همایش 28 اردیبهشت امسال بنام اخلاق وکالت حاشیه هایی بهمراه داشت و در دل این حاشیه ها زخمها و دردهایی از جامعه وکالت سربازکرد که تا کنون بسته مانده بود و یا بهانه ای برای ابراز نداشت.

این که میگویم بهانه ، حقیقتی است که بعض از همکاران اقلیت کانون وکلا با وسیله قراردادن آن بر اقدامات مرکز مشاوران حقوقی و وکلای قوه قضاییه تاختند  و اقل انصاف را مراعات ننمودند. بنابراین روی سخنم با همان عزیزان اقلیت است .

اولا:

آقای قرائتی در باب اخلاق وکالت مطالبی را عنوان کردند که شاید همگان سواد آنرا داشتیم و حتی به دیگران از باب معروف امر می نمودیم اما چنانکه خود نیز واقفید کلام نافذ آن خطیب محترم با جملات شیرینشان به گونه ای است که بر مخاطب دلنشین تر می نماید. شاید این جنجالها (ونه بهانه جویی ها) با پخش کامل سخنان ایشان از رسانه سیما فروکش کند.

اما آنچه که در این مدت در فضای تارنماها و رسانه های مکتوب سنگینی میکرد استدلالات آن اقلیت بود که تلاش بر بهره برداری کلام حاج آقای قرائتی داشت.ایشان در کلامشان به هیچ وجه از نشانه کفردانستن استفاده کنندگان کراوات سخن نگفتند که صرفا به بی خاصیتی آن اشاره داشتند اما عباراتی از قبیل

"جوری در مذمت کراوات  صحبت می شود که گویی ، کت و شلوار ، ریشه ایرانی دارد ! مگر نه این است که علاوه بر کت و شلوار ، پیراهنی که دهه هاست مردان ایرانی بر تن می کنند ، معروف به یقه انگلیسی است ؛ همان یقه انگلیسی ای که نظام جمهوری اسلامی و حزب اللهیان ، 33 سال است آن را روی شلوار می اندازند و دکمه را تا آخر می بندند تا گلویشان ورم کند ! ضمنا اگر کراوان ، غیر قانونی ( جرم ) است ، چرا هیاتهای خارجی می آیند ایران با کراوات و اسکورت می شوند و با آنها مذاکره و قرارداد امضا می شود ؟ حال آنکه زنان خارجی ( دارای سمتهای سیاسی ) که می آیند ایران ، مجبورشان می کنند که روسری بر سر کنند . اصلا چرا در سینماها ، فیلمهای ایرانی نمایش داده می شود که مردان کراوات زده اند ؟"

و یا:

"اگر کراوات را مظهر بی دینی و خروج از اسلام تلقی کنیم در آن صورت باید در روابط خود با بسیاری از کشورها ی دوست و هم پیمان مجاور مانند عراق ، سوریه ، ترکیه  ، افغانستان و حتی فلسطین و لبنان تجدید نظرکنیم ."

ملاحظه می فرمایید درنتیجه گیری هایتان به این منطق نرسیده اید که حرمت این کالا –کراوات- صرفا از جهت وارداتی بودنش نیست که حرمتش از باب سودجویی های ثانویه اش است.

آیا نمی دانید در سالهای 1280 به این سو چگونه تیشه بر ایرانی بودنمان و هویتمان زدند؟ برای عملی کردن آن تهدید از ظاهرمان آغلز کردند . لباس ایرانی مان را گرفتند. بهتر از من می دانید که لباسمان چه بود ، پوششی کامل و راحت از عبا و ردا و شالی بر کمر و کلاه و دستار ی بر سر و شاید هریکشان حکمتی وفایده ای داشت که ایرانی جماعت از قدیم الایام بی حمکت کاری نمی کرد. حال بفرمایید از بین شال و کلاه و ردا و دستار ، کروات از کجا آمده است؟

آیا کشورهای راکه از آن نام بردید از مجموعه ایران بزرگ و عثمانی تشکیل نشده بود؟ چه چیزی آنها از هم تاراند ؟ فقط نیروی قاهره ی جنگ بود؟ دشمن از گزینه تهاجم فرهنگی به آن کشورها بهره نگرفت؟ آری آنها برادران مسلمان ماهستند وروزگاری هموطنانمان بودندودلیل بر کافر پنداشتن ایشان بخاطر استفاده از کراوات نیست که دشمن همین را می خواهد ، اما بنابراین می شود که خودمان را با فرهنگ تحمیلی بر ایشان قیاس زنیم ؟

