهای عربی و نیز وعده هایی که درباب تشکیل کشور فلسطینی داده است جز مشتی اراجیف نبوده است. پاییز آینده برای آمریکا امتحان بسیار بزرگی در راه است . نکته دیگری که بسیار حائز اهمیت است اینکه آمریکا اگر به این باور برسد که باید خواسته فلسطینی ها در شورای امنیت را وتو کند ممکن است دست به ترفند دیگری بزند و آن ممانعت از طرح این موضوع در سازمان ملل خواهد بود. درچنین شرایطی ممکن است ما بار دیگر شاهد شکاف مجدد میان گروه های فلسطینی فتح و حماس باشیم تا همه تقصیر عملی نشدن وعده های آمریکایی ها به گردن خود فلسطینی ها بیفتند.
4949

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 155012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • س ع ی د CA ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۲
    0 0
    فراموش کردید که اقای اوباما در لندن حرفهاشون را پس گرفتند!!!
  • امیری IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۲
    0 0
    یعنی منظورتون جوجه ها را اخر پاییز میشمرن؟؟؟؟
  • بشیر IR ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۶
    0 0
    آخرین التماسهابرای باقی ماندن
  • رضا IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۸
    0 0
    بله هم اینک همانگونه شده است