در تقویم کاری این هفته مجلس می​توان نوشت: «یکشنبه: رد یک فوریت لایحه ادغام وزارت راه و مسکن» و «چهارشنبه: تصویب ادغام سه وزارتخانه راه و مسکن و ارتباطات».

نسرین وزیری: تغییر موضع مجلس در فاصله این سه روز بود که تعجب اغلب نمایندگان را برانگیخته و موج تذکرات آنها را در جلسه علنی امروز برافراشت. اینکه چطور می​توان یک روز به دولت خرده گرفت که «چرا لایحه یک پاراگرافه نوشته و چند روز بعد در همین لایحه یک پاراگرافی عنوان یک وزارتخانه دیگر را هم اضافه کرد و باز هم به شرح وظایف وزارتخانه جدید التاسیس اشاره​​ای نکرد؟» ترجیع بند سخنان همه معترضان به این رویکرد مجلس بود.

رویکردی که مورد تایید رئیس مجلس بود و تاکید می​کرد که اگرچه عملکرد دولت انتقاد برانگیز بوده اما مجلس نباید مقابله به مثل کند. لاریجانی در پاسخ به تذکر دیگری هم خواستار حل این معضل شد و نهایتا وقتی سیل تذکرات به احمد توکلی هم رسید، در پاسخ به وی گفت که به دلیل توصیه ولایی به مجلس، بررسی ادغام وزارتخانه​ها با سرعت بیشتری در دستور قرار گرفته و نمایندگان ولایی​ای چون او و توکلی باید آن را بپذیرند. همین توضیح کافی بود تا اینکه نمایندگان از ادامه اعتراضات خود منصرف شده و به کلیات و جزئیات این ادغام و تشکیل وزارت زیربنایی رای دهند.

بر اساس این مصوبه که با رای موافق 138 نماینده از 198 نماینده حاضر در جلسه (از میان 50 نفر مابقی، 15 رای مخالف و 12 رای ممتنع و 23 نفر بی​نظر بودند) مواجه شد؛ وظایف و اختیارات وزارت امور زیربنایی با تنقیح قوانین مربوطه تهیه و پس از تصویب هیات وزیران، حداکثر ۳ ماه پس از ابلاغ این قانون به مجلس تقدیم ‌گردد. اما نکته مغفول در این مصوبه زمان معرفی وزیر هم بود که همچون موضوع تشکیل وزارت ورزش، احتمال تاخیر در معرفی آن می​رود.

چکیده موضع دولت و مجلس به ادغام این وزارتخانه​ها در جلسه علنی امروز را در جدول زیر بخوانید:

موضع مجلس از زبان جواد زمانی سخنگوی کمیسیون اجتماعی

پیش از ارائه لایحه تشکیل وزارت زیربنایی، کمیسیون اجتماعی در راستای اجرای برنامه چهارم توسعه که به کوچک​سازی دولت اشاره داشت، در سال گذته موضوع این ادغام​ها را بررسی کرده بود. ادغام وزارتخانه​های مسکن و راه به دلیل اشتراک حوزه عملکرد آنها مورد تایید مجلس است و وزارت ارتباطات هم که تنها امور حاکمیتی آ در اختیار دولت است و ما بقی به بخش خصوصی واگذار شده است، قابل تجمیع با این دو وزارتخانه​ است.

موضع دولت از زبان لطف​الله فروزنده معاون نیروی انسانی دولت

مطالعات مفصلی درباره ادغام وزارت مسکن و شهرسازی و راه و ترابری از بیست سال گذشته در کشور انجام شده است. دولت نظر خاصی درباره ادغام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در وزارت امور زیربنایی ندارد. نظر مجلس تعیین‌کننده است و تصمیم نمایندگان بر، ادغام یا عدم ادغام ارتباطات در امور زیربنایی را مشخص می‌کند.

علی​رغم اظهارات سخنگویکمیسیون اجتماعی دال بر کار کارشناسی در این کمیسیون، موافقت دو روزه با لایحه دولت، از منظر نمیندگان منتقد، چندان کارشناسی به نظر نمی​رسید. شاه کلید انتقاد نمایندگان به مصوبه این کمیسیون هم در نوع وزارتخانه​های ادغام شده بود که اغلب مخالف ادغام وزارت ارتباطات در دو وزارت مسکن و راه بودند. این در حالی است که کاظم جلالی نماینده شاهرود به دلیل آمار بالای تلفات جاده​ای، وزارت راه را به تنهایی یک وزارت زیربنایی می​دانست و مخالف ادغام آن در دیگر وزارتخانه​ها بود.

جدول اظهارنظرهای نمایندگان نسبت به تشکیل  وزارت راهبردی

موافقان ادغام سه وزارتخانه

مخالفان ادغام سه وزارتخانه

ناصر سودانی نمیانده اهواز: موافقت با ادغام وزارتخانه‌ها تنها راه برون رفت از نابسامانی است. ارتباطات می تواند در برگیرنده ارتباطات حمل و نقلی و ارتباطات مخابراتی و الکترونیکی باشد و هر دو بخش راه و ارتباطات را در یک سیستم مدیریتی، اداره کند.