می فرمایید:" تعجب میکنم دوستان نمی دونند کراوات نام خراسان بوده.
مردم کرواسی هم ریشه در خراسان دارند و چون از آنجا مهاجرت کردند نام آنجا را کرواسی گذاشتند.
اکنون اگر به آنجا تشریف ببرید می بینید چقدر ایرانی الاصل و حتی شیعه اونجا هست.
کروات را هم نامیدند کراوات چون پس از مهاجرت از ایران؛ برای اینکه جدا باشند از سایرین؛پارچه ای به گردن می بستند بلند که امروزه اینگونه شده..."

فرض را بر قبول این ادعا میگذاریم. سوال اینست تحریم بهره گیری از این نماد و کالا چه ارتباطی با آن قوم اروپایی دارد؟ علما ی دینی مان در زمان خود وعصر کنونی با نواختن بر زنگ خطر نفوذ فرهنگ بیگانه از خطر ثانویه نفوذ اعتقادات و تهاجم فرهنگی پیشگیری کردند وگرنه همگان می دانیم استعمال توتون وتنباکو نیز به نفس خود حرمتی نداشت.

البته بقول شما کت و شلوار نیز ارمغانی از فرنگ بود وبر لباس ایرانی تحمیل گردید اما حرمت آن لباس را را نیزمی بایست متولیان جامعه آنروز حفظ میکردند- که نکردند- و متولیان و نخبگان آن روزگار نه تنها دولتمردان بلکه نخبگان حقوقی و وکلای مردم بودند.

اگر همت بازپیرایی لباس سنتی ایرانی را ندارید دست کم از کراوات بگذرید اما اگر خیلی مصرید ، بفرمایید پاپیون هم آزادست!

ثانیا:

 چنانکه گفتم مقولات بالا بهانه ای بیش نبود و دلایلی نیز دارم از این قبیل فرمایشات شما که پرسیده اید " چرا دادگاه  ها علیرغم  تجربه کثیر معمرین کانون وکلای دادگستری اکثریت و شاید تمام وکالت ها را به وکلای آن مرکز محول نموده اند؟ البته من تمام  دادگاه ها را ندیده و فقط برخی را از تلویزیون مشاهده کرده بودم  و در همان زمان از این موضوع تعجب می کردم  که براستی چرا همه وکلای متهمان در مقام دفاع از قاضی  تقاضا میکردند  تا بعدا" لایحه بدهند و دست کم با قبول اتهام موکلشان از قاضی درخواست عفو و رافت می کردند؟ پاسخ روشن است. عدم استقلال ، ترس از آینده شغلی و... و بیچاره متهمی که وکیلش به سبب امنیت شغلی از دفاع کردن از وی اباء داشته باشد . شرم یعنی این و نه چند تار مو و کراوات .."

ویا گفته اید:

" بسیار اتفاق افتاده که قضات اخراجی و خطاکار دستگاه قضا پس از اخراج  از قضا و عدم دریافت پروانه از کانون به مرکز شما متوسل شده و از مرکز شما پروانه وکالت دریافت نموده و در قالب روابط قبلی حق الوکاله های میلیاردی دریافت کرده اند."

تلاش کردم پاسختان را بر وبلاگتان قراردهم و اینجا نیز به اختصار می گویم
استقلال و کیل شانیت اوست. این که چرا وکلای متهمین پس از انتخابات را از همکاران مرکز مشاوران تعین کرده اند ولی اصولا همگی از این نهاد بوده اند یا خیر را من نمی دانم، اما دقت بفرمایید در فرمایشات خود اتهام سنگینی را به وکلا زده اید . وکلایی که قبلا بار کنایه آمیز دوستان کانون را مبنی بر سرسپردگی به دستگاه قضا را بدوش می کشیدند در دفاع از موکلین خود با دادستان وقت تهران ناچار به مقابله ای شدند که قابل درج در این سطور نیست و پرونده هایی را به عهده گرفتند که فرصت کافی برای مطالعه نداشتند و به ناچاری تقاضای استمهال و تقدیم لایحه در فرصت کافی را نمودند . بفرمایید در چنین شرایطی زبردست ترین وکلا بغیر از استمهال یا ارایه لایحه دفاعیه در زمان مکفی ، کار دیگر میکنند که ایشان کوتاهی کرده باشند؟

