۰ نفر
۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
آشنایی با دیابت

دیابتیک بیماری مزمن است که بر نحوه تبدیل غذا به انرژی توسط بدن تأثیر می گذارد.

بیشتر غذاهایی که می خورید به قند (که گلوکز نیز نامیده می شود) تجزیه شده و به جریان خون شما منتقل می شوند. وقتی قند خون شما بالا می رود ، مغز به پانکراس شما پیام می دهد که انسولین ترشح کند. انسولین مانند کلیدی عمل می کند که قند خون را برای استفاده به عنوان انرژی به سلول های بدن شما وارد می کند.

اگر مبتلا به دیابت هستید ، بدن شما یا انسولین کافی تولید نمی کند یا نمی تواند از انسولین ساخته شده به خوبی استفاده کند. وقتی انسولین کافی وجود نداشته باشد یا سلول ها به انسولین پاسخ ندهند ، قند خون بیش از آنچه که باید در جریان خون شما باقی می ماند. با گذشت زمان ، این مساله می تواند مشکلات جدیبرای سلامتیشما به وجود بیاور، مشکلاتی مانند بیماری های قلبی ، از دست دادن بینایی و بیماری های کلیوی.

هنوز درمانی برای دیابت وجود ندارد ، اما کاهش وزن ، داشتن یک رژیم غذایی سالم و فعال بودن واقعاً می تواند کمک کننده باشد. مصرف دارو در صورت لزوم ، آموزش و خود مدیریت دیابت و انجام ملاقات هایمنظم با پزشک نیز می تواند تأثیر دیابت را بر زندگی شما کاهش دهد.

انواع دیابت

سه نوع اصلی دیابت وجود دارد: دیابت نوع ۱ ، نوع ۲ و دیابت بارداری (دیابت در دوران بارداری).

دیابت نوع ۱

تصور می شود دیابت نوع ۱ ناشی از یک واکنش خود ایمنی (که در آن بدن به اشتباه به خود حمله می کند) است که بدن شما را از تولید انسولین باز می دارد. تقریباً۵ الی ۱۰٪ از افرادی که دیابت دارند به دیابت نوع ۱ مبتلا هستند. علائم دیابت نوع ۱ اغلب به سرعت ظاهر می شوند. این بیماری معمولاً در کودکان ، نوجوانان و بزرگسالان جوان تشخیص داده می شود. اگر به دیابت نوع ۱ مبتلا هستید ، برای زنده ماندن باید هر روز انسولین مصرف کنید. در حال حاضر ، هیچ کس نمی داند چگونه می توان از ابتلا به دیابت نوع ۱ جلوگیری کند.

دیابت نوع ۲

در دیابت نوع ۲ ، بدن شما از انسولین به خوبی استفاده نمی کند و نمی تواند قند خون را در سطح طبیعی نگه دارد. حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد از مبتلایان به دیابت، دیابت نوع ۲ دارند. این بیماری در طول سالها ایجاد می شود و معمولاً در بزرگسالان تشخیص داده می شود. شما ممکن است متوجه هیچ علائمی نشوید ، بنابراینانجام آزمایش قند خون بسیار مهم است. با داشتن شیوه زندگی سالم مانند کاهش وزن ، رژیم غذایی سالم و فعال بودن می توان از ابتلا به دیابت نوع ۲ جلوگیری کرد و یا آن را به تاخیر انداخت.

دیابت بارداری

دیابت بارداری در زنان بارداری که قبلا دیابت نداشته اند ایجاد می شود. در صورت ابتلا به دیابت بارداری ، نوزاد شما در معرض خطر بیشتری برای بروز مشکلاتی در سلامتی اش قرار دارد. دیابت بارداری معمولاً پس از تولد نوزاد از بین می رود ، اما خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را در مراحل بعدی زندگی افزایش می دهد. معمولا در صورت ابتلا به دیابت بارداری نوزاد شما در دوران کودکییا نوجوانی بیشتر دچار چاقی می شود و همچنین احتمال دارد در بزرگسالیبه دیابت نوع ۲ مبتلا شود.

