۰ نفر
۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۶

فارس نوشت:

یک روزنامه لبنانی کمک میلیاردی هشت کشور صنعتی به کشورهای تونس و مصر را «کفاره» گناهان ده‌ها ساله آنان در حق ملت‌های منطقه نامید و آن را اهانت به مردم انقلابی منطقه دانست.

به گزارش فارس، سران هشت کشور صنعتی موسوم به "گروه 8 " در نشست اخیر خود در شهر "دوویل " فرانسه، با اعلام حمایت از خیزش‌های کشور‌های خاورمیانه و شمال آفریقا، اعلام کردند برای طرح کمک مالی 40 میلیارد دلاری به منظور بازسازی بخش‌های توریسم و سرمایه‌گذاری درکشور‌های مصر و تونس به توافق رسیدند.

روزنامه السفیر در مقاله‌ای با اشاره به این نشست اعلام کرد که «بهار عربی» عنوان اصلی نشست گروه هشت بود که تصمیم گرفت انقلاب‌های عربی را تشویق کند و کمک مالی به آن بکند.

السفیر اعطای کمک مالی را اهانت به مردم خواند و نوشت: میلیاردها دلار را نمی‌توان بسادگی رد کرد ولی این اقدام اهانتی به مردم جهان عرب است که الان علیه کسانی شوریده‌اند که زمانی کشور خود را به ثمن بخس به بیگانگان فروخته بودند. بیگانگانی که برخی از آنان در این نشست حضور داشتند.

السفیر این اقدام گروه هشت را «کفاره» گناهان غرب در حق جهان عرب برشمرد و نوشت: این اقدام به دادن کفاره گناهان ده‌ها سال گذشته کشورهای غربی شبیه بود؛ کفاره سال‌ها همدستی با دیکتاتورهای عرب که مشروعیت خود را از مبادلات و معاملات سیاسی و اقتصادی و امنیتی گرفته بودند؛ معاملاتی که دقیقا کشورهای گروه هشت آن را امضا می‌کردند.

السفیر افزود: شاید این اقدام گروه هشت اساسا برای رفع اتهام همیشگی از خود باشد؛ اتهامی که مردم جهان عرب به کشورهای گروه هشت یا حداقل برخی از آنها وارد می‌کنند و حتی برخی از آنان هنوز قلبشان برای دوره قبل از انقلاب‌ها در مصر و تونس می‌تپد؛ جایی که ترجیح می‌دادند قدرت به صورت موروثی منتقل شود، همچنانکه این کشورها[ی غربی] هنوز رژیم‌هایی را حمایت می‌کنند که مردمشان از دست آنان به تنگ آمده‌اند.

السفیر تاکید کرد که اعتراض به پرداخت این کمک مالی و حتی رد کردن این مبلغ -که نشان می‌دهد هشت کشور صنعتی هنوز عبرت نگرفته‌اند و درنیافته‌اند که این انقلاب‌ها علیه آنان است- می‌تواند بخشی اساسی باشد برای بازسازی شخصیت ملی در همه کشورهای عربی بخصوص در کشورهایی که انقلاب‌ خود را به ثمر رسانده‌اند؛ کشورهای مانند مصر و تونس که به پول‌های بیگانگان نیازی ندارند.
5151

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 154183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۰
    0 0
    بابا دلشون سوخته براتون بدبختا چه کفاره ای