حال اگر تلویزیون صرفا جمله ی تقاضای عفو وکیل را از قاضی دادگاه پخش نماید و شما بقول خودتان محاکمات را ندیده باشید ، آیا جوانمردانه است که نتیجه بگیرید :"عدم استقلال ، ترس از آینده شغلی و... و بیچاره متهمی که وکیلش به سبب امنیت شغلی از دفاع کردن از وی اباء داشته باشد . شرم یعنی این و نه چند تار مو و کراوات"


ثالثا:

همگان به تجربه ی مثبت و خدمات ارزنده ی وکلای کانون در روزگاران گذشته اذعان داریم ، آیا پذیرفته است به تجربیات و سواد وکلای همکار خود در مرکز مشاوران با دید کاستی و یا قضات خلافکار اخراجی و.... بنگریم.آیا ؟؟!
و بقول حافظ: نقد صوفی نه همه صافی بیغش باشد / ای بسا خرقه که مستوجب اتش باشد
خوش بود گر محک تجربه آید به میان/تا سیه روی شود هر که در او ، غش باشد
منصف باشیم!


مصطفی ترک همدانی - وکیل پایه یک دادگستری

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 154543

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 35
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۰
    15 2
    آقای وکیل پایه یک! متاسفم که شما هم وکیل هستی. مشاور قوه قضائیه همکار وکیل کانون وکلا نیست. هیچ چسبی هم در دنیا مشاور تابع قوه قضائیه را به کانون وکلای مستقل نمی چسباند. نظراتت راجع به کراوات و پاپیون هم فقط نشانه کوته فکری بود. وکلا کراوات می زنند چون حق دارند لباسشان را خودشان انتخاب کنند و کراوات موجب زیبایی و آراستگی است و در ضمن تا کور شود هر آن که نتواند دید.
  • بیطرف IR ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۰
    17 1
    به باور بنده ، كراوات نه واجب و حرام است ، نه مستحب و مكروه بلكه كاملا مباح و جايز است لذا به هيچ كسي نمي توان ايراد گرفت كه چرا زده است يا نزده است كمترين چيزي كه مي توان در اين باره گفت،اينست كه با انقلاب اسلامي سال 1357 ، اين به اصطلاح نمادهاي فرهنگي،تغيير كرده است كه موضوع را از دو حال خارج نمي كند ؛ يا اينكه با سياست بازي و به زور فشار و چماق ، تغيير كرده است لذا درود بر آناني كه كراوات مي زنند.
  • بیطرف IR ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۰
    0 19
    بعضی ها با انگیزه سیاسی کروات می زنند. و یا حداقل تصور برخی از افراد جامعه و بعضی از مقامات حکومتی اینطور است. پس وکلایی که می خواهند در این مملکت ارج و اجری داشته و منزلتشان حفظ شود لازم است به این واقعیت هم گوشه چشمی داشته باشند.
  • بیطرف IR ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۰
    9 1
    نتيجه آنكه ، به چه اجازه اي ، كساني كه كراوات نمي زنند ( و محتملا به اين دليل است كه آموزش بستن آن را نديده اند ) به كراواتي ها مي تازند ؟ چرا فكر كرده اند هر آنچه بگويند و تحميل كنند ، عين صواب است ؟ درست مثل كساني است كه عين دستگاه جوجه كشي ، بچه به دنيا آورده اند ولي طلبكارانه و با تمسخر ، به كساني كه بچه دار نيستند ، طعنه مي زنند !( البته اين دري وري گفتن ها مختص ميهن ناب ماست و الا در كشورهاي پيشرفته ولي كافر ، اصلا چنين صحنه هايي در زندگي اجتماعي شان ، ديده نمي شود
  • بیطرف IR ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۰
    4 10
    باید توجه داشت که امروزه کروات به عنوان نمادی از فرهنگ و تمدن غرب شناخته می شود و ملتهای مشرق زمین - از عربها گرفته تا هند و چین و افغانستان - برای تفکیک هویت ملی خود از دیگر ملتها بر حفظ لباس بومی خود اصرار می ورزند.
  • علی IR ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۰
    2 5