و اما در ادامه ما به معرفی دو نمونه از داروهای دیابت پرداخته ایم:

انسولین

انسولین هورمونی است که به طور طبیعی در بدن ما تولید می شود. نقش اصلی آن این است که به سلولهای سراسر بدن اجازه می دهد گلوکز (قند) را جذب کرده و آن را به شکلی تبدیل کنند که می تواند توسط سلولها به عنوان انرژی استفاده شود. بدون انسولین ، ما نمی توانیم زنده بمانیم ، و در گذشته مرگ بر اثر دیابتیک پدیده معمول بوده است تا اینکه انسولین در اوایل دهه ۱۹۰۰ توسط فردریک بانتینگ و چارلز بست کشف شد.

انسولین طبیعیموجود در بدن انسان توسط سلولهای بتا در لوزالمعده ساخته می شود. وقتی افراد غیر مبتلا به دیابتغذا می خورند ، این سلول های بتا حضور قند یا سایر کربوهیدرات ها را در خون حس می کنند و مقدار کافی انسولین لازم برای حفظ سطح طبیعی قند خون را تولید و آزاد می کنند.

انسولین در درمان افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ که بدنشان انسولین کمی تولید می کند ویاهیچ انسولینی تولید نمی کند ، استفاده می شود. در درمان افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ نیز اگر سطح انسولین با وجود استفاده از انواع دیگر داروها همچنان پایین باشد ، ممکن است از انسولین استفاده شود؛ اگرچه اکثر افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ در مراحل اولیه بیماری نیازی به مصرف انسولین ندارند.

مصرف انسولین همچنین ممکن است برای زنان بارداریتجویز شود که در دوران بارداری دچار نوعی دیابت به نام دیابت بارداری می شوند.

قرص زیپمت

قرص زیپمت همراه با رژیم غذایی مناسب و برنامه ورزشی برای کنترل قند خون بالا در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ استفاده می شود. کنترل قند خون بالا از آسیب کلیه ، نابینایی ، مشکلات عصبی ، از دست دادن اندام ها و مشکلات عملکرد جنسی جلوگیری می کند. کنترل صحیح دیابت همچنین ممکن است خطر حمله قلبییا سکته مغزی را نیز کاهش دهد. این محصول شامل ۲ دارو است: سیتاگلیپتین و متفورمین. سیتاگلیپتین با افزایش سطح ماده ی طبیعی به نام اینکرتین در بدن عمل می کند. اینکرتین ها با افزایش ترشح انسولین ، به ویژه بعد از غذا ، به کنترل قند خون کمک می کنند. آنها همچنین میزان قند موجود در کبد شما را نیز کاهش می دهند. متفورمین با کمک به بازگرداندن پاسخ مناسب بدن به انسولینی که به طور طبیعی تولید می کنید ، عمل می کند. همچنین میزان قند تولید شده توسط کبد و جذب قند توسط معده ، روده را کاهش می دهد.

قرص زیپمت را باید طبق دستور پزشک ، معمولاً یکبار در روز همراه با غذا (ترجیحاً عصرها) مصرف کنید. در حین مصرف این دارو مایعات فراوانی بنوشید مگر اینکه پزشک به شما دستور دیگری داده باشد.

مقدار مصرف قرص زیپمت بر اساس وضعیت پزشکی ، پاسخ به درمان و سایر داروهایی که ممکن است مصرف کنید ، تعیین می شود. برای کاهش خطر عوارض جانبی (مانند ناراحتی معده) ، پزشک ممکن است به شما بگوید که این دارو را با دوز کم شروع کنید و به تدریج دوز خود را افزایش دهید.. این دارو را به طور منظم مصرف کنید تا از بیشترین میزان اثربخشی آن بهره ببرید.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1544101