علی​اکبر اولیا نماینده یزد: ادغام شتاب‌زده وزارتخانه‌ها به مصلحت کشور نیست. وزارتخانه‌های راه و ترابری و مسکن و شهرسازی هنوز دستخوش مشکلات بزرگی نظیر شهرسازی و عمران، حاشیه‌نشینی، امور اراضی کشور و... هستند و بهتر است قبل ازادغام این مشکلات بزرگ مرتفع شود.

مصطفی کواکبیان نماینده سمنان: به قیافه من نمی​آید موافق باشم ولی برای کوچک سازی دولت، چاره ای نداریم، بیایید وزارتخانه ها را ادغام کنیم.  برخی ایراد می گیرند که مسکن با ارتباط رابطه ای ندارد، اما باید دانست که اگر در وزارت مسکن به ساخت و ساز توجه شود، می توان این دو وزارتخانه را کنار هم قرار داد، سوی دیگر فراموش نکنیم که وزارت راه و ارتباطات در بسیاری از کشورها در کنار هم فعالیت می کنند.

کاظم جلالی نماینده شاهرود: ادغام وزارت راه و ترابری با هیچ معیار و شاخصی به صلاح کشور نیست. وزیر راه و ترابری را به دلیل مشکلات موجود در این وزارتخانه حجیم و پرکار، استیضاح کردیم و معنایی ندارد که امروز این وزارتخانه را در دو وزارتخانه دیگر ادغام کنیم. وزارتخانه​ها خیا و گوجه نیستند که کنار هم بچینیمشان. اصلا ادغام را از قانون برنامه حذف کنیم تا این چالش​ها رفع شود.

مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود: وزارت مسکن و مخابرات تنها به امور حاکمیتی می‌پردازند و قابل ادغام با وزارت راه و ترابری هستند. وزارت راه و ترابری و وزارت مسکن دارای بخش‌های مشابهی در ساختار خود هستند. باید از توان بخش خصوصی در مسیر اجرای پروژه‌های عمرانی استفاده کنیم و بار وزارت ترابری در اجرای پروژه‌ها را کم کنیم.

مؤید حسینی‌صدر نماینده خوی: من نمی​دانم با چه استدلالی وزارتخانه‌ها را بدون سرپرست اداره کنیم؟ ادغام وزارتخانه​ها در برنامه پنجم برای چابک شدن دولت است، نکته‌ای که با ادغام سریع به آن دست نخواهیم یافت. وزارت ارتباطات که هیچ رابطه با وزارت مسکن و راه ندارد، کدام عقل سلیم آن را قبول می کند؟

شورای نگهبان ظرف 10 یا حداکثر 20 روز آینده در خصوص این مصوبه مجلس اظهار نظرخواهد کرد و پس از ان باید دید که دولت چگونه برای ادغام سه وزارتخانه خود وارد عمل خواهد شد. آیا این مصوبه ظرف سه ماه زمان تعیین شده در قانون، اجرایی می​شود یا به گفته جواد جهانگیرزاده، مصوبه​ای به مصوبات قبلی افزوده شده و دولت آن را اجرایی نخواهد کرد؟ البته از منظر رئیس​مجلس چون دولت خودش این لایحه را ارائه داده، انتظار اجرایش می​رود. البته از آنجا که مجلس وزارتخانه دیگری را هم به مجموع وزارتخانه​های مد نظر دولت برای ادغام افزوده است، بعید نیست که این اجرا با اما و اگرهایی همراه باشد. اما و اگرهایی که با گذشت بیش از سه ماه از زمان تصویب تشکیل وزارت ورزش، مانع از معرفی وزیر مربوطه شده و بودجه این وزارتخانه​ را بلوکه کرده است.

/2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 154901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عوض-حاتم MY ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۱
    0 0
    به مجلسیان پیشنهاد می کنم تا قبل از برکناری بقیه ی وزرا به واسطه ی زاویه داشتن با اقای میم و ادغام اجباری بقیه ی وزارتخانه ها خود مجلس طرح ادغام وزارتخانه ها را به 4 وزارتخانه ی 1. اقتصادی 2. سیاسی 3. فرهنگی و 4. نظامی امنیتی به تصویب برسانند تا هم دولت کوچکتر شود و هم مرغوب رفتارها ی غیر قابل پیش بینی دولت نشوند. از ما گفتن بود ولی باز خود دانید...
  • بدون نام IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۱
    0 0
    آخه مسکن چه ربطی به ارتباطات داره؟
  • رضا US ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۹
    0 0
    واقعاً به این نمایندگان باید شک کرد آخه مثلاً وزیر ارتباطات که دکترای مخابرات دارد جه کاری می تواند در وزارت راه و یا مسکن داشته باشد ...واقعاً لایحه نسنجیده و غیرکارشناسنه ای هست البته عادی هست وقتی به سرپرست فعلی وزارت نفت نگاه می کنیم !!!!!!!!!!