    این در حالی است که سلطه فرهنگی غرب اینگونه عمل آنها را برنمی تابد و موضوع تا اندازه ای جنبه مقابله با فرهنگ مسلط جهانی پیدا کره است. براین اساس توجیهاتی از قبیل ریشه ایرانی داشتن کروات یا غربی بودن کت وشلوار مرسوم فعلی و .... برای کاستن از درجه قباحت کار طبیعی جلوه دان موضوع و متقاعد کردن کسانی است که ساده لوحانه به عمق فرهنگی عملکرد افراد توجهی ندارند.
  • علی IR ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۰
    2 5
    به راستی ما را چه شده که برخی از مدعیان فرهیختگی مان به اندازه اعراب و افاغنه هم تعصب ملی ندارند؟. اگر نیک بنگریم مردم عادی و مسئولان کشورهای عربی و افغانستان هم به سادگی ما حاضر به کنار گذاشتن پوشش بومی خود نیستند. آیا فرهیختگان ما در این عرصه از مردم کشورهای ..... هم عقب ترند؟...
  • توحید بختیاری IR ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۰
    2 13
    ریشه کراوات هم مهم نیست. مهم اینست که الآن نماد چیست. به نظر من نوعی کرنش به فرهنگ بیگانه است.
  • علی IR ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۰
    0 0
    5_گاه نوعی نشانه اعتراض است مانند اینکه کمونیستهای قدیم با تشبث به رهبرانشان سبیلشان را بلند میکردند وبعض اشخاص که کمونیست نبودند برای اینکه لج حکومت را در بیاورندچون حکومت با تشبث از نظام سرمایه داری آمریکا با کمونیسم مخالفت میکرد مخالفین نظام سابق سبیلشان (همان شارب)را بلند میکردند!امروزه بعضی از وکلائی که کراوات میزنند من شهادت میدهم که کراواتشان نشانه اعتراض بر وضعیت حاکم بر جامعه وکالت است ولا غیر!باقی را خودتان با انصاف جستجوکنید.
  • علی IR ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۰
    3 1
    4_دررژیم سابق عده ای با تشبث وهمرنگ کردن خود با حاکم حکومت کراوات میزدندکه یا اعتقادبه عملکرد حاکم داشتند یا از روی ریا بودکما اینکه این فرهنگ به نوعی دیگر برای کسانی که پیراهن بدون یقه میپوشند(یقه آخوندی)امروزه حاکم است
  • علی IR ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۰
    3 3
    1_گاه زدن کراوات اجبار است مانند زمان قبل از انقلاب که دستور حکومت بود که کلیه کارمندان کراوات بزنندوبعضی ازکسانی هم که در کسوت روحانی هستند وتحصیلات دانشگاهی کرده بودند در زمان خدمت افسری(که برای دانشگاه دیده ها همان سربازی است)کراوات زده اند.نمونه عکس افسری جناب خاتمی رئیس جمهور سابق که در نشریات چاپ شد.2_گاه نشانه غرب زدگی است که از مقوله ما خارج است وتائید نمیکنیم3_گاه نشانه بیخبری است وصرفاتشریفاتی وتجملاتی وانگیزه ای در کار نیست که حرجی برناآگاهان نیست
  • شجاعي نيا IR ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۰
    7 2
    كاري به دعواي اين دو دسته ندارم اما اگر كراوات و پاپيون زيبنده يك ايراني نيست ، شلختگي و نامرتبي زيبنده است؟ چرا لباسي كه متين و سنگين و باوقار هست را اينگونه مورد حمله قرار مي دهيد؟ همين رفتارها باعث شده كه جوانان ما به سمت لباسهاي پاره و شلخته و مد جريانهاي آنچناني غربي جلب و جذب شوند؟ منتطقي باشيد. اگر كراوات غربي است پيراهن - كت و شلوار - كفش و ... خيلي چيزهاي ديگر هم غربي هستند.
  • بدون نام IR ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۰
    6 1
    از نظر من کراوات نشانه مرتب بودن فرد است و همانگونه که در مجامع رسمی آقایان کت و شلوار می پوشند، حتما به عنوان مکمل آن باید کراوات بزنند. اگر از نظر بعضی کراوات بد است، بهتر است خودشان استفاده نکنند و ضمنا از کت و شلوار هم استفاده نکنند!
  • متفکر IR ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۰
    2 1
    همش تقصیر این کراوات (از کراواسی)! و پاپیون (لفظی فرانسوی به معنای پروانه و در ضمن فیلم پاپیون) است.
  • بدون نام IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۰
    6 1
