۰ نفر
۹ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۶:۴۹

این عکس عجیب و غریب مربوط به آزمایش اطفای حریق ناسا در ایستگاه فضایی بین‌المللی است. در نبود نیروی جاذبه، هیچ فرقی بین گازهای داغ و سرد وجود ندارد و همین باعث تفاوت در شعله‌های فضایی و زمینی می‌شود.

آتش‌سوزی یکی از مهم‌ترین خطرهایی است که جان فضانوردان را تهدید می‌کند، زیرا علاوه بر نابودی تجهیزات، ذخیره محدود اکسیژن را به‌سرعت مصرف می‌کند و حتی اگر فضانوردان بتوانند آتش را خاموش کنند و از تجهیزات پشتیبان استفاده کنند، کمبود اکسیژن را به‌هیچ وجه نمی‌توانند جبران کنند.

در روی زمین، گازهای حاصل از احتراق داغ و سبک‌ترند و به‌دلیل وزن کمتر به بالا صعود می‌کنند. هوا و اکسیژن خنک که نیروی وزن بیشتری دارند، به پایین رانده می‌شوند و شعله را تغذیه می‌کنند. این مکانیسمی است که در آتش‌های زمینی اتفاق می‌افتد. اما در فضا به دلیل نبود نیروی جاذبه، رفتار شعله بسیار متفاوت است. از سوی دیگر، نبود نیروی جاذبه باعث می‌شود استفاده از موادی مانند کف که روی شعله را پوشانده و مانع از رسیدن هوا به شعله شود، فایده‌ای نداشته باشد؛ چراکه کف پرفشار پس از برخورد به دیوارها و سطوح مختلف به جهتی دیگر رانده می‌شود و بدون کوچک‌ترین تاثیری در اطفای حریق، در محیط پخش می‌شود.

به همین دلیل، ناسا آزمایش‌های متنوعی برای بررسی رفتار شعله‌ها در فضا و چگونگی مقابله بهینه با آنها ترتیب داده است. تصویر فوق هم مربوط به یکی از آخرین آزمایش‌ها در این زمینه است که در ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام شده است. قطره‌ای به پهنای 3 میلی‌متر از سوخت هپتان (آلکانی با فرمول شیمیایی C7H16) که به رنگ زرد مشخص شده، در شرایط بی‌وزنی می‌سوزد و ذرات دوده سبزرنگی را تولید می‌کند که درنهایت، در مسیرهایی بلند و پیچ‌درپیچ از اطراف شعله دور می‌شوند. نتایج این آزمایش در تولید آتش‌خاموش‌کن‌های بهینه در فضاپیماها استفاده خواهد شد.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 154340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ابوطالب محاسنی IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۹
    0 0
    این یک عکس باز سازی شده و مقارنه است این یک تصویر کامل نیست بلکه ساختگی و تقارن شده یک عکس است که هر دو طرف عکس کاملا شبه یکدیگر است . لطفا در هنگام ساختن حداقل یک طرف عکس را کمی تغییر دهید و مردم را .... حساب نکنید
  • یک دانشجو IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۹
    1 0
    آقای ابوطالب محاسنی که فکر میکنی این تصویر ساختگیه، من همین عکس رو امروز صبح این رو تو نشنالجئوگرافی دیدم. این هم لینکش http://news.nationalgeographic.com/news/2011/05/pictures/110527-best-space-pictures-mars-rover-astronauts-soyuz-eta-carinae-nebula-146/#/space146-fuel-extinguished-space_36054_600x450.jpg نکنه میخوای بگی عکسهای نشنال هم ساختیگه؟
  • ذوالفقار دانشی، دبیر سرویس دانش DE ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۹
    0 0
    با تشکر از نظرات شما کاربران، در پاسخ آقای ابوطالب محاسنی باید گفت این عکس و مطلب از سایت نشنال‌جئوگرافی اقتباس شده که آنها از پایگاه خبری ناسا این تصویر و عکس را اقتباس کرده‌اند. برای کسب جزئیات بیشتر می‌توانید در همین ادامه کامنت بگذارید یا ایمیل بزنید.
  • sevi666 masih IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۹
    0 0
    yalan dir yaaaalaaan
  • روح الله IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۹
    0 0
    در اين كه اين عكس از قرينه سازي به دست آمده است شك نكنيد.خوب به شكل ها و اندازه آنها در دو طرف محور قرينه دقت كنيد. كاملا" مشابه هم هستند. سايت نشنال جئوگرافي هم مي تواند قرينه سازي كند. اصل موضوع ساختگي نيست.
  • روح الله IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۹
    0 0
    عكس فعلي را 90 درجه به چپ بچرخانيد. قسمت بالايي عكس واقعي است و قسمت پاييني به صورت نرم افزاري كپي و به عكس اصلي اضافه شده است و به دليل اينكه انسانها محور قرينه عمودي را بهتر مي بينند كل عكس 90 درجه در جهت عقربه هاي ساعت چرخانده شده است.
  • TATAR IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۹
    0 0
    درسته دیگه.قرینه هست
  • سئو سایت A1 ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    0 0
    باسلام مرسی به خاطر مطلب فوق العادتون
  • خرید بک لینک ارزان A1 ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۳
    0 0
    سلام.من همیشه مطالبتون رو دنبال میکنم.وبسایت خیلی خوبی دارید.ممنون