برخی بر این باورند که احمدی​نژاد رفتارهایی دارد که در سی سال گذشته بی​سابقه بوده و در مقابل برخی معتقدند که او در پی استفاده از حداکثر اختیارات ریاست جمهوری است.

غلامرضا مصباحی مقدم، عضو فراکسیون اصولگرایان، بر این باور است که کسی در مجلس مخالف استفاده از تمامی اختیارات ریاست جمهوری نیست اما او اختیاراتی فراتر را طلب می​کند.

وی در گفت​وگوی مفصلی با خبرآنلاین، با اشاره به اینکه دولت به مجلس اعتراض می​کند که لوایحش را به طرح تبدیل کرده است، اظهار داشت: به فرض که اینگونه باشد مگر مجلس حق تدوین و تصویب طرح را ندارد؟ این روش در سی سال گذشته وجود داشته است. اما هیچ یک از روسای جمهور گذشته اعتراضی به نحوه رفتار مجلس نداشتند. اما ایشان به مجلسی که خودش برگزار کننده انتخاباتش بوده است و بارها در توصیف این مجلس متواضعانه سخن گفته است، برخی حرف​هایی می​زنند که...

به گقته وی، احمدی نژاد می​خواهد از حداکثر اختیارات قانونی خود استفاده کند. چه در انتخاب معاون اول یا مسئول دفتر و چه در عزل وزیر اطلاعات یا عزل یک روزه سه وزیر. شاید ایشان نمی​خواهند به تعبیر آقای خاتمی برسند که گفته بود «دولت تدارکاتچی بین قوا شده» و حتی لایحه تبییت اختیارات ریاست جمهوری را ارائه داد.

مصباحی​مقدم با تاکید بر اینکه اصلا مخالف استفاده از حداکثر اختیاراتش نیستیم، خاطرنشان کرد: اما گاهی نحوه رفتار ایشان معقول نیست و تعجب برانگیز است. ما اینگونه رفتارها را در دولت های گذشته نداشتیم. مثل اینکه وزیر امور خارجه در سفری رسمی مشغول مذاکره است اما رئیس​جمهور میزبان وی یکباره به او می گوید که شما از این پس مهمان ما هستید نه وزیر!

وی با بیان اینکه ما شاهد تصمیمات ایشان در مورد تغییرهای مکرر رئیس کل بانک مرکزی هم بودیم که خوشبختانه الان به سمت ثبات می​رود، ادامه داد: ایراد مجلس به تحولات نسنجیده و تزریق بی ثباتی به کشور است. همین الان اگر قرار باشد سه وزیر تغییر کنند، این  وزارتخانه ها بلاتکلیف خواهند شد. این نحوه اداره کشو ر دائما تنش را به جامعه پمپاژ می کند. ما معتقدیم که باید رفتار دولت متعادل باشد.

مصباحی مقدم در پاسخ به سوالی که جویای واکنش​های رئیس​جمهور به دلسوزی​​ها و تذکرات نمایندگان و دیگران بود، گفت: ایشان غالبا بر مواضع خودش اصرار ورزیده و اگر گاهی عقب نشسته، برای این بوده که احساس کرده شرایط دیگر به او اجازه نمی دهد که موضعش را ادامه دهد. البته شاید گه​گاهی به ندرت، این توصیه​ها به اصلاح امور از سوی دولت منجر شده باشد؛ اما جریان غالب این نیست.

نماینده تهران افزود: مثلا با اینکه شورای نگهبان در همین قضیه ادغام وزارتخانه​ها تفسیر قانونی ارائه داد که باید مورد تبعیت رئیس جمهور باشد، اما می​بینیم که ایشان به دنبال ارائه این تفسیر و جلسه مشترکی که با رئیس​مجلس در خدمت مقام معظم رهبری داشته و خبر این است که معظم له هم فرموده​اند مبنای عمل دولت باید تفسیر شورای نگهبان باشد؛ باز هم ایشان با سه وزیر تودیع می کند.

به گفته وی، این نشان دهنده روحیه خود محوری ایشان است که قانون را هم آنطور که مایل است تفسیر و اجرا می کند، که این دیگر قانون نیست و اراده شخص رئیس​جمهور است. حتی فرض بر نیات خیرخواهانه ای پشت این رفتار، باز هم این رفتار به نفع ملت نیست. چون نفع ملت، در حرکت جمعی است نه اقدام فردی. همانطور که ملت، رئیس جمهور را برای اجرا انتخاب کرده است، اما مجلس را هم برای قانون گذاری و نظارت انتخاب کرده است و رئیس​جمهور باید به نظارت مجلس تن دهد.

/2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 154430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۹
    0 0
    درودبراحمدی نژادکه شیرحلال مادرش خورده است. وننگ ونفرین ابدی برای کسانی بادکه خودرادرخدمت شکمیاره های اقتصادی مال مردم خورقرارداده اند.