    آخه ما كه لبلس بومي نداريم چرا الكي شلوغش مي كنيم. جالبه كه همه لباس هايي كه مي پوشيم اروپاييه و مدلش از اروپا مياد فقط همين كراوات مشكله و بقيه اش درسته؟ بهعكس همين آقاي وكيل نگاه كنيد كه مدل ريشش و از اروپايي ها گرفته و با تيغ اروپايي مرتبش كرده حالا داره اعتراض مي كنه. پيامبر اسلام مي فرمايند: رطب خورده كي منع رطب كند.
  • معین IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۰
    4 1
    به نظر من هرچیزی باید یک شکل رسمی داشته باشه تا همه مردم دنیا با هم هماهنگ باشند. همانطور که زبان انگلیسی یک زبان رسمی و بین المللی است.
  • بدون نام GB ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۰
    4 1
    حالا همه چي حله فقط کراوات زدن ايراد داره؟؟؟
  • فرانک فولادی IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۰
    2 1
    آقای وکیل با مراجعه به کتاب ایران کوده - جزوه شماره­ 3 برگ 30 تا 32 - گردآورنده : محمد مقدم (استاد زبان اوستایی و فارسی باستان در دانشگاه تهران)؛ تهران امرداد 1314 یزدگردی متوجه میشوید درایران باستان کراوات به عنوان نماد مردان رزم بوده.شما که مدعی شیراز یدبادیدن عکسهایی که لینک آن رابرایتان میگذارم متوجه موضوع خواهیدشد
  • فرانک فولادی IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۰
    1 1
    واژه «کراوات» و رسم بستن آن پیشینه­ی کلاسیک (یونانی و لاتین) ندارد و به همین سبب بوده که اروپاییان «ریشه عامیانه» برای آن ساخته و آن را به سربازان کروآت نسبت داده­ اند.در اوستا (وندیداد - فرگرد 14 - بند 9) دوازده چیز را که مرد جنگی به آن­ها نیازمند است نام می­برد و می­گوید :«... هفتم زره، هشتم کـُئـِرس ، ...»
  • فرانک فولادی IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۰
    1 1
    و در همه­ صورت­های کنده شده روی سنگ و سکه ­های باستانی یافت می­شود.برای نمونه سنگ نگاره­ای را در طاق بستان می­توان آورد.این پیش سینه که تا دوره­ صفویه و بعد از آن هم رسم بوده (که در صورت­های شاه عباس دیده می­شود؛ همان است که به زبان فرانسه «cuirasse» می­گویند که از «corazza» ایتالیایی گرفته شده است و ریشه­ آن «کئرس» اوستایی است
  • فرانک فولادی IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۰
    1 0
    بنا به گفته­اروپاییان «cuirasse» از قرن پانزدهم در اروپا رواج گرفته شده و چون پیشینه­ کلاسیک نداشته برای آن ریشه­ا تراشیده­اند و آن را از واژه­ی حدسی «coracea» که در لاتین نیست گمان کرده­ اند و آن را ز ریشه­ لاتینی «coriaceus» به معنی «چرمی» و از ریشه­ لاتینی «corium» یعنی «چرم» دانسته و ناچار شده­ اند بگویند که این قسمت زره را در ابتدا از چرم می­ساخته­ اند !!
  • فرانک فولادی IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۰
    2 1
    هرچند که بی گمان این پوشش از فرانسه به جاهای دیگر جهان رفت و فرانسویان نیز آن را در سال 1656 ، در زمان لویی چهاردهم از کروات ها گرفته اند .اما جالب است بدانیم کرواتها (کرواسی) در جنوب شرق اروپا در اصل گروهی از ایرانیان خراسان کهن بودند به نام خروات(خور آوات ) یا ( خور آباد) که به دلایلی به شبه جزیره ی بالکان کوچ کرده اند -
  • فرانک فولادی IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۰
    2 1
    کروات ها به ریشه ایرانی خود امروزه افتخار می کنند . اینان در گذشته پارچه ی زیبایی را به گردن خود برای زیبایی می آویختند و این جامه به نام خودشان نامیده شد و امروزه در سراسر جهان پوشیده می شود . نوئل مالکوم پ‍ژوهشگر نامی معنی این واژه را (دوستانه) گرفته است .اما بنده گمان می کنم ریشه آن همان (خورآباد) است . در حاشیه می نویسم حتی واژه ی خرابات در اشعار فارسی نیز شاید همین خورآباد است . این واژه هنوز در میان مردم کرد کرمانشاه و ایلام به صورت خـوَرآوا کاربرد دارد .
  • مصطفی ترک همدانی وکیل پایه یک دادگستری IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۰
    1 3
    بادرود.قصد رد تاریخچه کراوات را ندارم(که البته اگر بدان بپردازیم ایراداتی بدان واردست)موضوع آن کالا که پارچه ای و بنام کراوات می باشد نیست.مقصود تفکر نهفته بر پشت آنست.اگر براستی این کالا ایرانیست چراواردکنندگانش در بدوامر هیچ ادعایی برایرانی بودنش نداشتند؟چون قصدشان راندن مسلک و پوشش ایرانی بود.
  • بايرام IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۱
    4 1
    آقاي وكيل پايه يك اين را مي دانيم كه چون نمي توانيد با دانش بالاي كليه وكلا عضو كانون رقابت كنيد به كراوات تعداد قليلي از وكلا محترم مي پردازيد. در كل خيالي نيست اگر اسرار داريد همين الان كت و شلوارتان را در آورده و لباس دلخواهتان را بپوشيد ما كه فرصت پرداختن به لباس امثال شما را نداريم
  • بدون نام IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۱
    1 1
    آقا بایرام! دانش شما را در "اسرارتان" دیدیم!!!
  • بدون نام IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۱
    2 4
    ایرانی . ایرانی باش . ایرانی بخر. ایرانی بپوش.پيامبر اکرم(ص)فرمودند: ويل لقوم يلبسون ما لم ينسجوا واي بر مردمي که چيزي را مي پوشند که خود نمي بافند.
  • بدون نام IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۱
    2 4
    ایرانی . ایرانی باش . ایرانی بخر. ایرانی بپوش.پيامبر اکرم(ص)فرمودند: ويل لقوم يلبسون ما لم ينسجوا واي بر مردمي که چيزي را مي پوشند که خود نمي بافند.
  • بدون نام IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۱
    1 3
    ما لباس ایرانی نداریم؟ اینقدر روزمره شدیم که همه چیز را فراموش کردیم. حتی فرهنگ و اداب رسوم و لباس . یادمان باشد که ما فرهنگ و اداب رسوم غنی داریم
  • بدون نام IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۱
    1 2
    ما لباس ایرانی نداریم؟ اینقدر روزمره شدیم که همه چیز را فراموش کردیم. حتی فرهنگ و اداب رسوم و لباس . یادمان باشد که ما فرهنگ و اداب رسوم غنی داریم
  • بدون نام IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۱
    1 1
    تو عروسی ها کروات بیداد میکنه
  • بدون نام IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۸
    2 2
    نه در فرهنگ ما و نه در دین هیچ جایی رو نمیبینیم که مشکلی با کراوات وجود داشته باشه من نمیدونم چرا یکسری با اظهار نظر شخصی میخوان عقاید متحجر خودشون رو به اسم اسلام به دیگران قالب کنن کی گفته که کراوات بده؟ کجای اسلام به یک لباس پوشیده و آراسته کار داشته که شماها کار دارید
  • یک وکیل IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۸
    1 4
    درپاسخ منتقدین به این مطلب : من هم تاکنون آزادی کراوات را شخصی و سلیقه می دانستم اما نویسنده به دلایل تحریم توتون وتنباکو اشاره کرده است بنابراین نباید اصل کاربرد چیزی را با اهداف پشت پرده مخلوط کرد.ضمنا درست است که اسلام موافق زیبایی است اما همین اسلام مخالف تثبیت ملاکهای غیر اسلامی بر جامعه اسلامی است.
  • روشنک IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۲
    2 1
    سلام .دستمال گردن هم همینطور است ؟چرا شیک و تمییز بودن را زیر سوال میبرید.یاادمن باشد این گردن آویز تزیینی یک فرهنگ است شما حتی لباس مناسب هم برای وکلا ندرید یک فکری برای ان کنید
  • بی نام A1 ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
    0 0
    حیف به ابران و ایرانی فرهنگ را بردن زیر سوال با این کارها